Pyntestøv Skrevet 5. juli 2013 Forfatter #1481 Del Skrevet 5. juli 2013 Wuhuu, veier nå 1,5 mindre enn da jeg ble gravid. Bare 7 kilo igjen og jeg veier min matchvekt. I dette tempo vil jeg nå den i løpet av 2 mnd, men regner med det bremser litt opp etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 6. juli 2013 Forfatter #1482 Del Skrevet 6. juli 2013 Opsda. Vi hadde sex i går. Ble fanget i øyeblikket og tenkte meg ikke om, så det ble ubeskyttet sex. Etterpå har jeg blødd litt friskt blod igjen og har vondt i øverste del av magen (men, det tror jeg muligens kommer av to kiwier jeg spiste til frokost, hehe). Regner med blodet kommer av skjøre slimhinner, siden det har skjedd meg i graviditeten også. Håper jeg. Har også tatt eggløsningstester, som er så negative de kan bli, så får beskytte oss fremover så håper jeg det går bra. Forøvrig var sexen utrolig bra!!! Var som da vi var nyforelsket og gjorde ikke vondt overhode. Føler meg så heldig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 6. juli 2013 #1483 Del Skrevet 6. juli 2013 Så bra at sex gikk så fint Du blødde sikkert som du sier pga skjøre slimhinner. Du begynner nok ikke å blø umiddelbart hvis du skulle være gravid, hvis det var det du tenkte på? Nå har jeg også håp om at sex vil bli bra når jeg er klar for det God solhelg til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 6. juli 2013 Forfatter #1484 Del Skrevet 6. juli 2013 Jeg var virkelig livredd for at det skulle gjøre vondt, men man vet jo ikke før man har prøvd Det skal sies at jeg ikke har kjent noe til stingene på to uker, eller hatt vondt i underlivet, så det spiller nok veldig inn. Sikkert lurt å vente til man ikke lenger har vondt og det er veldig individuelt har jeg forstått Nå skal jeg følge ditt råd fremover Dyregod og starte på minipilla igjen, for fikk litt skrekken i fht graviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 6. juli 2013 Forfatter #1485 Del Skrevet 6. juli 2013 Jeg har et par tips til dere som er innom, som har gjort min hverdag så langt mye enklere: iBaby Feed - ammeapp til applemobiler (dessverre). Utrolig enkel og oversiktlig. Gjør at jeg vet hvilken pupp jeg skal amme på neste gang, samt at jeg har oversikt over når jeg sist ammet, hvor mye jeg har ammet, etc. Sleep Timer - soveapp til applemobiler (dessverre, igjen). Er de folka som har iBaby som står bak. Også veldig grei og oversiktlig, fin app til å følge med på hvor mye babyen sover. En bok jeg ble anbefalt av en venninne, The Wonder Weeks, som handler om mentale sprang babyen gjør (10 ganger i løpet av 20 måneder). Disse mentale sprangene kommer ca. likt med de fleste babyer og når de gjør et sprang utvikles hjernen og de utvikler nye ferdigheter og til dels væremåte. Men, før de gjør disse mentale sprangene kommer ofte en periode hvor babyen vil være mer klengete, gråte uten grunn og til og med være litt gretten. Wonder Weeks kommer også som en app, både til android og appletelefoner. Noen med tips om apper/bøker som er gull verdt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lollipop* Skrevet 7. juli 2013 #1486 Del Skrevet 7. juli 2013 Vi har to stk vibrerende vippestoler med leker og musikk også. Det er rene barnevakten her i huset! Vet nesten ikke hvordan jeg hadde klart meg uten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #1487 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Har prøvd fisher price sin i dag og den likte han godt, sover godt i den (og syns lekene på den var veldig fascinerende). Har bestilt MamaRoos sin (Roll Royce versjonen av vippestoler), men om den ikke fungerer like bra så selger jeg den og kjøper FP sin. Kanskje er det enkleste ofte det beste, sånn egentlig Endret 7. juli 2013 av Pyntestøv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 8. juli 2013 #1488 Del Skrevet 8. juli 2013 Vi har fisher price me vibrering og musikk, han har nesten bodd i den Nå er han straks for stor til den, da.. Anbefales! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #1489 Del Skrevet 9. juli 2013 I dag har Kasper blitt venn med vippestolen igjen etter noen mislykkede forsøk i går (han hadde en litt gretten og sliten kveld, men glad og blid i dag). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #1490 Del Skrevet 9. juli 2013 Anbefaler alle å laste ned The Wonder Weeks-app'n, kjøpe boka eller begge deler. Kasper har hatt noen "vanskelige" dager, hvor han har skreket uten grunn. Trolig er det fordi han gjør et mentalt utviklingssprang (beskrevet i boka og app'n). Merker veldig at han har forandret seg de siste dagene. Han er mer oppmerksom, våken og mottakelig. Han har begynt å smile og plundre mer også, vi kan ha lange "samtaler" sammen. Han viser også interesse for uroene, bamsene sine eller andre gjenstander med sterke farger. Han reagerer veldig på stemmen min også. Kan gå fra å tilsynelatende sove til å bli lys våken. Må av og til hviske rundt ham til han har sovnet sikkelig. I natt hadde han nok en 7-timers strekk og det gikk nesten 8 timer mellom to amminger. Han kan virkelig være en ekte sovebaby. Har funnet ut at han sover mellom 13-18 timer per dag (13 var i går da han hadde en "vanskelig" dag). Er veldig fornøyd med at han sover såpass mye, men også at han er lenge våken og vi kan kose, snakke og "leke" med han Han er forøvrig 1 mnd i dag. Skal legge ut bilder på bloggen i kveld jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 9. juli 2013 #1491 Del Skrevet 9. juli 2013 Hehe, jeg ser at min stakkars datter allerede er i ferd med å bli teknologisk akterutseilt Vippestolen er en slaskete sak arvet etter storebror (2002-modell, kanskje?) og jeg har ikke en eneste app. Klemmer på puppene for å finne ut hvilken som er fullest, jeg! Vet ikke hvordan det hadde vært hvis jeg hadde fått min første baby i dag, da, for det har sikkert noe å gjøre med at vibrerende vippestoler og app'er ikke fantes da de andre ble født, så da kommer ikke behovet nå heller (faktisk, da eldstejenta ble født var jeg den stolte eier av en mobiltelefon som kunne motta sms! Altså bare motta. Ikke sende! Og den kunne lagre inntil syv meldinger, så var minnet fullt. Guri, det høres jo ut som steinalderen ) Men dette med utviklingssprang er velkjent, ja! Særlig den perioden før de kan begynne å åle/krabbe skikkelig, og gjerne vil det, kan være litt av en utfordring. Vil, vil, men får ikke til... Det er ikke lett å være liten! Kasper høres nydelig ut, da. Tydelig at du koser deg sammen med lillegutt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 10. juli 2013 Forfatter #1492 Del Skrevet 10. juli 2013 Hehe, jeg ser at min stakkars datter allerede er i ferd med å bli teknologisk akterutseilt Vippestolen er en slaskete sak arvet etter storebror (2002-modell, kanskje?) og jeg har ikke en eneste app. Klemmer på puppene for å finne ut hvilken som er fullest, jeg! Vet ikke hvordan det hadde vært hvis jeg hadde fått min første baby i dag, da, for det har sikkert noe å gjøre med at vibrerende vippestoler og app'er ikke fantes da de andre ble født, så da kommer ikke behovet nå heller (faktisk, da eldstejenta ble født var jeg den stolte eier av en mobiltelefon som kunne motta sms! Altså bare motta. Ikke sende! Og den kunne lagre inntil syv meldinger, så var minnet fullt. Guri, det høres jo ut som steinalderen ) Men dette med utviklingssprang er velkjent, ja! Særlig den perioden før de kan begynne å åle/krabbe skikkelig, og gjerne vil det, kan være litt av en utfordring. Vil, vil, men får ikke til... Det er ikke lett å være liten! Kasper høres nydelig ut, da. Tydelig at du koser deg sammen med lillegutt! Her ammes det tidvis hver time så vanskelig å kjenne på puppene, hehe. Men, jeg har den app'n litt av latskap og litt mer fordi det er gøy med all statistikken den klarer å spytte ut. Tror det er forskeren i meg som jubler litt, hehe. Jeg husker godt når mobilen kom. Jeg fikk låne mamma sin og skrev sms til venninna mi (eller, hennes mor sin mobil). Det tok trekvart år å bare skrive en sms (hadde det ikke akkurat i tommelen), men gud hvor gøy det var. Gleden var stor når jeg kunne få min egen murkloss og kunne skrive et par sms om dagen, uten å be om lov (var vel dyrt om jeg ikke husker feil?). Rart hvor fort det har gått altså de siste 17 årene (hæ? 17 år? Jeg er jo en ungfole.... på 29). Spent på hvordan de neste 17 årene blir. Tipper Kasper kommer til å gå forbi meg i teknologisk ferdigheter innen han fyller 12. Men ja, vi storkoser oss her. Kjæresten har langvarig (lærer)ferie, så vi bare lar dagene gå og fyller det med det vi syns er koselig. I morgen drar vi til fjells, det er jeg meget spent på. Kan se for meg at det blir noen paniske øyeblikk hvor jeg løper unna insekter, med Kasper på armen (er livredd for at han skal bli stukket av mygg og klø, det er jo så forferdelig), men folk har da bodd innerst i sumpområdene i Finnland og overlevd med små spedbarn, så vi skal vel få dette til også Leste i dagboka de om Kule, gule smule og at det kommer en ny dagbok. Gleder meg til å følge deg videre. Du bør ikke slutte å skrive i hvert fall, du har virkelig et talent når det kommer til å fange hverdagsøyeblikk og gi de en humoristisk tone. Håper du koser deg i varmen med din lillestore familie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 17. juli 2013 Forfatter #1493 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Har ikke vært så mye i nærheten av en data i det siste, så da har det vært få oppdateringer og jeg har heller ikke fått lagt ut bilder på bloggen. Det gjør jeg nok ikke før neste uke. Er så mange bilder å gå igjennom og nå er akkurat Kasper lagt for kvelden (rutiner, hva er det?), så nå skal jeg se en episode med en av de mange seriene jeg og kjæresten ser på om dagen og så gå i koma. Men, en kortfattet oppsummering har jeg tid til: Kasper smiler og babygurgleler masse om dagen. Det er så herlig. Han begynte for halvannen uke siden og er slik en blid og glad gutt. Utrolig herlig. Han blir seks uker på søndag. Han har også begynt å sove lengre og lengre strekker på natta, av og til oppmot 8 timer!! Blir like sjokkert hver gang jeg våkner med melkesprengt fra helvete (beklager språket). Han har en del luft til tider, men han skriker ikke. Bare presser noe veldig. Gir han miniform på de verste dagene og da kommer alt som regel kjapt ut og han er glad og fornøyd igjen. Har også prøvd et triks jeg fikk tips om: lirke 1 cm inn i endetarmen med en temperaturmåler. Altså, bare bittelitt inn og stimulere endetarmsåpningen. Dette gjøres for å få ut en bæsj som da babyen selv sliter litt med å få ut.. Har bare gjort det en gang og det var stor suksess, men det regelrettet sprutet ut så skal du prøve en gang så vær beredt. Han er en svær gutt, lang og begynner å bli litt lubben. Forrige uke veide han 5480! Får ikke målt han før neste uke på 6-ukerskontrollen, men han bruker str. 62 nå, så jeg tror han er i hvert fall 60 cm. Fine, fine langemannen min . Så, med den vektøkningen (nesten 2 kilo på 4.5 uke) så spiser han også meg opp. Jeg er nå 2,1 under hva jeg veide da jeg ble gravid og har siden forrige uke krympet 7 cm (begynte å måle meg forrige uke altså). Det til tross for at jeg spiser tidvis alt for mye sjokolade .. Går ned ca. 300-400 gram i uka nå om dagen, og uten sjokoladen hadde det jo sikkert vært en kilo og det er alt for mye, så da kan jeg kose meg med den sjokoladen, ikke sant? Hihi. Håper alle som er innom får en fortsatt fin ferie/permisjon/snart helg. Herlig vær om dagen altså Endret 17. juli 2013 av Pyntestøv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 18. juli 2013 #1494 Del Skrevet 18. juli 2013 Så herlig at han sover så lenge da! Hvordan sover han på dagtid? Jeg kjenner godt til melkespreng, det er så ubehagelig. Har dere han i egen seng eller samsover dere? Jeg syns du skal unne deg sjokolade jeg, det gjør jeg også;-) De sier jo at man ikke bør gå ned så mye når man ammer, så da hjelper sjokoladen til Kos deg videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #1495 Del Skrevet 18. juli 2013 Så herlig at han sover så lenge da! Hvordan sover han på dagtid? Jeg kjenner godt til melkespreng, det er så ubehagelig. Har dere han i egen seng eller samsover dere? Jeg syns du skal unne deg sjokolade jeg, det gjør jeg også;-) De sier jo at man ikke bør gå ned så mye når man ammer, så da hjelper sjokoladen til Kos deg videre! Han sover kortere økter på dagtid, sjeldent mer en halvannen time av gangen (men oftest er det 45-50 min, våken en time og så sove nye 45-60 min, osv). Tilsammen sover han i gjennomsnitt 15-16 timer i løpet av døgnet (har en app hvor jeg holder oversikt over søvnen hans). Er veldig fornøyd med det. Er jo så koselig når han er våken. Da plundrer han masse, smiler og er så glad og god Han sover i vogge ved siden av senga, men kan ofte ta han opp i senga når han våkner i 6-8-tiden og la han sove noen timer der. Kommer litt an på. Vi har bare 150 seng, så er ikke plass til samsoving sånn egentlig. Både jeg og kjæresten breier oss alt for mye i søvne. Hvordan er søvnmønsteret på din jente? . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #1496 Del Skrevet 18. juli 2013 Har forresten laget et nytt innlegg på bloggen, med litt skravlings og bilder av min storelille sjarmør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 18. juli 2013 #1497 Del Skrevet 18. juli 2013 Han sover kortere økter på dagtid, sjeldent mer en halvannen time av gangen (men oftest er det 45-50 min, våken en time og så sove nye 45-60 min, osv). Tilsammen sover han i gjennomsnitt 15-16 timer i løpet av døgnet (har en app hvor jeg holder oversikt over søvnen hans). Er veldig fornøyd med det. Er jo så koselig når han er våken. Da plundrer han masse, smiler og er så glad og god Han sover i vogge ved siden av senga, men kan ofte ta han opp i senga når han våkner i 6-8-tiden og la han sove noen timer der. Kommer litt an på. Vi har bare 150 seng, så er ikke plass til samsoving sånn egentlig. Både jeg og kjæresten breier oss alt for mye i søvne. Hvordan er søvnmønsteret på din jente? . Jenta mi sover som regel dupper på ca 30-60 min på dagen, med unntak av en lang dupp på 2-3 timer midt på dagen. Hun er våken i 1-2 timer imellom hver soveøkt. På kvelden er hun våken litt lenger siden hun spiser i tre timer i strekk På natten sover hun henholdsvis 3-4 timer første økt og 3 timer andre økt. En gang sov hun 7, 5 timer etter økedøgn men da våknet jeg selv flere ganger pga melkespreng, så det går greit at hun ikke sover så lenge av gangen Jeg skal sjekke bloggen din Flott at han kegger så bra på seg da! Ella legger også mye på seg Det er.mamma bare glad for, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #1498 Del Skrevet 18. juli 2013 Jenta mi sover som regel dupper på ca 30-60 min på dagen, med unntak av en lang dupp på 2-3 timer midt på dagen. Hun er våken i 1-2 timer imellom hver soveøkt. På kvelden er hun våken litt lenger siden hun spiser i tre timer i strekk På natten sover hun henholdsvis 3-4 timer første økt og 3 timer andre økt. En gang sov hun 7, 5 timer etter økedøgn men da våknet jeg selv flere ganger pga melkespreng, så det går greit at hun ikke sover så lenge av gangen Jeg skal sjekke bloggen din Flott at han kegger så bra på seg da! Ella legger også mye på seg Det er.mamma bare glad for, hehe. Jeg elsker at han sover lange økter.... om det ikke var for melkesprengen. Men, jeg våkner gjerne ikke før han våkner, så det går som regel greit. Utenom i dag, da jeg våknet en 40 min før han gjorde og puppene mine gjorde såååå vondt. Auau. Forøvrig så høres det ut som min gutt altså. Han sover på akkurat samme måte og innimellom har han en 2-3 timersøkt på dagtid, gjerne i vogna. Da kan han sove lenge da. Føler at vi har vært veldig heldig med søvnmønsteret hans og at han skiller dag fra natt (noe jeg tror er fordi vi er heldige, ikke fordi vi har gjort så mye rikitg). Er kjempeglad for at han legger på seg og strekker seg såpass mye. En bekymring mindre. Da kan jeg heller konsentrere meg om hovedbekymring nummer uno: puster han når han sover? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 24. juli 2013 Forfatter #1499 Del Skrevet 24. juli 2013 Vært på helsestasjonen og Kasper veier nå 6140 gram og er 59.5 cm. Jeg syns han var 60 (hjalp til å holde han), men hun virket litt uerfaren av seg hun som hjalp til så da ble det noter ned 59.5. Ikke at den 0.5 utgjør så mye, men jeg var helt overbevist om at han var 60-61 da han nesten er like lang som en annen baby vi kjenner på 4 måneder og han er 64-65. Uansett, det at jeg ikke ammer om natten (Kasper sover 6-9 timer i strekk, som nevnt tidligere) har virkelig ingenting å si for vektoppgangen hans, så da trenger jeg ikke å bekymre meg mer for det . Er også nede på -3 kilo nå under før-graviditetsvekta, så da er det "bare" 8 kilo igjen. Herregud, tenk at jeg veide 71 da jeg ble gravid . Glad jeg er på vei ned til de glade 60 igjen, hihi. Med Kasper sin appetitt og mine planer om både trilleturer og trening så burde det jo gå på omtrent 6 måneder, dog... det kommer en jul som kan legge ut en del snubletråder i den planen, så vi får nå se. Innen jeg skal til Australia i uke 6 så håper jeg på å veie 60, i hvert fall 61-62. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underverker Skrevet 25. juli 2013 #1500 Del Skrevet 25. juli 2013 Sykt stor forskjell på dem altså Han høres jo såå herlig ut! Min gutt er 2 måned på lørdag og veier rundt 4500 og er 54-55 cm lang, hihi. Ser ikke ut som han lider noe nød han heller. Dobbelthake og strikk rundt lårene har han hvertfall Min tuller litt om mårningen, våkner kl 5 og sovner for å våkne en time seinere igjen. Tror det er pga det har vært så varmt her i det siste + veldig stort soveromsvindu så det blir så altforlyst på rommet Hvordan få det mørkt liksom?! Ellers sover han fra 23-06 ca. Pleier å sove derfra og 3-4 timer til egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå