Gå til innhold

Henne sa ikke det vel? Den er hun sin!


Plommetreet

Anbefalte innlegg

I Bergen er selv Bryggaen skeiv.

Javel, men det norske språk defineres ikke ut ifra hva du personlig har på tastaturet ditt.

Nei, men ein kan ikkje skrive teikn ein ikkje har på tastaturet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uenig. Begge er tillatt som anførselstegn i norsk.

Nei. «Fins» er derimot tillatt som alternativ til «finnes». :kjempesinna: :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men ein kan ikkje skrive teikn ein ikkje har på tastaturet ;)

Strengt talt kan man det (alt+174, alt+175) om man vil. I tillegg kan man bruke autokorrektur. Microsofts Office-programmer korrigerer for eksempel anførselstegn automatisk som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt kan man det (alt+174, alt+175) om man vil. I tillegg kan man bruke autokorrektur. Microsofts Office-programmer korrigerer for eksempel anførselstegn automatisk som standard.

Det er ikkje alle som kjenner til, eller gidder, å bruke sånt. Dessutan er det så vidt eg veit lov å skrive ". Dei andre teikna ser ein ofte i bøker/blader, men når ein lærer å skrive (handskrift), skriv ein jo ". Det lærte i alle fall eg på skulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er blitt vanlig å skrive, mener du? Mammaa eller mammaen?

Mammaen. Det heter moren eller faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er feil. Det er ikke Norsk nettskole AS i Volda som bestemmer.

For øvrig er det fryktelig tåpelig å reagere på at folk bruker de tegnene som ligger inne i systemene de benytter seg av (i.e. " " som anførselstegn når man skriver på KG).

Feil er feil. Det er i hvert fall ikke noe verre enn å klage på at folk skriver «han» i stedet for «ham».

Det er ikkje alle som kjenner til, eller gidder, å bruke sånt. Dessutan er det så vidt eg veit lov å skrive ". Dei andre teikna ser ein ofte i bøker/blader, men når ein lærer å skrive (handskrift), skriv ein jo ". Det lærte i alle fall eg på skulen.

Det er ikke lov, og å lære folk å skrive "" for hånd er vranglære som man skulle blitt kastet ut av landet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er riktig skrivemåte for disse ordene i bestemt form. Hva mener du er galt her?

Mulig det er riktig stavemåte, men det er ikke det som er poenget mitt. Det går ikke an å bruke ordene på den måten, hverken muntlig eller skriftlig. Babyspråk kaller jeg det der. I samme klasse som au-au, vov-vov og tut-tut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Nei, det er feil. Det er ikke Norsk nettskole AS i Volda som bestemmer.

Øh. Du burde muligens underbygge påstanden din, smartass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gremmes over fjortisser som skriver "min sin".

Eksempel: "Kjæresten min sin"

Altså ikke i den forstand at det er kjæresten sin ting. Men at det er kjæresten hennes/hans. Grrm.

Endret av Monsterkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Du burde muligens underbygge påstanden din, smartass.

Smartrumpe, takk. Man skriver forøvrig ikke «smartass» i ett ord på noen av engelskvariantene jeg er kjent med.

Jeg gremmes over fjortisser som skriver "min sin".

Det heter fjortis, med mindre du snakker om tisser fra i fjor.

Endret av JohnS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg gremmes over fjortisser som skriver "min sin".

Eksempel: "Kjæresten min sin"

Det er da vel ikke det de sier? Men derimot snarere ting som "det er min sin kjæreste".

Og det er faktisk ikke bare fjortiser som uttrykker seg slik. I enkelte dialekter er det faktisk ganske vanlig, også blant eldre språkbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Smartrumpe, takk. Man skriver forøvrig ikke «smartass» i ett ord på noen av engelskvariantene jeg er kjent med.

Ooooh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at de "ikke bruker a-endelser for hunkjønn", men det er faktisk sånn at de ikke har hunkjønn i det hele tatt.

Er fra oslo, men bruker heller ikke hunnkjønn. Mulig fordi min mor er fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Smartrumpe, takk. Man skriver forøvrig ikke «smartass» i ett ord på noen av engelskvariantene jeg er kjent med.

Men hva med å underbygge påstanden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Er fra oslo, men bruker heller ikke hunnkjønn. Mulig fordi min mor er fra Bergen.

Ja, såvidt jeg vet, så finnes det også dialekter/sosiolekter i Oslo og Bærum som heller ikke har hunkjønn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I Bergen er selv Bryggaen skeiv.

Javel, men det norske språk defineres ikke ut ifra hva du personlig har på tastaturet ditt.

Hva går det av deg? Jeg har ikke personlig designet tastatur. Jeg forteller bare at jeg ikke har de spesielle tegnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med å underbygge påstanden din?

Finnes ingen regler for hvordan anførselstegn skal se ut, så du kan gjerne bruke sekskanter om du vil. Tradisjonelt er «» det vanlige (også ,, " for hånd).

Med mindre du jobber i det offentlige da, der er det regler for alt mellom himmel og jord.

Poenget er at det er det jeg sier som er rett.

Hva går det av deg? Jeg har ikke personlig designet tastatur. Jeg forteller bare at jeg ikke har de spesielle tegnene.

Kjøp deg nytt tastatur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Finnes ingen regler for hvordan anførselstegn skal se ut, så du kan gjerne bruke sekskanter om du vil. Tradisjonelt er «» det vanlige (også ,, " for hånd).

Med mindre du jobber i det offentlige da, der er det regler for alt mellom himmel og jord.

Poenget er at det er det jeg sier som er rett.

Fnis! Så bare fordi du sier det, så er det sånn? :ler: (Eller var du ironisk nå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...