Gå til innhold

Arv og gjerrig far...

Hellosunshine

Anbefalte innlegg

Hun påstår hun har gjort det, men det er ikke mulig ihht norske arveregler. Dessuten har den etterlatte ektefelle krav på å sitte i uskifte så lenge det ikke er særkullsbarn eller nytt ekteskap inne i bildet, og det vil si at den etterlatte kan disponere den avdødes etterlatenskaper som denne selv ønsker inntil denne selv dør. Ergo har ikke TS sagt fra seg noen morsarv, samme hvor mye hun ønsker å innbilde seg det, da det rett og slett ikke er mulig.

Og til neste gang: Skum gjennom hele tråden før du kommer med sterke sympatierklæringer i ene eller andre retningen.

Anonym poster: 766dd73cbe39f7947624768c1ab3fde5

Ok, jeg var ikke klar over reglene, men uansett har jeg forståelse for TS her. Nei, hun har ikke i utgangspunktet rett på noenting, men dette er også penger som er overflødig for far. Hadde det vært jeg som hadde fått 2,6 millioner på toppen av en ellers god økonomi, med to barn og barnebarn, så hadde jeg da gitt bort en betydeligere høyere sum. Men det er MEG da.. (som føler jeg kan ha lov til si en mening uten å ha lest hver eneste kommentar før meg i tråden)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, jeg var ikke klar over reglene, men uansett har jeg forståelse for TS her. Nei, hun har ikke i utgangspunktet rett på noenting, men dette er også penger som er overflødig for far. Hadde det vært jeg som hadde fått 2,6 millioner på toppen av en ellers god økonomi, med to barn og barnebarn, så hadde jeg da gitt bort en betydeligere høyere sum. Men det er MEG da.. (som føler jeg kan ha lov til si en mening uten å ha lest hver eneste kommentar før meg i tråden)

Og dette har faren selv fortalt deg? Eller er det ts sine ord fra en bitter og misunnelig datter som ikke unner sin far hans egen arv?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og broren min signerte noen papirer slik at faren min kunne beholde hus og annen formue han og min mor hadde uten å løse ut broren min og meg,altså at han kunne sitte i uskifte av boet. Dette fordi han og mor ikke hadde noen form for gjeldsforsikring,enda de ikke hadde mye i gjeld,og fordi de i det hele tatt ikke hadde forsiktret hverandre overhodet,så derfor tenkte jeg ikke på en gang å gjøre krav på min morsarv som var 25% Huset er verdt en 3,5 mill og dette har han tenkt å selge og kjøpe seg en liten leilighet.Samlet sett da vil han sitte med ca 4,1 mill.Når han spurte meg hva han skulle bruke alle disse pengene til,sa jeg at han kunne jo bruke noe på ting han har hatt lyst til å gjøre,altså reise osv,men dette var ikke noe han kunne tenke seg sa han..Han lurte på å sette de inn i fond eller tulla med å gi de til frelsesarmeen ! Så han ser rett og slett ikke verdien av hvor mye penger han sitter med tror jeg og at han har to barn som hadde fått en helt annen økonomisk livvssituasjon om han hadde delt litt mer med seg for å si det sånn.. Han har en sønn som ikke har råd til å komme inn på boligmarkedet pga 15% regelen,så han betaler dyre dommer i husleie.. Jeg selv har 2 mill i lån på bolig.Jeg for min del klarer meg helt fint,det er ikke det,men det er bare prinsippet egentlig... Han har brukt meg som hobby psykolog i over 2 år,han har vært inn og ut av avrusning og jeg har stilt opp og reist mye inn til han,han bor noen timer unna,for å hente han hjem til meg når han har hatt det jævlig. Han stilte så vidt i moren sin begravelse og stilte ikke opp i min sønn sin barnedåp fordi han sa han hadde nok med seg selv,og han er en voksen mann på 57 år! Som sagt jeg er fornøyd med 100 000,men som flere andre her har poengtert,i hele sulamitten, er det ikke store beløpet mener nå jeg..

Han er 57? Og har antagelig jobba hele livet og forsørget bl.a deg. Nå får han arv.

Men han kan ikke legge frem umiddelbar plan for deg for hva pengene skal brukes til ?

Hva i hulingen har du med det ?

Jeg håper han tar seg et års rundtur på de greske øyer og til slutt treffer en matrone fra oia som vil elske ham å lage god mat.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette har faren selv fortalt deg? Eller er det ts sine ord fra en bitter og misunnelig datter som ikke unner sin far hans egen arv?

Nei, men han har vel heller ikke fortalt deg det motsatte??

TS har iallfall formulert det som at han har en god økonomi, og ikke har behov for eller veit hva han skal med så mange penger.. Hadde faren hatt gjeld oppunder øra eller på en eller annen måte var i en situasjon der han hadde hatt behov for alt selv, så blir det jo en helt annen situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel det, ma.B, at det er veldig egoistisk av TS å ønske seg mer enn 100 000, men det er ikke egoistisk av en godt voksen mann med god økonomi å bruke alle sin mors penger på seg selv... :ironi:

Neida, jeg er jo helt enig med deg. Riktignok er det ikke juridisk holdbart av TS å ønske seg en eneste krone, men jeg synes det er moralsk på ratata at de som trenger pengene minst (og slutt nå med det der "Vi som bygde landet"-tullet, det er ikke alle i foreldregenerasjonen som sov i en skoeske og jobbet 26 timer i døgnet for sine barn- det var i så fall farmorgenerasjonen!) skal kose seg med kontoutskriften- og jeg vil ikke drømme om å gjøre det selv når jeg en dag arver masse penger som jeg ikke har tjent.

Men det er tydeligvis et svært kontroversielt standpunkt, av en eller annen uforståelig grunn...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel det, ma.B, at det er veldig egoistisk av TS å ønske seg mer enn 100 000, men det er ikke egoistisk av en godt voksen mann med god økonomi å bruke alle sin mors penger på seg selv... :ironi:

Han har arvet pengene, da er de hans.

Anonym poster: 411fccb1e5dbdd6d57faefffaff6ab1a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og egoismen råder....

Hva er mest egoistisk, gi bort "bare" 100 000 kroner til en utakknemlig datter, eller å forvente millioner i forskudd på arv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mest egoistisk, gi bort "bare" 100 000 kroner til en utakknemlig datter, eller å forvente millioner i forskudd på arv?

Hun har da aldri påstått at hun er utakknemling.. Sier jo ikke at han skal gi bort alt heller, han må jo gjøre akkurat hva han vil for min del, men jeg syns det er egoistisk beholde 97% av en så vanvittig høy sum (om han faktisk ikke har behov eller uttrykket ønsker om hva han vil bruke pengene på) når man har barn og barnebarn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har da aldri påstått at hun er utakknemling.. Sier jo ikke at han skal gi bort alt heller, han må jo gjøre akkurat hva han vil for min del, men jeg syns det er egoistisk beholde 97% av en så vanvittig høy sum (om han faktisk ikke har behov eller uttrykket ønsker om hva han vil bruke pengene på) når man har barn og barnebarn..

Når man lager en tråd om hvor gjerrig ens far er, og det viser seg at vedkommende har fått 100 000 kroner - da ER man utakknemlig. Uavhengig av om man selv sier man ikke er det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du sitter med to millioner i boliggjeld. Hvor mye gjenstår? Altså, du har tross alt betjent gjelda en stund, så den må ha krympet litt?

Betaler du ned hundre lakser i tillegg til hva du pleier å betale, reduserer du hovedstol og lånets sikkerhet. Nedbetalingstida kan kortes inn, eller minimumsbeløpene. Hundretusen kroner tidlig i lånet kan bety flere ganger sin verdi i sluttsum.

Sånn sett hjelper dette deg bra i etableringsfasen. Synes du ikke det er nok, kan du ta opp med din far om det er muligheter for å ta skifteoppgjøret etter din mor når han skal selge leiligheten.

Trolig er dokumentet du underskrev en uskifteerklæring. Der godtar du at din far sitter i uskifte etter din mor inntil han dør eller omsetter eiendom. Det er ikke det samme som å frasi seg arv. Hvis du har skrevet under på at du har frasagt deg arv etter din mor, noe som oftest kun gjøres om boet er forgjeldet, så har du ikke noe krav.

Gå til en advokat og ta med kopi av skiftepapirene fra morsarven. Så får du vite hvor du står. Trengs ikke mye for å vurdere om du har et krav eller ei.

Hvis din far kan få alkotørst av mye penger, er det kanskje like greit å ta ut morsarven din når han selger boligen?

Du kan jo også prate med gamlingen om hjelp til å finansiere lånet ditt, for eksempel som et rentefritt lån, eller forskudd på arv. Kreve, det kan du derimot ikke.

Vær takknemlig for det du får. Så kan du prøve å lirke mer ut av ham seinere. Eller rett og slett spørre om han ikke har råd til litt mer, slik at du kan få reduserte månedsutgifter til ditt boliglån, og dermed romsligere dagligøkonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...