Gå til innhold

Sykemeldt men snekrer allikevel for harde livet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Du jobber ikke på NAV ser jeg.

Nei, men jeg kjenner flere som gjør det, i tillegg til at jeg har hatt en del med dem å gjøre i jobbsammenheng. Noen jeg skal spørre dem om for deg? :)

Tro meg, jeg er sjeldent begeistret for NAV selv, man møter MYE inkompetanse, menneskelige feil og inadekvat "teknologi". Men akkurat i tilfeller som dette, er ikke saken så vanskelig.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-hei, er det Nav?

-ja?

-Du, jeg har en mistanke om at naboen min snylter på velferdssystemet vårt, og tenkte kanskje dere ville sjekke det ut.

-Ja, det kan vi gjøre, hva er historien din?

- det gjelder Per Naboensen, han sier han er sykmeldt fra snekkerjobben pga skuldra, men snekrer privat i 12 timer om dagen. Det kan jo være at han bare drar en hvit løgn om sykdom, men hvis det stemmer, er det jo ikke riktig at han skal utføre yrket sitt privat på sykepenger.

- Da er det notert, du skjønner at jeg ikke kan opplyse deg om noe, men tipset er notert.

Nå skjer en av to ting:

*Nav sjekker papirene sine, diagnosen er mental, de lar saken ligge*

*Nav sjekker papirene, Per er sykmeldt for antatt belastningsskade, og skal ifølge legen holde skulderen o ro for at den skal hele. Nav sparer samfunnet for velferdspenger*

Skjønner kanskje flere greia nå, at det ikke alltid er så galt å melde i fra?

Det som er galt er det angiversamfunnet AP-sosialistene har skapt i Norge. Hvis alle feide for egen dør og i tillegg fikk bestemme selv hva de vil bruke pengene sine til, ville det ikke vært nødvendig med en kontrollstat som de rødgrønne har bygd opp. Da ville en normal behovstrengende del av befolkningen vært på trygd, og ikke en hel haug med folk som ikke hører hjemme i dette systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyh...?artid=10046218

Her er dagens nyheter om saken. Ifra teksten:"De som er anmeldt skal ha svindlet til seg drøyt 17 millioner".

Dette er 17 millioner som kunne ha gått til de som faktisk ER syke og trenger pengene.

Fyfaen for møkkafolk! Og jeg tror det er mange som kjenner en som svindler til seg sykepenger. Er man ufør, så er man ufør. Da er det ikke greit at man jobber svart på "en god dag".

Når det er snakk om uførepensjon, er det mange faktorer som legges til grunn for denne, og om det finnes muligheter for at man kan komme tilbake i jobb etter en tid, blir de fleste nå innvilget tidsbegrenset uføretrygd på 3 år.

De kan også jobbe og tjene inntil en G.

Selv du kan jobbe av og til betyr ikke det at du kan være i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er galt er det angiversamfunnet AP-sosialistene har skapt i Norge. Hvis alle feide for egen dør og i tillegg fikk bestemme selv hva de vil bruke pengene sine til, ville det ikke vært nødvendig med en kontrollstat som de rødgrønne har bygd opp. Da ville en normal behovstrengende del av befolkningen vært på trygd, og ikke en hel haug med folk som ikke hører hjemme i dette systemet.

Kan du utdype? Jeg oppfatter det som at du mener friere flyt av disse pengene ville medført nedgang i misbruk av velferdspenger? Den teorien må du forklare bedre for meg....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om svigerfaren din er maratonløper og opplyser at han er sykemeldt for vondt i bena samtidig som han løper fem mil om dagen så er han dum. Det er helt legitimt å ikke ville opplyse hva man feiler, men man må da ikke være så dum å opplyse noe som går så på tvers av hva man gjør når man er sykemeldt i forhold til hva man faktisk har som arbeid.

Snillisme og naivitet finnes det mer enn nok av.

Ser du hva du skriver?

Hvem er det som sykemelder pasienten? Jo, det er legen.

Selv om en ikke ønsker å svare naobene, er det helt ok.

Det beste er som sagt å holde kjeft og ikke sie noe som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du hva du skriver?

Hvem er det som sykemelder pasienten? Jo, det er legen.

Selv om en ikke ønsker å svare naobene, er det helt ok.

Det beste er som sagt å holde kjeft og ikke sie noe som helst

Og det er man i sin fulle rett til. Så lenge man oppgir en grunn (som er frivillig å gjøre) får man i hvert fall være smart nok til å ikke oppgi skuldervondt når man snekrer 12 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som jeg kan tenke meg egentlig er tilfelle i denne historien er at TS har HØRT

via andre at naboen er sykemeldt , utifra teksten virker det som TS IKKE kjenner

vedkommede overhodet. Og ok, hvis h*n har slått av ei setning, er det helt på sin plass at man da ikke vil ut med ´facts´!

Kanskje ´snekkern´ble så overrumpla over spørsmålet at han bare helt irrasjonelt

svarte skuldra...

Hvem har ikke noengang vært etterpåklok??

Nei, gjør man en feil i de kontrollfreakers verden skal man ordne opp for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykisk syk og ung ufør, og har kjempet i mange år for å faktisk bli trygdet. Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan det er så lett for alle disse som snylter på NAV, jeg da, for har man en veldig alvorlig diagnose så er det neimen ikke lett! Det er faktisk så vanskelig at hvis ikke jeg hadde hatt en familie og et solid nettverk som hadde gjort alt for at jeg skulle få det godt så hadde jeg antageligvis blitt så desperat pga mangel på hjelp og økonomisk trygghet at jeg den dag i dag ikke hadde vært i live.

Hadde NAV tatt tak i saken min igjen fordi det var kommet klage, så hadde det nok ikke vært gøy. Det hadde vært en stor psykisk påkjenning. I dag er det så godt dokumentert at jeg sitter relativt trygt, men har opplevd hvor utrolig personbasert systemet kan være, og møter du feil saksbehandler så må du sloss med nebb og klør...noe som man ikke klarer hvis man er alvorlig syk.

MEN jeg synes likevel det er viktig å melde fra hvis man har god grunn til mistanke. Grunnen til at det er så jævlig vanskelig for de som faktisk trenger hjelp er jo fordi så mange snylter på systemet. Ikke bare på grunn av vanskeligheten med å få støtte for de som er for svake til å kjempe selv, men også fordi det å være ufør blir noe å skamme seg over, spesielt for de med lidelser som ikke vises utenpå.

Anonym poster: ffa63a8fdf9b4b872b7bb8f4c1d03665

Hjelper det virkelig på psyken å ikke jobbe. Det å ha rutiner er jo noe av det viktgste man kan ha ? Stå opp om morgenen og legge seg til normal tid, er jo det beste man kan gjøre ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på AAP pga ryggen og nakken. I realiteten er jeg på aap fordi jeg har en sjelden sykdom som påvirker hjertet og lungene mine. I tilegg har jeg PSTD.

Jeg trener hver dag fordi det er viktig for min fysiske OG psykiske helse.

Jeg håper ikke naboene ser på meg og tenker "jævla snylter", for det er jeg ikke, det er bare ikke deres sak hvorfor JEG ikke jobber fulltid akkurat nå.

Anonym poster: 2729bbf0ccceda0388ea57c4c01d47ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Helt enig jeg har også en slik nabo. Jeg kjenner dem veeeeldig godt. Han er deffinitivt ikke psykisk syk, men har heller ett alkoholproblem som må vedlikeholdes.

Snekrer han å på eiendommen og varslet fra om det jeg også.

Ikke faen om at jeg vil at mine skattepenger skal brukes på at noen klør seg i rævva hjemme mens jeg må ut 5 - 6 dager i uka , bort fra barna mine for å betaler Navere og juksemakere.

( ikke de som virkelig har krav på det snakker jeg om her. men vet av flere som veldig fint kunne utført ettelleranna jobb noen timer om dagen i allefall. )

Det har ikke sneiet tankene dine en gang at grunnen til alkoholproblemer er psyken? Det er ofte slik, årsak-virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Jeg er på AAP pga ryggen og nakken. I realiteten er jeg på aap fordi jeg har en sjelden sykdom som påvirker hjertet og lungene mine. I tilegg har jeg PSTD.

Jeg trener hver dag fordi det er viktig for min fysiske OG psykiske helse.

Jeg håper ikke naboene ser på meg og tenker "jævla snylter", for det er jeg ikke, det er bare ikke deres sak hvorfor JEG ikke jobber fulltid akkurat nå.

Anonym poster: 2729bbf0ccceda0388ea57c4c01d47ab

Jeg har også gått på Nav for ett sett symptomer som har kommet etter den opprinnelige sjeldne tilstanden min som jeg ikke får dekket gjennom NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om uførepensjon, er det mange faktorer som legges til grunn for denne, og om det finnes muligheter for at man kan komme tilbake i jobb etter en tid, blir de fleste nå innvilget tidsbegrenset uføretrygd på 3 år.

De kan også jobbe og tjene inntil en G.

Selv du kan jobbe av og til betyr ikke det at du kan være i full jobb.

Tidsbegrenset ufør finnes ikke lenger, det heter nå AAP. Man kan ikke tjene penger utenom, da får man trekk i AAP utbetalingen.

Anonym poster: 675cb3160d623e574ee68658aa6fbbaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at det er så mange her som vil at vi skal lukke øynene våres når noen begår med en mulig kriminalitet. Hvorfor ikke melde fra om man er tvil, har mannen på sitt tørre burde det ikke være noe problem.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper det virkelig på psyken å ikke jobbe. Det å ha rutiner er jo noe av det viktgste man kan ha ? Stå opp om morgenen og legge seg til normal tid, er jo det beste man kan gjøre ?

Du vet vel at å være psykisk syk ikke bare innebærer at man er litt deprimert?

Anonym poster: 675cb3160d623e574ee68658aa6fbbaa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det må være noe psykisk eller alkoholisme for at det ikke skal synes?

Og at kanskje ikke naboen vil fortelle om sykdommen sin?

Det finnes andre sykdommer også, som er invalidiserende i forhold til jobb i perioder. Og som er tabubelagte.

http://hidradenitissuppurativapictures.net/

Forteller jeg naboen at underlivet mitt er ødelagt slikt at jeg ikke kan sitte på en kontorstol på noen uker? Nei, nei, og nei

Anonym poster: 0db27a7f1ab5d9ea05b80e622d3b4965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mistenker at noen som bryter seg inn i et hus, ville man da ringt til politiet eller tenkt at her er det sikkert noen som har låst seg ute? Man ville ringt til politiet.

Hvis man mistenker at det brenner i et hus, ringer man brannvesenet eller ikke bryr seg fordi det er jo ikke ditt hus som brenner? Man ringer brannvesenet.

Hvis man mistenker at en person stjeler penger fra felleskapet, er det ikke riktig å varsle myndighetene om det eller er det greit siden det ikke er din lommebok det er snakk om?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Filleproletiet

Faen som folk skal blande seg opp i andres liv? Han er naboen din, og åpenbart ikke en du kjenner spesielt godt. La ham leve sitt liv, så lever du ditt liv. Kjerringer som glor bak gardina er åpenbart ikke noe som hører historien til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Hvis man mistenker at noen som bryter seg inn i et hus, ville man da ringt til politiet eller tenkt at her er det sikkert noen som har låst seg ute? Man ville ringt til politiet.

Hvis man mistenker at det brenner i et hus, ringer man brannvesenet eller ikke bryr seg fordi det er jo ikke ditt hus som brenner? Man ringer brannvesenet.

Hvis man mistenker at en person stjeler penger fra felleskapet, er det ikke riktig å varsle myndighetene om det eller er det greit siden det ikke er din lommebok det er snakk om?

NEI, det er ikke noe man varsler myndighetene om i et demokratisk samfunn. Din nabos helse, forhold til arbeidsgiver og stat har ikke du noen ting med. Man er pliktig til å si i fra dersom du ser noen gjør noe ulovlig, eller at du mistenker at noe ulovlig er i ferd med å skje. At naboen din snekrer samtidig som han har sykemeldig har ikke du noe som helst med.

Jeg gikk en tur i butikken da jeg ringte meg inn syk her forleden. Synes du en eventuell kollega som ser meg skal rapportere dette til arbeidsgiver? "Jeg synes han så ganske frisk ut, og han gikk da ganske så sprekt til butikken"..

Dette er slik man holdt på under kommunismen og nazi-tyskland. La folk være i fred så lenge de ikke plager andre.

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mistenker at noen som bryter seg inn i et hus, ville man da ringt til politiet eller tenkt at her er det sikkert noen som har låst seg ute? Man ville ringt til politiet.

Hvis man mistenker at det brenner i et hus, ringer man brannvesenet eller ikke bryr seg fordi det er jo ikke ditt hus som brenner? Man ringer brannvesenet.

Hvis man mistenker at en person stjeler penger fra felleskapet, er det ikke riktig å varsle myndighetene om det eller er det greit siden det ikke er din lommebok det er snakk om?

Rart du har James Dean som avatar, for han følger IKKE FLOKKEN...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...