Shenanigan Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Jeg lurer på om det er noen her som har importert hund fra den "kanten av kloden" og i så tilfelle, hvordan gikk du frem?
matba Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Jeg ville tatt kontakt med mattilsynet og hørt med de. Enkelt å greit. Må vel ha rabiesvaksine og ormkurer. Om jeg ikke tar helt feil så man den sikkert stå i karantene også. Nå blir jeg sikker oppfattet som skikkelig bitch men tenk deg godt om før du tar med deg en hund fra india. Det er vanskelig å si noe om sykdommer som man ikke kan se symptomer på, og ikke minst tenk hvilken påkjenning det er for en hund å flytte til ett så fremmed land. Hjelp heller kanskje hunden der hvor den er, kastrere den feks. Og heller redde en hund i norge 8
Arlea Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 (endret) Jeg vet ikke om du vet det, men kravene for importering ble akkurat skjerpet, og den hunden du evt. vil importere må nok ha et helvetes bra helsekort før du har sjangs: http://www.nrk.no/nyheter/1.8233479 Endret 24. august 2012 av Arlea 4
Gjest Fairydust Skrevet 24. august 2012 #4 Skrevet 24. august 2012 Hvorfor ikke adoptere fra Norge i stedet? 8
Theya Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 Jeg forstår behovet for å hjelpe de skjønne små, og har tenkt tanken selv. Men det finnes veldig mange hunder som har behov for nye hjem her i norge også. Og da tar du ikke risikoen av å føre inn nye hundesykdommer til landet. 2
matba Skrevet 24. august 2012 #6 Skrevet 24. august 2012 Fint å se at det er andre som har samme tankegang som meg
mac84 Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 Kan du ikke bare redde en hund i Norge istedet da? Nok av hunder som trenger hjelp her, du trenger ikke dra til India for å gjøre det. 5
Gjest Uanonymbruker Skrevet 24. august 2012 #8 Skrevet 24. august 2012 adopter heller fra norge, og donèr til kenneler i india. 2
Shenanigan Skrevet 24. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 24. august 2012 Jeg er frivillig hos en organisasjon og driver mye med arbeid mot gatehunder i India, samler penger her og utstyr før jeg drar ned. Det er en spesiell hund jeg vil hente, hun er min etter mye tid sammen der. Jeg har "sikret" henne der hun er med vaksine og sterilisering. Akklimatisering til Norge er ikke noe problem. Jeg var på tur i byen her om dagen og så en hund som var prikk lik min og jeg gikk bort og koste. Snakket med eier og hun hadde tatt med seg sin hjem fra samme sted jeg holder til der over, men via Spania og så opp til Norge. Det var kort med tid så jeg fikk ikke med meg spesifika, samt at jeg var veeeldig opptatt med å kose med hunden. Jovisst er jeg klar over at det er nok av hunder som trenger ett hjem her også, har hatt hunder fra FOD før, men nå er det nå denne jenta som er i hjertet mitt og som jeg vil ha hit. Tusen takk for svar alle sammen, håper bare noen kanskje har vært igjennom prosessen og kan fortelle litt mer i detalj hvordan jeg skal gå frem.... 2
Ryvre Skrevet 24. august 2012 #10 Skrevet 24. august 2012 adopter heller fra norge, og donèr til kenneler i india. Dumå jo forstå at det ikke er like kult å si til folk at hunden er adoptert fra en liten kennel på bygda. Mye kulere å si at man har fått den fra India Skjønner ikke hvorfor man skal adoptere fra utlandet. Det hjelper jo ikke noen. Doner heller til kenneler der nede eller ordne en slags protest mot myndighetene at de må kastrere fler hunder eller evnt avlive de som ikke får et godt hjem. 8
Shenanigan Skrevet 24. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 24. august 2012 Mye kulere å si at man har fått den fra India Skjønner ikke hvorfor man skal adoptere fra utlandet. Det hjelper jo ikke noen. Dette handler da vel f ikke om kult! Om du ikke skjønner at jeg er veldig glad i en hund som er langt unna så er det helt uvesentlig men du bør lese hva jeg har skrevet om arbeidet jeg allerede gjør. Dette handler om følelser for en spesiell hund, ikke kulhet. Jeg er over 40 og ferdig med kult, du er tydeligvis ikke... 7
Ryvre Skrevet 24. august 2012 #12 Skrevet 24. august 2012 Ja da er du vel unntaket. Kjenner mange i hundemiljøet (jada, også damer godt over 40 år) som sitter og skryter av at de har hentet hunder fra andre land som at det er det viktigste å få sagt og hvor man ser egoet vokser så fort de får litt "naaah" og "åååå så snill du er da" 2
Shenanigan Skrevet 24. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 24. august 2012 (endret) Ja da er du vel unntaket. Kjenner mange i hundemiljøet (jada, også damer godt over 40 år) som sitter og skryter av at de har hentet hunder fra andre land som at det er det viktigste å få sagt og hvor man ser egoet vokser så fort de får litt "naaah" og "åååå så snill du er da" Vel, da har du en pussig omgangskrets i hundemiljøet mer opptatt av seg selv enn dyret sitt. Det er masse "kule" hunder å få i Norge, som f.eks. husky-malamuter som ser ut som ulv, noe jeg hadde før og som gav masse oppmerksomhet. Innlegget ditt var fryktelig sårende men jeg vet jo fra før når man spør på KG at man må tåle slike innlegg. Jeg angrer allerede på at jeg skrev her. Jeg hadde glemt... Jeg er veldig knyttet til denne hunden og jeg fikk ett håp via møtet i byen om at vi kan være sammen og spør om noen vet hvordan vi kan få det, ikke en vurdering av meg som en del av ditt miljø. Du sier også at adoptering fra India til Norge ikke gavner noen men det gjør faktisk det. Innsats fra utlandet øker interesse innenfor landet for å hjelpe og å adoptere. Det samme når utenlandske leger drar og jobber der. De gjør det ikke for å være kule men for å bidra med noe fra hjertet og det inspirerer både andre instanser og personer i vesten samt i samme kontinent, både organisasjoner, fagfolk og vanlige folk. Her er en mulighet for deg og flere å være involvert istedet for å hakke ned på meg som har kjærlighet for en spesiell hund. http://www.wsdindia.org/ Endret 24. august 2012 av Shenanigan 2
Shenanigan Skrevet 24. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 24. august 2012 Jeg ber om at de som ikke har noe å tilføre mitt faktiske spørsmål om å ikke skrive ned og gjenta det flere har skrevet her. Jeg ønsker kun svar på mitt spørsmål. Saken er veldig emosjonell for meg og jeg har en iq på gjennomsnitt, er fullstendig klar over FOD har hatt 2 hunder reddet fra misbruk. Ber om respekt for dette. Takk! 2
Kattugla Skrevet 24. august 2012 #15 Skrevet 24. august 2012 Ja da er du vel unntaket. Kjenner mange i hundemiljøet (jada, også damer godt over 40 år) som sitter og skryter av at de har hentet hunder fra andre land som at det er det viktigste å få sagt og hvor man ser egoet vokser så fort de får litt "naaah" og "åååå så snill du er da" Du høres ut som du er 5 år, er det virkelig så vanskelig å forstå at grunnen til at TS spør om dette er fordi det er akkurat denne hunden hun ønsker seg? TS jeg har dessverre ingen råd til deg, men ønsker deg lykke til! 5
matba Skrevet 24. august 2012 #16 Skrevet 24. august 2012 Som jeg skrev over her TS så send en mail til mattilsynet og hør 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #17 Skrevet 25. august 2012 VÆR SÅ SNILL IKKE!!! HAR VI IKKE NOK SYKDOMMER SOM VI HAR HER???? Anonym poster: 8ecb3648f9c26ebe8b901e7027ac2662 5
Shenanigan Skrevet 25. august 2012 Forfatter #18 Skrevet 25. august 2012 VÆR SÅ SNILL IKKE!!! HAR VI IKKE NOK SYKDOMMER SOM VI HAR HER???? Anonym poster: 8ecb3648f9c26ebe8b901e7027ac2662 Vennligst opplys meg om hvilke sykdommer du har sånn angst for at du må skrike etter at jeg respektfullt ba om å ikke få flere svar som ikke omhandler mitt spørsmål. Tror du vi kommer med svartedauen via en hemmelig bussrute gjennom Afghanistan og Øst-europa? Er også særs nysgjerrig på hvilke grusomme dyresykdommer vi sliter med her oppe i hus-hund-nasjonen Norge. Du har tydeligvis ingen anelse om vaksiner samt vetrinær- og dokumentasjonskrav som er involvert i en import. Tusen takk til dere som har svart respektfult og særlig dere som har gitt råd og viser forståelse for at man kan knytte sterke bånd til en liten jentehund som har ruslet i hælene mine i 3 måneder selv om hun er ett kontinent unna. En dag bare forsvant jeg,jeg måtte hjem det river meg i hjertet å tenke på henne der hun lå i skyggen og tok seg middagslur når jeg satte meg i bilen til flyplassen og aldri kom hjem til kvelds for å slippe henne inn for å sove Nå har jeg håp om at jeg kan gi henne og hun meg mange fine år sammen. Kjærlighet til en hund har like lite grenser for meg som om det var ett menneske. Jeg kunne gått til FOD eller Finn. No i morgen og funnet meg en "kul" hund, og jeg har tenkt på det men hun dukker med en gang opp i hodet mitt og Fod og Finn føles bare feil for jeg elsker alt en hund. 2
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. august 2012 #19 Skrevet 25. august 2012 (endret) jeg skjønner kjærligheten du har for hunden "din", det var den som gjorde at jeg fikk min. Jeg klarte ikke slutte å tenke på den skjeløyde lille valpen, og endte opp med å kjøpe henne selv om jeg nok heller burde satset på en med normale øyne, for hun ser virkelig ikke riktig klok ut MEN, som Ryvre sier også, det er mange som adopterer fra utlandet kun fordi det gir status. Man er liksom mye mere omtenksom om man adopterer en gatehund fra et u-land enn en velfødd en fra FOD ifølge mange. Også selv om mattilsynet har gått ut med advarsler om det p-ga sykdommer hunder i norge ikke har, og som vi absolutt ikke vil ha. Men jeg skjønner at du ikke kan gå fra denne hunden, hun er allerede din Endret 25. august 2012 av Uanonymbruker 2
ninuska_ Skrevet 25. august 2012 #20 Skrevet 25. august 2012 Jeg vet om en som har tatt med en hund fra India. Jeg vet dessverre ikke om prosessen rundt det, men jeg vet at det var en veldig lang prosess med karantene, blodprøver, vaksiner og venting. Jeg ville tatt kontakt med Mattilsynet. Håper du finner en løsning! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå