Gå til innhold

Bæresele - ønsker tips.


Eplenepe

Anbefalte innlegg

Har lystt på en bæresele til babyen denne gang. Forrige gang hadde jeg en arvet Babybjørn sele som var ca 15 år gammel eller så - og den var helt fullstenig ubrukelig å ha på seg - men jeg har skjønt at dagens bæreselere sikkert ikke er det (?)

Men jeg er usikker på hva jeg bør gå for. Noen som kan tipse meg? :)

Har tenkt litt på ergo - da jeg har hørt mye bra om den.

Vil ha en bæresele som jeg kan kneppe på - ikke sjal ol. som må knytes. Og den må være så enkel som mulig å ta av og på.

Og selvfølgelig ergonomisk riktig for både babyen sin kropp og min rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har Ergo og er veldig fornøyd. :jepp: Brukte den fra jenta vår var en måned gammel, med spedbarnsinnlegget. Puta i spedbarnsinnlegget er genial til å bruke alene når babyen er i ''mellomperioden'', dvs for stor for spedbarnsinnlegget og for liten til å sitte rett i selen.

Andre merker som er ergonomisk riktige er Manduca, Beco og Concerti for å nevne noen.

Og dersom du har lyst til å prøve deg på noe som kan ligne på sjal, men hvor du slipper knytingen er Caboo verdt å sjekke ut! Det har vi kjøpt denne gangen, siden jeg bare ikke klarte å bli komfortabel med sjalet forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig fornøyd med Manduca. Nå hadde vi elastisk sjal de første månedene, og kjøpte Manduca da gutten var ca. fire mnd, bl.a. etter anbefalinger her inne. Og jeg har vært strålende fornøyd. Vi har brukt den aller mest på ryggen, og det har for meg vært det geniale. Har brukt den når jeg må gjøre litt husarbeid og barnet ikke vil ligge for seg selv, på butikken når jeg ikke gidder å ta med vogn og på skogstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør lurt i å styre unna BabyBjørn! Har ergobaby og er veldig fornøyd. Kan brukes foran, bak og på hoften. Men hører mye bra om de andre formsydde som er nevt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut den nye Stokke MyCarrier!:) Vi har ikke funnet noen annen type sele som har like mange variasjonsmuligheter!:) I tillegg er den kul å se på (tiltaler kanskje spesielt far?;) ), god å ha på, ergonomisk korrekt, og har 3 års garanti...:) Eneste lille haken er at den er forholdsvis dyr, 1299kr betalte vi. Men vi vurderte det i alle fall til at den var beste alternativ for oss, uavhengig av pris!:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir helt sånn :overrasket: over at noen kan synes Stokke sin er god. Dere som skryter av den, har dere faktisk brukt den? Med annet enn nyfødt baby? Jeg har prøvd den, i noen timer, og den er aldeles grusom. Forferdelig knotete, vond å bære på rygg med, man må ha et metallstykke inni når man skal bære på ryggen (noe som gjør det omtrent umulig å veksle mellom rygg- og mage-bæring på samme tur, for hvem gidder å dra på det?) og man kan ikke bære på rygg før barnet er 72 cm. Det er uansett viktig å være klar over at den ikke er ergonomisk riktig om man velger å bære barnet med ansiktet utover.

Jeg er veldig fornøyd med Beco Butterfly II, og det er den jeg anbefaler oftest også. Man kan feste barnet i selen før man fester selen på seg selv, og det tror jeg er en stor fordel for mange. Jeg er forøvrig også veldig fornøyd med Ergo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg er veldig fornøyd med Ergoen :) Lurer på å kjøpe Beco Butterfly til nestemann...

Kan heller ikke skjønne at noen kan anbefale Stokke sin. Ikke god på og i hvert fall ikke med barn over baby-stadiet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sånn :overrasket: over at noen kan synes Stokke sin er god. Dere som skryter av den, har dere faktisk brukt den? Med annet enn nyfødt baby? Jeg har prøvd den, i noen timer, og den er aldeles grusom. Forferdelig knotete, vond å bære på rygg med, man må ha et metallstykke inni når man skal bære på ryggen (noe som gjør det omtrent umulig å veksle mellom rygg- og mage-bæring på samme tur, for hvem gidder å dra på det?) og man kan ikke bære på rygg før barnet er 72 cm. Det er uansett viktig å være klar over at den ikke er ergonomisk riktig om man velger å bære barnet med ansiktet utover.

Jeg er veldig fornøyd med Beco Butterfly II, og det er den jeg anbefaler oftest også. Man kan feste barnet i selen før man fester selen på seg selv, og det tror jeg er en stor fordel for mange. Jeg er forøvrig også veldig fornøyd med Ergo.

Jeg har ikke prøvd Stokke sin, men det er viktig det du sier med at den ikke er ergonomisk riktig for barnet om det bæres med ansiktet framover.

Ellers må jeg si jeg aldri har hatt problemer med å få barnet på ryggen i Manducaen alene. Setter ham bare i selen på magen, før jeg snur hele selen rundt. Mye enklere enn jeg hadde trodd.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut den nye Stokke MyCarrier! :) Vi har ikke funnet noen annen type sele som har like mange variasjonsmuligheter! :) I tillegg er den kul å se på (tiltaler kanskje spesielt far? ;) ), god å ha på, ergonomisk korrekt, og har 3 års garanti... :) Eneste lille haken er at den er forholdsvis dyr, 1299kr betalte vi. Men vi vurderte det i alle fall til at den var beste alternativ for oss, uavhengig av pris! :jepp:

Neiu, Stokke er faktisk ikke helt ergonomisk riktig, men bedre enn BB og ut i fra de som har prøvde den, er den styrete i bruk når man skal bytte fra rygg til mage eller omvendt. Fremovervendt bæring på mage, vil ALDRI bli korrekt i noen sele, og er ekstremt vanskelig å få til i sjal og meitai også.

Anonym poster: 07cef5af27a5d1d27f360d770d798c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere som påstår at Stokke sin ikke er ergonomisk, burde ta en titt på siden deres, for her tror jeg det er mye feilinformasjon basert på at man har "låst seg" til sin favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hentet fra et seriøst forum, og erfarne bærere kan SE at barnet (litt større enn liten baby) IKKE får støtte fra knehase til knehase, en forutsetning for ergonomisk bæring!

Anonym poster: 07cef5af27a5d1d27f360d770d798c23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere som påstår at Stokke sin ikke er ergonomisk, burde ta en titt på siden deres, for her tror jeg det er mye feilinformasjon basert på at man har "låst seg" til sin favoritt.

Bare fordi Stokke påstår at den er ergonomisk korrekt, er ikke det det samme som at den er det. BabyBjørn påstår også at sine seler er egonomisk korrekte. De kaller den faktisk et ergonomisk mirakel. Jeg har, etter å ha lest mye om temaet, ingen problemer med å se at hverken BB eller Stokke sin er ergonomiske riktige. Stokke sin er helt grei til nyfødte, men babyen skal ikke bli veldig stor før sitteflaten er alt for smal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen henger jo på bekkenbeinet i både BB og Stokke. I reklamen for BB så holder de alltid under beina på ungen. Hvis de ikke gjør det, ser man hvor uergonomisk det ser ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokke er god til magebæring av veldig små babyer, men ut over det, er den ikke optimal, nei. Brukervennligheten er også et kapittel for seg selv. Huseker godt dama som skulle demonstrere den på barnas hus, stod og klødde seg i hodet over alle delene. Karabinkroker og stålpinne når man bærer på rygg er ikke helt topp for bærer heller.

Ser man på Stokkes eget bilde for ryggbæring, så henger barnet langt ut fra bærers rygg, noe som vil bli tungt for bærer. Og barnet har ikke god nok støtte.

Selv er favoritten meitai eller sjal, og i meitaien bærer jeg glatt min 4 mnd. gamle baby på rygg, så det er ikke fordi jeg har en annen formsyddfavoritt, som gjør at jeg stiller meg litt mer negativ til Stokke.

Det som er synd, er at Stokke hadde en gylden mulighet til å lage en fantastisk sele som var ergonomisk tipp-topp, og de hadde solgt den som varmt hvetebrød omtrent bare pga. sin sterke merkevare, og så velger de en halvgod løsning som er veldig lik BB. Sikkert nettopp FORDI de skal konkurrere mot BB og dens sterke merkevare på bæreselemarkedet. Det er synd at Stokke tilsynelatende ikke hadde selvtillit og nok tro på eget merkevarenavn, til at de lagde en sele som var veldig ulik BB, når de først hadde sjans.

Anonym poster: 07cef5af27a5d1d27f360d770d798c23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes dere som påstår at Stokke sin ikke er ergonomisk, burde ta en titt på siden deres, for her tror jeg det er mye feilinformasjon basert på at man har "låst seg" til sin favoritt.

Jeg liker mange av Stokke sine produkter og skulle virkelig ønske bæreselen deres var knallbra. Men det er den dessverre ikke, av overnevnte grunner. Jeg forstår veldig godt at du argumenterer for valget dere har gjort. Og rett meg hvis jeg tar feil, men du har ikke født enda? Dermed er det begrenset for hvor fornøyd man egentlig kan være med et produkt, altså før man har tatt det i bruk over en periode. Jeg var for eksempel kjempefornøyd med vår første barnevogn og anbefalte den til ALLE - helt til jeg etter å brukt den en stund ble obs på de tingene som gjorde at den faktisk ikke var så fantastisk som jeg ville at den skulle være.

Det er mange som er fornøyde med feks Babybjørn, og det blir folk av barn bært i disse også. Men det finnes bedre, sunnere bærealternativer for både liten og stor, så når noen spør om råd sånn som TS her, så kommer det så ærlige svar som mulig bla fra erfarne barnebærere :) Debatt er sunt! (Og lykke til med graviditeten din!)

Anonym poster: 5f5bf176e9a232d38cc3d3a81d576bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elastisk sjal, meitei og manduca. Egentlig veldig fornøyde med alle 3 til hvert sitt formål. Sjalet kunne jeg kun bruke de første 2 månedene før baby ble for tung, men det funket supert. Meitei'en er enkel i bruk når man får teken på det, den er kjempegrei å justere så den passer akkurat til min kropp, og etter litt trening fikk jeg babyen fint på ryggen alene! Manduca'en var og fin, men passet nok litt bedre til pappa'n sin kropp enn min, men ble mye brukt allikevel.

Har venninnen mer ergo og beco butterfly-selen og de anbefaler de begge to! Har muligens lyst på en av de til neste baby, hehe, man blir litt bæregal ;-)

Enig med de over i forhold til Stokke sin, var og kikket på den i butikken og den så veldig knotete ut, mye deler liksom. Det er jo veldig greit med de andre bæretøyene.. Nå har jeg kun sett bilder av Stokke sin med baby i, men ser at babyen sitter bedre og tettere inntil bæreren i annet bæretøy for å si det sånn!

Anbefaler bæreglede-butikken på bislett i Oslo hvis man har mulighet til å dra dit. Fikk kjempegod hjelp der til å plukke ut riktig meitei! De har nettside og :-)

Anonym poster: 34f143ea9c2a2ad110508bffccacdc9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...