Gå til innhold

til alle hundeeiere og alle som har hatt hun


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager iPad-autokorrekt i forrige innlegg...<br /><br /> Anonym poster: 74ab110689d7d641cafdc7f93076800b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har hund. han er ikke så stor men han trenger mosjon han og. jeg går en tur på morran først går vi rolig så han får gjort fra seg ,så løper vi litt så han får utløp for energi.

vi har en bjelle ved døra. sånn han klinger i om han må tisse eller bæsje. da tar vi gjerne en kjapp tur ut. men vi har ca 3 gode lange turer hver dag med litt løping å sånn. så trener vi litt hver dag. drar gjerne på hundebanen å trener litt der. eller ulike øvelser hjemme. har vært på dyrebutikken å kjøpt hjernetrim leker og. han liker det kjempe godt. å i løpet av dagen får han trent seg både mentalt og fysisk. ute så pleier han å søke etter spor som vi har gjemt (en venninne går der å gjemmer spor så går vi etter å finner. å legger nye spor til andre osv) er det hundetrening der dere kan melde dere inn i så gjør det. så får dere tur kamerater og det er enklere å gå de turene som trengs i løpet av dagen. vi drar også å bader. kaster pinner han må hente osv. jeg har ingen opprivde møbler eller andre ting.

Anonym poster: 53bea3b4b71e4ba5c0bd99c0ed26af72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg vet dette er litt OT, men samtidig viktig ift diskusjonen, men jeg blir litt småsjokkert når en sier at ikke alle hunder trenger mental stimuli. Det er FEIL! Selvfølgelig skal absolutt ALLE hunder få lov å bruke hodet sitt også. På bakgrunn av hva tror man at ikke alle hunder trenger det? For trivsel er mental stimuli minst like viktig som aktivitet i form av mosjon.

Det kan godt være at denne hunden kjeder seg og dermed biter i stykker ting og tang. Jeg vil på det varmeste anbefale å gi hunden smarte leker som klosser den setter sammen etc (finnes i butikker og på nett), og gi den oppgaver som krever bruk av hodet og ikke minst begynne med sportrening siden dette er en genial aktivitet som gjør hunder mange ganger mer sliten enn å gå i flere timer.

Ja, jeg formulerte meg litt feil. Jeg vet at alle hunder trenger rmental stimuli. Men ikke alle trenger like mye, og det er stor forskjell på hva slags stimuli hver enkelt rase har mest utbytte av. Jeg visste ikke hvilken rase det var snakk om her. Vi har en mops. Selvfølgelig trenger den, og får, mental trening. Men den trenger ikke like mye som en schäfer gjør, for å trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg formulerte meg litt feil. Jeg vet at alle hunder trenger rmental stimuli. Men ikke alle trenger like mye, og det er stor forskjell på hva slags stimuli hver enkelt rase har mest utbytte av. Jeg visste ikke hvilken rase det var snakk om her. Vi har en mops. Selvfølgelig trenger den, og får, mental trening. Men den trenger ikke like mye som en schäfer gjør, for å trives.

veldig enig. og jeg mener folk burde undersøke det før de skaffer seg hund. jeg har en hund som krever mye stimuli mentalt men det var jeg klar over før jeg gikk til anskaffelse av den rasen. og da har jeg mulighet til å tilrette legge mest mulig så han får det han trenger.

Anonym poster: 73407268e3aa41c3248423e85109d3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg har miniatyrhund og hun trenger masse mosjon, vi går minst en halvannentimes tur i alt hver dag i tillegg til ca 20 minutter løs hvor hun får springe satan av seg, og ellers på dagen nå på sommeren så får hun flagre rundt i hagen som hun vil. Merker på hele hunden når hun har fått for lite stimuli den dagen, da puler hun puter og gnafser gardiner. Vi trener også søk hver dag ute i hagen med lunsjen hennes.

I alt bruker jeg nok minst 3 timer på henne hver dag hvor vi har direkte kontakt med full oppmerksomhet.

Det er fryktelig slitsomt innimellom å være hundeeier, med 40 i feber og spysjuke og 15 minus så er ikke akkurat det å gå tur klokka ni på morran det som står øverst på ønskelisten, men sånt må man jo bare finne seg i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle fine svar, det har hjulpet meg litt mer til å se hva hunden trenger! Til alle som sier jeg må ta ut hunden selv, jeg gjør jo selvfølgelig det til tider, tar med i parken noen ganger, og hvis typen går ut med han er jeg nesten alltid med. Men! vi bor jo ikke sammen enda, så jeg er her ikke hele tiden, dessuten synes jeg ikke at jeg skal trenge å gjøre det, det er jo ikke MIN hund, han må faktisk ta ansvar for det selv! og ikke tro at han kan drite idet fordi jeg gjør det uansett. Jeg har nå bestemt meg for å lage en plan for han, som viser hva som egentlig forventes og kreves av en hundeeier, og hva en hund trenger.

Da er det noen ting jeg lurer på,

Når om morgenen er det vanlig/skal en ta ut hunden for lufting?

Hvor mange ganger bør den tas ut til lufting? jeg har lest 3 et sted, er dette nok?

Hvor mye mosjon trenger en middels stor hund (han er ganske liten i forhold til rasen)? Er det ellers noe viktig jeg bør ta med? Mat får han på samme tidspunkt hver dag, så der er det igunn ingen problem.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle fine svar, det har hjulpet meg litt mer til å se hva hunden trenger! Til alle som sier jeg må ta ut hunden selv, jeg gjør jo selvfølgelig det til tider, tar med i parken noen ganger, og hvis typen går ut med han er jeg nesten alltid med. Men! vi bor jo ikke sammen enda, så jeg er her ikke hele tiden, dessuten synes jeg ikke at jeg skal trenge å gjøre det, det er jo ikke MIN hund, han må faktisk ta ansvar for det selv! og ikke tro at han kan drite idet fordi jeg gjør det uansett. Jeg har nå bestemt meg for å lage en plan for han, som viser hva som egentlig forventes og kreves av en hundeeier, og hva en hund trenger.

Da er det noen ting jeg lurer på,

Når om morgenen er det vanlig/skal en ta ut hunden for lufting?

Hvor mange ganger bør den tas ut til lufting? jeg har lest 3 et sted, er dette nok?

Hvor mye mosjon trenger en middels stor hund (han er ganske liten i forhold til rasen)? Er det ellers noe viktig jeg bør ta med? Mat får han på samme tidspunkt hver dag, så der er det igunn ingen problem.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Jeg skjønner ikke hvorfor du trenger et tall på det. Noen ganger er vi ute med hunden 4 ganger, andre 8. Det kommer helt an på han. Vi går ut med han når han går til døra, enkelt og greit.

Ang om morgenen, synes jeg hunden skal ut som noe av det aller første man gjør. Er ikke å gå på do noe av det første du gjør, etter å ha sovet hele natta?

Å spørre om hvor mye mosjon en middels stor hund trenger, blir som spørre om hvor mye mosjon et middels stort menneske trenger. Det er ganske individuelt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle fine svar, det har hjulpet meg litt mer til å se hva hunden trenger! Til alle som sier jeg må ta ut hunden selv, jeg gjør jo selvfølgelig det til tider, tar med i parken noen ganger, og hvis typen går ut med han er jeg nesten alltid med. Men! vi bor jo ikke sammen enda, så jeg er her ikke hele tiden, dessuten synes jeg ikke at jeg skal trenge å gjøre det, det er jo ikke MIN hund, han må faktisk ta ansvar for det selv! og ikke tro at han kan drite idet fordi jeg gjør det uansett. Jeg har nå bestemt meg for å lage en plan for han, som viser hva som egentlig forventes og kreves av en hundeeier, og hva en hund trenger.

Da er det noen ting jeg lurer på,

Når om morgenen er det vanlig/skal en ta ut hunden for lufting?

Hvor mange ganger bør den tas ut til lufting? jeg har lest 3 et sted, er dette nok?

Hvor mye mosjon trenger en middels stor hund (han er ganske liten i forhold til rasen)? Er det ellers noe viktig jeg bør ta med? Mat får han på samme tidspunkt hver dag, så der er det igunn ingen problem.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

jeg tisser om morgene. kler på meg å går ut. jeg tenker selv vis jeg ikke fikk tisset på morgen hadde blære mi sprekt;P

går ut flere ganger en 3 men har 3 turer om dagen. 2 med ok lengde og en lang. i mellom er det mest små turer for at han får gjort fra seg.

Anonym poster: 73407268e3aa41c3248423e85109d3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for de hjelpsomme svarene :D vel, ja det er vel en selvfølge at man går på do med engang man har stått opp. MEN hvis typen min våkner kl. 14:00 er det da greit at hunden venter til 14:00 med å gå ut? Er vel egentlig det jeg lurer på, i og med han ikke har jobb og ikke står opp før rundt den tiden.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for de hjelpsomme svarene :D vel, ja det er vel en selvfølge at man går på do med engang man har stått opp. MEN hvis typen min våkner kl. 14:00 er det da greit at hunden venter til 14:00 med å gå ut? Er vel egentlig det jeg lurer på, i og med han ikke har jobb og ikke står opp før rundt den tiden.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

jeg står opp sju hverdag for å ut å tisse med hunden å går heller å legger meg igjen etter på.

Anonym poster: 73407268e3aa41c3248423e85109d3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du trenger et tall på det. Noen ganger er vi ute med hunden 4 ganger, andre 8. Det kommer helt an på han. Vi går ut med han når han går til døra, enkelt og greit.

Ang om morgenen, synes jeg hunden skal ut som noe av det aller første man gjør. Er ikke å gå på do noe av det første du gjør, etter å ha sovet hele natta?

Å spørre om hvor mye mosjon en middels stor hund trenger, blir som spørre om hvor mye mosjon et middels stort menneske trenger. Det er ganske individuelt ;)

Så du mener det ikke er noe gjennomsnitt for hvor mye mosjon et menneske eller hund trenger? Da er det jo unødvendig med disse ekspertene som gir tips om hvor mye en trenger, eller?

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spørr jo faktisk her fordi jeg ikker har peiling på hund.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg vil bare påpeke at hvis dere flytter inn sammen, har du like mye ansvar for hunden som samboer din. Når dere flytter sammen er det deres hund, ikke hans. Det betyr at du ikke kan dytte ansvaret på ham, det er ikke bare hans ansvar å børste/gå tur/leke lengre!

Og jeg tenker at to personer er bedre enn en. Kjærsten din fortsetter med rutinene han har hatt, du tar på deg ekstra gåtur/ekstra børsting og leking.

Sånn ellers synes jeg det prinsipielt er en uting å gi bort/omplassere en hund pga endret livssituasjon. Den dagen man skaffer hund bør man være klar over at det er et ansvar så lenge hunden lever. Det vil si muligens femten år. Man bør ikke skaffe seg hund hvis man vet man skal reise mye.

Men nå er skaden skjedd, så jeg synes dere skal gjøre det eneste ansvarlige:

Behold hunden, gi ham en "frisk start" i nytt hus! Begge to tar ansvar for at hunden er frisk og glad, hver dag. Når dere skal reise, finn en god løsning med venner/familie. Dette kommer til å gå supert om dere går inn for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maria_Marihøne

Så du mener det ikke er noe gjennomsnitt for hvor mye mosjon et menneske eller hund trenger? Da er det jo unødvendig med disse ekspertene som gir tips om hvor mye en trenger, eller?

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Det er jo ikke størrelsen på hunden som avgjør hvor mye mosjon den trenger. Det er ikke slik at aktivitetsnivået stiger i samsvar med størrelsen på hunden. Det finnes da mange store og tunge hunder som krever mye mindre aktivitet enn f.eks en jack russel. Det er både raseavhengig og individuelt hvor mye hunder trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke størrelsen på hunden som avgjør hvor mye mosjon den trenger. Det er ikke slik at aktivitetsnivået stiger i samsvar med størrelsen på hunden. Det finnes da mange store og tunge hunder som krever mye mindre aktivitet enn f.eks en jack russel. Det er både raseavhengig og individuelt hvor mye hunder trenger.

ok

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for de hjelpsomme svarene :D vel, ja det er vel en selvfølge at man går på do med engang man har stått opp. MEN hvis typen min våkner kl. 14:00 er det da greit at hunden venter til 14:00 med å gå ut? Er vel egentlig det jeg lurer på, i og med han ikke har jobb og ikke står opp før rundt den tiden.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

De har vaner, så nei ikke om den ikke gir inntrykk av å ville gå ut. Hunden min vekket meg om hun måtte tidlig ut.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da regner jeg med at

1. lufting 10.15 min

2. tur/park 30 - 60 min

3. lufting 10 - 15 min er nok

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke at hvis dere flytter inn sammen, har du like mye ansvar for hunden som samboer din. Når dere flytter sammen er det deres hund, ikke hans. Det betyr at du ikke kan dytte ansvaret på ham, det er ikke bare hans ansvar å børste/gå tur/leke lengre!

Og jeg tenker at to personer er bedre enn en. Kjærsten din fortsetter med rutinene han har hatt, du tar på deg ekstra gåtur/ekstra børsting og leking.

Sånn ellers synes jeg det prinsipielt er en uting å gi bort/omplassere en hund pga endret livssituasjon. Den dagen man skaffer hund bør man være klar over at det er et ansvar så lenge hunden lever. Det vil si muligens femten år. Man bør ikke skaffe seg hund hvis man vet man skal reise mye.

Men nå er skaden skjedd, så jeg synes dere skal gjøre det eneste ansvarlige:

Behold hunden, gi ham en "frisk start" i nytt hus! Begge to tar ansvar for at hunden er frisk og glad, hver dag. Når dere skal reise, finn en god løsning med venner/familie. Dette kommer til å gå supert om dere går inn for det!

Dette er jo egentlig bare din mening :)

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Da regner jeg med at

1. lufting 10.15 min

2. tur/park 30 - 60 min

3. lufting 10 - 15 min er nok

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

For noen hunder er det helt greit. Andre krever nok mer. Og som mange har påpekt så er det ikke bare lufteturer hunder trenger, de må få bruke hodet sitt også.

Men prøv dere litt frem, dere vil nok fort merke om hunden vil ha mer enn det dere gir.

Et annet tips er å kontakte en hundeskole. Finnes mange forskjellige kurs man kan delta på. Da vil hunden også få treffe andre hunder, og det har den bare gpdt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir skrevet at hvis hunden ikke er vandt med å gå ut tidligere da er det greit. Men da er det vel greit slik som den har det, det er jo det den er vandt til. Den kjenner ikke noe annet liv, så da trenger det vel ikke forandring.

Vil bare itillegg informere om at den ikke sier fra når den må på do.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...