Gå til innhold

Liv's liv...


liv

Anbefalte innlegg

HEI

Her er det regntid, overskyet men varmt. Vi har klart a bli solbrente begge to!

Na er vi i Kigali, to timer fra der pappa bor. Vi er pa vei til sos.

Nesten hver kveld mister vi strommen, det er stromrasjonering! Og siden det er morkt etter kl 6 sa gar det mye stearinslys.

Sa fort vi kommer uten for porten far vi mange folk etter oss. De star a venter pa at vi skal ga noe stad. Vi er sa og si de eneste hvite der pappa bor, sa hvor enn vi gar sa stirrer alle og sier mosongo, som betyr hviting!

Ellers sa gar alt pa fransk og det kan ikke vi! Skulel kjope vann i gar og sa vann pa italiensk, engelsk, spansk og tysk men de forstod ikke hva jeg skulle ha!

I morgen skal vi kanskje i bryllup! En norsk mann som pappa kjenner skal gifte seg men ei lokal jente..

Ellers sa har vi det bra og skriver mye nar vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende å lese... :-)

Rwanda må jo være motsetningen av Norge.. Hørtes nesten litt skummelt ut at de følger etter dere da syns jeg. :-?

Gleder meg virkelig til å høre mer om hvordan dere har hatt det på turen. Ta vare på deg selv da! :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

hei hei!

Vi har det fortsatt bra!

Mer regn.....

Er i Kigali,paa vei til safari!

Prover aa faa skrevet mer i morgen!! Maakomme oss videre!!

ha det bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

heisann alle sammen!

naa befinner vi oss i cyangogu...helt sor i Rwanda.

Safarien var helt utrolig!!!! Saa ikke lover, men de fleste andre kjente afrikanske dyr.... Blandt annet en 6 meter lang sjiraff, og en gal elefant som lop etter bilen! En stykk redd pers her ja...(liv paastaar hun ikke var redd!!)....halloooo!!! Den var kjempe stor! :o

Vi brukte to dager bland alle disse fantastiske dyrene. Om natten sov vi paa et flott hotell, til en pris av 125 000!!!! (RWfranc). Foler oss virkelig rike her....med 20 000 i lommeboka. ( 100 RWf=1,20 kr)

I morgen skal vi ta rasta....siden jeg er blond, har det vaert store problemer med aa skaffe rett haarfarge. Blitt tilbudt alt fra gusje gront til signalgult. Har naa fatt en dame til aa dra til Kongo for aa skaffe rett farge. For det skulle hun ha 5$. Lonningene her er utrolig smaa. Hushjelpen til pappa (som har en gjennomsnittlig lonn) faar 120 kr i mnd!! Det er saa hoy arbeidsledighet her, at de er glade de bare faar en jobb!

Ellers, saa skal liv lage en hjemmeside med bilder....og en film (som jeg filmet da elefanten jaget oss!!)

Naa maa vi lese litt vg!!!

klemmer fra baby-E og liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå har jeg lagt bilder ut på nett, det kommer opp en web side etterhvert men i allefall ikke før over helgen, de som vil ha en titt får sende meg en pm med mail adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å fortelle litt hvordan folkene var. De var forskjellige som alle her men en typisk Rwandeser har ikke klokke.. De står opp med sola før kl 6 og legger seg ganske tidlig. De er trege og har innebygd den afrikanske timen. Altså, de kommer ca en time senere enn avtalt. Det tar over en time for å få mat når man bestiller på restaurant.. Dette fordi chipsen må lages forhånd og geita må slaktes, ingen ting er ferdiglaget fordi det tillater ikke tempraturen. Eksotisk var det kanskje, men når en er sulten så er det litt kjedlig å vente halvannen time på lunsjen.. Etter å ha levd i vårt hektiske samfunn så var rart.. Og så blir en faktisk lei av å ikke ha strøm.. Det er strømrasjonering der vi var og vi hadde skjelden strøm på kvelden.Godt pappa hadde gasskomfyr!

En typisk rwandeser er arbeidsledig(selvstendig næringsdrivende), dvs at de lever fra dag til dag. De produserer/lager mat og ting, og selger det på markedet. De har ikke mye penger og levealderen er rundt 40 år. Dette pga. malaria og underernæring. De store magene vi ser på tv er ofte pga. at malariaen gjør at organene blir større. Pappa fortalte at en gang så var han med på å operere ut en milt på 7 kg! SYV KILO! :o Det er mye altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Den afrikanske timen slet vi litt med i starten også!!! :ler:

Vi (mamma og jeg) er jo vant til ALLTID å være presise, og helst litt før tiden slik at vi ikke trenger å tenke på å komme for sent.... :ler:

Det ble mye venting i afrika da ja!!

Heldigvis så spiste ikke vi ute, så i forhold til maten så gikk vi aldri sultne.

Det med strømmen var slitsomt ja!! I gambia var det ikke størmrasjonering, men det var stadige strømbrudd lell. Og det selv om vi lå tilknyttet det beste området. Strømmen gikk nesten hver dag, alt fra ett kvarter til flere timer. Det er slitsomt altså, for da virker jo verken vifter eller kjøleskap og mye mat blir ødelagt.

Dessuten så ble alt vann pumpet inn til huset, så når strømmen var borte lenge, så hadde vi ikke vann verken i do, dusj eller vaskeservanter.... :-?

Man ser virkelig hvor godt man har det her i norge!! Alt vi tar som en selvfølgelighet.... det ække rart mange vil fra fattige land til norden altså!! vi har ALT de ikke har vi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så aktive disse dagbokskriverene har vært da.. Denne boken var jo nesten over på side to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i dag har jeg vært på det værste jobbintervjet jeg noen gang har vært på og tror ikke jeg vil ha jobben. (arbeidstid fra kl 03 om morgenen) Jeg måtte helt uforbredt ta intervjuet på engelsk! Greit at jeg søkte på gardemoen men det burde jeg fått litt et lite hint i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hjalp litt.. Vet ikke om jeg vil ha jobben heller, men om jeg får den så vet jeg ikke om jeg har råd til å la være. Nattearbeid er bra betalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

oi, jeg var helt på side 2! Velig aktive naboene mine er da..

I dag har vi hatt studiegruppe og funnet svaret på blokktest spørsmålene. Det er rett eller galt spørsmål, vi må klare å få rett på 50 av 75 spørsmål for å få gå opp til eksamen. Vi har fått ca200 spm på forhånd og spørsmåla blir henta derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det går bra! Har jobbet i kveld. 400kr for tre timer barnevakt sitting, og den siste timen så sov jenta, så jeg klager ikek på den lønnen!

Ellers så har bøkene endelig kommet! Kan anbefalle den kortboken. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...