Gå til innhold

Gir du penger til tiggere?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg går ikke og ser på alle jeg passerer på gaten heller.

Blir litt unaturlig hvis jeg plutselig skal få en intens øyekontakt med samtlige tiggere jeg møter i løpet av en dag. Og det er mange!!

Jeg mener selvfølgelig bare de som kommer bort og henvender seg direkte til meg, og ikke annet enn en reaksjon på at jeg faktisk hørte at jeg ble snakket til.

Hvis noen snakker til deg, så ser man som regel tilbake på vedkommende, eller reagerer på en eller annen måte. Bare ikke hvis han/hun er tigger, for da er det plutselig "lov" å overse personen.

Skrevet

Nei, jeg gir ikke til tiggere. Jeg gjorde det helt til jeg ble kjent med en person som fortalte at faren hans var alkoholiker og hadde tiggi på gata. Han mente at det å gi bare hjalp faren hans til å forbli i den situasjonen.

Og en jeg kjenner som jobber om natta har sett en person kle seg ut som tigger bare fordi han ikke gadd å jobbe. Når han var ferdig med nattas "jobb", kledde han på seg de fine klærne sine igjen og syklet hjem på den dyre sykkelen. Sykt. (selv om dette nok ikke skjer ofte)

Gjest Golosa - uinnlogget..
Skrevet

• Trygde og sosial systemet vi har i dette landet fungerer nok ikke så bra som du og andre her gir uttrykk for, i allefall ikke i storbyene. Hadde det gjort det hadde nemlig veldig mange av de du ser på gaten vært på avvending i stede for på fortauet med en utstrakt tigger hånd.

Skrevet

her hvor jeg bor er det definitivt færre tiggere enn i større byer, men spør de så gir jeg.

Skjønt, det var en gang jeg ble spurt og ble så perpleks at det datt ut av meg "Nei, jeg har ikke"

Da følte jeg meg gjerrig etterpå som stod der med flere handleposer...... :-?

Men ellers gir jeg.

Setter kanskje mer pris på de som unnskylder seg når de spør og faktisk forteller ærlig hva pengene skal gå til.

Er vel bedre det enn at de raner noen.....

Og hva er vel 20-30 kroner for oss?

Skrevet

jajaja, om dere vil sitte gni på krone stykkene deres så gjør det da.

Jeg håper virkelig dere føler at de myntene gjør den store forskjellen i hverdagen deres, og at du har god samvittighet når prioriterer deg selv. :wink:

Skrevet

Jeg håper virkelig dere føler at de myntene gjør den store forskjellen i hverdagen deres, og at du har god samvittighet når prioriterer deg selv.  :wink:

Ja, det er klart at når jeg ikke gir penger til tiggere, bruker jeg det bare på meg selv!! :roll:

Hva med å gi til humanitære organisasjoner, jobbe med frivillig arbeid, være fadder etc etc? Det er en lang liste over andre måter å hjelpe på, som jeg synes er bedre enn å gi til tiggere. Det er mitt valg, og det betyr ikke at jeg kun prioriterer meg selv.

Skrevet

Jeg håper virkelig dere føler at de myntene gjør den store forskjellen i hverdagen deres, og at du har god samvittighet når prioriterer deg selv. :wink:

• Dette har absolutt ikke noe med gjerrighet aa gjoere. Da har du misforstaatt ganske kraftig.

Som Loolaa sier, finnes det utrolig mange andre maater aa hjelpe paa som faktisk ogsaa hjelper og ikke gjoer vondt verre!

Det er altfor mange som gir et par tiere for aa lette sin egen samvittighet.

Dessverre blir ikke saa mye annet lettere...

Skrevet

Jeg tror jeg aldri har gitt penger til en tigger. Heller ikke til en musiker med gitarkassen åpen for driks. Jeg vet ikke helt hvorfor, primært synes jeg ikke at tigging trenger å forekomme i Norge. Staten gir dem jo penger. Sekundært er jeg ofte blakk selv, og jeg får ikke penger fra staten. Andre grunner er at jeg ikke gidder sponse deres dopbruk, jeg vet om tiggere som har det som jobb (tjener bedre på tigging enn på mcdonalds) og hvis jeg vil hjelpe, vil jeg heller gjøre det gjennom en organisasjon enten med penger eller å delta.

Det jeg kunne tenke meg å gjøre, er kanskje å kjøpe mat (det er så mange historier om at de kaster maten med et fornærmet blikk) eller en øl til en alkis på gata. Mest er det vel at jeg i mitt liv i svært begrensede perioder har bodd steder hvor det er tigging, stort sett når jeg har bodd i utlandet eller besøkt Oslo. Her i Trondheim er det veldig sjelden jeg møter tiggere. I hjembyen har jeg aldri møtt tiggere. Sist her i Trondheim av en fyr som ba om penger til blandevann, når han sto der med en pose full av øl og sprit han hadde kjøpt seg :roll:

Gjest Newt - ikke innlogget
Skrevet

Jeg pleier å gi penger innimellom, stort sett til de som ikke sier noe. Det verste jeg vet er de som "forstyrrer" når det er tydelig at jeg gjør noe, som å snakke i telefonen, eller lese en bok el om jeg venter på et eller annet kollektivtransportmiddel..

Men, for et par uker siden gjorde jeg helomvending, jeg gikk utenfor nationaltheateret, og en liten mann spurte "har du noen småpenger å avse?". Vanlig setning, ja, men veldig uvanlig stemme. Den var så lavmælt og forsiktig at jeg ble rent overrasket. Jeg hadde ikke småpenger, og sa i fra om det, og da får jeg til svar "ha en god kveld videre da!". Det endte med at jeg gikk inn på Narvesen, tok ut en femtilapp, og ga til han..

Skrevet
Det jeg kunne tenke meg å gjøre, er kanskje å kjøpe mat (det er så mange historier om at de kaster maten med et fornærmet blikk) eller en øl til en alkis på gata.

Derfor lønner det seg å spørre. Tror ikke de kaster den om de først har sagt ja.

Skrevet

Dersom jeg har småpenger lett tilgjengelig slik jeg hadde idag gir jeg.

Ofte spør jeg hva de skal bruke pengene til - og det svaret jeg venter kommer så godt som alltid; narkotika. Jeg synes det er bedre å gi noen kroner enn at innbrudd/ran o.l. skal bli begått. Og gir man noe, får man veldig ofte skikkelige takk og ønske om en god dag i retur.

Skrevet

Ja, det er klart at når jeg ikke gir penger til tiggere, bruker jeg det bare på meg selv!! :roll:

Hva med å gi til humanitære organisasjoner, jobbe med frivillig arbeid, være fadder etc etc? Det er en lang liste over andre måter å hjelpe på, som jeg synes er bedre enn å gi til tiggere. Det er mitt valg, og det betyr ikke at jeg kun prioriterer meg selv.

Du tenker ikke over at ofte opptil 70% av det du gir forsvinner i admininstrasjon?

Men du synes kanskje det er bedre at 7 av 10 kroner går til administrasjon enn narkotika.

Men igjen det er dine penger.... Og dine prinsippper...

Skrevet

Snuppelure :

Dæven så nobel du er!

Alle skulle vært som deg...

:o

Skrevet

Snuppelure: JA, jeg vil heller at SOS-Barnebyer bruker 7,5 % til administrasjon, slik at jeg kan gi et foreldreløst barn et bedre liv, enn å gi penger til narkotika. Enkelt og greit.

Fra SOS Barnebyer sin årsberetning:

Det er også gledelig at administrasjonskostnadene fortsatt holdes lavt. 5 % av inntektene går til administrasjonskostnader i Norge. 2.5 % går til internasjonal administrasjon (til SOS-Kinderdorf International).
Skrevet
Du tenker ikke over at ofte opptil 70% av det du gir forsvinner i admininstrasjon?

Men du synes kanskje det er bedre at 7 av 10 kroner går til administrasjon enn narkotika.

Men igjen det er dine penger.... Og dine prinsippper...

Jeg vil ikke gi til tiggere fordi det hjelper dem bare til å fortsette i situasjonen de er i. Jeg gir heller til en organisasjon, som ja, bruker penger på administrasjon, men som OGSÅ hjelper folk ut av situasjonen de er i og inn i et bedre liv. Vanskelig å forstå kanskje? Og 70 % i administrasjon? Se feks Poirots innlegg

Skrevet

Jeg gir penger til flinke gatemusikanter, fordi de samtidig gir meg noe tilbake.

Skrevet
Snuppelure :

Dæven så nobel du er!

Alle skulle vært som deg...

:o

Om ikke nobel, så i allefall ikke gjærrig med skylapper.

Skrevet

Om ikke nobel, så i allefall ikke gjærrig med skylapper.

Selvfølgelig er din mening den eneste rett og hvis alle hadde gjort som deg hadde det vært en perfekt verden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...