Gå til innhold

til alle hundeeiere og alle som har hatt hun


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei,

Min kjæreste har hund, og vi har nå planer om å flytte sammen. Jeg skal kjøpe leilighet, og han skal flytte inn. Dette betyr at vi skal kjøpe mange nye møbler og ting til leilighetn. Jeg er jo veldig glad i både hunden og samboeren min, og vil ikke splitte dem hvis han ønsker å beholde hunden. Men jeg synes livet med hund er krevende, og føler igrunn at verken jeg eller han er spesielt gode eiere, og kan gi hunden hva den egentlig fortjener og trenger. Kjæresten min tar hunden kun ut 2 ganger om dagen, jeg føler ikke dette er nok, og har sagt det til han. Det betyr at hunden ikke får nok utløp av energien sin (det er en middels stor hund), noe som fører til den har ødelagt svært mye i huset (tror det er derfor). Den har ødelagt alt fra dører til sofa, og andre småting i huset. Dette gjør at jeg ikke vil invistere i nye ting. Vi har også planlagt å reise bort i 1-2 måneder, dette syns jeg egentlig er uansvarlig hvis man har hund, typen min mener den bare kan bli passet på i denne perioden. VI kommer mest sannsynlig å reise en del i framtiden også pga av familie , det er vel ikke så idealt når man har hund? Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, jeg vil ljo ikke nekte han å beholde hunden, men føler vi ikke kommer til å ha et liv tilpasset hund. Jeg har sagt ifra at dersom hunden skal bo i leiligheten, må den bli tatt ut 3 ganger om dagen, at den må gå på tur minst 1 time hverdag, og den må bli børstet hverdag. Kjæresten blir sur når jeg nevner dette, er det for mye å forvente? Så kjære alle hundeeiere, hva synes dere? hvordan kan denne hunden få et best mulig liv? hva trenger den egentlig? Jeg har også vurdert å ha den i bur mens vi er på jobb/skole, er dette dyremishandling?

Takk for svar :)

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maria_Marihøne

Hunden trenger eiere som vet hva en hund krever. Den må hvert fall få flere turer enn det den får nå. Nå sier du ikke hva slags rase det er, men de fleste hunder, om ikke alle krever også mental stimuli. Den må få lov til å tenke også. Og jeg tror nok du har rett i at den ødelegger ting fordi den ikke får nok mosjon. En plass må den jo ta ut energien den har.

Og ja, jeg syns det grenser til dyremishandling om dere har den i bur når dere er borte. Ikke kal den få den mosjonen den trenger, men den skal også ligge i bur store deler av dagen? Sier seg selv at det ikke er en god løsning.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nektet å flytte sammen med han før han viser at han kan ta ordentlig ansvar for hunden. Hvis ikke får han omplassere den til noen som bryr seg om hundens beste,

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kun" 2 ganger om dagen? Man kan selvsagt mene at dette er for lite - men med tanke på hva som er vanlig er dette rene luksuslivet. På samme måte som at barneforeldre nok ser for seg at de har dårlig samvittighet for at de skulle hatt mer tid med barnet og vært mer aktiv vil det være slik med dyr også. Det viktigste er og blir at hunden ikke opplever plager som overvekt pga manglende trim, og at den ser ut til å misstrives. Dette har mye med vane å gjøre også samt hundetypen. Snakker vi Husky for eksempel vil hunden være langt mer avhengig av aktivisering enn hos mange andre typer. Er hunden vant fra den er liten til å være timesvis ute flere ganger om dagen vil det også bli værre om dette innskrenkes. Hunder er vane"mennesker" de også.

Jeg føler det skinner litt gjennom at du skulle ønske deg et liv sammen med kjæresten uten hunden - og det er selvsagt lov å føle og tenke det slik. Det er ganske naturlig. Men ikke prøv å male fanden på veggen og anklag kjæresten din for å være dyremisshandler - da tror jeg du på sikt skaper avstand mellom deg og ham. Det har jo allerede skjedd når du gjennom dine anklagelser har fått ham sur. Han er hundeeier - det er ikke du. Det er også slik at man ikke bare kan forvente at noen kvitter seg med noen de er glad i bare fordi det ikke helt "passer" her og nå. Hunden selv vil oppleve noe langt mer traumatisk ved en omplassering enn om den bare ikke får like mye trim og utetid som er optimalt.

En hund vil av naturlige årsaker teste ut og utforske ett nytt sted. Hunden er ikke vant til å bo hos deg - og i tillegg kan det godt være at hunden ikke har fått så god oppdragels fra barnsben av med tanke på ikke å ta seg til rette på den måten. Dette er likt et lite barn som blir tvunget til å flytte inn hos noen nye - de kan også utagere ved å ødelegge og herje.

Omplassering gjør du kun om ingenting annet fungere, å ha en hund et par måneder hos nære venner og familie når man ser at hunden trives er så langt unna dyremisshandling som man kan få det. Krisemaksimering kaller jeg det.

Og dette kommer fra en som i lang tid har vært krisehjem for hundeomplasseringstjeneste , samt at jeg selv har hatt hund som ble tatt over fra tidligere eiere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en blandingshund, labrador og schäfer, så den trenger nok mental stimuli i tillegg. uff, jeg blir så frustrert. Jeg vil ikke tvinge han til å gi den bort heller, da vil han nok bære nag i lang stund fremover. Og jeg har sagt til han utallig mange ganger at hunden må gå ut oftere, men desverre skjer ingen forandring.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kun" 2 ganger om dagen? Man kan selvsagt mene at dette er for lite - men med tanke på hva som er vanlig er dette rene luksuslivet. På samme måte som at barneforeldre nok ser for seg at de har dårlig samvittighet for at de skulle hatt mer tid med barnet og vært mer aktiv vil det være slik med dyr også. Det viktigste er og blir at hunden ikke opplever plager som overvekt pga manglende trim, og at den ser ut til å misstrives. Dette har mye med vane å gjøre også samt hundetypen. Snakker vi Husky for eksempel vil hunden være langt mer avhengig av aktivisering enn hos mange andre typer. Er hunden vant fra den er liten til å være timesvis ute flere ganger om dagen vil det også bli værre om dette innskrenkes. Hunder er vane"mennesker" de også.

Jeg føler det skinner litt gjennom at du skulle ønske deg et liv sammen med kjæresten uten hunden - og det er selvsagt lov å føle og tenke det slik. Det er ganske naturlig. Men ikke prøv å male fanden på veggen og anklag kjæresten din for å være dyremisshandler - da tror jeg du på sikt skaper avstand mellom deg og ham. Det har jo allerede skjedd når du gjennom dine anklagelser har fått ham sur. Han er hundeeier - det er ikke du. Det er også slik at man ikke bare kan forvente at noen kvitter seg med noen de er glad i bare fordi det ikke helt "passer" her og nå. Hunden selv vil oppleve noe langt mer traumatisk ved en omplassering enn om den bare ikke får like mye trim og utetid som er optimalt.

En hund vil av naturlige årsaker teste ut og utforske ett nytt sted. Hunden er ikke vant til å bo hos deg - og i tillegg kan det godt være at hunden ikke har fått så god oppdragels fra barnsben av med tanke på ikke å ta seg til rette på den måten. Dette er likt et lite barn som blir tvunget til å flytte inn hos noen nye - de kan også utagere ved å ødelegge og herje.

Omplassering gjør du kun om ingenting annet fungere, å ha en hund et par måneder hos nære venner og familie når man ser at hunden trives er så langt unna dyremisshandling som man kan få det. Krisemaksimering kaller jeg det.

Og dette kommer fra en som i lang tid har vært krisehjem for hundeomplasseringstjeneste , samt at jeg selv har hatt hund som ble tatt over fra tidligere eiere.

jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke ønsker hunden, men kan godt akseptere den hvis vi inngår kompromiss, som at den går ut 3. ganger til dagen, og at den blir børstet hver dag. Den har forresten kun ødelagt ting i sitt "eget hjem" ikke i mitt. Ja, han er hundeeieren, men hvis vi bor sammen blir jeg autmatisk eier og jeg synes selv jeg har lov til å forvente visse ting i mitt eget hjem. Men det er vel sant at den ikke kjenner noe annet, så den har det vel greit. Allikevel merker jeg jo stor forskjell på hunden hvis den har vært ute lenge , da er den er mye mer behagelig og mindre rastløs. Da virker den mer tilfreds, og er ikke konstant på jakt etter å ha noe å gjøre, den bjeffer mindre, er roligere når vi får besøk osv.

Så for at jeg skal leve lykkelig med hund, synes jeg at jeg har lov til å mene dette. Vil ikke dette også gi en hund et bedre liv?

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan ikke du ta den med ut?

Hvorfor skal jeg det?

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en labrador sammen med mannen min. Og den får heller ikke utløp for all den energien han holder inne fordi vi ikke er flinke nokk til å ta han ut, han går ofte ut i hagen og gjør fra seg der, og tar en liten tur, men dette er ikke nokk, han trenger å løpe ute, gjerne en time og få bruke hodet sitt, og dette gjør vi gjerne bare en gang i uka, eller i helgene når vi har tid.

Når vi jobbet så satt han i buret sitt til vi kom hjem, dette var 100% jobber vi begge hadde, så det ble mange timer i buret, men vi hadde ikke valg, for hunden spiste inventaret i leiligheten vårs også! Alt ble spist, til og med gulvet i gangen ble revet opp...!

Om en halvtime så kommer den nye eieren og henter hunden vår, vi har bestemt oss får å gi den vekk. Vi vil gjerne flytte også, og det er ikke lett når bare en liten prosentdel av byens leiligheter er tillatt til dyr. Vi kommer oss ingen vei med hunden. Vi kan ikke reise på lange ferier pga hunden. I helgene eller en uke så kan svigermor passe på, men ikke lengre.

Det er utrolig trist å måtte omplassere hunden sin, det er leit for oss som eiere for vi elsker hunden vår som en sønn.. Men hunden vil få det bedre, så vi må svelge tårene våre og innse at dette er bedre for hunden. Hunden vil takle omplasseringen fint, han elsker alle og enhver, og vil fort finne seg til rette, de fleste hunder gjør det, det er eierene som er mest lei seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Hvorfor skal jeg det?

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

fordi den blir en del av det daglige livet ditt og det tydeligvis bare er deg den plager og kjæresten din ikke kommer til å gå oftere turer med den selv om du maser.

Du har egentlig bare to valg, enten ta saken i egne hender og få en rolig og glad hund, eller godta at den bare får to turer om dagen, for det høres ut som om kjæresten din har bestemt seg for at to turer er nok for ham.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

våre hunder som jeg er oppvokst med går ut 3 ganger om dagen, to på 15 minutter og en på 30-45 minutter, og dette er små raser som shetland sheepdog, i tilegg til disse turene så løper de mye rundt i hagen og leker. Jeg kjenner de som eier chihuahua som ALDRI tar hunden ut, de lar hunden pisse i kattedo, hundene blir feite, men de trives som små purker i den lune stua, men de liker selvsagt også turer.

Vår labrador trenger hjernetrim, og ser du også har en blandings av labrador og shæfer, de skal ikke bare gås rundt i nabolaget, men faktiskt trimmes! derfor spiser hunden din inventaret, det er ett tegn på stress, og om den graver i bakken eller hull så er det også stress, det er mange tegn som sier hunden er stressa og må ut å løpe.

Hunden vår er oppvokst med å være mye inne, den går ikke mye ut, vi har hatt han siden den var valp, og han trives aller best ute! den blir ikke vandt med å være inne, den piper og sutrer når han ikke får gå ut og få ut litt steam!

Og etter en lang løpetur så er han rolig og sover i buret sitt og er veldig behagelig :)

Han burde kvitte seg med hunden sin til noen som gidder å bruke mer tid på han, ja typen din er glad i hunden, men om kjærligheten kommer framfor behov for hunden så er han egoistisk!

Nå reiste nettopp hunden vår til ny eier for 10 min siden nettopp pga samme problem som dere har, ja det suger ræv og jeg felte noen tårer og fler vil det bli! men jeg vil ikke være egoist og tenke på meg selv og hvor lei meg JEG vil bli når det er HUNDEN det går mest utover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at hunden får to TURER om dagen, eller får den bare komme ut to ganger for å tisse/gjøre fra seg generelt??

To turer om dagen er jo kjempefint, men hvis dette er alt den kommer ut i det hele tatt, er det alt for lite!

Vår hund på snart 2 år må ut i hvert fall 5-6 ganger om dagen, kanskje litt mindre hvis vi er mye ute av huset.

Det er det siste vi gjør før vi legger oss og (nesten) det første vi gjør om morgenen. Men da er vi altså bare ute i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår at hunden ikke har det optimalt. Men jeg kan også fortelle deg at å tvinge samboeren din til å gi fra seg hunden sannsynligvis ikke bare gjør at han vil bære nag i lang tid fremover. Hadde min samboer sagt det til meg så hadde jeg gått. Det å ha dyr er en livsstil, jeg og mange andre vet at vi aldri kunne vært lykkelige uten dem. Jeg synes godt du kunne vært med på tur med samboer og hunden. Jeg synes det var fryktelig sårende når min ex samboer aldri gadd å være med på tur. Det handler ikke om at du må, men fordi det er hyggelig for samboeren din. To turer, er bra, to luftinger er ikke bra. Å ha hunden i bur en hel arbeidsdag synes jeg er helt fryktelig. Ingen dyr er burdyr og ivertfall ikke hunder. Du må egentlig bestemme deg for om du er villig til å leve sammen med mannen og hunden og gjøre det beste utav det, eller ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han spiser på inventaret, så har du rett i at hunden er stressa og trenger mer oppmerksomhet og trim.

Men, vil bare si at det å reise med hund er slettes ikke umulig. Har hunden min med overalt. Er nå i usa og var null problem å ha han med på alt fra motell til luksus hotell. Han ble vant til å være med på lange kjøreturer og har det generelt kjempe fint. Men man må jo selvfølgelig ta seg tid til å ta pauser i "ferietiden" ved ta hunden ut.

Ikke be han kvitte seg med hunden, slikt ender aldri bra. Hadde mannen min bedt meg kvitte meg med hunden så kunne han dratt åt hælvete med mindre han hadde en veldig veldig veldig -veldig- god grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar :) Hunden får to luftinger til dagen, og det blir vanligvis ikke tatt ut før i 16:00, så den går hele morgenen og dagen uten å gå ut. Jeg ville selvfølgelig aldri fortalt typen min at han måtte gi den bort. Jeg kan ikke så mye om hunder, så ville forhøre meg om hva som er best for hunden, og om jeg overdriver eller noe.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en blandingshund, labrador og schäfer, så den trenger nok mental stimuli i tillegg. uff, jeg blir så frustrert. Jeg vil ikke tvinge han til å gi den bort heller, da vil han nok bære nag i lang stund fremover. Og jeg har sagt til han utallig mange ganger at hunden må gå ut oftere, men desverre skjer ingen forandring.

Anonym poster: 284d4de7a17f90bd9cc08293cd8a5bc9

Bare så du er klar over det, så kommer han til å velge hunden over deg. Sjansene for at han gir den bort er veldig små :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg velger hunden over drømmemannen når som helst og uten tvil.

Ps. Du har en lovpålagt plikt til å hjelpe en hund som ikke har det bra. Denne hunden har det helt klart ikke bra.

Anonym poster: 6010439c7acdc13560d7f1593b4e418a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden trenger eiere som vet hva en hund krever. Den må hvert fall få flere turer enn det den får nå. Nå sier du ikke hva slags rase det er, men de fleste hunder, om ikke alle krever også mental stimuli. Den må få lov til å tenke også. Og jeg tror nok du har rett i at den ødelegger ting fordi den ikke får nok mosjon. En plass må den jo ta ut energien den har.

Og ja, jeg syns det grenser til dyremishandling om dere har den i bur når dere er borte. Ikke kal den få den mosjonen den trenger, men den skal også ligge i bur store deler av dagen? Sier seg selv at det ikke er en god løsning.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nektet å flytte sammen med han før han viser at han kan ta ordentlig ansvar for hunden. Hvis ikke får han omplassere den til noen som bryr seg om hundens beste,

Jeg vet dette er litt OT, men samtidig viktig ift diskusjonen, men jeg blir litt småsjokkert når en sier at ikke alle hunder trenger mental stimuli. Det er FEIL! Selvfølgelig skal absolutt ALLE hunder få lov å bruke hodet sitt også. På bakgrunn av hva tror man at ikke alle hunder trenger det? For trivsel er mental stimuli minst like viktig som aktivitet i form av mosjon.

Det kan godt være at denne hunden kjeder seg og dermed biter i stykker ting og tang. Jeg vil på det varmeste anbefale å gi hunden smarte leker som klosser den setter sammen etc (finnes i butikker og på nett), og gi den oppgaver som krever bruk av hodet og ikke minst begynne med sportrening siden dette er en genial aktivitet som gjør hunder mange ganger mer sliten enn å gå i flere timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Jeg ville ikke latt kjæresten og hunden flytte inn før kjæresten kan bevise at han tar godt nok vare på hunden. Det gjør han ikke nå, hvis hunden ikke får komme ut å lufte seg før kl.16, og kun får en luftetur til utover kvelden. Sett at siste lufteturen en dag er kl.22, da må hunden holde seg i 18 timer(!!!!!) før den kan tømme blæra. I tillegg trenger både labradorer og schæfer bra med turer, og ikke minst mental stimuli. Det er slett ikke rart hunden mistrives.

Du kan prøve å påvirke kjæresten din, ved å foreslå å gå på ordentlige turer, som varer langt mer enn 15 minutter. Kanskje ser kjæresten din en gledelig forandring på hunden, og får mer lyst til å gå flere turer. Man kan jo håpe. Hvis dere flytter sammen, og han blir lat igjen, så håper jeg du ikke lar situasjonen fortsette sånn. Ta den heller med ut, enn å la den pines inne. Hvis ikke vil jeg si at i denne situasjonen ville det ikke vært så dumt å omplassere den.

Når det er sagt så syns jeg det sier litt for mye om en person, når man har tatt på seg ansvaret for et levende dyr, og ikke tar vare på den. Jeg hadde dratt for lenge siden, for å si det sånn. Varselslampene hadde gått amok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er altfor mange som ikke setter segr skikkelig inn i hva godt, forsvarlig hundehold dreier seg om før de går til anskaffelse av en søt liten valp. Jeg skjønner at han er glad io hunden sin, og at han ikke vil omplassere den, men hvor dypt stikker egentlig den kjærligheten han påstår han har til den når han bruker så lite tid på den, og åpenbart ikke bryr seg ordentlig om hva hunden trenger?

Jeg er uenig ned dere som synes at TS bør ta ansvar og gå de turene hunden trenger. Hun har ikke noe ønske om å ha hund, og skal heller ikke trenge å ta jobben den ansvarlige forsømmer. Hvorfor skal hun det? Han er en voksen mann, og bør ta på alvor den oppgaven han har påtatt seg, uten àt hun skal sy puter under armene hans.

Synes forvirring det er flott at du tar ansvar og sier klart ifra til ham, TS.

Det å ha hund er en livsstil, og kanskje kan samboeren lære seg å bli innstilt på å trives med den livsstilen? Det er så enkelt som å ta tak i seg selv og bare å begynne. Å gå tur med hunden betyr jo trening for ham, som ikke er annet enn positivt. Han vil også knytte sterkere bånd til hunden sin ved å tilbringe mer tid med den. Greier man å legge opp rutiner som fungerer går det veldig greit. Hunden vil bli mer fornøyd, noe som vil smitte over på eieren, fordi det er hyggelig å oppleve at man gjør tilværelsen ålreit for et dur man er glad i.

Selv har jeg to hunder. De er av miniatyrrase, og krever ikke voldsomt mye mosjon. Om morgenen gjør jeg først unna mitt eget morgenstell, før jeg gir hundene mat. Mens de spiser lager jeg min egen frokost. Når den er ferdig, er hundene ferdige med å spise. Så tar jeg dem med ut og går en tur på 15-20 minutter. Da får de både gjort fra seg og snust en hel masse rundt. Når vi kommer hjem spiser jeg frokost og drar på jobb. Vel hjemme fra jobb går jeg en tur med hundene. Hvor lang den bir avhenger av hva som skal skje på ettermiddagen, om jeg må være rask med middagslaging osv. De får i hvert fall kommet ut og gjort fra seg. Vi har heldigvis stor hage som de kan løpe i, så når vi er hjemme tilbringer de mye tid der, og kan løpe og kose seg. På kvelden, mellom 21 og 22 får de dagens andre og siste måltid, og etter det tar jeg dem med på en ga halvtimes tur. Å få seg en kveldstur, isteden for å ligge som et slakt i sofaen og zappe er faktis ganske deilig. Tidligere hadde jeg mest lyst på sofaen og zappingen, men når jeg først begynte med kveldsturer med hundene syntes jeg jo at det var en mye bedre måte å bruke en halvtime på kvelden på. Dette er et eksempel på faste rutiner som jeg har lagt opp - ikke noe boks pokus, bare å sette av faste tider, sånn at det ikke er så lett å slunken unna. For å aktivisere hundene litt mellom turene trener ungene litt agility med dem i hagen, eller jeg putter litt hundegodbiter i et par halvliters plastflasker og lar dem streve med å få tak i det. Eller jeg bruker plastkopper og setter på hodet over godbitene så de må bruke tid på å få dem ut. En god halvtimes moro, og hundene er både fornøyde og slitne etterpå.

Synes du bør snakke litt med kjæresten din om helt konkret omlegging av livsstil, tilpasset det å ha hund. Hunden hans er helt tydelig understimulert, og har det ikke særlig bra. Er han så glad i den som han hevder må han vel være interessert i at den skal ha det bra?<br /><br /> Anonym poster: 74ab110689d7d641cafdc7f93076800b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...