Gå til innhold

Usikkerhet er usexy, selvtillit er sexy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva om jeg er usikker av og til da?

Hvor mye usikkerhet er greit?

Jeg føler at jeg må være superwoman og føle meg sexy konstant for å klare å holde på en mann. At jeg aldri kan ha dager der jeg trenger at han holder rundt meg mens jeg gråter fordi jeg har en jævelig dag. At jeg aldri kan åpne meg opp å si ifra hvis han gjør noe som får meg til å tvile på oss eller på meg.

Jeg vet jeg kan være irrasjonell, jeg vet jeg kan være emosjonell og jeg vet også at det går over. Men jeg trenger noen som kan være klippen min når de negative tankene kommer. Noen som tåler at jeg sier at jeg ikke har det bra med meg selv en gang iblant.

Finnes slike menn?

Anonym poster: 19b010c1796e682ceca4236d736cf31d

det at selvtillit er så sexy og usikkerhet det motsatte, er vel først og fremst noe kvinner bruker å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utvilsomt. Men ville du ha godtatt å være klippen til en mann da, eller forventer du at han er et uutømmelig reservoar av trygghet og handlekraft som du kan øse av når det måtte behage deg? Mener du at du som kvinne har rett til å være både sterk og svak, sikker og usikker, mens en mann helst bør være bare sterk og sikker? I så fall fortjener du ikke en slik mann, og du hykler.

Selvfølgelig vil jeg være der for han også. For meg er det en selvfølge at partneren har lov til å være både usikker og sårbar. Spørsmålet var om menn og kvinner flest tenker det samme, for det er ikke det inntrykket jeg har fått på KG. Her er slle sterke og sikre hele tiden, eller nevrotiske. Det finnes ingen mellomting.<br /><br /> Anonym poster: 19b010c1796e682ceca4236d736cf31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil jeg være der for han også. For meg er det en selvfølge at partneren har lov til å være både usikker og sårbar. Spørsmålet var om menn og kvinner flest tenker det samme, for det er ikke det inntrykket jeg har fått på KG. Her er slle sterke og sikre hele tiden, eller nevrotiske. Det finnes ingen mellomting.<br /><br /> Anonym poster: 19b010c1796e682ceca4236d736cf31d

Tja. Jeg tror nok menn flest lettere tilgir usikkerhet hos det motsatte kjønn enn kvinner. Dessverre er flere av dere kvinner noen skikkelige hyklere i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del. Gjør tråden min til en debatt om kjønn. Som vanlig.<br /><br /> Anonym poster: 19b010c1796e682ceca4236d736cf31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker ja, der har du meg. Blir usikker når typen skriver til venninnen sin at han har sin "fjerde omgang" fordi han er fyllesyk og kåt. Blir usikker når han skriver til venninner at de ser flott og godt ut, blir usikker når han har sporadisk kontakt med en han datet som han tydelig er svak for, blir usikker når han snakker så godt om venninner...og dette gir seg utslag i at jeg innimellom sier til han at jeg ikke føler meg god nok, og gjerne gråter litt...

Anonym poster: be6f27bb1c236693a29e3ed54b02f65f

Ettersom du skriver her så er jo kjæresten din helt sprø. Det er ikke greit å skrive slike meldinger til andre dersom man er i et forhold. kan jo skjønne at du blir sjalu av dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke meningen å rekonstruere begreper, det var et forsøk på en presisering, men kun slik jeg oppfatter det. Det trenger ikke stemme for andre enn meg selv.

Selvsagt er det legitimt å være på alle punkter på skalaen - både på plussiden og minussiden. Det er nok vanskeligere å uttrykke at man er stolt over seg selv og at man,liker seg selv, enn det motsatte.

Og heller ikke var det noe forsøk på å konstruere noe ideal. Jeg liker ikke idealer så godt.

Nei, jeg sier jo ikke at du forsøker å gjøre det - jeg sier bare at det generelt er en oppfatning om hva man bør og ikke bør føle/gjøre for å være ett fullt eller vellykket menneske.

Disse kravene varierer fra krets til krets, og i omfang.

Mitt poeng er vel bare mer at kravene er motstridene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg sier jo ikke at du forsøker å gjøre det - jeg sier bare at det generelt er en oppfatning om hva man bør og ikke bør føle/gjøre for å være ett fullt eller vellykket menneske.

Disse kravene varierer fra krets til krets, og i omfang.

Mitt poeng er vel bare mer at kravene er motstridene :)

Selvsikkerhet har ingenting med hvilken krets man vanker i. saken er den at er man selvsikker så betyr meningen til den krestsen mindre og mindre. Ettersom man blir tryggere på seg selv og mere selvsikker så ser man mindre utover for å se hva andre mener. Man vet inni seg at man er god nok...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sier jo ikke at du forsøker å gjøre det - jeg sier bare at det generelt er en oppfatning om hva man bør og ikke bør føle/gjøre for å være ett fullt eller vellykket menneske.

Disse kravene varierer fra krets til krets, og i omfang.

Mitt poeng er vel bare mer at kravene er motstridene :)

Vi vet jo at bak vellykkede fasader kan det skjule seg mye. Derfor tenker jeg at det kun er jeg selv som kan definere hvorvidt jeg er et fullt og vellykket menneske. Jeg godtar at det er mye i livet mitt jeg kunne ha gjort annerledes, men har det godt slik jeg har det. Jeg har gjort mange feil gjennom livet men jeg har også sett at det går an å bli tilgitt. Derfor er det heller ikke så viktig å fremstå som Fru Perfekt, og det kjennes godt ut å være i et forhold der det er takhøyde for alle variasjonene hos oss begge. Vi kan være klipper og geleklumper begge to.

Jeg tror, som du, at krav formes i subkulturer, og de varierer fra krets til krets. Men jeg tror også at vi selv har et ansvar for å sjekke om kravene virkelig eksisterer, om de er konstruksjoner, eller om de kun er vikarierende motiver for å være noe man har lyst til å være, men ikke tør. Eller for å la være å være noe man tror man må være.

Jeg opplever at alderen, og erfaringene har gjort det lettere å drite i krav og forventninger fra omverden. Når man har snublet noen ganger så gjør det ikke så mye å snuble, og vite at andre vet at man har snublet. Egentlig ganske trygt. Jeg er sikker på at jeg er mer enn bra nok!

...neinei. Nå skriver jeg meg helt bort.

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man baserer seg på hva som skrives på KG er det lett å trekke den slutningen at det å være usikker på seg selv av og til er det absolutt værste av det værste. Kommentarer som dette f. eks.

Hun er vel bare ei av disse usikre kjerringene vi finner rundt omkring her på forumet

Man skal aldri vise tegn på svakhet, usikkerhet eller sjalusi. Da er man en gæren, eiesjuk, sjalu kjerring. At dette er følelser mer eller mindre alle mennesker har i varierende grad er ikke en faktor, de er bare av det onde.

Heldigvis er ikke virkeligheten som på KG.

Anonym poster: 238d03c2d40e5ee05c8c28eb811b8754

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man baserer seg på hva som skrives på KG er det lett å trekke den slutningen at det å være usikker på seg selv av og til er det absolutt værste av det værste. Kommentarer som dette f. eks.

Man skal aldri vise tegn på svakhet, usikkerhet eller sjalusi. Da er man en gæren, eiesjuk, sjalu kjerring. At dette er følelser mer eller mindre alle mennesker har i varierende grad er ikke en faktor, de er bare av det onde.

Heldigvis er ikke virkeligheten som på KG.

Anonym poster: 238d03c2d40e5ee05c8c28eb811b8754

Ja - alt man ikke liker ved andre mennesker og ikke kan kjenne igjen hos seg selv, kan henges på "du-er-usikker - knaggen". Mennesker er nemlig akkurat så enkle. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man baserer seg på hva som skrives på KG er det lett å trekke den slutningen at det å være usikker på seg selv av og til er det absolutt værste av det værste. Kommentarer som dette f. eks.

Man skal aldri vise tegn på svakhet, usikkerhet eller sjalusi. Da er man en gæren, eiesjuk, sjalu kjerring. At dette er følelser mer eller mindre alle mennesker har i varierende grad er ikke en faktor, de er bare av det onde.

Heldigvis er ikke virkeligheten som på KG.

Anonym poster: 238d03c2d40e5ee05c8c28eb811b8754

Det er akkurat dette jeg mener. Og jeg kan ikke forstå at disse mennene som sier slikt noen gang klarer å finne en kvinne som klarer å leve opp til en slik standard. Med mindre det er snakk om noen som er iskald og ikke eier følelser. Det er kanskje det de vil ha.

Anonym poster: 19b010c1796e682ceca4236d736cf31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsikkerhet har ingenting med hvilken krets man vanker i. saken er den at er man selvsikker så betyr meningen til den krestsen mindre og mindre. Ettersom man blir tryggere på seg selv og mere selvsikker så ser man mindre utover for å se hva andre mener. Man vet inni seg at man er god nok...

Jeg snakket ikke om vennekretser :)

Men du har helt rett.

Problemet er bare at når det kommer til enkelte type forventninger, så møter begge kjønn ganske store og massive forventninger fra mange ulike arenaer om hvordan de bør være og hva de bør gjøre.

Om noen systematisk har blitt fortalt at de ikke er bra nok eksempelvis gjennom oppvekst(foreldre eller omgangskrets gjennom mobbing) eller andre langvarige relasjoner, så krever dette med selvsikkerhet og tro på seg selv langt mer å både få og opprettholde enn hos noen som ikke har opplevd dette.

Når man da i tillegg får servert disse forventningene fra mange kanaler(media, blogger/forum/bøker, grupperinger, venner, partner hva enn) kan det bli vanskelig å filtrere, spesielt om man føler et press for nettopp å være så innmari selvsikker.

Veien dit for noen med et OK utgangspunkt er helt overkommelig. Veien dit for noen som har blitt brutt ned/er på usikker grunn på forhånd er ekstremt lang og krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ikke om vennekretser :)

Men du har helt rett.

Problemet er bare at når det kommer til enkelte type forventninger, så møter begge kjønn ganske store og massive forventninger fra mange ulike arenaer om hvordan de bør være og hva de bør gjøre.

Om noen systematisk har blitt fortalt at de ikke er bra nok eksempelvis gjennom oppvekst(foreldre eller omgangskrets gjennom mobbing) eller andre langvarige relasjoner, så krever dette med selvsikkerhet og tro på seg selv langt mer å både få og opprettholde enn hos noen som ikke har opplevd dette.

Når man da i tillegg får servert disse forventningene fra mange kanaler(media, blogger/forum/bøker, grupperinger, venner, partner hva enn) kan det bli vanskelig å filtrere, spesielt om man føler et press for nettopp å være så innmari selvsikker.

Veien dit for noen med et OK utgangspunkt er helt overkommelig. Veien dit for noen som har blitt brutt ned/er på usikker grunn på forhånd er ekstremt lang og krevende.

Du skriver mye fornuftig her som jeg er enig i. Det er klart at det er forskjell på folk og forskjell på folks bakgrunn og hva de har gått gjennom i livet. Jeg sier bare at dess mere selvsikker man blir dess mindre betyr forventningene fre de ulike kanalene du nevner (venner, media, etc.) Selvsikkerhet gir en indre ro, en tro på at man er god nok som man er. Jeg unner alle å få kjenne den følelsen av selvsikkerhet. Da ville folk generellt hatt det bedre og problemer som mobbing og trakassering vill vært mye mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Filleproletiet

Enig med han/hun som skrev at det er irriterende med folk som alltid er "oppe", energiske og positive. Slike mennesker er slitsomme. Det er mye mer interessant med folk som er ydmyke, kjenner seg selv både i positiv og negativ forstand og er villige til å vise sårbarhet. Jeg blir i hvert fall ikke deppa og sur av å høre om damas dårlige dag. Jeg prøver så godt jeg kan å møte det med forståelse, da jeg vet hvordan det er å ha en dårlig dag. Jeg tror ikke det skal være så vanskelig å finne en mann som er slik, om du er litt selektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tør å vise usikkerhet faktisk viser styrke. Og de som kjenner seg selv godt er sikre i noen sammenhenger og usikre i andre.

Jeg tror at noen av de som framstår som absolutt solide og sikre kan ha ett beinhardt skall som kapsler inn usikkerhet.

Ja, TS er jo et godt eksempel på det. Hun er usikker og har dårlig selvfølelse, men skjuler det for mannen og dem hun har rundt seg.

TS, jeg syns du skal tillate deg selv å føle utilstrekkelig i blant, og vise det for kjæresten din. Han har bare godt av å se andre sider av deg, det er nettopp på denne måten en blir bedre kjent. Men, jeg syns det er trist at du blir usikker på forholdet deres når han snakker med andre jenter og gir komplimenter til andre, eller kanskje du har en magefølelse om at han skjuler noe for deg? Gjør han deg usikker, så er han kanskje ikke den rette for deg? Ikke vet jeg, du har svaret TS.

Anonym poster: e26476ed091d1552a3d04a9a5bdde10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, TS er jo et godt eksempel på det. Hun er usikker og har dårlig selvfølelse, men skjuler det for mannen og dem hun har rundt seg.

TS, jeg syns du skal tillate deg selv å føle utilstrekkelig i blant, og vise det for kjæresten din. Han har bare godt av å se andre sider av deg, det er nettopp på denne måten en blir bedre kjent. Men, jeg syns det er trist at du blir usikker på forholdet deres når han snakker med andre jenter og gir komplimenter til andre, eller kanskje du har en magefølelse om at han skjuler noe for deg? Gjør han deg usikker, så er han kanskje ikke den rette for deg? Ikke vet jeg, du har svaret TS.

Anonym poster: e26476ed091d1552a3d04a9a5bdde10c

Det var en annen AB som snakket om en drittsekk av en mann. Jeg er singel. Se på AB-koden under innleggene :)

TS

Anonym poster: 19b010c1796e682ceca4236d736cf31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var en annen AB som snakket om en drittsekk av en mann. Jeg er singel. Se på AB-koden under innleggene :)

TS

Anonym poster: 19b010c1796e682ceca4236d736cf31d

Leste altfor fort gjennom innleggene, beklager. :)

Anonym poster: e26476ed091d1552a3d04a9a5bdde10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette jeg mener. Og jeg kan ikke forstå at disse mennene som sier slikt noen gang klarer å finne en kvinne som klarer å leve opp til en slik standard. Med mindre det er snakk om noen som er iskald og ikke eier følelser. Det er kanskje det de vil ha.

Anonym poster: 19b010c1796e682ceca4236d736cf31d

Nja. Det jeg iblant hisser meg opp over er at noen kvinner gjerne forventer en slik standard av menn - dvs. en bauta av en mann, selve personifiseringen av trygghet, selvtillit, handlekraft, total mangel på tvil av noe slag, en som er så sterk at han alltid støtter, oppmuntrer og bygger opp sin kvinne, en som hun alltid kan lene seg til - nettopp fordi de ønsker å kunne være svak, usikker og tvilende selv. For hvis mannen ikke er en slik bauta så er de mer jevnbyrdig, noe som innebærer at kvinnen ikke alltid kan være den svake og usikre selv. Noen av disse kvinnene holder ikke ut denne tanken, og fornærmelsene mot menn som ikke vil eller kan innta denne bauta-rollen sitter da løst. Og de gjemmer seg gjerne bak tradisjonelle kjønnsroller for å forsvare holdningen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å late som om jeg er noe annet enn det jeg er, så da viser jeg bare usikkerheten min og lar det stå til. Jeg kan ikke forme oppførselen min etter hva andre forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å late som om jeg er noe annet enn det jeg er, så da viser jeg bare usikkerheten min og lar det stå til. Jeg kan ikke forme oppførselen min etter hva andre forventer.

Dette anser jeg som selvsikkert og en turn-on. Folk som har "ekte" dårlig selvtillit har generelt ikke selvironi. En virkelig usikker person ville ha strebet etter å oppføre seg selvsikkert og satt opp et skall av seriøsitet og selvskryt.

Endret av Krakonosj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...