Gå til innhold

Importere gatehund fra India

Fremhevede innlegg

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Det er en hel liste på mattilsynet sine sider, er bare å gå inn der så får du svar på alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare husk at kravene Mattilsynet har for innførsel ikke sikrer mot alle sykdommer.

Feks så bør hun i tillegg til kravene behandles mot leptospirose (vaksine), sandfluer (som kan spre leishmania) og flått (kan spre husflåtten) (kommer gjerne i spot-on preparater.)

se her for litt mer info http://www.vetinst.no/Nyheter/Raad-for-reise-med-hund-til-utlandet/%28language%29/nor-NO

Og http://www.vetinst.no/Nyheter/Import-av-hjemloese-hunder-gir-smitterisiko/%28language%29/nor-NO

Husk også å si i fra til dyreklinikken du kommer til å bruk i Norge at hunden opprinnelig var en gatehund fra India - slik at de har muligheten til å være ekstra obs på sykdommer (både for å beskytte seg selv mot eventuell smitte og i forhold til sykdom hos dyret.)

Anonym poster: 3acf7c39396f2819a34ecc4075ce5243

• Liker 4
Skrevet

Har de ikke rabies i India da? Da kan karantenetiden bli lang for en stakkars hund. Ville latt være å hente der ifra og heller satse på en omplasseringshund her i Norge

• Liker 2
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Har de ikke rabies i India da? Da kan karantenetiden bli lang for en stakkars hund. Ville latt være å hente der ifra og heller satse på en omplasseringshund her i Norge

Det er 90 dager ventetid etter blodprøve, og 30 dager etter rabiesvaksine, men ingen karantenetid. Nye regler etter 1. januar i år

Endret av Uanonymbruker
Skrevet

hmm det var jeg ikke klar over.Thank you :)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

hmm det var jeg ikke klar over.Thank you :)

Det er fortsatt lenge å vente.

Hva dyret må ha etter 01.01.12:

Microchip

Rabiesvaksine (anbefalt x2)

Blodprøve rabies (ventetid 30 dager etter vaksine)

Pass

Ormekur mot bendelorm

Grensekontroll av Mattilsynet

Veterinærattest

Ingen karantene, men 90 dager ventetid etter blodprøve

Og så må de vel i tillegg sjekkes for lokale sykdommer og parasitter og greier mener jeg.

Gjest gjest17
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her som har importert hund fra den "kanten av kloden" og i så tilfelle, hvordan gikk du frem?

Det er vel nok av eierløse hunder å ta av her hjemme også. Jeg forstår ikke hvorfor det er så populært å importere på disse gatebikkjene, er det ett dårlig forsøk på u-hjelp?

• Liker 4
Skrevet

Takk for positive svar. Jeg googlet litt i går etter å ha skrevet her og fikk øynene opp for EØS-import fra Romania etc og ser jo at det har lagt til rettte for noe "cowboy" innhenting innenfor området. Jeg visste ikke om dette og ser jo at det kan gå noe sport i hunde-miljøer om å ta med seg en hund tilbake fra ferie selv om mitt hundehjertet forstår veldig behovet. Er jo det samme for meg bare pokkers lengre unna.

Tusen takk for tanker rundt vaksiner og mattilsynet. Dette blir en annen prosess enn EØS-import. Jeg har tatt kontakt med det senteret jeg er frivillig hos og kan betale dem før alt av andre vaksiner samt opphold til hun er klar for å hentes.

Jeg begynner prosessen der, samtaler med dem om det beste for henne også får vi se om jeg får hit verdens søteste og dyrefulle i ordets begge forstand, hund for meg.

Ønsker alle en strålende helg!

Skrevet

Det er vel nok av eierløse hunder å ta av her hjemme også. Jeg forstår ikke hvorfor det er så populært å importere på disse gatebikkjene, er det ett dårlig forsøk på u-hjelp?

Les tråden er du snill før du kaster en sten som begynner å bli slitt i denne tråden. Dette handler om meg og min. Lag en generell tråd om du har behov.

• Liker 1
Gjest gjest17
Skrevet

Les tråden er du snill før du kaster en sten som begynner å bli slitt i denne tråden. Dette handler om meg og min. Lag en generell tråd om du har behov.

Beklager at du ikke fikk svaret du ønsket deg, men det er diskusjonsforum da er det vel greit å legge ut sine meninger? Om steinen begynner å bli slitt så er det vel en grunn for det...

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dobbeltpost.

Endret av Shenanigan
Skrevet

Beklager at du ikke fikk svaret du ønsket deg, men det er diskusjonsforum da er det vel greit å legge ut sine meninger? Om steinen begynner å bli slitt så er det vel en grunn for det...

Jaja om det gleder deg å være en tankesløs papegøye så. Gjenta i vei! Want a cracker for you tchatter?

• Liker 1
Skrevet

Ryvre kan ta seg en banan.

• Liker 1
Skrevet

Ryvre kan ta seg en banan.

:( Har allerede spist en banan i dag. Må jeg ta en til altså?

• Liker 1
Skrevet (endret)

:( Har allerede spist en banan i dag. Må jeg ta en til altså?

Tja 5 om dagen og sånn. Var ikke meg som anbef frukt men Du kan jo i det minste neste gang være litt mer mild i kommentarene dine. Dette forumets brukere er nok litt mere sårbare enn aktuelt-forumetst. Du har vel selv dyr og vet vel hvilket enormt mors/farshjerte vi nordmenn har for våre dyr?

Det du skrev kunne du ha vinklet på en omsorgsfull måte både for land og meg istedet for den tonen du valgte. Jeg ble veldig lei meg.

Endret av Shenanigan
Skrevet

Jeg syns jeg skrev det på en helt grei måte.

Beklager at dete ble lei dere, men er man på et forum uten kroppsspråk m.m så må man slutte å ta seg nær av alt.

• Liker 2
Gjest gjest17
Skrevet

Jaja om det gleder deg å være en tankesløs papegøye så. Gjenta i vei! Want a cracker for you tchatter?

Uff for en ufordraglig holdning du har. Jeg foreslår du flytter til India og åpner opp ett hundepensjonat der nede, så kan du redde verden samtidig som vi andre er kvitt deg. Tror ikke tapet blir stort...

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser at det er flere som har skrevet kravene, men jeg kan ikke se noe om det aller viktigste: Nå er det nesten umulig å få inn gatehunder til Norge uten å hente de selv! Vet ikke om du har tenkt til det, men det er ihvertfall mye vanskeligere.

Jeg jobber med gatehunder i EU, så det har satt en stor stopper for meg ihvertfall.

Uansett, drit i hva andre sier. Mange av de "farlige" sykdommene alle hyler så høyt om har vi allerede i Norge, og har vi dem ikke er sjansen stor for at de blir innført via trekkfugler og andre dyr som ikke forstår at vi har landegrenser.

Jeg syns du gjør noe helt fantastisk, virkelig. Du er et godt menneske :klemmer:

Og hvorfor vi ikke kan adoptere fra Norge? Fordi de har det 100 ganger bedre enn hunder i mange andre land. På FOD får de mat, kjærlighet og varme. I India, Hellas, Romania og andre land står de i sheltere uten veterinærbehandling, kjærlighet, ly for vær og vind og sjelden mat. DERFOR adopterer man fra utlandet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Uff for en ufordraglig holdning du har. Jeg foreslår du flytter til India og åpner opp ett hundepensjonat der nede, så kan du redde verden samtidig som vi andre er kvitt deg. Tror ikke tapet blir stort...

Det er det godt mulig jeg gjør!

Jeg spurte ett enkelt spørsmål og har anklaget for å ønske å hente meg en hund for å være kul og eller fordi jeg har en slags misforstått oppfattelse av u-hjelp så jeg skal fortelle hele historien om hvorfor jeg i utgangspunktet spurte.

Jeg dro i mars ned for å være frivillig på ett senter for gatehunder. Jeg dro nedover med 4 bokser fullpakket med medisiner og utstyr donert av enkeltpersoner og veterinærer her i Norge. Jeg reiste 2 dager etter at jeg lå på siste vetrinær-innhentings-kontors gulv og hørte min elskede hunde-venn igjennom 11 år puste sine siste åndedrag i øret mitt.

For å komme meg vekk fra alle steder som er han og meg og komme meg over sorgen organiserte jeg dette før han måtte dø.

Stedet jeg bodde har en gatehund for hvert 5 skritt du tar.

Utenfor leiligheten jeg bodde i oppdaget jeg allerede første dag en liten jentehund som la seg ved porten om morgenen og om kvelden. Jeg var ute og hilste på og hun fikk komme inn i gårdsplassen og få litt vann og mat, og kos ville hun ha og. Hun var vanskelig å dytte ut, hun så dønn ulykkelig ut når jeg prøvde å lukke porten etter henne.

Når jeg dro til senteret om morgenen var hun der og hun fulgte meg til taxi-plassen. Når jeg kom hjem lå hun ved porten igjen.

Hun slapp noenganger inn hos de over gaten, de hadde to inne-hunder, to hannhunder, og der fikk hun nok også noe mat og de lekte så fint, men hun måtte ut om natten.

Etter noen dager står jeg på balkongen min og ser at hun blir skjøvet ut av naboens hus for kvelden. På høyre hjørne er det en inne-hann-hund som slippes ut om kvelden, han har en pågående krig med en løshund til høyre for seg. Til venstre slipper hjørnekiosk-eier løs sin hund som lå dagen lang i ett halvt-meters lenke for å vokte butikken, rimelig high strung etter å ha følt seg sårbar hele dagen med kjetting rundt halsen.

Når den lille jenta blir dyttet ut av huset ovenfor ser jeg to hunder som kommmer inn fra høyre og en fra venstre, hun blir angrepet av alle tre. Jeg løp ned og innen jeg rakk ned så lå hun i en liten ball inne i ett hjørne i en busk ved porten og hann-hundene hadde opptatt sin sedvanlige plass på hjørnene. Den natten sov hun hos meg.

Neste dag når jeg dro til senteret fulgte hun meg til transporten men da istedet for å dra fra henne så sa jeg "kom kom" og hun ble med meg på "jobb".

Der henter de hver dag ca. 5 jentehunder og får dem sterilisert, vaksinert, fødd opp litt og tilbake til der de hører hjemme. Senteret har en karantene-avdeling, ett av burene er mitt for ett år, jeg har betalt for all medisinsk hjelp til alle hunder i ett bur i ett år. I gården er det fullt av hunder til adopsjon og lille jente lekte sine dager vekk med meg. Slik gikk de 3 månedene jeg var der. Jeg fikk henne sterilisert og vaksinert for rabies.

Jeg fant det pussig at hun hele tiden kom til porten vår og pratet litt rundt i huset. Det viste seg at hun hadde bodd inne i gården fra hun var liten. En dag hadde hun tisset i ett hjørne og tisset hadde rent nedover mot en 1 meter høy ornamental blokk som sto nedenfor. Eieren av bygningen, som var den som hadde tillattt henne for barnebarnas skyld, en religiøs eldre herre ble så indignert på stein-blokkens vegne for det var bilde av Shiva på den at hun ble kastet ut på gaten.

Når jeg dro lå hun ved porten, det var midt på dagen, hun fikk ikke være med og hun bor der enda, inntil porten hun før bodde innenfor, innestengt om kvelden mellom 2 aggressive klaner ute i gaten.

Joda, det er kansje lettere om ufordragelige, kulhetssøkende, 3.verdens-tulling reiser ned igjen og bosetter meg der, tanken har mer enn slått meg.

Takk for meg!

Endret av Shenanigan
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ser at det er flere som har skrevet kravene, men jeg kan ikke se noe om det aller viktigste: Nå er det nesten umulig å få inn gatehunder til Norge uten å hente de selv! Vet ikke om du har tenkt til det, men det er ihvertfall mye vanskeligere.

Jeg jobber med gatehunder i EU, så det har satt en stor stopper for meg ihvertfall.

Uansett, drit i hva andre sier. Mange av de "farlige" sykdommene alle hyler så høyt om har vi allerede i Norge, og har vi dem ikke er sjansen stor for at de blir innført via trekkfugler og andre dyr som ikke forstår at vi har landegrenser.

Jeg syns du gjør noe helt fantastisk, virkelig. Du er et godt menneske :klemmer:

Og hvorfor vi ikke kan adoptere fra Norge? Fordi de har det 100 ganger bedre enn hunder i mange andre land. På FOD får de mat, kjærlighet og varme. I India, Hellas, Romania og andre land står de i sheltere uten veterinærbehandling, kjærlighet, ly for vær og vind og sjelden mat. DERFOR adopterer man fra utlandet.

*griner litt* Tusen takk vakre du! :dagens-rose:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...