Gå til innhold

Hvis Norge skulle hatt dødsstraff

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis Norge skulle hatt dødsstraff, hvordan synes du dette burde blitt utført?

Skyting (hvordan), sprøyte eller noe? Ville du at de skulle sittet inne i flere tiår først eller henrettet så fort som mulig?

Anonym poster: 91997272d6092b6698e1e5e55373c5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den dømte kunne kanskje fått velge?

Å være bøddel, hadde det vært noe? Vet ikke? I land med dødsstraff må man ha bøddel fordi at folk i land med dødsstraff vil jo ikke drepe selv, de ønsker jo at noen andre skal drepe og fullbyrde hevnen deres!

Kanskje låse dem inne i en celle, og gi dem en pistol? Da vil de sitte der til de har skutt seg selv eller sulter i hjel.

Endret av Stego
Gjest IngvildSF
Skrevet

De skulle ha sittet inne i mange, mange år. Døde mennesker føler ikke. Sånn bortsettifra det så er jeg fullstendig imot dødsstraff, så hvilken metode man skulle brukt klarer jeg ikke ta stilling til.

Skrevet

Å være bøddel, hadde det vært noe? Vet ikke? I land med dødsstraff må man ha bøddel fordi at folk i land med dødsstraff vil jo ikke drepe selv, de ønsker jo at noen andre skal drepe og fullbyrde hevnen deres!

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er åpen for dødsstraff for ekstreme overgrep som mord og terror. Gjør man slikt frasier man seg retten til å leve. Alternativt kan de få livstid i fengsel under svært lugubre forhold.

• Liker 1
Skrevet

Skyting (hvordan), sprøyte eller noe? Ville du at de skulle sittet inne i flere tiår først eller henrettet så fort som mulig?

Både etisk og økonomisk ødelegger det hele poenget med dødsstraff dersom den dømte hadde måttet sitte inne lenge i tillegg. Så nei til det.

Fangen kan selv få velge hvordan han (<- sexisme) skal dø.

Hvorfor er det forresten ingen som snakker om frivillig dødsstraff? Jeg syns vi burde starte der; Uansett hvilken dom du får og hva du er dømt for, blir du gitt muligheten til å dø hvis du ønsker det.

Skrevet

Både etisk og økonomisk ødelegger det hele poenget med dødsstraff dersom den dømte hadde måttet sitte inne lenge i tillegg. Så nei til det.

Problemstillingen er å ikke drepe noen som er uskyldig, og da blir det fort dyrt, gjerne dyrere enn å bare ha de sperret inne. USA har et ganske omfattende system for dette som gjør at de blir sittende inne lenge, men likevel ender de opp med å drepe mange uskyldige.

• Liker 1
Skrevet

Problemstillingen er å ikke drepe noen som er uskyldig, og da blir det fort dyrt, gjerne dyrere enn å bare ha de sperret inne. USA har et ganske omfattende system for dette som gjør at de blir sittende inne lenge, men likevel ender de opp med å drepe mange uskyldige.

Det er akkurat den biten som holder meg igjen fra å være for dødstraff. Den eneste biten, faktisk.

Gjest Oblivion
Skrevet

Waco sier noe av det jeg tenker -for å ha dødstraff må man ha noen på jobb som fungerer som bøddel, noen som skal ta det livet. Det blir en dobbelmoralisme i det -at det er ok ta noens liv så lenge man har loven på sin side.

• Liker 1
Skrevet

"Hvorfor drepe mennesker som har drept mennesker for å vise at dreping av mennesker er galt?"

• Liker 4
Skrevet

"Hvorfor drepe mennesker som har drept mennesker for å vise at dreping av mennesker er galt?"

Det er en så bak mål scenario at ethvert menneske med en viss forstand ikke bør ta stilling til dette.

Skrevet

Waco sier noe av det jeg tenker -for å ha dødstraff må man ha noen på jobb som fungerer som bøddel, noen som skal ta det livet. Det blir en dobbelmoralisme i det -at det er ok ta noens liv så lenge man har loven på sin side.

Det er allerede ok å bure noen inne så lenge man har loven på sin side. Den moralske barrieren, hvor man med loven på side kan ta seg friheter man ellers ikke har, er brutt for lenge siden.

Hvorfor ta friheten til mennesker som har bortført mennesker for å vise at frihetsberøvelse er galt?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Fangen kan selv få velge hvordan han (<- sexisme) skal dø.

Hvorfor er det forresten ingen som snakker om frivillig dødsstraff? Jeg syns vi burde starte der; Uansett hvilken dom du får og hva du er dømt for, blir du gitt muligheten til å dø hvis du ønsker det.

er jo ingen straff om den dømte får som han/hun vil.
Gjest Fairydust
Skrevet

Anonym poster: 91997272d6092b6698e1e5e55373c5f5

Hvis Norge får dødsstraff flytter jeg til et annet land. Ikke fordi jeg er kriminell, jeg har aldri brutt loven. Men fordi det er mot alt jeg tror på, og alt jeg trodde Norge stod for.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg er imot dødsstraff. Men jeg syns vi skulle vært mindre snille med de innsatte, eller behandla de i fengsel på en måte som samsvarer med handlingen de har gjort. Jo grovere kriminell handling jo mer lugubre forhold.

Skrevet

for dere som er for dødsstraff. har noen av dere lyst til å være bøddelen? hvor ok er det for deg å ta liv? greit når andre gjør det, men du selv vil helst slippe?

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg er imot dødsstraff. Men jeg syns vi skulle vært mindre snille med de innsatte, eller behandla de i fengsel på en måte som samsvarer med handlingen de har gjort. Jo grovere kriminell handling jo mer lugubre forhold.

Det er dårlig for rehabiliteringen. Soningstiden reflekterer alvoret i forbrytelsen.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

for dere som er for dødsstraff. har noen av dere lyst til å være bøddelen? hvor ok er det for deg å ta liv? greit når andre gjør det, men du selv vil helst slippe?

Nå vet jeg ikke om jeg er for dødstraff (har ikke bestemt meg), men jeg kunne godt jobbet som bøddel.

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Det er dårlig for rehabiliteringen. Soningstiden reflekterer alvoret i forbrytelsen.

Men noen kan ikke rehabiliteres. Breivik for eksempel. han skal aldri komme ut likevel og han er urehabiliterbar, så hvorfor gidde å rehabilitere?

Vi har forresten for kort soningstid for mange grove forbrytelser. Husk misbruk av barn eller voldtekt kun gir tre år.

Endret av BettyBoop

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...