Gå til innhold

Vil selge bilen - Hva skriver jeg? Kan ingenting om bil...


Gjest Dumle-Dumbo

Anbefalte innlegg

Gjest Candy Pie

Hei!

Jeg tenkte å selge bilen min, var et godt kjøp forsåvidt, men jeg kommer ikke til å få lappen med det første, og jeg trenger pengene.

Jeg blir nødt til å gjøre dette alene, men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg går fram...

Jeg legger den ut på finn, setter inn bilder og skriver hvilket merke det er, og litt sånn. Men litt sånn...?Hehe, kan ikke en dritt om bil...

Jeg vet om en ting som er feil med den, pluss at den ikke er godkjent (er heller ikke vist) og da skriver jeg det? Jeg vet ikke hvor langt den har gått eller noe som helst. Jeg har bare øvelseskjørt i den et pr ganger, ellers har den stort sett stått urørt de to siste årene, har bare vasket den et pr ganger...

Jeg kjøpte den av en i familien.

Tror dere eventuellt jeg kan skrive det jeg vet, innrømme at jeg ikke kan noe mer, men at folk bare får komme å se? Jeg kommer også til å selge den noe billigere enn det jeg kjøpte den for, litt kjipt for bilen er veldig fin, men har ikke så mange valg nå.

Beklager for dumme spørsmål, men jeg har virkelig ikke greie på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger egentlig ikke å skrive så fryktelig mye.

Bare fyll inn de standard spm.

Men det at den ikke er EU-godkjent bør du skrive, de kommer uansett til å spørre om det.

Er også greit å skrive at du ikke har kjørt den så mye i de siste 2 årene, noe bilen ikke har godt av.

Du kan også se hva andre skriver om sine biler på Finn.no

Hvor langt bilen har kjørt skal ikke være så vanskelig å finne ut.

Det står mye info i vognkorte også om bilen.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal stå kilometerstand der speedometeret og slikt er :) At du ikke har hatt den inne til EU godkjenning bør du skirve ja :) Ellers kan det være greit å opplyse om feil/mangler. Om det er noe rust ol.

Prøv å ta gode bilder!

Også er det positivt at du ikke har kjørt den så mye i det siste, så det er lurt å ta med :)

Jo! Også bør du skrive om hva slags dekk som følger med! Men det dukker kanskje opp i den standard-greia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil spesifisere at gode bilder i mine øyne er;

Utvendig og invendig bilder.

Bilder som faktis er i fokus.

Ikke 1000 bilder av utsiden mens du har kun tatt 2 av insiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Takk for svar!:)

Da skal jeg gjøre så godt jeg kan.

Burde jeg skrive at den er senket?

Da får jeg lete fram vognkortet...er ikke jeg som har det!:P Men bilen står ikke i mitt navn, er det et problem? Skal jeg melde i fra noen plass? Og hvordan forklare da at bilen er min, men står i moren min sitt navn?

Vil ikke bli beskyldt for å ha stjålet bilen...

Skal ta bilder i morgen, er ikke så lenge siden jeg vasket den både ute og inni:)

Det skal være noe feil med katalysatoren (?) har jeg fått høre...når og hvor det skjedde vet jeg ikke, helt ærlig, jeg vet ikke hva en katalysator er eller hvor den sitter, men noe sier meg at det er en veldig dr ting å fikse? Søren...skulle hatt større omgangskrets :P

Kan jeg kanskje skrive feilene jeg er klar over, og skrive andre ting jeg vet, og ellers skrive at den selges som den står og er? Så selger jeg den så klart for mindre enn jeg kjøpte:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha nevnet at den er senket, siden man skal egentlig ha fått det godkjent (egne papirer på senkingen). Jeg kjøpte en bil som var senket og ble fortalt at dokumentasjonen ikke var i orden, men jeg tok en sjangse og kjøpte den.

Det at bilen ikke står i ditt navn, er noe du kan ta opp med kjøperen av bilen, ikke noe man trenger å nevne i annonsen, jeg ville ikke ha gjort det.

Ville nevnet det med katalysatoren.

Hva håper du får for bilen?

Slik du beskriver bilen så høres det ut som en delebil... No offence.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Candy Pie

Okei:)

Det som er greia er at jeg kjøpte bilen, fordi planen var å ta lappen. Men så kom jeg aldri så langt, så har ikke ting vært så bra, så bilen har bare blitt "glemt"

Det er en veldig fin bil, sånn sett. Er bare det at den ikke har blitt vist pga jeg ikke har vært så "oppegående" men den har stått trygt i gården hele tiden.

Jeg gav 60 000 for den, om jeg ikke tar feil her nå. Husker bare at 60 og 80 ble nevnt, men tror det endte på 60. Såvidt jeg vet er det ikke noe rust på den, har spurt litt hjemme om hva som egentlig er galt med den, og da var det katalysatoren og det at den ikke er vist, så kan jo være mer. Også er den vist veldig senket.

Men i og med at den har stått såpass "lenge" osv får jeg solgt den for 40? Eller burde jeg skrive 35? Jeg har ingen greie på sånt -_- Føler meg så hjelpesløs:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Jeg forhørte meg litt mer i dag, bilen er vist, men ikke i år. Det var katalysatoren som var gåen, og ikke noe mer. Mulig det var noe små greier med batteriet, men det skulle visst ikke være noe problem.

Men hvor mye burde jeg trekke ned prisen pga den katalysator tingen? Jeg leste på nettet av det koster 7000 + for å fikse det?

Eventuellt så kan jeg bare skrive "selges som den er" ? Også så klart nevne det med katalysatoren og at den er senket, kan viss være litt små problematisk å kjøre på vinteren om det er masse snø. Mer vet ikke jeg.

Fælt å være 19 år å kunne så lite om bil blush.png

Kanskje jeg skal spørre folka hjemme om hjelp, men vil bare ikke at de skal komme med den samme regla "du burde ikke selge bilen bla bla bla bla"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare bare å skrive at den "selges som den står", jeg leste en artikkel på nettet om at en del som hadde gjort det, likevel måtte betale reperasjon på ting på bilen etter at de hadde solgt den, pga det er en del man er ansvarlig for, og ikke bare kan selge "som den står", om du skjønner?

Få bilen inn til en NAF-test som forteller deg HVA som er feil og gale med bilen, hva det koster å fikse det, og hva du MÅ fikse før en eventuell EU-kontroll.

Og for å være ærlig, jeg fikk bakoversveis da jeg leste at den har stått i ro omtrent i TO år, det er svært lenge...... Jeg lot min bil stå i 4-5 måneder i sommerhalvåret mens jeg var i utlandet, den ble ikke brukt i et hele tatt da, men det var ikke akkurat noe sjakktrekk, den grodde seg fast på en måte. Gikk seg til, men en bil som har stått i nærmere to år, det hadde jeg IKKE gitt mye for.........................

Så senket at det er problematisk å kjøre på snø, omtrent.. dette høres ut som en bil for spesielt interesserte i råner/gatebilmiljøer tenker jeg, noen som kanskje ser på dette som et oppussingsprosjekt.

35-40 000, basert på det som står her, er bare å glemme..............

Men skriv igjen i tråden når du vet modell, merke, kilometerstand, rustskader, osv.

Anonym poster: 3d284f194ed0745f4714726d4eaf9769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha sett bilen, så ville jeg ha tippet at du ville få mellom 5 og 10 000,- og da tar jeg godt i.

Men du kan jo også være veldig heldig med at du finner en ungdom som har for mye penger på kontoen.

Har du litt mer info om bilen så hadde det hjelpet veldig, evt post bilder av bilen her =)

Og jeg kunne vel ikke så fryktelig mye om bil når jeg var på din alder heller, ikke noe å være beskymret for, det er jo dette man har internett til ;)

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Det er ikke bare bare å skrive at den "selges som den står", jeg leste en artikkel på nettet om at en del som hadde gjort det, likevel måtte betale reperasjon på ting på bilen etter at de hadde solgt den, pga det er en del man er ansvarlig for, og ikke bare kan selge "som den står", om du skjønner?

Få bilen inn til en NAF-test som forteller deg HVA som er feil og gale med bilen, hva det koster å fikse det, og hva du MÅ fikse før en eventuell EU-kontroll.

Og for å være ærlig, jeg fikk bakoversveis da jeg leste at den har stått i ro omtrent i TO år, det er svært lenge...... Jeg lot min bil stå i 4-5 måneder i sommerhalvåret mens jeg var i utlandet, den ble ikke brukt i et hele tatt da, men det var ikke akkurat noe sjakktrekk, den grodde seg fast på en måte. Gikk seg til, men en bil som har stått i nærmere to år, det hadde jeg IKKE gitt mye for.........................

Så senket at det er problematisk å kjøre på snø, omtrent.. dette høres ut som en bil for spesielt interesserte i råner/gatebilmiljøer tenker jeg, noen som kanskje ser på dette som et oppussingsprosjekt.

35-40 000, basert på det som står her, er bare å glemme..............

Men skriv igjen i tråden når du vet modell, merke, kilometerstand, rustskader, osv.

Anonym poster: 3d284f194ed0745f4714726d4eaf9769

Okei:)

Jeg er som sagt veldig usikker på alt sammen. Kanskje jeg bare skal glemme hele greia? Men kan kanskje ikke la den bli helt ødelagt heller? Men OM jeg skal selge den, så burde det vel skje nå, FØR det faktisk skjer noe med den?

Så vidt jeg vet, så var det kun katalysatoren det stod på. For det som var galt før jeg overtok den, ble fikset da (to år siden) for planen min var jo å ta lappen, men ting har skjært seg litt.

Den er en del senket ja, og den var broren min sin, så ja...

Jeg burde kanskje kontakte ham å få han til å selge den? Han har jo greie på sånt, vil bare ikke blande inn familien eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Uten å ha sett bilen, så ville jeg ha tippet at du ville få mellom 5 og 10 000,- og da tar jeg godt i.

Men du kan jo også være veldig heldig med at du finner en ungdom som har for mye penger på kontoen.

Har du litt mer info om bilen så hadde det hjelpet veldig, evt post bilder av bilen her =)

Og jeg kunne vel ikke så fryktelig mye om bil når jeg var på din alder heller, ikke noe å være beskymret for, det er jo dette man har internett til ;)

Jeg kan sikkert legge ut bilde her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, hvis broren din har peiling og har hatt bilen før, så for all del ta kontakt med ham!

Det er bare dumt av deg å ikke blande inn ham når du en gang ga 60 000 for denne bilen, og hva mener egentlig familien din med at du ikke skal selge den? Bilen står jo bare der, og raser ned i verdi, hvis du ikke skal ta lappen i nærmeste fremtid, så selg den og få igjen det du kan for den.

Ikke la den stå og ruste og råtne mer i allefall, da er det til slutt bare en vrakhaug som ikke er bra til noe lenger..

Ta kontakt med broren din og få ham til å hjelpe deg, før du taper fullstendig på dette :)

Anonym poster: 3d284f194ed0745f4714726d4eaf9769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Candy Pie

Ah, hvis broren din har peiling og har hatt bilen før, så for all del ta kontakt med ham!

Det er bare dumt av deg å ikke blande inn ham når du en gang ga 60 000 for denne bilen, og hva mener egentlig familien din med at du ikke skal selge den? Bilen står jo bare der, og raser ned i verdi, hvis du ikke skal ta lappen i nærmeste fremtid, så selg den og få igjen det du kan for den.

Ikke la den stå og ruste og råtne mer i allefall, da er det til slutt bare en vrakhaug som ikke er bra til noe lenger..

Ta kontakt med broren din og få ham til å hjelpe deg, før du taper fullstendig på dette :)

Anonym poster: 3d284f194ed0745f4714726d4eaf9769

Det er sant, men vi snakker ikke såå mye sammen lenger så har han nettopp blitt pappa og er så mye på jobb...men får kanskje prøve.

Nei, det de, eller mamma mener da, er at i og med at jeg HAR bilen, så mangler jeg bare lappen, som jeg jo begynte på. Og om jeg da selger den, så har jeg jo ingen bil, og må da kjøpe bil senere, om jeg en gang begynner på lappen igjen.

Men er jo jeg som bestemmer!!? Er jo "voksen" forsåvidt. Men er jo bedre å selge den nå, enn å la den stå ute en hel vinter til osv?

Tok bilder nå nettopp, så om det er noe til "hjelp" så kan jo legge ut

Endret av Candy Pie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut.

Jeg er spent å se hvordan bilen ser ut.

Synes også at du burde selge den.

Siden jeg vil tippe at du må ut med mer enn bilen er verd for å gjøre den kjørbar.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du skal selge og få igjen noen av dine skarve kroner, den bilen er ikke kjørbar etter en vinter til, og som leon sier så vil det koste mer å gjøre den kjørbar enn du får for å selge den. Så bare kvitt det med vraket før verdien når 0,-.....<br /><br /> Anonym poster: 3d284f194ed0745f4714726d4eaf9769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Candy Pie

Føler meg dum nå, men hvordan får jeg lagt inn bildet, uten at det er 100000000000 meter langt?:P

Har liksom limt det inn, men så vil det ikke bli posta, om du skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såg jo ok ut.

Er det noen riper/bulker i bilen?

Har du prøvd å startet bilen ? ;P

Lager den noen ulyder.

Det at det ser ut som bak og front felgene er forskjellig som er et minus i mine øyne.

Ellers såg jo den som sagt fin ut.

Jeg tror NAF skal ha ca 1000 kr for en kjøp/salgs test. Der får du vite alt som er gale med bilen og får vel en muntlig takst på hvor mye de mener bilen er verd.

Tror en annen har nevnt dette fra før av og er vel verd å gjøre.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Den har ikke noen bulker eller riper, hvertfall ikke bulker. Har ikke sett noen riper heller.

Bilen skal vist starte og gå bra. Selv har jeg ikke prøvd den siden jeg øvelseskjørte i den for over 3 år siden..

Kanskje jeg burde det. Hadde bare håpet jeg kunne gjort dette enkelt, kjapt og greit, før jeg ombestemmer meg. Men litt må jeg vel jeg også "kjempe" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...