Gå til innhold

Han skjøt katten min, hvordan håndterer jeg dette?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis jeg anmelder han blir saken henlagt umiddelbart. Han er 65 år med et plettfri rulleblad, og han er en godt respektert mann i bygda. Hvis han mot formodning skulle bli tatt inn til avhør eller noe slikt ville han glatt si at vi hadde bedt han om det. Så vil han mane det samme inn i resten av familien, og fremstille meg som psykopaten. Ja, så ille er det. Og familien (som stort sett består av hans blodsbånd) vil ikke tvile på han et sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

men politiet skal jo ikke ta hensyn til andre ting enn den saken vel? De skal jo tenke objektivt. de skal liksom ikke tenke på hvordan han framstår som person.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Hvis jeg anmelder han blir saken henlagt umiddelbart. Han er 65 år med et plettfri rulleblad, og han er en godt respektert mann i bygda. Hvis han mot formodning skulle bli tatt inn til avhør eller noe slikt ville han glatt si at vi hadde bedt han om det. Så vil han mane det samme inn i resten av familien, og fremstille meg som psykopaten. Ja, så ille er det. Og familien (som stort sett består av hans blodsbånd) vil ikke tvile på han et sekund.

Ville anmeldt ham uansett.

Du kan ikke si på forhånd at saken blir henlagt når du ikke har anmeldt det enda :roll:

Og om noe mer alvorlig skulle skje senere så er det greit for politiet å historikk på ham

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ville anmeldt ham uansett.

Du kan ikke si på forhånd at saken blir henlagt når du ikke har anmeldt det enda :roll:

Og om noe mer alvorlig skulle skje senere så er det greit for politiet å historikk på ham

ja han har jo gjort det samme før. Skulle vært anmeldt for lenge siden.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg anmelder han blir saken henlagt umiddelbart. Han er 65 år med et plettfri rulleblad, og han er en godt respektert mann i bygda. Hvis han mot formodning skulle bli tatt inn til avhør eller noe slikt ville han glatt si at vi hadde bedt han om det. Så vil han mane det samme inn i resten av familien, og fremstille meg som psykopaten. Ja, så ille er det. Og familien (som stort sett består av hans blodsbånd) vil ikke tvile på han et sekund.

Ligger det en patronhylse igjen? Hvis det er tilfellet så vil det styrke anmeldelsen en god del hvis du sikrer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jeg tror ikke at faren din TS er hverken psykopat eller en fare for menneskers liv. Jeg tror han gjorde dette i beste mening, at han er en bastant og sta mann og muligens ganske "hardcore"/gammeldags.

Dere som sier han er psykopat, vet dere egentlig hva dette ordet betyr? Det heter ikke psykopat lengre en gang, men antisosial personlighetsforstyrrelse.

Det høres jo ut som denne katten led noe grusomt og burde få lov til å si farvel til denne verden. Jeg mener IKKE at din far gjorde riktig i å skyte katten din, og at denne type atferd er nokså spesiell. Men psykopat eller ondsinnet er han nok ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunterLady

Jeg har en bestefar som er sånn. Trygg i troen på sin egen suverenitet. Sannheten er at han tråkker over grenser for hva som er greit, titt og ofte. Av den grunn hadde jeg anmeldt ham på flekken. Ord funker ikke på "sånne" som du selv skriver. Og da kan kanskje en mer formell reaksjon være det eneste som nytter. For jeg mangler ord for å beskrive hvor utrolig ikke greit det er å skyte andres kjæledyr. Det bør markeres.

Så du ville uten å tenke deg om, anmeldt din egen far?

Jeg ser nødvendigheten i dette, men jeg ser samtidig at dette er noe de fleste ikke får seg til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg tror ikke at faren din TS er hverken psykopat eller en fare for menneskers liv. Jeg tror han gjorde dette i beste mening, at han er en bastant og sta mann og muligens ganske "hardcore"/gammeldags.

Dere som sier han er psykopat, vet dere egentlig hva dette ordet betyr? Det heter ikke psykopat lengre en gang, men antisosial personlighetsforstyrrelse.

Det høres jo ut som denne katten led noe grusomt og burde få lov til å si farvel til denne verden. Jeg mener IKKE at din far gjorde riktig i å skyte katten din, og at denne type atferd er nokså spesiell. Men psykopat eller ondsinnet er han nok ikke.

Jo jeg tror han er psykopat. Dette er ikke første gangen han skjøt et kjæledyr. hva med kaninen han bare syntes hun ikke skulle ha lenger og skjøt mens hun var på 4h leir? un sa ingenting om at kaninen var syk.

Driter i om det ikke heter psykopat lengre. Han er det uansett hva det heter nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som han lever litt i sin egen bobble, hvor han har rett og ingen andre vet bedre.

Det er mulig om du annmelder ham så får han en "wake up call" og roer seg litt i en periode. Men skulle det bli hennlagt og "ignorert" kan jo det ha en motsatt effekt hvor han får bekreftet at han gjorde godt. Ingen grei situasjon du er i med faren din. Jeg har ikke råd til deg.

Det høres jo ut som du setter så klare grenser som mulig for ham, men han ikke lytter ikke. Kjenner du andre som har problemer med ham og oppførselen hannes, eller der det kun ovenfor deg han er slik/kun du som reagerer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jo jeg tror han er psykopat. Dette er ikke første gangen han skjøt et kjæledyr. hva med kaninen han bare syntes hun ikke skulle ha lenger og skjøt mens hun var på 4h leir? un sa ingenting om at kaninen var syk.

Driter i om det ikke heter psykopat lengre. Han er det uansett hva det heter nå.

Han er psykopat uansett?? Har du hørt på deg selv noen gang?

Du vet ingenting om denne mannen, og faktisk var det vanlig før i tiden at man skjøt dyr man ikke hadde bruk for lengre. Mange eldre i dagens samfunn har ikke samme forhold til dyr som vi yngre har. Noen av de holdt følelser vekk fra dyr og hadde ledd dersom noen sa at de hadde kjæledyr.

Jeg mener at det er ekstremt å skyte dyret til et barn, men jeg tror faktisk han gjorde dette av andre grunner enn å være ond.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten var riktignok døv og ble skral (dvs. gikk ned i vekt) de to siste vintrene, men nå var den glad, energisk, fet og fin med blank dog noe grå og rufsete i pelsen alderen tatt i betraktning. Det er derfor det ikke føltes riktig å avlive den nå. Jeg er bonde, og ikke spesielt bløthjertet av meg. Situasjonen var ikke den at jeg holdt liv i katten "for enhver pris". Min far gjorde IKKE dette av barmhjertighetshensyn ovenfor katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Ville nok vært forsiktig med å slenge ut diagnoser som psykopat om et menneske man aldri har møtt.

Dette er nok en spesiell mann, ja, det må man være for p skyte kjæledyret til barnet sitt av den grunnen ts har oppgitt. Og ikke bare når barnet var umyndig og hjemmeboende, men også når barnet til denne mannen er godt voksen.

Da er man ikke helt normal om man gjør slikt, men psykopat? Nei, det skal mye mer til før man kan få en slik diagnose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ville nok vært forsiktig med å slenge ut diagnoser som psykopat om et menneske man aldri har møtt.

Dette er nok en spesiell mann, ja, det må man være for p skyte kjæledyret til barnet sitt av den grunnen ts har oppgitt. Og ikke bare når barnet var umyndig og hjemmeboende, men også når barnet til denne mannen er godt voksen.

Da er man ikke helt normal om man gjør slikt, men psykopat? Nei, det skal mye mer til før man kan få en slik diagnose

Han er uansett ikke rett på en plass.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Han er psykopat uansett?? Har du hørt på deg selv noen gang?

Du vet ingenting om denne mannen, og faktisk var det vanlig før i tiden at man skjøt dyr man ikke hadde bruk for lengre. Mange eldre i dagens samfunn har ikke samme forhold til dyr som vi yngre har. Noen av de holdt følelser vekk fra dyr og hadde ledd dersom noen sa at de hadde kjæledyr.

Jeg mener at det er ekstremt å skyte dyret til et barn, men jeg tror faktisk han gjorde dette av andre grunner enn å være ond.

Forsvarer du dritten?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva var den kasserollen godt for?

Den er for to tette og en badehette!

Anonym poster: 0c721dc4f36029a5ab3c3f8bebbef3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres litt ut som han lever litt i sin egen bobble, hvor han har rett og ingen andre vet bedre.

Det er mulig om du annmelder ham så får han en "wake up call" og roer seg litt i en periode. Men skulle det bli hennlagt og "ignorert" kan jo det ha en motsatt effekt hvor han får bekreftet at han gjorde godt. Ingen grei situasjon du er i med faren din. Jeg har ikke råd til deg.

Det høres jo ut som du setter så klare grenser som mulig for ham, men han ikke lytter ikke. Kjenner du andre som har problemer med ham og oppførselen hannes, eller der det kun ovenfor deg han er slik/kun du som reagerer på det?

Han turer frem og høvler over de andre søsknene mine også. Han avlivet hunden til søsteren min uten å si fra, men da riktignok med hjelp av dyrlegen. Den ble avlivet fordi han ville ha jakthund. Uheldigvis kom jeg hjem fra skolen (var 12 år) akkurat da den første sprøyta var satt og jeg løp bort for å redde den. Men det var jo for sent. Uff, hadde glemt bort stakkars hunden. Ikke rart jeg reagerer fryktelig sterkt på dette. Det er faktisk tredje gang han dreper et av kjæledyrene våre uten forvarsel (meg bekjent, for vi har også hatt et par katter opp gjennom årene som bare har "blitt borte").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville uten å tenke deg om, anmeldt din egen far?

Jeg ser nødvendigheten i dette, men jeg ser samtidig at dette er noe de fleste ikke får seg til å gjøre.

Nå har jeg en pappa som er veldig grei, men som jeg skrev i innlegget du siterte, jeg har en bestefar som minner veldig om det TS beskriver. Og han hadde jeg anmeldt på flekken, til tross for det spetakkelet det hadde blitt. Jeg tror ikke noen av dem er psykopater, men det betyr ikke at de ikke kan være både destruktive og vanskelige å forholde seg til, spesielt over tid. Noe av det som er vanskelig er at når de er så overbevist om sin egen suverenitet og rett, så har de vanskelig for å forstå andres reaksjoner. Altså er det også svært vanskelig å få dem til å slutte med å tråkke over grensene man setter. Det handler ikke om å være "hardcore gammeldags", men at man har vansker med å respektere og forstå andre. Min far er en praktisk mann, jeger også. Hadde mn katt vært syk, så kunne han fint ha foreslått å skyte den. Men han hadde ikke, under noen omstendigheter, tatt seg den friheten å gjøre det, uten mitt samtykke, når jeg var bortreist. Min bestefar derimot, om han fortsatt hadde våpen, kunne fint ha gjort det. Og vært overbevist om at det var både rett og greit. Det er det ikke. Ikke bare på grunn av katten, men fordi det er riv ruskende galt å gjøre slikt uten samtykke fra eier. Det handler ikke bare om katten, men hva han tillater seg å gjøre mot sin datter. Og basert på det TS skriver, så er det ikke snakk om en hendelse i et ellers enkelt forhold basert på respekt og empati. At det ikke er greit å gjøre noe slikt, forstår de fleste. Noen gjør ikke det. Og overfor disse er det viktig å gjøre det man kan for å markere grenseovertamp. For de stopper ikke av seg selv. Så ja, jeg hadde anmeldt min bestefar, eller min far om han var slik, uten å nøle.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er psykopat uansett?? Har du hørt på deg selv noen gang?

Du vet ingenting om denne mannen, og faktisk var det vanlig før i tiden at man skjøt dyr man ikke hadde bruk for lengre. Mange eldre i dagens samfunn har ikke samme forhold til dyr som vi yngre har. Noen av de holdt følelser vekk fra dyr og hadde ledd dersom noen sa at de hadde kjæledyr.

Jeg mener at det er ekstremt å skyte dyret til et barn, men jeg tror faktisk han gjorde dette av andre grunner enn å være ond.

Men dette handler da ikke bare om katten? For meg er det mest graverende her at han faktisk tar seg den friheten å gjøre noe slikt, uten samtykke, klarsignal eller å gi beskjed. Da går man ganske langt i å overkjøre andre mennesker. Det er ikke under noen omstendigheter greit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Men dette handler da ikke bare om katten? For meg er det mest graverende her at han faktisk tar seg den friheten å gjøre noe slikt, uten samtykke, klarsignal eller å gi beskjed. Da går man ganske langt i å overkjøre andre mennesker. Det er ikke under noen omstendigheter greit.

Det er jeg helt enig i. Jeg tror bare ikke at en anmeldelse vil forandre et så gammelt og altfor stolt menneske. Jeg tror dessverre at personen er "tapt",

Men for all del, det kan jo være hun får i gjennom et besøksforbud for hans vedkommende. Men vil han finne seg i det?

Hadde jeg visst at min far kunne funnet på å drepe kjæledyrene mine, så hadde jeg aldri bosatt meg innenfor hans region.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...