Gå til innhold

Sykemeldt men snekrer allikevel for harde livet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det som fascinerer meg helt grenseløst med en del av innleggene i denne tråden er at folk faktisk har eierskap til skattepenger! "Mine skattepenger" ser jeg flere skriver. Ærlig talt, hvor grådige, bortskjemte og kunnskapsløse er folk egentlig? Liten saksopplysning: det man betaler i skatt er ikke ENS penger. Det er hver enkelts bidrag til fellesskapet. Det virker også som at mange ikke er klar over at inntekt i form av trygd, sykepenger og AAP også skattelegges. Den eneste støtten det ikke trekkes skatt av er studiestøtte.

Se heller slik på det: dere skylder staten helt uhorvelige mengder penger allerede. Barnehage, skolegang, studier, helsetjenester dere har benyttet - ALT dette finansieres delvis av skattepenger. Så istedet for å sitte og hyle om at "deres" skattepenger går til å finansiere antatte snyltere, kan man heller ha litt ydmykhet for at vi via skatt betaler tilbake en liten andel av det vi allerede har kostet staten - og ikke minst hva vi kommer til å koste staten senere når vi går av med pensjon, dersom vi blir syke eller kanskje trenger ekstra pleie som eldre.

Hva angår naboen til TS: vi har overhodet ingen anelse om han faktisk er sykemeldt for skuldra (og kanskje er det til og med en skade som ikke belastes av det arbeidet han gjør hjemme) eller om han kanskje har psykiske problemer eller annet som han ikke føler for å dele med naboene. For alt vi vet kan hele greia være en hypotetisk problemstilling for å dra i gang en interessant diskusjon.

Anonym poster: 9e39bd8bc8e7c3c3736690b3b0478efd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig kallenavn du har gitt meg. Da får vel jeg bare kalle deg "gardina" da ;)

Sov godt slaska.

He-he ur funny! Men ´gardina´blir vel litt feil...´Drivhuset´ passer bedre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholisme er ikke en sykdom men et valg man tar.

Også et valg om å la være å søke om hjelp for det.

Min far og flere i familien og foreldrenes krets var ( er ) alkoholikere.

Men de er ute i arbeid og drikker når de er ferdig med det.

Man skulle tro at du som har alkoholikere i familien har mer peiling om dette.

Alkoholisme er en sykdom.

Du må da forstå at det finnes ulike grader av denne sykdommen. Det er aldeles ikke alle som kan velge å gå på jobb, og så drikke etterpå.

Nå er det helt utafor hva denne tråden handler om, men jeg ville bare skrive det jeg tenker. Blir litt overrasket over at det er mulig å ha de holdningene som du har, med dine erfaringer og opplevelser innad i familien.... Til og med de som ikke har sett alkoholisme på nært hold har da en viss peiling......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at innlegget der er satt på spissen.

etter å ha lest gjennom de forskjellige postene, er det nettopp overvåking det er snakk om her,

Snekring bråker jo en hel del da, så det vil være vanskelig å IKKE legge merke til at naboen snekrer 12 timer i døgnet. Hvordan det å legge merke til noe så åpenbart kan kalles overvåkning skjønner ikke jeg.

Anonym poster: 4aa026d02666040e14111839a3a80eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde ryggen min en tendens til å slå krøll på seg, i den grad at jeg ble sendt ned i horisontalen. Det var vondt å gå, sitte, ligge, stå og i det hele tatt, og jeg ble sykemeldt. Behandlinger av ymse slag gjorde ikke store forskjellen.

En gang det var spesielt ille klarte jeg ikke noe annet enn liggende stilling de første dagene. Etter 3-4 dager begynte jeg å gå skikkelig lei, ble innbitt og stri og fant ut at noe måtte gjøres.

Jeg bestilte sand og pukk, sendte folk ut for å kjøpe plank og stolper og bygget meg en bassengplatting på 5x5m. Jeg snekret, skyflet 10 tonn grus og sand, komprimerte, vatret og vannet. Det eneste jeg ville ha hjelp til var å slå ned stolper, det klarte jeg rett og slett ikke.

Denne spesielle gangen tenkte jeg at når ingenting annet hjelper på ryggen får jeg heller bruke den, kanskje det løser opp dritten.

Og det gjorde det. Jeg snakket med legen, som bare ristet på hodet og mente jeg var smågal, men så ingen risiko i dette, så bare kjør på.

Naboene så meg stå tvekroket de første par dagene, med spaden i hånda, og kom for å kikke på meg. De tilbød seg å hjelpe, men jeg svarte sta at takk, dette ordner jeg selv, nå skal ryggen til pers. Det gikk sakte, det var vondt, men vondt var det uansett, så jeg kunne like gjerne gjøre noe.

Ble ryggen bra? Jepp. Snylter? Døm selv.

Anonym poster: 631abae142f3ea58aca927a848ae7342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje blitt kynisk på mine gamle dager. Men jeg er altså personalansvarlig og må bare si at jeg reagerer når 2 av våre ansatte er sykemeldt. Men jobbe svart klarer de.

De er "så syke" at de ikke kan jobbe selv om vi er IA bedrift. Etter ett år sykemeldt og skal gå på arbeidsavklaringspenger, får de sjokk når de hører at de bare får 75 prosent lønn. Da tropper de opp på jobb og er så frisk.

Si meg. Hvordan kan de være så syk, helt til de skal gå over på arbeidsavklaringspenger. Da blir de frisk over natten.

All ære til dere som tipser NAV om disse snylterne. Selv er jeg for feig, og irriterer meg grønn over disse snylterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kanskje blitt kynisk på mine gamle dager. Men jeg er altså personalansvarlig og må bare si at jeg reagerer når 2 av våre ansatte er sykemeldt. Men jobbe svart klarer de.

De er "så syke" at de ikke kan jobbe selv om vi er IA bedrift. Etter ett år sykemeldt og skal gå på arbeidsavklaringspenger, får de sjokk når de hører at de bare får 75 prosent lønn. Da tropper de opp på jobb og er så frisk.

Si meg. Hvordan kan de være så syk, helt til de skal gå over på arbeidsavklaringspenger. Da blir de frisk over natten.

All ære til dere som tipser NAV om disse snylterne. Selv er jeg for feig, og irriterer meg grønn over disse snylterne.

Hva mener du egentlig? At de får 75% av lønnen sin utbetalt ved aap? Det var isåfall mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt i forhold til at folk synes det var dumt av denne mannen å si at han hadde vond skulder, om det skulle være slik at han er psykisk dålrlig. Jeg går på aap pga psykisk sykdom og det hender at jeg blir veldig satt ut når folk spør hva jeg driver med. Jeg kan bable i vei noe som faller meg inn fordi jeg blir så stresset av disse spørsmålene. Det er ikke kult å svare at jeg ikke klarer å jobbe pga ptsd og faktisk så er det sånn at folk ikke har noe med det heller. Min diagnose har jeg rett til å ha for meg selv.

Så hva folk svarer og hva som er sannheten når de er borte fra jobb tror jeg det er umulig å spekulere i. For all del, snylting er jeg ikke no for, men noen ganger så kjenner jeg veldig på den følelsen selv, nemlig det at jeg er en udugelig snylter, selvom jeg jo vet at jeg ikke kan noe for at jeg er skadet.

Fysisk jobbing hjemme i egen hage er faktisk veldig viktig for min helse, det gjør at jeg holder meg i vater og ikke blir dårligere, så om folk ser at jeg jobber mye ute så er det vel kanskje sånn da at de tror jeg er en trygdesnylter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...