Gå til innhold

Svorskt liv

Furstina

Anbefalte innlegg

Nu är det dags att slita sig från graviditetsdagboken och börja på nytt med en ny bok - för jag kan ju inte sluta skriva :)

Jag är Furstina, för er som inte följt med tidigare, gift med världens bästa norrman och mamma till det lille svorske fröet Malvin.

Jag fastnade på Kvinneguiden när jag letade lite info och svar på frågor kring att gifta sig borgerligt i Norge och har blivit kvar sedan dess...

Mannen och jag gifte oss borgerligt i Kristiansund 2 augusti 2002 och hade ett fantastiskt litet bröllop. Under hösten som följde växte önskan efter barn fram och vi började pröva. Malvin föddes 6 januari 2004 efter en fantastisk graviditet.

Det här är dagboken om svorskt liv....

Graviditetsdagboken

Malvins hemsida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...og jeg iler til som andremann - hvis ingen kommer meg i forkjøpet... :hoppe:

Det har vært hyggelig å følge med i graviditetsdagboken din, Furstina, og jeg gleder meg til å følge med deg videre!

God klem fra Sauen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til det generelle liv..selvom livet er vel alt annet enn generelt nå... :):wink: Det er jo nå det nye livet har begynt, og så flott det er - ikke sant?! :Hehe:

Jeg kommer i hvertfall til å følge med deg og Malvin og din norrman.. :hjerter:

Stor klem til deg og Malvin fra Kipa og Lukas :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Så koselig med ny dagbok da :rosasmil:

Fulgte med i graviditets dagboken din,men tror ikke jeg skrev noe i den :sjenert:

Men det er kjempe koselig å lese det du skriver,Furstina :kose:

Og Malvin er jo bare så søt da :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tack alla. Det är kul att höra att dagboken läses... klart jag måste fortsätta. :) Jag vet hur fast jag är i andras dagböcker, läser mycket mer än jag skriver i dem. I bland känns det nästan som jag smyger på dem och tjuvläser... :ler:

Malvin sover om nätterna. Jag tror jag har haft en eller två vaken-nätter och det var första veckan hemma. Han somnar mellan 22 och 23, sover fyra timmar, ammar en kvart och somnar genast om, sover fyra timmar till och ammar - somnar om... I dag gick jag upp vid 9 - då sov han fortfarande.

På förmiddagarna är han som piggast. Han ligger snällt på en filt eller ett teppe på golvet och tittar. Jollrar lite och sprattlar med ben och armar. I dag skrattade han nästan. Vi lyssnade på System of A Down och jag sjöng med lite, lekte med hans armar i takt till musiken och Malvin bara log med hela ansiktet :hjerte:

Malvin andades ju snabbt när han föddes och vi blev kvar på sjukhusets Neonatalavdelning för mätning, medicinering och övervakning i några dagar. De säger på sjukhuset att han är stor och fin och att det inte är någon fara men att de i alla fall vill följa upp honom.

Nu har vi varit på några undersökningar:

En läkarundersökning (han bara lyssnade med stetoskop)

En ultraljudsundersökning av hjärtat (där Malvin var så trött att han tårögt skrek sig till sömns)

En andningsmätning på dagtid (Malvin skulle sova genom denna - det lyckades vi med)

En övernattning på sjukhuset med mätningar.

Alla mätningar ser bra ut, hjärtat är stort och friskt och andingsreflexerna fungerar som de ska. Preliminärt säger de att han är lite mjuk i övre andningsorganen och att det i kombination med att han hade vatten kvar i lungorna efter förlossningen gör att han andas fort. Det ska dock gå över men de vill fortsätta med uppföljningar.

Jag är faktiskt inte alls orolig. Malvin växer ju så det knakar och sover gott om nätterna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jag sagt upp försäkringen på vår ena motorcykel... försäkringsbolaget hade höjt den från ca 7000 till dryga 38000!

:evil:

Det var mannens motrocykel det... nu har vi ställt av den och ska hitta en "garageförsärkring" så att den bara är stöldförsäkrad. Vi behöver ju inte två motorcyklar i år... det räcker med en så att jag eller han kan åka till jobbet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har börjat träna bowling igen. Jag har tränat ungefär varannan dag i snart två veckor och i lördags spelade jag min första match sedan innan födseln. Jag har inte spelat så här bra på nästan ett år! Tänk vad lite sinnesro kan göra, det är kul att spela och att träna och så här i efterhand är det jättekul att det blev bra resultat också (840 på 4 serier, de tär 210 i snitt... hi hi).

Gymträningen har jag inte hunnit få i gång ännu. Jag försöker ta promenader med vagnen och har plockat fram ett hantel-set för att träna hemma men det går inte så bra... :riste:

Vi håller på att ordna resa till Norge i påsk. Malvin ska få träffa sina kusiner. Framför allt ska kusinerna få träffa Malvin :Nikke:

Ett tag funderade vi på att flyga Sthlm-Oslo-Kristiansund eftersom det inte skulle bli så dyrt, men då får vi ju inte träffa kusinerna i Trondheim. Svärmor tyckte det var så viktigt att hon erbjuder sig att betala en del av resan...

Flickorna utanför Trondheim, 4 och 7 år gamla, skulle enligt sin mor tycka det vore härligt att träffa sin nye kusin, en baby.

:kose:

Nu blir det nog dag-tåg från Stockholm till Trondheim (via Sundsvall och Östersund), övernattning utanför Trondheim och en dag med kusinerna. Sen tar vi nog båt (Hurtigruten eller hurtig båt) till Kristiansund och stannar där över påsken och veckan efter. Sen blir det båt tillbaka och natttåg hem. Nästan två veckor i Norge :P

Mannen ringde i går till sin mor och sina systrar för att fråga om dagarna passar och ordna med ett bilsäte till Malvin. Vi har ju inget men kommer behöva både i Trondheim och Kristiansund. Det skulle ordna sig :enig:

Mannen ringde mig från jobbet i går. Han ville bara påminna mig om att han älskar mig. Det är svårt att få samma tid som förut nu när Malvin kräver både tid och energi från oss båda. Han ville bara "förnya sina löften om kärlek"

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Furstina! :P *Dina sniker seg inn og hilser pent*... har registrert at du har vært på gravidesidene her, men siden det ikke har opptatt meg de siste årene, har jeg ikke fulgt så godt med! Men; nå er vi naboer, så jeg tenkte jeg ville hilse på!

Jeg er forlovet med en svenske, så der er vi jo litt i samme båt..! Forskjellen er vel at han har bodd i Norge i over 20 år, så det blir vel ikke helt det samme... :ler: Familien hans bor i Sverige, han har en bror i Stockholm, og foreldrene bor sør for Malmö, så vi har vært en del der på besøk...! Med andre ord; jeg liker svensker! :hjerte::ler:

Ønsker deg en strålende helg!

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Dina69, det är många halvsvenskar/halvnorrmän här på KG - eller kvinnor som är gifta/sambor med en svensk. Det låter som din svenske man är som min norske - fast tvärt om.

Min man har snart bott lika länge i Sverige som i Norge :o

Han är född i Malmö eftersom hans föräldrar bodde där i några år - de flyttade tillbaka till Norge när han var 4-5 år och han har gått i skola i Norge. Efter militärtjänsten var han "less på berg og fjell" och flyttade till Malmö. Efter 11 år i Malmö återvände han till Norge men blev bara kvar i Norge i ett drygt år. Ett halvår efter han flyttat till Oslo träffades vi (på Internet) och han återvände till Sverige.

Nå ja, det var lite om min man det...

Nu är det snart en vecka sen jag han med att surfa ordentligt... Malvin har varit vaken och sällskaplig och jag vet faktiskt inte alls vad jag gjort med dagarna :o

Det ÄR en vecka sen jag skrev något i dagboken också.

Malvin har blivit snuvig. Han nyser och är lite täppt i näsan - nu låter det riktigt om hans snabba andning. Jag har också hittat små mörka "pluttar" i hans säng, uppe vid huvudet. Första tanken var att det var musbajs men så såg jag vad det var... små små snorkråkor, snorbusar. Han nyser visst ut dem i sömnen :ler:

Denna vecka har jag ingenting planerat, annat än att hinna med en massa saker här hemma. Dagens lista på saker att göra i veckan:

:klappe: Dammsuga

:klappe: Torka golven

:klappe: Tvätta och stryka tvätt

:klappe: Tvätta fönster (vintersolen gör att det syns hur dammiga de är)

:klappe: Limma in foton i album

:klappe: Trycka tröja med Malvins fotavtryck på till mannen

I fredags var jag och fikade hos B&S. B är min gamle killkompis som jag tyvärr tappat kontakten med. Det blev väldigt konstigt med relationen till dem i när jag gjorde slut med mitt ex och efter jag träffade mannen. Egentligen är det bara småsaker som att jag inte vill träffa mitt ex och att de tycker det är konstigt att umgås. Äsch, jag vet inte. Hon är väldigt dominant och bossar runt och skäller på honom nästan hela tiden.

Hur som helst fikade vi, pratade och åt lunch i fredags (de var lediga så det var de två och jag, mannen jobbade). De har renoverat massor i sitt hus och håller fortfarande på. (kom i håg: inte skaffa SÅ gammalt hus... bara massa jobb). Nu ska de ha barn i slutet av maj. Kul...jag hoppas det går bra för dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvin vaknade nyss med ett stort skrik och en massa gråt. Oj vad ledsen han var... kiss i blöjan och hungrig... Nu är han mätt och sover i mitt knä. :hjerte:

Malvin har vuxit ur sovkläder i stl 62 nu :o

det går så rysligt fort.

Han skattar och ler :P

gråter/skriker för han är för trött för att somna :frustrert:

lipar åt folk han möter :tunge1:

och är bara såååå charmig...

Vi fick välkomstbrev från Libero i förra veckan, jag har anmält oss för att få alla dessa rabatter. Jag gillar egentligen inte att vara medlem och få en massa utskick, vara med i deras register osv. Jag vill se mig som en otrogen, kritisk konsument.

Det är inte klokt vilka vinster de måste göra på ordinarie blöjpriser när de kan ge sådana rabatter. Vi fick en rabattkupong på 60 kr! på stl Mini. Malvin har vuxit Mini dem sedan flera veckor, men det gick att köpa midiblöjor på samma kupong i butiken...

Nu ska vi gå och möta mannen utanför gymmet, vi ska titta på en födelsedagspresent till Svigermor. Jag tror Malvin ska få följa med i bärselen/BabyBjörn...

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Chanela¤

Hei Furstina! Det er en nydelig liten sønn du har :hjerter2: Nesten så jeg får lyst på en sånn selv :wink:

Ønsker deg en fin svorsk mars-onsdag!

Klem fra Chanela

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hej och tack ¤Chanela¤

I dag har jag och mitt svorske gull varit ute och gått. Det var strålande sol och glittrande snö. Vi gick en promenad runt två fågelsjöar som finns här i närheten. Det är många barnvagnar, joggare och pensionärer ute när det är så bra väder.

Jag har "pysslat" lite i dag också. Med tröjfärg har jag tryckt avtryck av Malvin högra fot på en tröja till mannen och ett örngott (putevar) till mamma. Det blev ganska bra men det var lite svårt - Malvin är tung och var inte helt med på idén med fotavtryck... Jag gjorde också en annan tröja till mannen. Jag målade dit "Jag gillar INTE din favvoskiva" på ryggen. Det blir en bra tröja till honom att träna i.

Jag trycke också ett fotavtryck i ett kort som jag ska skicka till svigermor, hon fyller år på lördag (tror jag...) och jag ska snart gå och posta kortet tillsammans med ett halssmycke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu sitter mannen och jag framför varsin dator medan Malvin sover i sin säng...

Jag har fikat med väninna A som kom över med en söt Superman-body och joggingdress till Malvin. Mannen har druckit öl :perebrus: i kväll och lyssnat på skivor :digge: medan vi snackade och gullade med Malvin som både skrattade, grät, ammade, bajsade och höll på som babys gör.

Mannen har druckit flera öl och blivit lite berusad... nyss satt han och tittade på bilderna på Malvins hemsida, både de nya och de äldre bilderna när han var nyfödd, med tårar i ögonen. Han klappade på skärmen och grät... :grine: kärleksfull, glad, tårögd och bara sentimental...

Ååhh, Malvin... vår Malvin. Min son... :hjerte:

Åh titta han ler... Titta så liten han var...

Kolla, här är vår son...

Men åååhh... han bara är där och vet inte hur mycket vi älskar honom, allt vi gör för honom... Tänk att han inte vet hur mycket han betyder för oss...

:grine::hjerter:

Jag är glad och rörd över mannens känslor. Han är en härlig och känslosam man, om än lite berusad och som kommer ha ont i huvudet i morgon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi tittat på HUS! Det är dyrt med hus i Stockholmstrakten, och massor med folk på visningarna och vansinnig budgivning. Vi funderar faktiskt på att flytta från Stockholm, både för att få billigare boende och för att komma från storstadstressen och trängseln, och för att komma närmare naturen. Jag måste bara hitta ett bra, intressant och välbetalt jobb. Mannens jobb ordnar sig alltid - men jag är lite mer kräsen och tjänar dessutom mer...

Huset vi tittade på var med 6 rum (4 sovrum), 1½ plan med källare och garage. Totalt 111 kvm och utgångspriset var ca 2 milj SEK. Jag gissar att det säkert går för 2,5 milj. Huset var dock i rysligt skick :riste:Köket var gammalt och slitet. Badrummet litet och gammalt med kakel/flis som lossnat. Det var fuktfläckar på väggen i vardagsrummet/stua och på övervåningen måste man riva allt på väggarna och sätta upp nytt underlag + tapet. Jag var inte ens nere i källaren. Det var allt för mycket jobb för mig och mannen, för stora risker med fuktskador både i bad och på huset.

Nå ja, vi har tittat i alla fall. Vi fick en bra promenad med Malvin i vagnen (30 min hemifrån) och det var vackert väder ute... :kul:

Jag har också bestämmt mig för att börja träna ordentligt igen. Malvin är ju 2 månader :gratulerer: (igår) och det är dags för mig att trimma igen :wink:

Jag åt frukost och lekte lite med Malvin i morse, när mannen gick upp tog jag mig ut och sprang runt sjöarna (vi har två fågelsjöar i närheten). Var ute i 45 minuter och vet jag kan bättre. I morgon ska jag träna med vikter hemma och på tisdag ska jag springa igen!

Och Norge vann Vasaloppet! Härligt jobbat av bröderna Aukland - det var ju riktigt spännande att följa! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nu är påskresan till Norge nästan klar!

Tågbiljetterna är beställda och står på hyllan brevid datorerna i hallen. Det blir natttåg med sovvagn stockholm-Trondheim tur och retur.

I går bokade jag biljetter på Hurtigruten från Trondheim till Kristiansund och nyss fick jag telefon från Tromsø för att bekräfta betalning med kreditkortet.

Hem tänkte vi åka Kustekspressen som går fortare och då slipper vi åka på natten. Den biljetten ordnar vi i Kristiansund när vi är där...

häääärligt. Vi längtar. Det är nästan 10 dagar borta och en massa dagar med familjen.

Om en stund ska de komma och byta ventiler på tre av våra element. Vi har bytt värmepanna i huset och alla ventiler skulle bytas. De böt dock bara tre av våra sex ventiler. Tre element var för nya och de trodde de skulle slippa att byta på dem. Inte då. Elementen är jättevarma och går inte att stänga av. I sovrummet har iv 24 grader! Det ska bli skönt att kunna få svalt igen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har haft datorn på sedan tidigt på eftermiddagen men inte hunnit vara online... måste in och skriva en liten snabb uppdatering innan jag kryper i säng.

I dag har vi varit på läkarbesök - en vanlig 2 månaders kontroll för Malvin. Så klart det är Malvin som ska till läkaren - jag går inte till läkaren om jag klarar av att gå dit själv...

Hon konstaterade att Malvin är en stor och fin pojke ...såklart :) och att han ser ut att må bra.

Han väger nu 7155 gram och är 65 cm lång! Och bara 9 veckor gammal :o

Min barnmorska/jordmor kom förbi när vi satt i väntrummet och hälsade. Malvin har charmat henne rejält - vi får gärna låna ut honom till henne om vi tröttnar på honom... :ler:

Sen tog vi en promenad, köpte blöjor (ooops, de ligger kvar i vagnen - i källaren :o ) och kom hem vid ett-tiden. Efter att ha ätit somnade Malvin i min famn och sov i 3-4 timmar! Jag satt och myste av närheten och värmen och ville inte flytta på mig... hi hi...

nu ska jag krypa ner under täcket till mannen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen skulle vi titta på hus igen... men ombestämde oss. Huset vi skulle titta på verkade så pass bra att vi kanske skulle köpa det - och vi är nog inte redo för att flytta än. Både mannen och jag kan bestämma oss ganska snabbt när vi hittat nåt vi gillar så det var nog bäst att låta bli :ler:

Jag ska vara duktig och kontakta mäklare för att höra vad vi kan få för vår lägenhet - och sen räkna på hur dyrt hus vi kan köpa och hur vår ekonomi ser ut efteråt. Trist men klokt.

I går var jag och Malvin på mammagympa. :enig_animasjon: Det var riktigt dåligt. Jag kan nog sätta ihop bättre musik och program själv hemma. Fast det var kul att röra på sig igen - och Malvin tyckte det var intressant. Han charmade några 6 månader gamla tjejer med sitt stora leende - fast de var inte intresserade av honom... :ler:

Jag har också anmält Malvin till babysim, jag hoppas han kommer tycka det är kul - Badbaljan är ju en hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jag varit duktig. :Nikke:

Jag har - trots att solen skint och det varit jättevackert vårväder - gått igenom våra konton, inkomster och utgifter för att planera ekonomin. Jag såg nåt på Oprah om privatekonomi och tänkte dessutom att det är nog smart att ha koll på pengarna om vi funderar på att köpa hus...

Jag har också kontaktat en mäklare för att får en värdering på lägenheten. Mäklaren kommer på måndag för att titta.

Jag har dammsugit också - trist...

men det behövs ju JÄMT nu för tiden. Det är så mycket grus ute och så är både jag och mannen ute och går med vagnen på grusiga och leriga gångvägar. Och så ligger Malvin på golvet och jag smular frukostbrödsmulor... ja ja

I morgon ska vi på "föräldragrupp". Det är Malvins sjuksköterska på barnavårdscentralen som ordnar sånt. Hon samlar flera nyblivna mammor/pappor + barn för att prata om barnets utveckling, mat, sjukdomar, dagis/barnehage och sånt. Vi ska träffas 9-10 gånger under närmaste året.

fick föresten babybadbyxor till Malvin av en kille som jobbar i bowlinghallen, de har en son på 1 ½ som babybadade förra året. Kanon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...