Gå til innhold

Henne sa ikke det vel? Den er hun sin!


Plommetreet

Anbefalte innlegg

Jeg sier faktisk henne, ham og dem i objektsform. :opplyser:

Det irriterer meg ikke at andre sier hun, han og de i objektsform, men jeg blir irritert når jeg leser "han" i objektsform. Selv om det er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kva folk seier, får dei råde over sjølv, men kva dei skriv, får dei vera meir nøye på. Å skrive "henne sa det" eller "det er bra for hun", er grusomt å sjå...

Eg veit det er lov å skrive "han" i stadet for "ham" på bokmål, men eg synest det er ille det og. Lærer ikkje ungar norsk gramatikk lenger? Ein kan ikkje skylde på dialekt. Eg seier "ho" og "han", men har ikkje vanskeleg for å skrive hun/henne og han/ham viss eg skriv bokmål likevel.

"Og" uttalar eg som "å" viss det er som bindeord (Per OG Kari), men seier stort sett "au" i stadetfor og/også.

Endret av imli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om de som sier og skriver "jenten min".....!

Eller mammaen og pappaen!!! GRRRRRRR!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller mammaen og pappaen!!! GRRRRRRR!!!!!

Mammaa? Lyder litt snålt i mine ører ;) Og pappaen? HAN er i hvertfall hankjønn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaa? Lyder litt snålt i mine ører ;) Og pappaen? HAN er i hvertfall hankjønn ...

Dette er av en eller annen grunn blitt veldig vanlig å skrive også. Ser det ofte i avisene, særlig hvis det er en artikkel med litt trist innhold eller hvis det handler om barn... At barn sier det er forsåvidt ok, men ikke voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Hva synes dere om setninga "han er ikke forberedt på den som hun"? Kom over den i Amtmannens døtre.

Her er det sikkert underforstått et "er": som hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er av en eller annen grunn blitt veldig vanlig å skrive også. Ser det ofte i avisene, særlig hvis det er en artikkel med litt trist innhold eller hvis det handler om barn... At barn sier det er forsåvidt ok, men ikke voksne.

Hva er blitt vanlig å skrive, mener du? Mammaa eller mammaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Eller mammaen og pappaen!!! GRRRRRRR!!!!!

Dette er riktig skrivemåte for disse ordene i bestemt form. Hva mener du er galt her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg synes faktisk ikke skrivefeil er så ille. Jeg mener, selvfølgelig kan det være irriterende å lese en hel tekst full av feil, men jeg gidder ikke kommentere til vedkommende at han/hun skriver mye ukorrekt.

Det er faktisk noen som ikke kan noe for at de skriver mye feil (dyslektikere f.eks.), og det må være utrolig slitsomt for dem hvis folk hele tiden skal kommentere stavefeilene deres.

Nei, det finnes andre ting å irritere seg over, mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vgs prøvde faktisk lærern min å rette på meg da jeg brukte 'ham'. Hun mente at siden det nå var tillatt å bruke 'han' så burde jeg ikke gjøre det mer komplisert enn jeg trengte. Greit at norsk ikke er morsmålet mitt, men je ønsker da å uttrykke meg korrekt for det, og fortalte nøyaktig hva jeg synes om slike forenklinger!

Men nå lurer jeg på hva som er galt med jenten, mammaen og pappaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg synes faktisk ikke skrivefeil er så ille. Jeg mener, selvfølgelig kan det være irriterende å lese en hel tekst full av feil, men jeg gidder ikke kommentere til vedkommende at han/hun skriver mye ukorrekt.

Det er faktisk noen som ikke kan noe for at de skriver mye feil (dyslektikere f.eks.), og det må være utrolig slitsomt for dem hvis folk hele tiden skal kommentere stavefeilene deres.

Nei, det finnes andre ting å irritere seg over, mener nå jeg :)

Å kunne skilje hun/henne og han/ham har vel ingenting med dysleksi og gjera? Dysleksi handlar vel i hovudsak om feilstaving?

På vgs prøvde faktisk lærern min å rette på meg da jeg brukte 'ham'. Hun mente at siden det nå var tillatt å bruke 'han' så burde jeg ikke gjøre det mer komplisert enn jeg trengte. Greit at norsk ikke er morsmålet mitt, men je ønsker da å uttrykke meg korrekt for det, og fortalte nøyaktig hva jeg synes om slike forenklinger!

Men nå lurer jeg på hva som er galt med jenten, mammaen og pappaen.

"Jente" er eit hokjønnsord, og skal dermed i hovudsak ha -a ending i bunden form. Jente-jenta-jenter-jentene. Men det er lov å skrive "jenten", sjølv om det vel er ein sideform.

"Mammaen" og "pappaen" er jo riktig som bunden form av "mamma" og "pappa", det handlar vel meir om at det kanskje er ein litt barnsleg form, og at det ville vore meir naturleg og skrive "moren" og "faren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

På vgs prøvde faktisk lærern min å rette på meg da jeg brukte 'ham'. Hun mente at siden det nå var tillatt å bruke 'han' så burde jeg ikke gjøre det mer komplisert enn jeg trengte. Greit at norsk ikke er morsmålet mitt, men je ønsker da å uttrykke meg korrekt for det, og fortalte nøyaktig hva jeg synes om slike forenklinger!

Men nå lurer jeg på hva som er galt med jenten, mammaen og pappaen.

Det er ikke noe galt. "Jenten" er særmerkt for Bergen og omegn. Der brukes ikke a-endelser for hunkjønn, det er uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg stort sett ikke om feil i tegn og språk - men overskriften i denne tråden gir meg frysninger på ryggen hver gang jeg ser den :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg bryr meg stort sett ikke om feil i tegn og språk - men overskriften i denne tråden gir meg frysninger på ryggen hver gang jeg ser den :overrasket:

Den er ment ironisk, har du ikke skjønt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så inni hampetutten iritert over folk som ikke har vett nok til å forstå forskjellen på hun/ henne, ham/han, de/dem, da/når!

Dessuten uttaler man ikke g'en i "og"!!!

Det skal ikke være apostrof der på norsk. På norsk bruker vi forøvrig « » som anførselstegn, ikke " ". Slike feil er tegn på en grunnleggende mangel på kunnskap om det norske språk, og det irriterer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Det er ikke noe galt. "Jenten" er særmerkt for Bergen og omegn. Der brukes ikke a-endelser for hunkjønn, det er uvanlig.

Det er ikke sånn at de "ikke bruker a-endelser for hunkjønn", men det er faktisk sånn at de ikke har hunkjønn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det skal ikke være apostrof der på norsk. På norsk bruker vi forøvrig « » som anførselstegn, ikke " ". Slike feil er tegn på en grunnleggende mangel på kunnskap om det norske språk, og det irriterer meg.

På mitt tastatur er ikke de tegnene du nevner, bare ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen er selv Bryggaen skeiv.

På mitt tastatur er ikke de tegnene du nevner, bare ".

Javel, men det norske språk defineres ikke ut ifra hva du personlig har på tastaturet ditt.

Endret av JohnS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

På norsk bruker vi forøvrig « » som anførselstegn, ikke " ".

Uenig. Begge er tillatt som anførselstegn i norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...