Gå til innhold

Ny i klassen, invandrer

Fremhevede innlegg

Gjest NozMonster
Skrevet

det virker som disse mødrene aldri har sett mennesker med en annen hudfarge og/eller fra en annen kultur... :klo:

på ungdomsskolen så gikk jeg i klasse med 10 pakistanere, 1 kurder, 1 polakk og 1 tyrker...

heldigvis så var vi veldig gode venner alle sammen, og det kunne aldri falle meg inn å ikke være venn med et menneske pga kulturen!!

om de er ekstreme muslimer, så blir det en annen sak... men det samme gjeder om en person er ekstrem kristen!

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

det virker som disse mødrene aldri har sett mennesker med en annen hudfarge og/eller fra en annen kultur... :klo:

på ungdomsskolen så gikk jeg i klasse med 10 pakistanere, 1 kurder, 1 polakk og 1 tyrker...

heldigvis så var vi veldig gode venner alle sammen, og det kunne aldri falle meg inn å ikke være venn med et menneske pga kulturen!!

om de er ekstreme muslimer, så blir det en annen sak... men det samme gjeder om en person er ekstrem kristen!

er ekte viking,helt hvit med blå øyne.mange mlioner som menner det samme
Skrevet

Hvor gammel er disse barna da?

Jeg tvinger ikke mine barn leke med barn de ikke vil være sammen med, og det kommer en tid da barna må få velge venner selv og ikke alt skal være arrangert.

Det betyr ikke at det er lov å eskludere fra f.eks bursdager o.l. Selv om en ikke leker med alle skal en oppføre seg med alle!

Skrevet

jeg er ikke intereset å blande helnorsk til halv norsk

Du er ikke hva? Du må nesten tydeliggjøre hva du prøver å si for det kommer ikke særlig godt frem.

• Liker 3
Skrevet

det kan du lure på

hilsen blå siden

Jeg stemmer faktisk borgerlig, om det er det du henviser til.

Og til TS så vil jeg si at dette overhodet ikke er normalt. Jeg vokste opp på et lite sted og hadde bare to muslimer på hele skolen, men de var lekekamerater på lik linje med de andre. Foreldrene deres og mine gikk inn for at vi skulle bli venner og bli kjent med hverandres kultur. Husker spesielt at moren til guttene hadde med afrikansk mat på skolen og lærte oss om landet de kom fra.

• Liker 1
Skrevet

Synd for deg. Heldigvis tenker ikke alle slik :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

er du norsk

er ekte viking,helt hvit med blå øyne.mange mlioner som menner det samme

Jeg skjønner ikke bæret av hva du skriver, gjest. Kan du skrive norsk?

__

Og til TS; Når jeg var barn, så brydde jeg meg ikke om hudfarge eller kultur. Jeg ville bare leke og ha det morsomt. Ingen av de voksne rundt med nektet oss å leke med fargede barn heller. Jeg kan til en viss grad forstå de som er usikre på blandede ekteskap.. Men jeg ser ikke problemet med lekekamerater, uavhengig av farge, kultur, språk og meninger. Barn har en egen evne til å bli kjent med folk på tvers av slikt :)

Endret av Lucid
  • Liker 9
Skrevet

Jeg stemmer faktisk borgerlig, om det er det du henviser til.

Og til TS så vil jeg si at dette overhodet ikke er normalt. Jeg vokste opp på et lite sted og hadde bare to muslimer på hele skolen, men de var lekekamerater på lik linje med de andre. Foreldrene deres og mine gikk inn for at vi skulle bli venner og bli kjent med hverandres kultur. Husker spesielt at moren til guttene hadde med afrikansk mat på skolen og lærte oss om landet de kom fra.

ja fp
Skrevet

Så utrolig trist! Håper dette er en spøk.

Jeg selv var en innvandrer i 2001, begynte i 7. og gikk der i noen uker, gikk så tilbake til 6. sammen med broren min, kun for å få bedre utbytte fra skole, og med tanke på ET HELT NYTT SPRÅK og et helt nytt land, og totalt nye mennesker(og ja, jeg i mine 13 år i verden hadde aldri hørt om Norge). Men ellers ble godt mottatt, og ble invitert til noen bursdagsfeiringer, De fleste var mottakelig for ''nye mennesker''

Den dag idag er jeg glad for at jeg ikke kom til Norge senere enn det, da tror jeg ikke jeg hadde hatt det like greit, selv om folk må alltid understreke at jeg er annerledes, og at håret mitt er dekket gjør ikke saken bedre, uansett om man snakker perfekt, ja perfekt norsk, eller er norsk statsborger.

Men slik er det tror jeg, dessverre :tristbla: Jeg lurer selv på hvordan jeg hadde mottatt en ''utlending'' som kom til mitt hjemland.

Trist, veldig veldig trist :snurt:

Anonym poster: 87c7b9cf3291ee7c0ed40bafc7919b74

• Liker 7
Skrevet

Nå skal jeg komme med dagens funfact. Alle nordmenn er ikke kristne. :opplyser:

Jeg så forresten et intervju med Magdi i Karpe Diem en gang, hvor han sa at han ofte ventet med å si at han er muslim til folk hadde dannet seg et inntrykk av ham. For det var bedre å få høre at han var hyggelig og muslim, enn "han er hyggelig, men muslim." Noe han har veldig rett i, for mange har en tendens til å tro at alle muslimske menn hater det norske samfunnet, ser på norske kvinner som horer osv, mens kvinnene bare er noen undertrykte svake mennesker.

Hadde ikke lest alle kommentarene, men denne var bra. Det er litt synd for oss som praktiserer religionen utenfor også, og litt mer ''synlig'', med tanke på skjegg og hijab. De ser vel med EN GANG at jeg er muslim.

Skrevet

Vi hadde først ei jente fra Tunisia i min klasse, altså 2 klasse. Vi tok henne godt i mot og alt, spesiellt jeg gjorde det. Men, det endret seg til at vi ikke fikk henne utav huset, alt endte med hyling og gråting, på skolen så lugget hun og var slem mot andre. Vi fikk visst vite at hennes stemor ikke var så grei mot henneangry.png Hun ville liksom aldri hjem.

Har hatt en gutt fra Irak i 4 klasse tror jeg det var, å han sextrakkaserte alle jentene i klassen..

• Liker 1
Skrevet

Må legge til at jeg er fra en småplass, å den gang hadde vi maks 5 innvandrere fordelt på 3 barneskoler og 1 felles ungdomskole.

Skrevet

Jeg husker da jeg var mindre, sånn 8-9år, så kom det en innvandrerfamilie flyttende opp til den lille bygda vår. Vi hadde VELDIG få innvandrere der fra før, så jeg lyver vel ikke om jeg sier at kanskje 2 av 250 barn på barneskolen var utenlandske. Denne familien var stor, så vi fikk kjappe endringer i statistikken når de begynte på skolen vår. De pratet relativt godt norsk ettersom at de hadde bodd i Norge i en god stund før de flyttet til min hjemplass .

Jeg husker godt at de andre barna snakket stygt om disse ny-innflyttede. Også de vokse var trangsynte nok til å slenge utav seg ekle kommentarer.

Det endte opp med at barna ble frosset ut av alle andre bortsett fra min mor som bevist tok de med dit de måtte omgås alle de andre (fotballtreninger, korps, allidrett og andre fritidssysler). Hun sto opp for de og hjalp de med å integreres i det lille samfunnet vårt. Hun kjefta på de foreldrene som lirte av seg styggheter og snakka med de barna som var ekle, hun tok opp saken med rektor og hadde jevnlig kontakt med foreldrene til disse barna. De var riktig så takknemmelige for det min mor hadde gjort, men som mamma sa: "Det er ikke dere som har gjort noe galt, det er de andre menneskene som er sneversynte og redde for ting som er nytt og annerledes!" Hun mente at det hun hadde gjort var en selvfølge.

Endte opp med at min bror og jeg fikk oss venner for livet, min mor fikk en "ærespris" for godt samfunnsarbeid og vår lille bygd fikk sperret opp øynene for at det fins flere typer mennesker enn de som hyller en "John Deere" eller danser som gale til "Anne Nørdsti". Den dagen familien flyttet videre, var det flere som gråt.

• Liker 6
Skrevet

Vi hadde først ei jente fra Tunisia i min klasse, altså 2 klasse. Vi tok henne godt i mot og alt, spesiellt jeg gjorde det. Men, det endret seg til at vi ikke fikk henne utav huset, alt endte med hyling og gråting, på skolen så lugget hun og var slem mot andre. Vi fikk visst vite at hennes stemor ikke var så grei mot henneangry.png Hun ville liksom aldri hjem.

Har hatt en gutt fra Irak i 4 klasse tror jeg det var, å han sextrakkaserte alle jentene i klassen..

Det jeg kan med sikkerhet si er at han fikk feil inntrykk av jentene, tenker jeg, for slik hadde jeg det nesten da jeg var ny her i landet. Jeg gikk selv med dekkede klær, bare armer og litt ben syntes, og jeg syntes det var frekt hvordan jentene kledde seg, jeg var da i 6. klasse. Men etterhvert skjønte jeg at her i Norge kan man gå med singletter og ermeløse klær, og det er normal. Kanskje denne landsmannen det er snakk om oppe tenkte også slik, og det samme gjelder voksne mennesker.

Skrevet

ja fp

Hva er fp? :klo:

• Liker 3
Skrevet

Det jeg kan med sikkerhet si er at han fikk feil inntrykk av jentene, tenker jeg, for slik hadde jeg det nesten da jeg var ny her i landet. Jeg gikk selv med dekkede klær, bare armer og litt ben syntes, og jeg syntes det var frekt hvordan jentene kledde seg, jeg var da i 6. klasse. Men etterhvert skjønte jeg at her i Norge kan man gå med singletter og ermeløse klær, og det er normal. Kanskje denne landsmannen det er snakk om oppe tenkte også slik, og det samme gjelder voksne mennesker.

Altså, han jukka på oss, tok oss i skrittet på rumpa, sa at han skulle knulle oss og sånn. Ja, i 4 klasse.

• Liker 2
Skrevet

Altså, han jukka på oss, tok oss i skrittet på rumpa, sa at han skulle knulle oss og sånn. Ja, i 4 klasse.

Da tror jeg faktisk at det dreier seg om noe helt annet enn det faktum at han var innvandrer, for de gjør faktisk ikke slik til vanlig i Irak heller, uansett hva du tror, iallefall ikke som 4klassinger. Håper noen ga han hjelp.

• Liker 3
Skrevet

Da tror jeg faktisk at det dreier seg om noe helt annet enn det faktum at han var innvandrer, for de gjør faktisk ikke slik til vanlig i Irak heller, uansett hva du tror, iallefall ikke som 4klassinger. Håper noen ga han hjelp.

Sa ikke at det hadde noe om at han var fra Irak ellerno, men han var den eneste gutten i klassen som gjorde slik. Ifølge facebooken hans så ser han ut til å ha det bra, med venner og ei flott kjæreste. :)

Skrevet

Sa ikke at det hadde noe om at han var fra Irak ellerno, men han var den eneste gutten i klassen som gjorde slik. Ifølge facebooken hans så ser han ut til å ha det bra, med venner og ei flott kjæreste. :)

Åh, jeg har opplevd norske gutter som har gjort lignende ting. Barn har forskjellige måter å utagere på ^^ Men skjønner at det kanskje virket rart i 4 klasse, spesielt hvis det var på en liten plass med få "fargede".. :)

Skrevet

Er det en ting jeg har på hat lista mi er det rasister. Hadde en muslimsk venn på barne og ungdomskolen, vi spillte Goldeneye sammen, vi gikk i bursdager, han kunne være noe mobbete sammen med andre mobbere i klassen, men helt grei kar, vi hadde noen gode religions debatter.

Vi hadde også folk fra Philipinene, Chile, Indonesia osv. Alt gikk helt greit, jeg tror aldri det var noe rasisme i klassen, ja det var jo så klart div mobbing osv, men aldri pga. hudfarge eller hvor deres foreldre kom fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...