Gå til innhold

Familie og grenser ved ytterdøren.


TheHairyToothfairy

Anbefalte innlegg

Etter en liten hendelse idag har jeg hatt en problemstilling jeg har tenkt på i hele dag, lurer litt på deres synspunkter.

Jeg er nylig flyttet inn i egen bolig, dette er den første jeg eier og også bor i selv. Jeg bor helt alene.

Idag fikk jeg besøk av min mor og min søster, det er tredje gang min mor er her. Min søster har bare vært her en gang før.

De ringte ikke på, de gikk rett inn. Døren var lukket, men åpenbart ikke låst. De har ikke ringt på døren og de ga meg ikke beskjed om at de skulle komme akkurat da. Det var kun avtalt/snakket om at de kanskje kom innom idag, men at dette skulle snakkes om nærmere - dette har altså ikke skjedd.

Jeg har vært noe sliten og trøtt de siste par dagene, og de visste at jeg har vært hos legen idag på grunn av dette.

Selv føler jeg at jeg blir litt tatt på sengen, denne gangen lå jeg greit nok henslengt på sofaen med tegneserier - men jeg følte det allikevel ugreit.

Jeg sa ingenting om dette, men følte etterpå at jeg kanskje burde gjort det.

Synspunkt? Er jeg urimelig, eller er dette normalt å gjøre? Eventuelt, når blir det ikke akseptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er ganske frekt å bare gå inn i et hjem uansett om det er familie eller venner. Hadde jeg hatt en familie som gjorde sånn så hadde jeg gitt beskjed om at de skal ringe på først.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt hos oss i alle fall. Hos mamma, bestemor osv går jeg bare rett inn og roper hei. Samboeren min er hakket verre. Han er ikke bare slik med familien men også venner/bekjente. Han ringer på og deretter går han rett inn og roper hei. Dersom du ikke syns noe om det må du bare si ifra, de kommer uansett til å forstå. Folk er trossalt forskjellige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Har du flytta? ?

Jeg tror at de tar seg den friheten fordi du er alene og i din nye bolig.

Tror du skal si ifra ganske fort om at du syntes det var ugreit, ellers går det så langt at det blir vanskelig.

Og ett godt tips Lås døren :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lås døren da vel. :P

Selv går jeg alltid rett inn, både til familie og gode venner. "hallo, det er meg!" Men da vet de jo på forhånd at jeg skal komme, da. Bryr meg ikke om jeg plutselig har besøk mitt i stua, bare koselig det! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med de og be de ringe før du kommer. Simple as that :)

dessverre er det ikke mye som er enkelt med min familie, hehe

jeg har tenkt på at jeg sannsynligvis må si noe for å få en stopp på det, men jeg skal glatt innrømme at jeg ikke ser frem til akkurat den samtalen. jeg angrer på at jeg ikke gjorde det idag med en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre er det ikke mye som er enkelt med min familie, hehe

jeg har tenkt på at jeg sannsynligvis må si noe for å få en stopp på det, men jeg skal glatt innrømme at jeg ikke ser frem til akkurat den samtalen. jeg angrer på at jeg ikke gjorde det idag med en eneste gang.

Da er det vel lettere å låse døra? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

dessverre er det ikke mye som er enkelt med min familie, hehe

jeg har tenkt på at jeg sannsynligvis må si noe for å få en stopp på det, men jeg skal glatt innrømme at jeg ikke ser frem til akkurat den samtalen. jeg angrer på at jeg ikke gjorde det idag med en eneste gang.

Jeg tror du tar sorgene litt på forskudd. Sannsynligvis vil de skjønne deg fullt og helt når du sier i fra :) Voksne mennesker skjønner davel at man har lyst på privatliv når man nettopp er flyttet i egen leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heng skilt på døren . der det står bank på først eller noe. men uansett hva du gjør burde du få avklart det så tidlig som mulig ellers blir det en vane. og det kan "smitte" over på flere mennesker så blir huset ditt åpent hus . det er slitsomt.

Anonym poster: 8eef575faa84a4c997707ed86fefede8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det med foreldrene mine og besteforeldrene mine. De gjør det hos meg også. Da pleier jeg å rope "ÅHERREGUD JENS, PÅ MED FILLENE NÅ KOMMER DET FOLK! OG GJEM DE KONDOMENE!".

(Jens er samboeren min)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si i fra det:) Det er jo ikke det at du ikke vil ha dem på besøk, du vil bare ha et lite "heads up" og respekt for ditt privatliv. Er vel ikke så mye å forlange spør du meg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår familie er det helt utenkelig å ringe på og vente til døra blir åpna hos søsken og foreldre. Vi går rett inn og roper "hallo!" i gangen mens vi tar av sko og jakke, så går vi rett inn. Nå vet man jo da stort sett på forhånd omtrent når folk kommer, men det er helt vanlig her vi bor at også venner gjør sånn hvis man har en halvveis avtale om at "jeg stikker kanskje innom i ettermiddag".

Men det er jo selvsagt helt greit at folk har ulike ønsker. Og hvis du synes det er vanskelig å si fra så begynner du bare å låse døra heretter. Det enkle er ofte det beste vet du.

Anonym poster: 4a77a8f8e1b3007776f80411c46a733f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heng skilt på døren . der det står bank på først eller noe. men uansett hva du gjør burde du få avklart det så tidlig som mulig ellers blir det en vane. og det kan "smitte" over på flere mennesker så blir huset ditt åpent hus . det er slitsomt.

Som flere andre her skriver, hvorfor velge tungvinte løsninger når man kan gjøre det ganske så vanlige grepet å låse døra. Selv med låst dør er det selvsagt best at folk sier fra før de kommer uanmeldt, men da har man dem i det minste ikke plutselig stående midt i stua.

Anonym poster: 69ba364874052b017c1c77652cad812b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en sms til de om at de ikke skal ta seg til rette hos deg på denne måten. Deretter: lås døra.

Selv har jeg allltid døra låst selv om jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Send en sms til de om at de ikke skal ta seg til rette hos deg på denne måten. Deretter: lås døra.

Selv har jeg allltid døra låst selv om jeg er hjemme.

Jeg skjønner ikke denne motviljen enkelte her inne har mot låste dører, samtidig som de fortviler over at folk kommer inn. Har sett det i flere tråder. Som hun med venninnen som stadig tar seg til rette og sitter i stua og spiser godteri når de kommer hjem. Folk vrir hodene sine og lurer på hva de skal si og gjøre for å hindre folk i å gå inn. Det finnes en eldgammel og særdeles praktisk løsning folkens: Lås og nøkkel! :smilorange:

Anonym poster: 69ba364874052b017c1c77652cad812b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døra mi har smekklås, og siden jeg bor i blokk er man nødt til å ringe på. Til foreldrene mine har jeg fortsatt nøkkel, så der låser jeg meg inn. Det er praktisk fordi de har et stort hus og ikke alltid hører at det ringer på.

Men jeg hadde blitt helt paranoid om det var mulig at folk bare kunne komme inn uten å si ifra. Det hadde gjort meg utrolig stressa, og jeg hadde følt jeg aldri kunne slappe av. Er vokst opp med at døra alltid er låst, så det kommer jeg også til å innføre når jeg får hus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen tør å bo noe sted uten å låse døra si jeg! :overrasket:

Anonym poster: 8f92b60d8f58b5355cc352ffa59d8f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...