Thalassos Skrevet 25. august 2012 #41 Skrevet 25. august 2012 *Klippklipp* Nå griner JEG. For en rørende og trist historie. Igjen: Jeg beundrer deg, og takker deg for at du er et så godt menneske! Jeg har selv to stykker fra et annet land, og jeg skal love deg at jeg ikke kunne fått noen bedre, vakrere og snillere hunder. Jeg ønsker deg all mulig lykke, og håper at du får den lille jenta di til Norge uten store problemer. Jeg må bare advare deg når det kommer til mattilsynet, hvis du snakker med den ene grenseveterinæren som jobber der kan du belage deg på trusler om anmeldelse, masse drittkasting og snakk om hvor slem du er. Men hev deg over det, og ikke gi opp! 2
Thalassos Skrevet 25. august 2012 #42 Skrevet 25. august 2012 Jeg glemte en annen ting: Jeg er ikke 100% sikker på dette når det kommer til andre land enn EØS, men sist jeg snakket med mattilsynet skulle de ha bevis på at hunden var fra en godkjent virksomhet/oppdretter. Det er en møkkating som gjør ting MYE vanskeligere, men hvis du kommer borti en grei veterinær som vil fikse og trikse litt går det nok bra! (Og husk ordentlig stempel i passet, mange har hatt store problemer med forfalskede stempler, noe som har resultert i avlivning/retur av hunder på Gardermoen). 1
Shenanigan Skrevet 25. august 2012 Forfatter #43 Skrevet 25. august 2012 (endret) Jeg syns jeg skrev det på en helt grei måte. Beklager at dete ble lei dere, men er man på et forum uten kroppsspråk m.m så må man slutte å ta seg nær av alt. Du karakteriserte meg utifra ett slags miljø du vanker i som du tydeligvis oppfatter som fylt av selvopptatte skrytere som skaffer seg hund for status og sendte avgårde dette med himling med øynene. Når jeg svarer deg har du fremdeles en nedlatende tone. Jeg finner intet kropps-språk i hodet mitt som kan gjøre kommentarene dine folkeskikkelige så der tror jeg du kan ta deg en tilbaketur og se om det egentlig var sagt på en så neutral måte du kunne og med takhøyde for at siden vi er på forum så kan ikke jeg se ditt kjærlige blikk når himlingen er over. Kansje du skal tenke over at du ikke skal skrive på en slik måte at mennesker, uten at du mener det, kan "ta seg nær" av deg istedet for at andre skal måtte lese deg "feil", noe du nå tydeligvis mener at du gjorde. Jeg spurte ett praktisk spørsmål, det skulle aldri ha kommet til svar hvor jeg skulle måtte ta meg "nær" av noe. Endret 25. august 2012 av Shenanigan 4
Shenanigan Skrevet 25. august 2012 Forfatter #44 Skrevet 25. august 2012 Jeg glemte en annen ting: Jeg er ikke 100% sikker på dette når det kommer til andre land enn EØS, men sist jeg snakket med mattilsynet skulle de ha bevis på at hunden var fra en godkjent virksomhet/oppdretter. Det er en møkkating som gjør ting MYE vanskeligere, men hvis du kommer borti en grei veterinær som vil fikse og trikse litt går det nok bra! (Og husk ordentlig stempel i passet, mange har hatt store problemer med forfalskede stempler, noe som har resultert i avlivning/retur av hunder på Gardermoen). Tusen takk til deg, for gode ord til meg, informasjon, og den store forskjell du gjør for hunder i Eu. :dagens-rose: Huff, godkjent oppdretter, Staten India er vel knappest det...huff... Gode veterinærer er frivillige på klinikken til alle tider og jeg har begynt en dialog med senteret, vet det er flere som har adoptert med seg fra "shelteret" så jeg videreformidler alt du har også krysser jeg fingre og tær for at de har gode ideer.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. august 2012 #45 Skrevet 25. august 2012 Jeg ser at det er flere som har skrevet kravene, men jeg kan ikke se noe om det aller viktigste: Nå er det nesten umulig å få inn gatehunder til Norge uten å hente de selv! Vet ikke om du har tenkt til det, men det er ihvertfall mye vanskeligere. Jeg jobber med gatehunder i EU, så det har satt en stor stopper for meg ihvertfall. Uansett, drit i hva andre sier. Mange av de "farlige" sykdommene alle hyler så høyt om har vi allerede i Norge, og har vi dem ikke er sjansen stor for at de blir innført via trekkfugler og andre dyr som ikke forstår at vi har landegrenser. Jeg syns du gjør noe helt fantastisk, virkelig. Du er et godt menneske Og hvorfor vi ikke kan adoptere fra Norge? Fordi de har det 100 ganger bedre enn hunder i mange andre land. På FOD får de mat, kjærlighet og varme. I India, Hellas, Romania og andre land står de i sheltere uten veterinærbehandling, kjærlighet, ly for vær og vind og sjelden mat. DERFOR adopterer man fra utlandet. Grunnen til at det blir "hylt" om er jo fordi det er en realitet og fordi mattilsynet og veterinærtilsynet har gått ut med advarsler, det gjør de ikke med mindre det faktisk er en reell problemstilling. Et eksempel er dvergbendelmark, den var ikke vanlig i skandinavia for noen år tilbake, nå er den fastboende i nabolandene våre, men har heldigvis ikke kommet til norge, ennå, den smitter også fra hund til menneske og er dødelig. Romania er et av landene det importeres flest hunder fra, i Romania har de hundesykdommer som er helt vanlig der, men som ikke finnes i norge og som vi ikke vil ha hit, men som så smått nå begynner å vise seg på norske hunder også. De kommer flyttende hit via importhunder. At du velger å ikke bry deg om de tingene får stå på din egen kappe, men det virker en smule smålig at du brenner sånn for gatehunder men gir beng i om det blir innført sykdommer som kan ta livet av våre hunder. Ja faenskap kan komme med fugler, det kan vi ikke gjøre noe med, men sykdommer som kommer via gatehunder er sykdommer vi har skyld i at blir innført. 6
Shenanigan Skrevet 25. august 2012 Forfatter #46 Skrevet 25. august 2012 Nå griner JEG. For en rørende og trist historie. Igjen: Jeg beundrer deg, og takker deg for at du er et så godt menneske! Jeg har selv to stykker fra et annet land, og jeg skal love deg at jeg ikke kunne fått noen bedre, vakrere og snillere hunder. Jeg ønsker deg all mulig lykke, og håper at du får den lille jenta di til Norge uten store problemer. Jeg må bare advare deg når det kommer til mattilsynet, hvis du snakker med den ene grenseveterinæren som jobber der kan du belage deg på trusler om anmeldelse, masse drittkasting og snakk om hvor slem du er. Men hev deg over det, og ikke gi opp! Åh, jeg lengter sånn etter å ha hund igjen, så heldig du er som har to fine gode venner. Jeg trodde at jeg ikke skulle ha hund igjen på lenge og at jeg fikk jobbet meg på en måte vekk fra behovet ved å plassere det der men så skjedde alt dette og jeg er nok ei av de som vil ha en hund ved hælene resten av livet. Dette var jo absolutt ikke planen, jeg visste jo om de fleste av hundene der på senteret før de kom, før og etterbilder og hadde ingen tanke om å jobbe mot noe annet enn å få med utstyr, "raise awareness" og være med på å få til adopsjon innenfor landet. Jeg var på en fest en kveld og kom i prat med en kar om hunder. Det har blitt "in" å skaffe seg hund i området og han pratet om ett schæfer-kull som var på vei og han hadde tinget en for en helt ublu pris. Tok ham med til klinikken og han adopterte en nydelig gutte-hund og to katter! Ai så glad jeg ble i ham Livet bare skjer også.....her er jeg.... Jeg har allerede en dårlig følelse på Matttilsynet, gleder meg ikke til den, takk for advarsel, jeg får stålsette meg så jeg ikke "tar meg nær" *krysser fingrene* 1
Gjest Lille-pus Skrevet 25. august 2012 #47 Skrevet 25. august 2012 (endret) Jeg glemte en annen ting: Jeg er ikke 100% sikker på dette når det kommer til andre land enn EØS, men sist jeg snakket med mattilsynet skulle de ha bevis på at hunden var fra en godkjent virksomhet/oppdretter. Det er en møkkating som gjør ting MYE vanskeligere, men hvis du kommer borti en grei veterinær som vil fikse og trikse litt går det nok bra! (Og husk ordentlig stempel i passet, mange har hatt store problemer med forfalskede stempler, noe som har resultert i avlivning/retur av hunder på Gardermoen). Innlegg som dette gjør meg svært bekymret. Oppfordringer til i praksis å utstyre hunden med falske papirer (fra en vetrinær som, sitat: "en grei vetrinær som vil fikse og trikse litt".) er i praksis å smugle en hund inn i landet. Dette er en praksis som både er ulovlig, og som nærmest garantert vil føre til at hunden blir avlivet. Det er en meget god grunn til at regelverket er så strengt som det er, og den grunnen skal respekteres. Mattilsynet består ikke av 'drager', de består av fagpersonnel som kan hjelpe med å besvare spørsmålene du har. Skulle disse svarene ikke bli slik du øsnker at svarene skulle være så bes du respektere de svarene du får. Og vær forberedt på at hele prosessen med å innføre en hund fra Indi blir ganske kostbar. Endret 25. august 2012 av Lille-pus 6
Shenanigan Skrevet 25. august 2012 Forfatter #48 Skrevet 25. august 2012 dvergbendelmark, Du og jeg tenker sikkert forskjellig mtp grenser. Mattilsynet krever kur for denne og slik jeg ser det så når mennesker som Adegami jobber for hunder i EU så videreformidles kunnskap, medisiner og holdning ovenfra (skandinavia) og nedover(europa). Samme som skjer i de landene jeg har rettet meg mot. Vesten kan mye mer om slikt, har ressurser som kompetanse og medisiner, muligheter for forskning og skaper bevissthet fra regjeringsnivå og helt ned på gata. Før senteret jeg var frivillig hos kom til så la de ut stryknin i gatene for å bli kvitt hunder. Smertefulle timer før død og gatebarn fikk også i seg stryknin og døde på samme måte. Stryknin-pengene går nå til senterets program istedet og brukes til bl.a vaksinering. Første mål er å bli kvitt rabies fra kontinentet, det er ikke en umulighet om det settes inn nok og riktig innsats. Endemålet for en blå-øyd idealist som meg er at alle land skal kunne ha en frisk hunde-beholdning, ikke bare Norge. Som sagt, vi tenker nok helt diametralt rundt verdens hunder og jeg kom ikke hit for å debattere den saken. Sikkert en interessant diskusjon men den hører ikke hjemme i min tråd. Lag en import/skadedyr/hvorfor-tråd dere som vil diskutere dette.
Shenanigan Skrevet 25. august 2012 Forfatter #49 Skrevet 25. august 2012 (endret) Innlegg som dette gjør meg svært bekymret. Oppfordringer til i praksis å utstyre hunden med falske papirer (fra en vetrinær som, sitat: "en grei vetrinær som vil fikse og trikse litt".) er i praksis å smugle en hund inn i landet. Dette er en praksis som både er ulovlig, og som nærmest garantert vil føre til at hunden blir avlivet. Det er en meget god grunn til at regelverket er så strengt som det er, og den grunnen skal respekteres. Mattilsynet består ikke av 'drager', de består av fagpersonnel som kan hjelpe med å besvare spørsmålene du har. Skulle disse svarene ikke bli slik du øsnker at svarene skulle være så bes du respektere de svarene du får. Og vær forberedt på at hele prosessen med å innføre en hund fra Indi blir ganske kostbar. Jeg ser ikke helt problemet med at en veterinær skriver papirer på at hunden er fra en oppdretter, dette høres jo ut som en helt umulig snubletråd lagt ut av Mattilsynet for å hindre at man tar inn noe annet enn designer-hunder. Saken er jo hundens helse, ikke at den er født som følge av oppdrett. En chihuahua oppdrettet i skogen i Sverige hvor en rev har vært og løpt rundt kan suse igjennom grensen med ovennevnte bekymringsfulle orm uten kur i motsetning til en blandingshund som har blitt utsatt for en vetrinærs fulle undersøkelse av alt Mattilsynet krever. Det er lett å la seg lure til å tro at oppdrett = full sykdomsfrihet. At det finnes en drittsekk i mange etatet, Mattilsynet inkludert, tviler jeg ikke på og jeg satte pris på advarselen om en kranglevoren ansatt. Du svarer på en respektfull måte, ble ikke "støtt" av deg, det var ingen himling med øynene eller personkarakteristikker så den klarte du fint! Respekt avler respekt. Fullstendig klar over at dette kan koste penger. Det er ikke det det skal stå på, I am in love! Endret 25. august 2012 av Shenanigan
Thalassos Skrevet 25. august 2012 #50 Skrevet 25. august 2012 Men dere som hyler så høyt om disse sykdommene, hva tenker dere om de som drasser med seg designerhundene sine på utsillinger verden rundt? De må ikke gjennom det helvete som vi andre må, og jeg kan garantere deg at utelandske hunder er 10 ganger mer vaksinert enn hvilket som helst valpekull her i Norge. Unnskyld for avsporingen, TS, men jeg blir så irritert. Mennesker som dette er grunnen til at det ikke er flere gatehunder som kommer til Norge. Anbefaler deg forresten å melde deg inn i gruppene "Buddy" og "hundevenn" på Facebook, her er det mange som har MYE kunnskap, som har adoptert selv, i hovedsak fra Romania, men disse vet hvordan man kan gå rundt regelverket på en lovlig måte og lignende!
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. august 2012 #51 Skrevet 25. august 2012 Men dere som hyler så høyt om disse sykdommene, hva tenker dere om de som drasser med seg designerhundene sine på utsillinger verden rundt? De må ikke gjennom det helvete som vi andre må, og jeg kan garantere deg at utelandske hunder er 10 ganger mer vaksinert enn hvilket som helst valpekull her i Norge. Unnskyld for avsporingen, TS, men jeg blir så irritert. Mennesker som dette er grunnen til at det ikke er flere gatehunder som kommer til Norge. Anbefaler deg forresten å melde deg inn i gruppene "Buddy" og "hundevenn" på Facebook, her er det mange som har MYE kunnskap, som har adoptert selv, i hovedsak fra Romania, men disse vet hvordan man kan gå rundt regelverket på en lovlig måte og lignende! Nekter å tro utenlandske gatehunder (for det er gatehunder som er tema og som jeg skrev om i innlegget over her) er 10 ganger mere vaksinerte en norske hunder. Prosessen med å ta med hunder til utlandet og hjem igjen er stort sett den samme som når man importerer, selv om det er norske utstillingshunder, det tar bare lengre tid med en gateimport for det er mere som må ordnes på en gang. Kravene til både import og inn-utreise ble mildere fra Januar i år. 4
Trillrund Skrevet 25. august 2012 #52 Skrevet 25. august 2012 Utenfor leiligheten jeg bodde i oppdaget jeg allerede første dag en liten jentehund som la seg ved porten om morgenen og om kvelden. Når den lille jenta blir dyttet ut av huset ... Der henter de hver dag ca. 5 jentehunder og får dem sterilisert, vaksinert, fødd opp litt og tilbake til der de hører hjemme. Senteret har en karantene-avdeling, ett av burene er mitt for ett år, jeg har betalt for all medisinsk hjelp til alle hunder i ett bur i ett år. I gården er det fullt av hunder til adopsjon og lille jente lekte sine dager vekk med meg. Slik gikk de 3 månedene jeg var der. Jeg fikk henne sterilisert og vaksinert for rabies. "Jentehund" "Jenta" - Det heter tispe, det er ikke et barn! Bruk pengene for billetten til India på donasjon til senteret heller! 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #53 Skrevet 25. august 2012 Det er en møkkating som gjør ting MYE vanskeligere, men hvis du kommer borti en grei veterinær som vil fikse og trikse litt går det nok bra! men disse vet hvordan man kan gå rundt regelverket på en lovlig måte og lignende! Du burde skamme deg. Regelverket er der for en grunn! Anonym poster: 3655ee71ece9b564f0143eb6b38b4468 5
Thalassos Skrevet 25. august 2012 #54 Skrevet 25. august 2012 Du burde skamme deg. Regelverket er der for en grunn! Anonym poster: 3655ee71ece9b564f0143eb6b38b4468 Ja, uff. Skamme seg, Adegami! Fyyyy Dette utgjør INGEN fare for verken norsk fauna eller andre ting. Nå får du gi deg, jævla AB.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #55 Skrevet 25. august 2012 Ja, uff. Skamme seg, Adegami! Fyyyy Dette utgjør INGEN fare for verken norsk fauna eller andre ting. Nå får du gi deg, jævla AB. Å kalle meg "jævla AB" understreker jo bare for alle hvilket nivå du legger deg på, så takk for det. Du har litt for stor tiltro til deg selv dersom du mener at du vet bedre enn de som faktisk vet litt om dette. Problemene forsvinner ikke bare fordi du nekter å innse at de finnes. Du tror du gjør hundene en tjeneste, men det gjør du faktisk ikke. Anonym poster: 3655ee71ece9b564f0143eb6b38b4468 2
Thalassos Skrevet 25. august 2012 #56 Skrevet 25. august 2012 Å kalle meg "jævla AB" understreker jo bare for alle hvilket nivå du legger deg på, så takk for det. Du har litt for stor tiltro til deg selv dersom du mener at du vet bedre enn de som faktisk vet litt om dette. Problemene forsvinner ikke bare fordi du nekter å innse at de finnes. Du tror du gjør hundene en tjeneste, men det gjør du faktisk ikke. Anonym poster: 3655ee71ece9b564f0143eb6b38b4468 Jeg er drittlei sånne som deg. Ja, det er latterlig og barnslig av meg, men nå har jeg holdt på med dette såpass lenge at jeg noen ganger ikke orker å holde meg seriøs. Nei, problemene forsvinner ikke av at vi adopterer noen hundre gatehunder i året, men for DEN ENE hunden som blir adoptert er det hele livet. Det hjelper ikke å adoptere unger fra Kina heller, hvis vi skal se det på den måten, men for den lille jenta er det redningen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #57 Skrevet 25. august 2012 Jeg er drittlei sånne som deg. Sånne som meg? Sånne som er uenige med deg, og som påpeker at man faktisk må ta ansvar og følge reglene? Sånne som påpeker at det faktisk ikke er så uproblematisk som du vil ha det til at noen velger å trikse og mikse? Jo, å drite i reglene, som du oppfordrer til, det er faktisk farlig. Hvis du ikke orker holde deg seriøs bør du heller ta deg en tur ut og komme tilbake når du orker å være seriøs. For nå fremstår du bare som en elendig representant for de som ønsker å hjelpe hundene, og det er de i hvert fall ikke tjent med. Anonym poster: 3655ee71ece9b564f0143eb6b38b4468 2
Brunhilde Skrevet 26. august 2012 #58 Skrevet 26. august 2012 Jeg er drittlei sånne som deg. Ja, det er latterlig og barnslig av meg, men nå har jeg holdt på med dette såpass lenge at jeg noen ganger ikke orker å holde meg seriøs. Nei, problemene forsvinner ikke av at vi adopterer noen hundre gatehunder i året, men for DEN ENE hunden som blir adoptert er det hele livet. Det hjelper ikke å adoptere unger fra Kina heller, hvis vi skal se det på den måten, men for den lille jenta er det redningen. Du kan ikke, i fullt alvor, sammenligne å dra hjem ei gatebikkje med å adoptere et barn?! Barn blir ikke adoptert fra Kina til Norge for at barnet skal reddes, men for at noen skal få oppleve gleden ved å bli foreldre. Du burde skamme deg, Adegami, for å i det hele tatt tenke tanken om å sammenligne disse to tingene. 3
MockingJay Skrevet 26. august 2012 #59 Skrevet 26. august 2012 Jeg heier på deg ts! Selv om mange i denne tråden ikke ser ut til å skjønne hvorfor, eller i det hele tatt lengselen du har til denne hunden, så vil jeg i alle fall at du skal vite at jeg forstår deg og at jeg støtter deg fult ut i alle valgene du hittil har tatt og også de du har planer om å ta. Min støtte er ikke all verden, jeg er bare en enslig kg bruker, men alikevel vil jeg på peke at det står respekt i det du gjør. Jeg håper du lykkes, selv om veien blir tung. Selv kan jeg ingen ting om importering, så kan ikke hjelpe deg der, skulle ønske jeg kunne! Og Brunhilde.. Sammenligningen til Adegami er kanskje satt litt på spissen, men er i prinsippet det samme. I mine øyne er vi alle sammen like mye verdt. Mennesker som dyr. Å hjelpe bare en person, eller å hjelpe bare en hund har kanskje ingen ting å si for deg. Men har du ikke lært at mange små ting blir en stor? Gjør alle noe lite, så har det alt å si for det store bildet. Denne situvasjonen er liten på en måte. Det handler om en person som vil være med en hund som h*n har lagt sin kjærlighet på. Men på symbolikken er denne handlingen utfattelig stor. Du viser også at du ikke har respekten og kjærligheten for dyrene som vi gjør. Å kalle en hund for bikkje, er ikke kjent for meg som greit på noen dialekter rundt om i Norges land. Dette er nok skrevet kun for å framprovosere og det er også respektløst. Det er en ting å si det ut i løse lufte, og det er en helt annen ting å skrive det på et forum hvor det er klart hvor mye ts, og andre brukere her inne er glad i hunder. At ikke hunder(og andre dyr) har tilnærmede rettigheter som oss, er egentlig et lite mysterium. Forskjellen mellom oss og dem, er bare at de er av en annen rase. De har kanskje ikke samme iq, og de kunne heller ikke ha styrt et samfunn på den måten vi gjør. De er rett og slett en underlegen rase. Svake i forhold til oss. Men skal ikke vi ta vare på de svake? Jeg bryr meg ikke om hva ditt svar er til dette. Jeg prøver bare å formidle tanke gangen vår over til deg, og kanskje vil du klare å se den fra vår side. Og du, barn blir ikke addoptert fra Kina bare for å tilfredstille behovene til noen som vil bli foreldre. Det er også fordi barnet trenger en famlie. De tar ikke barnet ut fra en lykkelig familie, det er foreldreløse barn, uten framtid. 1
lovedrug Skrevet 26. august 2012 #60 Skrevet 26. august 2012 Såklart kan de to tingene sammenlignes , å barnet adopteres ikke for at foreldrene skal få glede av det ,det er barnet som er det viktige i en adopsjon! Ærlig talt ,er da bare bra om en mindre hund har det vondt i verden ...! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå