Gå til innhold

Importere gatehund fra India

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eeeeh? Misforstod jeg noe nå, men mener virkelig du Survivor at det ikke er greit å kalle en hund for en bikkje?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ja, uff. Skamme seg, Adegami! Fyyyy

Dette utgjør INGEN fare for verken norsk fauna eller andre ting. Nå får du gi deg, jævla AB.

Skjellsord om andre brukere bidrar ikke til noe konstuktivt her, så det anbefaler jeg at man holder seg for god til.

Så til påstanden om at dette ikke utgjør noen fare:

Jeg vil anbefale å ta en titt på Vetrinærinstituttets betenkning rundt helsefare for dyr og mennesker.

Det vil være verd å merke seg at betenkningen gjelder sykdomsfremkallende smittestoff i tillegg til parasitter.

Jeg ser ikke helt problemet med at en veterinær skriver papirer på at hunden er fra en oppdretter, dette høres jo ut som en helt umulig snubletråd lagt ut av Mattilsynet for å hindre at man tar inn noe annet enn designer-hunder. Saken er jo hundens helse, ikke at den er født som følge av oppdrett. En chihuahua oppdrettet i skogen i Sverige hvor en rev har vært og løpt rundt kan suse igjennom grensen med ovennevnte bekymringsfulle orm uten kur i motsetning til en blandingshund som har blitt utsatt for en vetrinærs fulle undersøkelse av alt Mattilsynet krever. Det er lett å la seg lure til å tro at oppdrett = full sykdomsfrihet.

Bakgrunnen er knyttet til sporbarheten på dyrets sykehistorie.

For gatehunder vil sykehistorien være problematisk å skaffe til veie, og det øker sannsynligheten for tilstedeværelse av parasitter og/eller smittestoff.

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Skrevet

TS, jeg synes tanken Bak det du gjør helt klart er god, og jeg er helt siker på at du er et hjertegodt menneske med de beste intensjoner.

Men. Det som bekymrer meg er bedre kjente og ukjente sykdommer som vi ikke har her i landet, men som vi risikerer å innføre ved at folk tar med seg hunder fra andre land. Det at man følger vaksineringsprogrammet som man skal, garanterer det for at man ikke innfører sykdommer (parasitter)? Og en annen ting jeg tenker på, er uvettige mennesker som hører om import og impulsbestemmer seg for å snike med seg ei søt bikkje hjem fordi de regner med at det er het ok pga andre (som har fulgt rutiner disse ikke gidder/evner å sette seg inn i) har gjort det før dem.

Jeg er hundeeier selv, og er livredd for at vi skal ende opp med sykdommer som gjør det risikabelt å holde hund her i landet. Er det ikke bedre å bruke pengene der de er, både på vaksiner, sterilisering og holdningsskapende arbeid for innbyggerne, for å heve hunders generelle status slik at problemene med gatehunder, sykdommer og vold mot hunder minimeres? Det blir jo kle bedre der, ved at snille hundemennesker tar med seg en og annen hund til et bedre sted?<br /><br /> Anonym poster: fa925a43966db119cb9f02c67ec29482

• Liker 6
Skrevet

Elger iPad-skrivefeil, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. :)<br /><br /> Anonym poster: fa925a43966db119cb9f02c67ec29482

Skrevet

Elger, ja. :roll: Beklager, skulle det selvfølgelig stå.<br /><br /> Anonym poster: fa925a43966db119cb9f02c67ec29482

• Liker 1
Skrevet

Dette utgjør INGEN fare for verken norsk fauna eller andre ting. Nå får du gi deg, jævla AB.

Selvsagt er det en fare for norsk fauna når vi får nye parasitter og sykdommer hit. Mattilsynet gjør ikke dette for å være kjipe og vanskelige, men fordi det kan få store konsekvenser for både hunder, mennesker og annet dyreliv.

Grunnen til kravet om registrert oppdrett er fordi det nettopp er gatehunder med ukjent sykehistorikk man vil unngå, siden det er mye rart de kan trekke med seg som ikke vil fremkomme på en sjekk hos dyrlegen. Oppdrett er unntatt, mest fordi man skal kunne tilføre nye gener hos de rasene vi har, for å få bedre helse og unngå innavl.

Anonym poster: 600787ac263c0387952de2f68b8db97f

• Liker 3
Skrevet

...

Og Brunhilde.. Sammenligningen til Adegami er kanskje satt litt på spissen, men er i prinsippet det samme...

...

Og du, barn blir ikke addoptert fra Kina bare for å tilfredstille behovene til noen som vil bli foreldre. Det er også fordi barnet trenger en famlie. De tar ikke barnet ut fra en lykkelig familie, det er foreldreløse barn, uten framtid.

Du hopper og spretter litt mellom hvem du svarer, så jeg trakk ut det jeg følte angikk meg og mine svar.

Nei! Adopsjon av barn og "adopsjon" av en kjøter fra gata (for å sette det på spissen, som du hevder andre gjør) er ikke det samme. Det vil heller aldri bli det samme!

Adopsjon av barn er mulig fordi det finnes foreldreløse barn, men jeg kan love deg - og ja, jeg snakker av erfaring, at de som ønsker å adoptere for å hjelpe "et stakkars kinesisk (colombiansk, thailandsk, etiopisk - stryk det som ikke passer) barn rimelig fort blir luket ut av adopsjonskøen!

Dette sier jeg også til loverdrug - barn og hunder er ikke det samme og det verken kan eller skal sammenlignes!

:heks:

PS: Bikkje er helt legitimt å bruke der jeg kommer fra, ingen som reagerer på det! ;)

• Liker 2
Skrevet

Eeeeh? Misforstod jeg noe nå, men mener virkelig du Survivor at det ikke er greit å kalle en hund for en bikkje?

Ikke inne på et forum hvor det er klart hvor mye personene her inn bryr seg om dyr. Som jeg skreiv tidligere er den stor forskjell på å si det ut i luften, og på å skrive det som et skjellsord her inne.

Du hopper og spretter litt mellom hvem du svarer, så jeg trakk ut det jeg følte angikk meg og mine svar.

Nei! Adopsjon av barn og "adopsjon" av en kjøter fra gata (for å sette det på spissen, som du hevder andre gjør) er ikke det samme. Det vil heller aldri bli det samme!

Adopsjon av barn er mulig fordi det finnes foreldreløse barn, men jeg kan love deg - og ja, jeg snakker av erfaring, at de som ønsker å adoptere for å hjelpe "et stakkars kinesisk (colombiansk, thailandsk, etiopisk - stryk det som ikke passer) barn rimelig fort blir luket ut av adopsjonskøen!

Dette sier jeg også til loverdrug - barn og hunder er ikke det samme og det verken kan eller skal sammenlignes!

:heks:

PS: Bikkje er helt legitimt å bruke der jeg kommer fra, ingen som reagerer på det! ;)

Helle innlegget mitt er til deg Brunhilde. Les det på nytt. Og du gjør det igjen, kan du ikke bare skrive hund, slik som det skal stå? Istedet for kjøter og bikkje? Dette er ikke fæle ord å bruke til hverdags, men på en diskusjons tråd hvor hunder står i fokus så er det ikke noe særlig som står respekt av. Men for all del, bare fortsett :)

Skrevet

:klo:

Har da vært på mange hundeforum hvor ingen har reagert negativt på ordet bikkje. Har aldri hørt om noen andre som har reagert på det heller.

• Liker 2
Skrevet

igjen, det er forskjell på å si bikkja min og på å si gatebikke

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

det er et helt legitimt ord som hverken er negativt eller positivt, helt nøytral beskrivelse på lik linje som pelsen og hunden.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

hva er forskjellen bortsett fra ordet gate?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Ryvre
Skrevet

Jaja, da har jeg lært noe nytt i dag og.

Selv klarer jeg klarer ikke å se forskjell på det. Gatebikkje, gatehund ... er liksom det samme.

• Liker 1
Skrevet

Ikke inne på et forum hvor det er klart hvor mye personene her inn bryr seg om dyr. Som jeg skreiv tidligere er den stor forskjell på å si det ut i luften, og på å skrive det som et skjellsord her inne.

Det var ikke et skjellsord. Tror du må slutte å ta deg selv så fryktelig høytidelig og tro at du har enerett på å sette standarden for hva som er og ikke er ok å skrive. Det har du ikke, godta at det er slik!

Helle innlegget mitt er til deg Brunhilde. Les det på nytt. Og du gjør det igjen, kan du ikke bare skrive hund, slik som det skal stå? Istedet for kjøter og bikkje? Dette er ikke fæle ord å bruke til hverdags, men på en diskusjons tråd hvor hunder står i fokus så er det ikke noe særlig som står respekt av. Men for all del, bare fortsett :)

Ei gatebikkje, en bastard fra India, Spania, Helles eller Portugal kan ikke sammenlignes med et adoptivbarn. Punktum!

Nei, det er da ikke?

det er et helt legitimt ord som hverken er negativt eller positivt, helt nøytral beskrivelse på lik linje som pelsen og hunden.

Nemlig!

• Liker 1
Skrevet

Vi får slutte å kalle andre 'folk', men bare bruke personer eller mennesker. Spesielt mannfolk da dette ofte blir brukt i en negativ sammenheng ..... :ironi:

• Liker 2
Skrevet

Vi lar bare steinen ligge tror jeg , så kan Ts få noen bedre svar, og ikke bare denne tullballen vi har stelt i stand. Sorry Ts ! :)

• Liker 2
Skrevet

Legger meg flat og beklager for at jeg kalte deg "jævla AB", jeg ble bare mektig provosert. Jeg er ufattelig lei av å diskutere dette, og akkurat på et forum er jeg nok en dårlig representant fordi terskelen for å bli sint er ganske mye lavere.

Uansett, jeg håper at vi kan respektere hverandre. Dere respekterer oss som adopterer, og vi respekterer dere som velger å ikke gjøre det :)

Skrevet (endret)

Uansett, drit i hva andre sier. Mange av de "farlige" sykdommene alle hyler så høyt om har vi allerede i Norge, og har vi dem ikke er sjansen stor for at de blir innført via trekkfugler og andre dyr som ikke forstår at vi har landegrenser.

Skremmende holdning når du samtidig oppgir å jobbe med hunder. Som kjent er veien til helvette brolagt med gode intensjoner. Det er med andre ord ingen som helst sammenheng mellom det å ha et godt mål og det å gjøre noe godt totalt sett.

Det er så utrolig mye skade utført i Norsk fauna og blant norske kjæledyr/husdyr som skyldes missforståtte handlinger fra såkalte "dyrevernere" at man blir helt oppgitt. Folk som har plassert ut, "reddet" dyr ut i frihet, dyr som er hentet inn fra u-land med mer.

Hva pokker hjelper det om du "redder" en enkelt hund om dette medfører at tusenvis av andre hunder i mange mange år får et langt værre liv og noen rett og slett dør som følge av det. Er man glad nok i noen tar man heller og flytter ned selv. Heldigvis ser jeg at det er andre fornuftige dyreelskere her som klarer å skille snørr og bart.

"Parasitten linguatula serrata (tungeorm) ble funnet på en gatehund som var hentet fra Romania til Norge.

Tungeormen, som lever i nese, svelg og luftveier hos dyr, kan smitte både til mennesker og til andre hunder. I tillegg kan parasitten etablere seg i norsk fauna.

- Å ta med seg gatehunder hjem fra andre land, betyr en betydelig økt risiko for at det kommer nye parasitter og sykdommer inn til landet, sier tilsynsdirektør Kristina Landsverk i Mattilsynet.

Folkehelseinstituttet opplyser at parasitten ikke vil føre til alvorlig sykdom, men en smittet person vil likevel kunne føle ubehag, og parasitten må fjernes kirurgisk.

Folk som tar med seg dyr hjem fra reiser, gjør det gjerne for å hjelpe lidende dyr.

- Men vi vil oppfordre dem til å tenke over at de da utsetter andre dyr, både kjæledyr og ville dyr, for smitte som vi ikke har i landet - og som vi definitivt ikke ønsker å få hit, sier Landsverk."

Brun hunde-flått som kan føre til alvorlige skader hos blant annet barn:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8112513

Leptospirose:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8116889

Naiv omsorg i praksis:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8119404

Få vetrinærer har kunnskap om nye sykdommer man finner:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.811255

Linguatula Serrata

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8110596

Endret av Guybrush
  • Liker 3
Skrevet

Folkehelseinstituttet opplyser at parasitten ikke vil føre til alvorlig sykdom, men en smittet person vil likevel kunne føle ubehag, og parasitten må fjernes kirurgisk.

Det innlegget virket mot sin hensikt, ref. sitat over.

Dette er ren propaganda fra mattilsynets og NRKs side. Nå tror jeg faktisk ikke at jeg orker å diskutere dette lenger, vi blir ikke enige uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...