Gå til innhold

Familie og grenser ved ytterdøren.


TheHairyToothfairy

Anbefalte innlegg

Lås døra.

Hos mine foreldre var det gjerne åpen dør til de kom godt oppi åra. Likevel syntes jeg det var alminnelig høflighet å banke på før jeg kom inn etter at jeg hadde flyttet ut og fått meg egen bolig. Likeledes kom aldri de på besøk til meg uten å ringe på først (skjønt jeg hadde som vane å låse døra ettersom jeg hadde studert i litt større by enn det hjembyen er).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skyld på at du ikke alltid hører om noen kommer inn, og velger å låse døra når du er hjemme av den grunn ;)

Jeg er vant med at kjentfolk ringer på og går rett inn, så hvis jeg ikke ønsker dette så låser jeg.

Men det jeg reagerte mest på var at du følte det ugreit at du lå i sofaen og leste tegneserier når de kom. Hva du gjør i ditt eget hjem er fullstendig opp til deg. Om du hadde sovet, eller runket så hadde det vært akkurat det samme som om du hadde vasket kopper.. (Selv om jeg da selvfølgelig ser bort fra den pinlige stemningen det kunne blitt om du ble fersket med penisen i hånden ; ) ) Hvis du hadde lyst til å lese tegneserier så er det opp til deg, og ingenting du skal ha dårlig samvittighet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en liten hendelse idag har jeg hatt en problemstilling jeg har tenkt på i hele dag, lurer litt på deres synspunkter.

Jeg er nylig flyttet inn i egen bolig, dette er den første jeg eier og også bor i selv. Jeg bor helt alene.

Idag fikk jeg besøk av min mor og min søster, det er tredje gang min mor er her. Min søster har bare vært her en gang før.

De ringte ikke på, de gikk rett inn. Døren var lukket, men åpenbart ikke låst. De har ikke ringt på døren og de ga meg ikke beskjed om at de skulle komme akkurat da. Det var kun avtalt/snakket om at de kanskje kom innom idag, men at dette skulle snakkes om nærmere - dette har altså ikke skjedd.

Jeg har vært noe sliten og trøtt de siste par dagene, og de visste at jeg har vært hos legen idag på grunn av dette.

Selv føler jeg at jeg blir litt tatt på sengen, denne gangen lå jeg greit nok henslengt på sofaen med tegneserier - men jeg følte det allikevel ugreit.

Jeg sa ingenting om dette, men følte etterpå at jeg kanskje burde gjort det.

Synspunkt? Er jeg urimelig, eller er dette normalt å gjøre? Eventuelt, når blir det ikke akseptert?

Noen er slik, andre er det ikke. Jeg er "heldig" nok å ha både venner og familie som er tilbøyelig til å gå rett inn. Selv går jeg bare rett inn om de ber om det OG jeg har varskudd at jeg kommer på forhånd (hvis ikke ser jeg alltid for meg at jeg åpner døren og der knuller de i gangen..)

Det jeg gjorde var å etablere at jeg er et travelt menneske (jeg er) og at om de ringer finner jeg et tidspunkt, om de ikke ringer er jeg ganske sikkert ute og de blir stående på dørmatten. Det sagt så bor jeg i blokk, så jeg låser alltid døren, så ingen kan gå rett inn, da.. Men etter et halvt år eller så var det ikke noe problem. Alle ringer før de kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heng skilt på døren . der det står bank på først eller noe. men uansett hva du gjør burde du få avklart det så tidlig som mulig ellers blir det en vane. og det kan "smitte" over på flere mennesker så blir huset ditt åpent hus . det er slitsomt.

Anonym poster: 8eef575faa84a4c997707ed86fefede8

jeg svarte noe annet en bare lås døra fordi alle andre skrev det. det var også noe å henge seg oppi.

Anonym poster: 8eef575faa84a4c997707ed86fefede8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos mamma og pappa pleier jeg å gå rett inn, og roper "hallo!". Men der er jeg jo som hjemme, har husnøkkel, de vet at jeg skal komme da og da, og inngangen er i kjellern så de har god tid til å summe seg. Hos søsteren min har de ikke ringeklokke, så da banker jeg på. De vet også når jeg kommer, men hører ikke alltid bankinga. Så da banker jeg på, venter litt, går inn og sier hallo. Det er greit :)

Selv bor jeg i blokk, så vi har alltid låst dør. Så alle ringer på uansett :) Veldig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos foreldrene mine går jeg ofte rett inn, men da har jeg i forkant ringt på på min spesielle måte, i tillegg til at jeg banker på innerdøra, og når jeg stikker hodet inn roper jeg "heeeei, det er bare meeeeg". Og dette er aller mest for min egen skyld; jeg vil forsikre meg om at jeg ikke overrasker dem og ser noe jeg ikke vil se :sjenert:

Hvis jeg var deg, ville jeg nok låst døra (er ikke det lurt uansett da?) også ville jeg sagt at det nok var lurt om de ringer på og ikke kommer rett inn, fordi det kan bli så pinlig hvis du tilfeldigvis spradet rundt naken i det de kommer, eller at du syns det er pinlig at de skal komme over deg mens du ligger og snorker på sofaen.

Jeg ville tatt det slik, helt konkret og uten å lekse opp om dine rettigheter, folkeskikk eller "rett til privatlivets fred". Da forstår de hvorfor du vil at de skal vente til du lukker opp, og de forstår at det ikke er en "sær fiks ide" og at det ikke er noe personlig mot dem. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...