Gå til innhold

Hvis Norge skulle hatt dødsstraff

Fremhevede innlegg

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Men noen kan ikke rehabiliteres. Breivik for eksempel. han skal aldri komme ut likevel og han er urehabiliterbar, så hvorfor gidde å rehabilitere?

Vi har forresten for kort soningstid for mange grove forbrytelser. Husk misbruk av barn eller voldtekt kun gir tre år.

Godt poeng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke om jeg er for dødstraff (har ikke bestemt meg), men jeg kunne godt jobbet som bøddel.

jeg tror du ville fått en helt annen tanke på det straks du har tatt ditt første liv. det hjelper liksom ikke hvor lovlig eller "greit" det er, det er med deg for resten av ditt liv. samle sammen nok liv, og det blir fort å følge med resten av det livet du selv prøver leve.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Godt poeng.

og om man tillater dødsstraff.. Man kan ikke rehabilitere noen som er død
Skrevet (endret)

er jo ingen straff om den dømte får som han/hun vil.

Jeg ønsker ikke å tenke på det som straff. Straff er primitivt.

Endret av Krakonosj
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Jeg tenker ikke på det som straff. Straff er primitivt.

eh man straffer da folk som har gjort noe galt, det gjør man jo med unger og om de har vært uskikkelige.. Ikke på samme måten men.

Endret av BettyBoop
Skrevet (endret)

for dere som er for dødsstraff. har noen av dere lyst til å være bøddelen? hvor ok er det for deg å ta liv? greit når andre gjør det, men du selv vil helst slippe?

Nei, jeg har ikke lyst til å være bøddel. Jeg vil ikke være kokk heller, virker helt sinnsykt stressende. Men det er helt ok for meg at noen andre er det.

Endret av Krakonosj
Skrevet

Nei, jeg har ikke lyst til å være bøddel. Jeg vil ikke være kokk heller, virker helt sinnsykt stressende. Men det er helt ok for meg at noen andre er det.

jeg håper at du har forståelse nok til å se at det å koke mat og det å ta livet av et annet menneske er to temmelig forskjellige greier.

• Liker 2
Skrevet

eh man straffer da folk som har gjort noe galt, det gjør man jo med unger og om de har vært uskikkelige.. Ikke på samme måten men.

Jeg retta innlegget mitt til "ønsker ikke å tenke på det". Jeg tenker så klart også: "straff, straff, korsfest, ta den du din j...." jeg også, som alle andre. Men dersom man dropper alt det der i ca. 2 sekunder og ser ting litt klarere, er det ingen tvil om at prinsippet "straff" er både primitivt og destruktivt. Det er synd at Jesus blei til religion, for det han sa om "tilgivelse" er så sant som det kan få blitt; Tilgivelse er det eneste som stanser voldskarusellen, straff gjør det definitivt ikke.

Oppdragelse av unger er noe annet. Du forbereder dem for å klare seg i verden. Men en fange som skal sitte resten av sitt liv inne? Hva forbereder du ham til? Nei, det er bare tortur.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg er også i mot dødsstraff. Men jeg er veldig for at man skal straffes for hver enkelt forbrytelse man begår. Altså syns jeg at f.eks Breivik skulle få en straff for hvert menneske han drepte, ikke en dom for alle.

Skrevet

jeg håper at du har forståelse nok til å se at det å koke mat og det å ta livet av et annet menneske er to temmelig forskjellige greier.

Nei, forklar.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei, forklar.

Ikke for å være frekk men ikke lek dum da... Du mangler ekstremt mye empati om du uten følelser klarer å drepe et menneske.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg er også i mot dødsstraff. Men jeg er veldig for at man skal straffes for hver enkelt forbrytelse man begår. Altså syns jeg at f.eks Breivik skulle få en straff for hvert menneske han drepte, ikke en dom for alle.

ENIG
Skrevet

Nei, forklar.

jeg er ikke her for å utdanne deg. dette klarer du sikkert finne litt ut av selv.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Jeg retta innlegget mitt til "ønsker ikke å tenke på det". Jeg tenker så klart også: "straff, straff, korsfest, ta den du din j...." jeg også, som alle andre. Men dersom man dropper alt det der i ca. 2 sekunder og ser ting litt klarere, er det ingen tvil om at prinsippet "straff" er både primitivt og destruktivt. Det er synd at Jesus blei til religion, for det han sa om "tilgivelse" er så sant som det kan få blitt; Tilgivelse er det eneste som stanser voldskarusellen, straff gjør det definitivt ikke.

Oppdragelse av unger er noe annet. Du forbereder dem for å klare seg i verden. Men en fange som skal sitte resten av sitt liv inne? Hva forbereder du ham til? Nei, det er bare tortur.

Mener du seriøst at man skal tilgi en person som har gjort noe grusomt og ikke angrer? Det er ikke opp til mennesker å tilgi... men gud om du tenker religiøst på det.

Endret av BettyBoop
Skrevet

Det er allerede ok å bure noen inne så lenge man har loven på sin side. Den moralske barrieren, hvor man med loven på side kan ta seg friheter man ellers ikke har, er brutt for lenge siden.

Hvorfor ta friheten til mennesker som har bortført mennesker for å vise at frihetsberøvelse er galt?

Frihetsberøvelse som straffereaksjon er ofte brukt for å holde den dømte borte fra samfunnet, slik at han ikke kan begå forbrytelsen på nytt. I tillegg til dette gjøres det et forsøk på å rehabilitere personen, slik at han skal kunne returnere til samfunnet uten å utgjøre en fare for andre. Dette gjelder både for frihetsberøvere og for mennesker som har begått drap. Du ser vel kanskje at det er en vesentlig forskjell på å holde et menneske innesperret, og å drepe det?

Dødsstraff som straffereaksjon er heldigvis noe vi ser svært lite til i vestlige land (kun USA praktiserer det). De fleste oppegående mennesker oppfatter det å ta liv som grusomt og brutalt. Heldigvis.<br /><br /> Anonym poster: 1a895256af032f1d590e7b8a4d99e077

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Frihetsberøvelse som straffereaksjon er ofte brukt for å holde den dømte borte fra samfunnet, slik at han ikke kan begå forbrytelsen på nytt. I tillegg til dette gjøres det et forsøk på å rehabilitere personen, slik at han skal kunne returnere til samfunnet uten å utgjøre en fare for andre. Dette gjelder både for frihetsberøvere og for mennesker som har begått drap. Du ser vel kanskje at det er en vesentlig forskjell på å holde et menneske innesperret, og å drepe det?

Dødsstraff som straffereaksjon er heldigvis noe vi ser svært lite til i vestlige land (kun USA praktiserer det). De fleste oppegående mennesker oppfatter det å ta liv som grusomt og brutalt. Heldigvis.<br /><br /> Anonym poster: 1a895256af032f1d590e7b8a4d99e077

Men det er som sagt naivt å tro at alle kan rehabiliteres. Dewssuten sitter folk i norge så kort tid i fengsel at de ikke rekker rehabilitering før de slipper ut. Ekstremt få som faktisk får 21 år.

Skrevet

Ikke for å være frekk men ikke lek dum da... Du mangler ekstremt mye empati om du uten følelser klarer å drepe et menneske.

Ikke bland deg. Jeg forventer at man klarer å forsvare sine standpunkter uten å ty til "selvfølgelig er det sånn som jeg mener, ikke vær dum" når man slipper opp for argumenter.

jeg er ikke her for å utdanne deg. dette klarer du sikkert finne litt ut av selv.

Svakt.

Skrevet

Mener du seriøst at man skal tilgi en person som har gjort noe grusomt og ikke angrer? Det er ikke opp til mennesker å tilgi... men gud om du tenker religiøst på det.

Tilgivelse er det eneste logiske dersom man ønsker å bevege seg fremvover, dersom man ønsker at verden skal bevege seg fremover. Gud ha ingenting med det å gjøre. Gud eksisterer ikke.

Skrevet

Det med å holde den dømte borte fra samfunnet er jeg så klart enig i. Hvem er ikke det? Det er jo hele poenget med "straff" slik jeg ser det. Men det er ikke et argument mot dødsstraff. Rehabilitering? For det også, men nå er det heller ingen som snakker om "10 år i fengsel VS dødsstraff". Vi snakker om "livssvarig fengsel Vs. dødstraff".

Så er det en vesentlig forskjell på det å holde en person innesperret for resten av sitt liv og det å ta livet av noen? Nei, jeg syns ikke det.

Dødsstraff som straffereaksjon er heldigvis noe vi ser svært lite til i vestlige land (kun USA praktiserer det). De fleste oppegående mennesker oppfatter det å ta liv som grusomt og brutalt. Heldigvis.

Jeg syns bare det å ta friheten til noen er ganske brutalt da, så kanskje jeg er litt softere enn dere "oppegående mennesker". Du er ikke bedre enn meg du, bare fordi du tror det går en eller annen moralsk grense mellom livsvarig fengsel og dødsstraff. Du er ute på den brutale landevei du også, i det øyeblikket du syns det er greit å bure noen inne for resten av deres liv. Så dra ikke moral-kortet på meg, er du snill.

Skrevet

Eg er imot dødsstraff, kun av den grunn "dei døde føler ikkje". Når dei har gjort noko som fortenar døden, skal dei leve resten av livet og angre kvar dag. Men å leve med tvangstrøye i eit isolat i mørke med kun vatn og brød, resten av livet, det er eg for for dei som verkeleg fortjenar det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...