Gå til innhold

Gir du penger til tiggere?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gir noen ganger...nå.

Husker spesielt en episode i sommer. Det kom en sliten sliten kar bort til meg og spurte om han kunne bomme en røyka av meg.

Jeg skvatt så færlt for han så bare så sliten og syk ut at jeg hadde mest lyst til å ta bena på nakken å løpe. Jeg ble rett og slett skremt så jeg stortret frem noe om at jeg ikke hadde mer røyk igjen.

I noen minutter ble jeg stående å tenke....er det mulig. Og være så egosistisk og "redd" for disse narkomane at jeg ikke engang kan gi de en røyk? Det som skjedde var at jeg løp i den rettningen han hadde forsvunnet. Fere kvartaler bortover helt til jeg så han oppi gaten. Jeg løp nærmere han og ropte hei...på noen armelengdes avstand ( noe DUMME meg følte var "trygt" ) Så tok jeg opp en røyk og strakt den mot han.

Jeg skal si deg han smilte og vart gla. Der jeg sto , andpusten og færl.

Han forsto at jeg hadde løpt for å ta han igjen.

Så gikk jeg den lange veien tilbake og satt meg inn i min BMW, fyrte meg opp en røyk og kjørte videre.

Har lært litt av den episoden. Jeg gir så gjerne av det jeg har. Og jeg gjør det med en gang :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor oppe i trondheim jeg, møter ikke ofte tiggere. Mest fylikker her.

Men en gang jeg var i byen med en venn. Der møtte vi på ei dame som var av utenlandsk opprinnelse, og snakket ikke norsk. Hun hadde med seg en lapp hvor det stod nedskrevet at hun trengte penger til å holde mat i huset for sine 4 små barn. Siden dette var kanskje første gangen jeg møtte på en tigger, så ga jeg det jeg hadde av mynter... ca 50 spenn eller no. Gikk vidre nedover gata, og følte at jeg hadde gjort dagens gode greie.

MEN!

kanskje 50 meter lengere ned møter jeg på ei tennårings jente med en lapp i hånda. Å JODA! det stod skrevet akkurat det samme. Da ble jeg litt små sur, sa at jeg ikke hadde penger, og gikk videre.

20 meter videre møter jeg på ei gammal bestemor, MED SAMME LAPPEN!

Tror utleninger at alle norske er idioter? hvor sannsynlig er det at en gammal bestemor har små barn?

Fatter jo jeg oxo at de er i familie, men de trenger ikke å lyge. Kanskje de kunne ha lært seg noen nye ord. Hvis "mannen" i huset hadde tilatt det da...

Synes veldig synd på folk som er i slike situasjoner, men har problemer med å gi fra meg penger, jeg ikke vet konkret hva går til.

Så, NEI, jeg gir ikke penger til tiggere. (lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir de aldri penger,

men kjøper ofte noe mat og drikke særlig nå som det er kaldt,

litt varm drikke blir de glad for, snakker noen ord med de og.

Det blir de glad for :)

Selv om de sikkert har mer lyst på penger,

men det gir jeg de ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...