Gå til innhold

Gir du penger til tiggere?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg gir ikke penger, selv om jeg ser tiggere hver dag her i Oslo.

Men jeg har hørt om ei som er så snill at hun lager matpakke til en uteligger uten for der hun bor, hver dag. Det synes jeg er trolig fint gjort. Da får han i seg mat, og bruker dermed ikke de evt pengene til narko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det hadde vært noen tiggere rundt hvor jeg bor i nærheten hadde jeg kanskje smurt en matpakke eller noe, men penger gir jeg ikke. Har lånt en dame 300 kr når jeg var ca 14 og det hele endte med en svært uhyggelig episode. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Nei, det gjør jeg aldri. Gav en gang ganske mye til en tigger som hadde et skilt hvor det sto at han trengte til narkotika og ikke ville stjele og rane, i dag har alle sånne skilt. Jeg vil ikke sponse narkotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir som oftest når jeg er i byen (altså Bergen). De som har spurt meg her har vært særs hyggelige mennesker med store smil. Ho ene jeg plaier å gi til, har sjarmert meg i senk med godt humør og vitser, og er typen jeg kan slå av en lang prat med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de (det er jo ikke bare narkomane som gjør det da men) står å spiller eller noe sånt for å få penger så hender det jeg gir en slant, dersom de bare sitter å tigger så gir jeg ikke, men det har hendt at jeg har gitt bort en tier om noen sånne kommer bort til meg å spør om jeg kan bidra med litt penger til en tbane billett (som de pengene helt sikkert ikke går til) eller noe å drikke. Det er faktisk ikke bestandig at de pengene går til dop. Jeg har handlet for narkomane tidligere også. Husker veldig godt jeg ble stoppet av en stakkar på oslo s og han lurte på om ikke jeg kunne gå inn på butikken å kjøpe skolebrød for han, han fikk ikke lov å gå inn der. Han ga meg penger til det også, han hadde spart opp en haug med 1 kroner og 50 ører. Uff.. :-( De har det ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som :-) anna!

Jeg tror ikke at noen står fillete og møkkete på gata og tigger fordi de synes det er gøy!

Det meste jeg har gitt er 1.200 kroner. Det var til en som jeg har gått forbi hver dag i flere år og som var svært syk. Jeg kjente ham jo etter hvert godt også. De 1.200 gjorde det, i følge ham selv, mulig for ham å ta det rolig på hospitset et par dager i stedet for å stå ute i 20 blå. Tror det var sant også, for jeg så ham ikke de nærmeste dagene (Han hadde sitt faste hjørne). Gav ham også klær og sko etc. (Som jeg så han brukte), mat og tegneserier. Når man er godt over tredve og har vært på "kjøret" i tyve år, tror jeg vel egentlig ikke så mye på rehabilitering...

Ellers gir jeg fem, ti, tjue kroner etter som hva jeg har. Har jeg ikke småpenger, får de hvert fall et smil og et høflig svar på spørsmålet sitt.

:) Veldig medmenneskelig!

Jeg gir også ofte småpenger. Jeg er ihvertfall aldri uhøflig og slenger en ekkel kommentar eller lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glamourgirl

Jeg gjør mye som Anna... Har jeg penger, eller da jeg røykte fast, sigaretter gir jeg gjerne det. Har jeg mat, hender det jeg gir det, også... Jeg synes argumentasjonen, jeg gidder ikke støtte deres rusmisbruk, er latterlig. Nå om vinteren er det penger til hospits de ofte ber om, dessuten klarer ikke narkomane og slutte med dop fordi ikke du gir dem penger! Jeg prater ofte med dem, og spør om de har vært og fått seg mat hos BlåKors eller FrelsesArmeen... Har dessverre opplevd truende tiggere også. Jeg ble truet med en sprøytespiss engang, da ble jeg så sinna at jeg griseskjelte fyren. Men det hører til unntakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall aldri uhøflig og slenger en ekkel kommentar eller lign.

Det er viktig! Blir helt kvalm av å se folk behandle tiggerne som søppel.

Her om dagen så jeg en gammel dame skjelle ut en narkoman med å si:

" Nå er jeg så lei av dere !"

Det går bare ikke an. Dere skulle også sett det drapsblikket hun sendte ham.

Heldigvis rakk jeg å slenge tilbake et "i like måte" før hun forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig! Blir helt kvalm av å se folk behandle tiggerne som søppel.

Her om dagen så jeg en gammel dame skjelle ut en narkoman med å si:

" Nå er jeg så lei av dere !"

Det går bare ikke an. Dere skulle også sett det drapsblikket hun sendte ham.

Heldigvis rakk jeg å slenge tilbake et "i like måte" før hun forsvant.

Svare tilbake med samme mynt, ja.. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hvis jeg har. ALLTID!

Selvfølgelig vet jeg hva det går til, men hva så? Verden blir ikke noe bedre av at jeg lar være heller. Og gir jeg til en gatetigger så vet jeg at hele beløpet går til ham eller henne, og brukes etter deres eget best befinnende. Det sosial systemet vi skryter så av i Norge fungerer nok ikke så godt som vi tror. I allefall ikke i storbyene.

Men jeg gir ALDRIG til telefontiggere som ringer midt i middagen, spør hvordan været er i Oslo, og om alt er bra med familien min, for så å tigge penger til verdens edelste prosjekter, og beholde 70% selv i komisjon. De avviser jeg kapt og brutalt.

Og en ting til. Til dere som sier, jeg gir aldrig for jeg vet at pengen går til dop.

Hva er det dere egentlig mener? Jeg synes det er billig unskyldning for å drite i ditt sosiale ansvar. Det er jo ikke slik at de begynner med harde heroin skudd bare fordi dere gir den en tier! Det problemet har alt oppstått tidligere og av helt andre grunner. Som kan være tragiske historier. Og de pengen du måtte gi , går til å dekke en del av livsoppholdet til disse tiggerene. Og hadde jeg levd et liv slik mange av dem gjør tror jeg nok jeg også hadde ønsket meg et skudd i ny og ned for å få litt fri fra hverdagen.

Samtidig vil jeg understreke at ikke alle tiggere er narkomane. Det er mange skjebner der ute.

Finn frem det lille du har av sosialt ansvar og gi lommerusket ditt neste gang. For det er akkurat det det er i den store sammenheng, -lommerusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Ja, gir kanskje halvparten av gangene jeg ser noen. Skal prøve å bli flinkere. Narkomane blir jo ikke mindre narkomane av at jeg lar være å gi dem en tier. De har en vanskelig hverdag, og litt medmenneskelighet kan kanskje gjøre den lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiggere/narkomane er mennesker på lik linje med oss.

De har det bare havnet i en situasjon de ikke kunne forutse..

Hvis noen gir noen kroner til min bror dær ute,

er jeg evig takknemmelig.

Da trenger han ikke å stjele.

Jeg elsker min bror, selv om han er stoffavhengig har han en fantastisk personlighet :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir kanskje hvis jeg har noen mynter i lommen, men stort sett sier jeg nei.

Jeg passer likevel alltid på å faktisk SI "nei, dessverre" mens jeg har øyenkontakt, og ikke bare snu meg bort og late som om tiggeren er luft.

Jeg står ofte og venter på bussen i sentrum og ser alltid de faste tiggerne. Det er så dumt når folk krampaktig prøver å late som om tiggerne ikke er der når de prøver å få kontakt, i stedet for å være alminnelig høflig og se på det mennesket som snakker til dem.

Det er stort sett ingen som blir sure for et vennlig nei, men jeg har hørt en tigger utbryte fortvilet: "Nei men så SE PÅ MEG DA!"

Det er ikke gøy å være usynlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke og ser på alle jeg passerer på gaten heller.

Blir litt unaturlig hvis jeg plutselig skal få en intens øyekontakt med samtlige tiggere jeg møter i løpet av en dag. Og det er mange!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er sjelden jeg gir.

Siden jeg måtte igjennom en hel sverm av folk som tigget da jeg bodde i Oslo og samtidig opplevde endel truende situasjoner, så har jeg ikke turt i ettertid.

Jeg burde sikkert gjort det, men når jeg oppfatter vedkommende som spør som truende og aggressive, så er ikke det så artig.

Om det er en rolig person som tigger og samtidig ikke "krever" sedler etc, så kan jeg gjerne gi noen mynter om jeg har. Kunne gjerne kjøpt mat til noen og, men jeg er redd for reaksjonen.

Er litt redd narkomane og tiggere jeg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golosa - uinnlogget

Så flott at det er så mange snille sjeler her inne på forumet.

Selv må jeg innrømme at jeg er kynisk når det kommer til saker som dette.

Jeg gir konsekvent ikke til tiggere, uansett hvor medtatte de er eller om de er aldri så hyggelige.

Det er flere grunner til det. For det første ser jeg ikke på det som medmenneskelighet. Om jeg gir en tier eller to, gjør ikke det hverdagen deres et hakk bedre. Pengene forsvinner til tull og min "medmenneskelighet" og mine smil og koselige ord er glemt etter 2 sek. De bryr seg ikke det døyt.

Jeg irriterer meg grønn over alle de tusen tiggerne som vandrer rundt i vår flotte hovedstad. Og synes faktisk ikke synd på dem. I vårt land har vi alle muligheter til å klare oss uansett hva slags bakgrunn vi kommer fra. Det er så god opplysning når det gjelder narkotika og det har det vært i mange år nå. Så når folk er så dumme at de begynner, kan de bare takke seg selv.

Ja, som sagt jeg er kynisk, men jeg har sett og opplevd for mye til å ha medfølelse for den søpla som ruinerer bybildet..

Og hvorfor må alle komme til Oslo, da???

Hvorfor er det ikke sånn i andre byer i Europa?

Jeg må få legge til at det som alltid er unntak i regelen.. Det er sikkert noen som kommer fra helt umulige oppvekster osv osv og de er det selvfølgelig synd på, men det er alt for mange som faktisk kommer fra oppegående hjem og har tatt et (veldig dumt) valg tidligere i livet.

Hallo, vi bor i Norge. Trenger de mat og husly så finnes det andre alternativer enn å tigge på gaten!

Jeg betaler nok som det er i skatt og prinsipielt støtter jeg ikke kjøp av narkotika!

Basta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt land har vi alle muligheter til å klare oss uansett hva slags bakgrunn vi kommer fra. Det er så god opplysning når det gjelder narkotika og det har det vært i mange år nå. Så når folk er så dumme at de begynner, kan de bare takke seg selv.

Og hvorfor må alle komme til Oslo, da???

Hvorfor er det ikke sånn i andre byer i Europa?

Hallo, vi bor i Norge. Trenger de mat og husly så finnes det andre alternativer enn å tigge på gaten!

Jeg betaler nok som det er i skatt og prinsipielt støtter jeg ikke kjøp av narkotika!

Basta..

Hallo! Og hvilken avsides liggende krok av Norge er det du kommer fra? Trygde og sosial systemet vi har i dette landet fungerer nok ikke så bra som du og andre her gir uttrykk for, i allefall i kke i storbyene. Hadde det gjort det hadde nemlig veldig mange av de du ser på gaten vært på avvending i stede for på fortauet med en utstrakt tigger hånd.

Det er ikke Oslo som eneste europeisk by som har dette problemet. Jeg har faktisk ikke sett en enste by hverken i eller utenfor Europa som ikke har dette problemet.

I tillegg skriver du noe så smart som at de har fått informasjon om hvor farlig narkotika er så de kan skylde seg selv. Nok en gang HALLO! grunnen til at noen havner på kjøret har vel svært lite med akkurat det å gjøre. Du skjønner det at ikke alle i dette landet er oppvokst under like fine beskyttende vinger som det jeg har vært så heldig å gjøre.

Fortell meg hvilket trygt og navivt sted du kommer fra. Der skal mine barn får vokse opp! Det høres jo bare helt nydelig ut å la de leve i et så problem øst samfunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det gjort det hadde nemlig veldig mange av de du ser på gaten vært på avvending i stede for på fortauet med en utstrakt tigger hånd.

Til orientering så er det mange som har vært på avvenning, men de havner utpå igjen. Mange i fengsel avslutter soningen på Tyrili og liknende steder.

Folk kan ikke være på avvenning til enhver tid. Ikke alle vil, ikke alle orker og noen stikker av når det blir for tøft. Du vil derfor se narkomane selv om det var åpen plass til alle til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...