JohnS Skrevet 31. august 2012 #61 Del Skrevet 31. august 2012 Så bare fordi du sier det, så er det sånn? Endelig noen som har skjønt det! Halleluja (ikke hallelujah)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 31. august 2012 #62 Del Skrevet 31. august 2012 Endelig noen som har skjønt det! Halleluja (ikke hallelujah)! OK, men JEG sier at det er valgfritt om man vil bruke " eller «, så dermed er dét riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 31. august 2012 #63 Del Skrevet 31. august 2012 OK, men JEG sier at det er valgfritt om man vil bruke " eller «, så dermed er dét riktig. Ok! Så fint at vi begge er enige om at » er obligatorisk. Jeg kan leve med et slikt kompromiss. Jeg er ikke vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 31. august 2012 #64 Del Skrevet 31. august 2012 Ok! Så fint at vi begge er enige om at » er obligatorisk. Jeg kan leve med et slikt kompromiss. Jeg er ikke vanskelig. Jo, jeg synes du er dødsvanskelig, faktisk. Eller i hvert fall fryktelig påståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnifique Skrevet 31. august 2012 #65 Del Skrevet 31. august 2012 Å kunne skilje hun/henne og han/ham har vel ingenting med dysleksi og gjera? Dysleksi handlar vel i hovudsak om feilstaving? Jeg snakket i all hovedsak om skrivefeil generelt, og refererte ikke til bruken av han/ham, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 31. august 2012 #66 Del Skrevet 31. august 2012 Jo, jeg synes du er dødsvanskelig, faktisk. Eller i hvert fall fryktelig påståelig. Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 31. august 2012 #67 Del Skrevet 31. august 2012 Nei. Dette svaret bekrefter jo bare det jeg sa, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 1. september 2012 #68 Del Skrevet 1. september 2012 Her er det sikkert underforstått et "er": som hun er. Ja, og denne bruken har jo for lengst utgått. De aller fleste vil i dag skrive "han er ikke forberedt på den som henne". Det vil jo si at besteforeldrene deres kanskje satt og irriterte seg over dere også da? Det skal ikke være apostrof der på norsk. På norsk bruker vi forøvrig « » som anførselstegn, ikke " ". Slike feil er tegn på en grunnleggende mangel på kunnskap om det norske språk, og det irriterer meg. Det er ikkje fastsett offisielle reglar som seier kva type hermeteikn ein skal bruke, eller korleis teikna skal sjå ut, meir i detalj. www.sprakrad.no/nb-NO/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Hermeteikn-bokmal-anforselstegn/ Grattulerer 'a... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 1. september 2012 #69 Del Skrevet 1. september 2012 www.sprakrad.no/nb-NO/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Hermeteikn-bokmal-anforselstegn/ Grattulerer 'a... Skjønner at du ikke har kommet deg til innlegg #59 enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 1. september 2012 #70 Del Skrevet 1. september 2012 (endret) Skjønner at du ikke har kommet deg til innlegg #59 enda. Jo, men du kommer inn her og sier at de som bruker "" (fordi de ikke gidder å bruke alt+et-eller-annet-tall), viser mangel på kunnskap om det norske språket, enda du ikke underbygger det med annet enn at det er en konvensjon. For ja, du snakker jo om "feil" først, også sier du at det ikke finnes regler på det? Hva mener du egentlig? Endret 1. september 2012 av Drue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 1. september 2012 #71 Del Skrevet 1. september 2012 Husker jeg brukte «» i en stil på barneskolen en gang, og det ble rettet på til ,,". Når vi først er inne på temaet, så lurer jeg på om vi lærte at ,," skal brukes ved sitat, mens "" brukes når man skal fremheve et ord som ikke er helt riktig, f.eks at man er sarkastisk eller ikke helt mener det man skriver. Stemmer det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 1. september 2012 #72 Del Skrevet 1. september 2012 Jo, men du kommer inn her og sier at de som bruker "" (fordi de ikke gidder å bruke alt+et-eller-annet-tall), viser mangel på kunnskap om det norske språket, enda du ikke underbygger det med annet enn at det er en konvensjon. For ja, du snakker jo om "feil" først, også sier du at det ikke finnes regler på det? Hva mener du egentlig? Hallo. Dette er en tulletråd. Nesten alt TS klager over er faktisk tillatt i norsk og ikke feil. Vedder på at TS også sier entrekå og pomm fri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. september 2012 #73 Del Skrevet 1. september 2012 Hallo. Dette er en tulletråd. Nesten alt TS klager over er faktisk tillatt i norsk og ikke feil. Vedder på at TS også sier entrekå og pomm fri. Hva har det med overskriften på denne tråden å gjøre hvordan man uttaler ord? "Henne" er objektsform. Mener du at det riktig å si og skrive at noe er "hun sin, han sin, de sin"? Det riktige er "hennes, hans, deres". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 1. september 2012 #74 Del Skrevet 1. september 2012 Hva har det med overskriften på denne tråden å gjøre hvordan man uttaler ord? "Henne" er objektsform. Mener du at det riktig å si og skrive at noe er "hun sin, han sin, de sin"? Det riktige er "hennes, hans, deres". TS klager over hvordan "og" uttales, ikke bare skriftspråk. Ham/han og de/dem er likestilte. Hun/henne tror jeg ikke kommer til å bli det, bortsett fra kanskje i Bergen. Eller, der ender det vel med at begge forsvinner og erstattes med bare "han". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. september 2012 #75 Del Skrevet 1. september 2012 TS klager over hvordan "og" uttales, ikke bare skriftspråk. Ham/han og de/dem er likestilte. Hun/henne tror jeg ikke kommer til å bli det, bortsett fra kanskje i Bergen. Eller, der ender det vel med at begge forsvinner og erstattes med bare "han". De/dem er ikke likestilt. Kunne du muligens uleilige deg med å svare på det jeg spør om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 1. september 2012 #76 Del Skrevet 1. september 2012 Det står svar på alt du spør om i innlegget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. september 2012 #77 Del Skrevet 1. september 2012 Det står svar på alt du spør om i innlegget mitt. Det gjør det ikke. Jeg tror du må være tungnem. Jeg spurte om du mener at "hun sin, han sin, de sin" er riktig å si og skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 1. september 2012 #78 Del Skrevet 1. september 2012 Det gjør det ikke. Jeg tror du må være tungnem. Jeg spurte om du mener at "hun sin, han sin, de sin" er riktig å si og skrive. Jeg svarte "Hun/henne tror jeg ikke kommer til å bli det". Mistet brillene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. september 2012 #79 Del Skrevet 1. september 2012 Jeg svarte "Hun/henne tror jeg ikke kommer til å bli det". Mistet brillene? Dette er ikke svar på det jeg spør om. En gang til: hun sin, han sin, de sin (vi sin, dere sin). Er det vanskelig for deg å svare på om du synes disse formene er riktige eller feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 1. september 2012 #80 Del Skrevet 1. september 2012 Jo, det er svar på spørsmålet ditt. Når jeg sier at det skilles mellom hun og henne er det underforstått at jeg også gjør det og at jeg dermed ikke synes man kan skrive "hun sin". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå