Gjest inox Skrevet 23. september 2012 #41 Skrevet 23. september 2012 Partnerdrap utgjorde om lag en fjerdedel av alle drap i Norge i perioden 2000-2009. http://www.forskning...12/april/318429 Det er et ganske høyt antall drap. Om vi har den høyeste andelen i verden, nei garantert ikke, og ja det er ganske grove påstander å komme med. Men man trenger ikke en gang komme med spm om vi har for mange partnerdrap. Og når vi her i Norge som ikke engang gidder å gjøre skikkelig forskning på problematikken fordi vi ikke evner å se problematikkens alvor kan si Norge har like mange partnerdrap som Spania sett i forhold til folketallet, og Spania topper den europeiske statistikken med ca 70 partnerdrap i året så er det for mange. Ethvert drap er et drap for mye. Og det er en veldig bra ting at det settes fokus på vold i nære relasjoner både i samfunnsdebatt og forskning. Tema for denne diskusjonen er statistikken brukt for å fremme påstand om at norske menn begår drap i nære relasjoner oftere i andre land - noe som påviselig er usant. Statistikk fra Kripos (pdf-link) viser at ca 20 % av drap i Norge er partnerdrap - altså 1/5. Uansett er det en feilslutning å si dette er "et ganske høyt antall drap" - all den tid vi har en veldig lavt antall drepte totalt sett her til lands. Igjen - forholdstall. Forholdstall gir oss bare nyttig viten om en tar hensyn til hva det står i forhold til. Om det bare ble begått 5 drap i året i Norge og en bruker det samme forholdstallet? 1/5 av alle drap ville da bety ett drap. Så forholdstall sier lite om vi har et høyt antall partnerdrap her til lands. Igjen - statistikk lyver. Men igjen, jeg gir blanke hvem som dreper, hvem som topper statistikken, en morder er en morder enten han kommer fra Spania eller Norge. De aller, aller fleste norske menn er da overhode ikke noen konemishandlere, men problemet er der i et alt for høyt antall til at det er noe å juble over at den norske mannen ikke er på toppen. Synes det blir feil fokus om den norske mannen skal tenke "phu det var ikke mitt folkeslag som var værst, vi kom på en god 2-3-4 plass, kvinner blir torturert, mishandlet og drept men pytt pytt så lenge jeg og mitt folk har ryggen klar så" Det er da ingen som jubler over at kvinner blir torturet, mishandlet og drept eller at det er andre land hvor det står verre til med enn her til lands. Poenget er at det oppstod en svartmaling av norske menn på helt feil grunnlag. Noe som igjen førte til en hel del absurde påstander til hvorfor det var blitt slik. Bl.a at norske menn pga av likestilling er satt helt på sidelinjen i samfunnet og har ingen annen måte å få uttrykk for sin fortvilelse enn å bruke aggresjon og vold mot de slemme kvinnene som vil undertrykke dem - lett omskriving av sommerens avisdebatter. All statistikk viser derimot at norske menn også har fått det bedre som følge av likestilling. Når en lar feilaktige påstander bli "sannheter" vil samfunnsdebatten bli tatt på feil grunnlag - det er det som er kjerneproblemet her.
Gjest inox Skrevet 23. september 2012 #42 Skrevet 23. september 2012 Når kvinner har en sterkere stilling i Norden enn i søreuropeiske land blir det feil å fremstille det som at det skyldes at de søreuropeiske kvinnene genetisk sett er svakere, mer føyelige, dette handler om kultur, ikke biologi. Og mennene i nord er del av denne kulturen. Selv om en del av de nordiske kvinnene gjerne vil ta hele æren og misliker at de nordiske menn skal kunne få noen som helst kreditt for måten vi er på. Fordi å bare å trykke på 'pluss-poeng-knappen' ikke var nok
Lutetium 71 Skrevet 23. september 2012 #43 Skrevet 23. september 2012 (endret) Ethvert drap er et drap for mye. Og det er en veldig bra ting at det settes fokus på vold i nære relasjoner både i samfunnsdebatt og forskning. Tema for denne diskusjonen er statistikken brukt for å fremme påstand om at norske menn begår drap i nære relasjoner oftere i andre land - noe som påviselig er usant. [.....] Igjen - statistikk lyver. Om den statistikken man faktisk hadde virkelig ble brukt, og ble brukt på rett måte, hadde ikke en norsk filmregissør sittet i en pressekonferanse i Canada og løyet om norske forhold. Så vidt jeg kan se, bestemte regissøren seg for å lage filmen på grunn av hearsay, noe som forsåvidt er greit, siden det tross alt ikke er noen dokumentar. Det som er mye verre, er at regissøren har den kunnskapsmangelen hun har, og attpåtil sprer den utkledd som fakta. ..bare legge til at jeg er helt enig i det andre du skrev. Endret 23. september 2012 av Lutetium 71
Gjest inox Skrevet 23. september 2012 #44 Skrevet 23. september 2012 Sitter med ett inntrykk av at det mediaskapte mannemonsteret paradoksalt nok kommer av at vi har få drap i Norge, totalt sett: Nettopp når folk ikke skjønner forskjellen på forholdstall og antall, og derved ignorerer hva tallene faktisk står i forhold til så ender en opp feilslutninger så det holder. Når dette så blir sitert videre av flere som så bare henviser til hverandre uten at noen gidder å bruke hue såpass at de sjekker hva grunnlaget for det de påstår egentlig er så bærer det sørgelig galt avsted....
Gjest Filleproletiet Skrevet 23. september 2012 #45 Skrevet 23. september 2012 (endret) Dagbladet kliner til i dag. Det var nok som jeg mistenkte. Norske menn er nesten flinkest (til å ikke drepe kvinnene sine) i klassen. http://www.dagbladet...rdrap/23499875/ Edit: Ser at andre har fått med seg det før meg. Men det gjør vel ingenting å påpeke fakta en gang til. Endret 23. september 2012 av Filleproletiet 1
Gjest Filleproletiet Skrevet 23. september 2012 #46 Skrevet 23. september 2012 Første regel om statistikk: All statistikk lyver. Dvs en er alltid nødt til å vite hva som er grunnlaget for en statistikk, ellers bærer det fort galt fatt gitt. Og når en begynner å snakke om forholdstall må en virkelig holde tunga rett i munnen, Det har det blitt rota endel med i denne suppa. Dvs antall drepte per 100 000 i dette tilfellet. Og du har helt rett, for land med et veldig lavt innbyggertall vil selv ett eneste drap gjøre stort utslag når en ser på forholdstall. Lemfeldig omgang med statistikk kan fort bære galt avsted. Helt riktig! Endelig gjorde Dagbladet det de SKAL gjøre, nemlig å skrive om noe viktig. Synes faktisk det er viktig å vite om vi norske menn er noen sataner, eller om vi er helt greie. Jeg mistenkte sistnevnte, og det er deilig og få det bekreftet. Det VAR noe som skurret ja..
Gjest inox Skrevet 23. september 2012 #47 Skrevet 23. september 2012 Helt riktig! Endelig gjorde Dagbladet det de SKAL gjøre, nemlig å skrive om noe viktig. Synes faktisk det er viktig å vite om vi norske menn er noen sataner, eller om vi er helt greie. Jeg mistenkte sistnevnte, og det er deilig og få det bekreftet. Det VAR noe som skurret ja.. Definitivt. Både på vegne av samfunnsdebatten og ikke minst - på vegne av norske menn. Kaller meg både feminist og kvinnesakskvinne i lukka lag, men er drit lei av denne svartmalinga av menn. "Hva er galt med den norske mannen?" har jo vært mantraet i sommerens avisdebatter, uten at en kjeft har tatt seg bryet med å sjekke om det faktisk er noe galt med ham.
Gjest Filleproletiet Skrevet 23. september 2012 #48 Skrevet 23. september 2012 Definitivt. Både på vegne av samfunnsdebatten og ikke minst - på vegne av norske menn. Kaller meg både feminist og kvinnesakskvinne i lukka lag, men er drit lei av denne svartmalinga av menn. "Hva er galt med den norske mannen?" har jo vært mantraet i sommerens avisdebatter, uten at en kjeft har tatt seg bryet med å sjekke om det faktisk er noe galt med ham. I love you.
Gjest inox Skrevet 23. september 2012 #49 Skrevet 23. september 2012 Om den statistikken man faktisk hadde virkelig ble brukt, og ble brukt på rett måte, hadde ikke en norsk filmregissør sittet i en pressekonferanse i Canada og løyet om norske forhold. Ikke sant, det er så en ikke vet om en skal le eller gråte i grunn.... Så vidt jeg kan se, bestemte regissøren seg for å lage filmen på grunn av hearsay, noe som forsåvidt er greit, siden det tross alt ikke er noen dokumentar. Det som er mye verre, er at regissøren har den kunnskapsmangelen hun har, og attpåtil sprer den utkledd som fakta. Nei, filmen i seg selv er det vel ikke noe å si på, såvidt jeg har fått med meg har de gjort bakgrunnsarbeide på hvordan slike dysfunksjonelle forhold kan utarte seg. At de i intervjuer og pressekonferanser bygger opp under usannheter om tilstanden her til lands og attpåtil sprer løgnen videre utenlands er derimot til å bli aldeles matt av. Klart det blir oppslag i utenlandske medier når mennene i "verdens mest likestilte land" dreper sine kvinner for fote, og dernest får en "hva er galt med den norske mannen" og "for mye likestilling er ikke bra" Hvordan dette feilaktige bildet fikk lov til å sette seg fatter jeg ikke. Sjokkverdi i agurktid? ..bare legge til at jeg er helt enig i det andre du skrev. Takk
Gjest inox Skrevet 23. september 2012 #50 Skrevet 23. september 2012 I love you. Og det sjokkerende? Tok meg kanskje 2-3 minutter å faktisk sjekke dette. Innbefatta å finne en artikkel som nevner UNESCE som kilde og slå opp direkte i databasen deres - google er min venn.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2012 #51 Skrevet 23. september 2012 Bra artikkel i Dagbladet, men kom over en setning som virker temmelig foruroligende : — Sakens kjerne er at Norge for flere år er på Europa-toppen i andel drepte kvinner, og at flertallet av drapsofre i Norge myrdes av bekjente. Både i 2004, 2006, 2007 og 2010 er det flere kvinner enn menn som er blitt drept i Norge, noe som bør tas på alvor, sier Herbjørnsrud. Trodde målsetningen burde være å få så få drap som mulig, ikke at det skal drepes flere menn enn kvinner. Eller kan den strafferabatten vi nylig så for kvinnelig begått partnerdrap være et "likestillingstiltak"?
Gjest Filleproletiet Skrevet 23. september 2012 #52 Skrevet 23. september 2012 Og det sjokkerende? Tok meg kanskje 2-3 minutter å faktisk sjekke dette. Innbefatta å finne en artikkel som nevner UNESCE som kilde og slå opp direkte i databasen deres - google er min venn. Jeg bøyer meg i støvet! Du behersket dette internettet på en tilfredsstillende måte!
Lutetium 71 Skrevet 23. september 2012 #53 Skrevet 23. september 2012 (endret) Nei, filmen i seg selv er det vel ikke noe å si på, såvidt jeg har fått med meg har de gjort bakgrunnsarbeide på hvordan slike dysfunksjonelle forhold kan utarte seg. Selve filmen, og bakgrunnsarbeidet er sikkert greit. Men jeg har forstått det sånn at regissøren ble inspirert til å lage den, etter å ha lest den feilaktige statistikken i Ny Tid. Det som vi nå vet er hearsay. At partnervold forkommer, og kan være svært så blodig i de værste tilfellene, er det ikke noen tvil om. At de i intervjuer og pressekonferanser bygger opp under usannheter om tilstanden her til lands og attpåtil sprer løgnen videre utenlands er derimot til å bli aldeles matt av. Klart det blir oppslag i utenlandske medier når mennene i "verdens mest likestilte land" dreper sine kvinner for fote, og dernest får en "hva er galt med den norske mannen" og "for mye likestilling er ikke bra" Hvordan dette feilaktige bildet fikk lov til å sette seg fatter jeg ikke. Sjokkverdi i agurktid? Fraværende kildekritikk. Når det kommer fra forholdsvis velrenommerte kilder som Amnesty, tenker de fleste, forståelig nok, at dette stemmer. Men det gjør det ikke mer formildende å legge fra seg naturlig skepsis. Enda verre er det når feilaktige kilder blir videreformidlet av maktmennesker som vi må regne denne regissøren som. Det gjør det bare enda mindre sannsynlig at noen kontrollerer informasjonen i neste omgang, siden det gir et enda sterkere inntrykk av troverdighet. På den annen side, var det nok nettopp den massive oppmerksomheten rundt denne filmen, og uttalelsene til regissøren (+ medianekene Pia og Aksel), som fikk journalisten til å ane ugler i mosen. Mange ganger kan mediastyr være en god ting, fordi det vekker vaktbikkjene! Endret 23. september 2012 av Lutetium 71
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2012 #54 Skrevet 23. september 2012 Definitivt. Både på vegne av samfunnsdebatten og ikke minst - på vegne av norske menn. Kaller meg både feminist og kvinnesakskvinne i lukka lag, men er drit lei av denne svartmalinga av menn. "Hva er galt med den norske mannen?" har jo vært mantraet i sommerens avisdebatter, uten at en kjeft har tatt seg bryet med å sjekke om det faktisk er noe galt med ham. Det ser ut som konklusjonen at norske menn ikke er verre konemishandlere enn utenlandske menn, hvilket ikke er overraskende. Problemet er at menn, norske så vel som utenlandske, mishandler sine partnere. Det er altså ikke noe galt med norske menn fordi de er norske, men det er definitivt noe galt med dem - og det skyldes at viderefører en internasjonalt utbredt mannskultur der deres kvinner får unngjelde.
Lutetium 71 Skrevet 23. september 2012 #55 Skrevet 23. september 2012 Det ser ut som konklusjonen at norske menn ikke er verre konemishandlere enn utenlandske menn, hvilket ikke er overraskende. Problemet er at menn, norske så vel som utenlandske, mishandler sine partnere. Det er altså ikke noe galt med norske menn fordi de er norske, men det er definitivt noe galt med dem - og det skyldes at viderefører en internasjonalt utbredt mannskultur der deres kvinner får unngjelde. Noen norske menn. Jeg er mann, og har aldri slått større skapninger enn fluer og veps. Hva i allverden er galt med meg?
Gjest Filleproletiet Skrevet 23. september 2012 #56 Skrevet 23. september 2012 Noen norske menn. Jeg er mann, og har aldri slått større skapninger enn fluer og veps. Hva i allverden er galt med meg? Du har det i deg Lutetium..Det er utenfor din kontroll. En dag vil du drepe.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #57 Skrevet 23. september 2012 Skaperen av denne filmen fronter udokumenterte påstander som fakta, og presterer å få gørra si sendt på en nyhetskanal. Eva Sørhaug burde skamme seg, ikke bare fordi hun lyver, men fordi hun sprer løgnen sin i utlandet. Det som irriterer er at hun prøver å skifte fokus. Først går hun ut og sier at nordmenn er verstinger når det kommer til konebanking, og når det blir motbevist så skifter hun fokus og sier at temaet partnerdrap uansett er viktigere. Jeg skjønner at partnerdrap har det store fokuset her, men bryr hun seg i det hele tatt om løgnene hun har spredd? Anonym poster: 651d1d1bd0ac50ace7f1f85a4a33a627 1
jabx Skrevet 23. september 2012 #58 Skrevet 23. september 2012 Jeg hørte noen si det samme på nyhetene igår, men da fikk jeg inntrykk av at Norge bare var på voldstoppen hvis man regnet prosentvis utifra innbygger tall. Det er jo slik man ser på tallene for å kunne sammenligne. Man teller ikke bare opp antall drap i et land, men man må sammenligne med innbyggertallet for at det skal være sammenlignbart med andre land.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2012 #59 Skrevet 24. september 2012 Noen norske menn. Jeg er mann, og har aldri slått større skapninger enn fluer og veps. Hva i allverden er galt med meg? Jeg sier ikke at det gjelder alle menn, norske eller utenlandske, men selv om det bare skulle gjelde 10-20% vil det medføre at tusener av kvinner lever i et voldshelvete.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #60 Skrevet 24. september 2012 Det som irriterer er at hun prøver å skifte fokus. Først går hun ut og sier at nordmenn er verstinger når det kommer til konebanking, og når det blir motbevist så skifter hun fokus og sier at temaet partnerdrap uansett er viktigere. Jeg skjønner at partnerdrap har det store fokuset her, men bryr hun seg i det hele tatt om løgnene hun har spredd? Anonym poster: 651d1d1bd0ac50ace7f1f85a4a33a627 Det er da en helt vanlig 'vri seg unna' taktikk. Hun bryr seg nok om det hun har sagt, men det er nok mest for sin egen del. Å bli tatt i løgn er ikke noe særlig. Da er det lettest å velge den feige veien ut: Avledning. Anonym poster: 2c0970422071fc7f826b1a9134f418a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå