Gå til innhold

Liv's liv...

liv

Anbefalte innlegg

Dette er mitt første forsøk på en dagbok. Skal prøve å ikke glemme den..

Nå er det 38 dager til jeg og min lillesøster reiser til Rwanda.. Gleder meg.. Skulle egentlig reist i jula men fikk ikke tak i billett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk takk..

Jeg skal nedover ikke bare på ferie da... Skal besøke min far, stemor og mine to herlige brødre.. De har vært der siden midt på juni så nå savner jeg de kjempe masse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy! da skjønner jeg at du gleder deg .. Har din familie flyttet ned dit de eller? Skal du være lenge borte? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal være der i 14 dager +to reisedager... blir rart å være vekk fra min kjære så lenge.. i allefal å ikke kunne sende medinger med moben, de har et analog nett og da får jeg ikke sendt meldinger.

Familien er på et årsferie. Bare daffer rundt i rwanda, min stemor er derfra så det er så barna skal bli kjent med familien.. Leide ut huset her hjemme og lever på de pengene.. Men klager på at de kjeder seg. Mangler ting å fylle hverdagen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rwanda er ikke et land jeg kan noe særlig om, greier ikke helt forestille meg hvordan det er der.. Synd at de kjeder seg da! Da blir det sikkert ekstra morro for dem at du kommer en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt tørre fakta om Rwanda

Hovedstad: Kigali

Areal: 26,338 km2

Folketall: 7,398,074

(Rwanda er det tettest befolkede landet i Afrika og har en av verdens raskest voksende befolkninger.)

Klima: Temperert med to regntider. Fra februar til april og fra november til januar. Mildt i fjellområdene, dog med muligheter både for frost og snø.

Vaksine: Du trenger vaksine mot: Hepatitt A, poliomyelitt, difteri/tetanus, gulfeber, malaria. Ved lengre opphold: Tyfoidfeber, meningokokk A+C. Sjekk med lege og ta vaksinen i god tid før avreise.

Vann: Drikk vann på flaske.

Språk: Kinyarwanda (offisielt), Fransk (offisielt), engelsk (offisielt), kiswahili.

Religion: 65% romersk-katolsk, 9% protestanter, 1% muslimer, 25% lokal medfødt tro og andre.

fant litt på en webside om Rwandisk historie, orker ikke oversette da..

In 1959, three years before independence from Belgium, the majority ethnic group, the Hutus, overthrew the ruling Tutsi king. Over the next several years, thousands of Tutsis were killed, and some 150,000 driven into exile in neighboring countries. The children of these exiles later formed a rebel group, the Rwandan Patriotic Front, and began a civil war in 1990. The war, along with several political and economic upheavals, exacerbated ethnic tensions, culminating in April 1994 in the genocide of roughly 800,000 Tutsis and moderate Hutus. The Tutsi rebels defeated the Hutu regime and ended the killing in July 1994, but approximately 2 million Hutu refugees - many fearing Tutsi retribution - fled to neighboring Burundi, Tanzania, Uganda, and Zaire. Since then, most of the refugees have returned to Rwanda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge pappa kan de ikke engelsk der da. noen som har lyst å lære meg litt fransk? Hadde det litt i første på videregående men bytta språk til spansk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm.. tar med meg guttungen på snart 5 som tolk så blir det nok bra! Har forresten en sånn stor ordbok som jeg brukte på vidregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har vært der, hun sier det er fantastisk. Kan lønne seg å lese seg litt opp på historien, for den preger landet ganske mye sier hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så spennende!

Og nå ble jeg ikke lite misunnelig heller da. Har

en aldri så liten drøm om å reise til Afrika...

Skal bli spennende å følge med videre!!

Klem Magnhild :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har fått med meg ganske mye av historien og vi skal bl.a til victoria lake der mange av lika ble dumpet under massemordene. Pappa'n min har jobbet i landet i perioder, tilsammen ca 3 år, igjennom Norsk FolkeHjelp. Han var med på å starte tre sykehus og drev en stund det ene. Han er utdanna spes.sykepleier(anestesi). Da han var nede første gang(i tre mnd), var det fortsatt ganske urolig. Vi kunne høre skuddbomber på telefonen og sånn. Men det er vel ca 9år siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal ikke til victoria lake bare fordi det har vært en massegrav altså (blir litt smågroteskt)men for å se hvor pappa jobba tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte ejg skullle skrive litt mens jeg var der og. for det skal være en internettkafé i den byen pappa bor i.. knøtt liten by da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...