Gå til innhold

Flere her som ikke har TV, ikke har lyst på TV, eller som har TV men aldri ser på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 år, har ikke barn, men kjæreste. Da jeg flyttet hjemmefra som 20 åring hadde jeg en TV som fulgte med hybelen jeg leide, brukte den litt i 3 år og opplevde ofte da at kveldene "forsvant" foran TV'en og at jeg ble mer passiv... De siste 7 årene har jeg ikke hatt TV, ser ikke poenget med det, har ikke savnet det. Jeg har ikke tenkt på at det er rart å ikke ha TV, inntil i går, da fikk jeg besøk av en ny kollega som sa "Oh my God, har du ikke TV?". :overrasket:

Selv om flatskjermer hadde kostet 500 kr ville jeg ikke kjøpt det, både fordi det tar opp plass, og fordi TV-programmene stort sett er uspennende og gjør en til en "passiv" tilskuer. Jeg føler at internett er mye mer "aktivt", så jeg bruker kveldene på internett og føler at det er mye mer meningsfullt fordi:

- Internett er mer sosialt enn TV (forum, Twitter, kommentere blogger, Facebook, man møter nye venner som man kan treffe "in real life" mm, bruker man kveldene på TV møter man ingen...).

- Man kan velge sine egne kilder til nyheter (BBC.com, CNN.com, Aftenposten.no, direkte fra nyhetsbyråer, nyhetsblogger, Twitter mm uten at nyhetene blir silt gjennom venstrevridde NrK først...)

- Man kan velge bort reklame (adblocker mm).

- Og det beste: Internett gjør at man lærer mer enn TV og oppsøker kunnskap på egenhånd (jeg ser gjerne en dokumentar på YouTube eller på Documentarystorm, for så å lese om samme tema på Wikipedia eller i blogger)

- Man sparer mange tusen kroner på å kjøpe seg TV, og kjøpe seg kanaler.

- Man slipper meningsløse, fordummende, tids-stjelende programmer som "Skal vi Danse", "Bonderomantikk", "Paradise Hotell" mm.

- Man kan se de seriene eller filmene man eventuelt ønsker å se på tv3.no, Sumo, eller å streame/leie de online.

- Man får 1 kvadratmeter ekstra i leiligheten/huset sitt fordi man slipper å ha TV/dekoderbokser mm, og man slipper å innrede stuen med sofa/bord rettet mot en VEGG. :tommelopp:

- Flere som ikke har TV?

- Flere som har TV men ikke bruker den?

- Flere som syns det er rart at noen velger å ikke har TV? (jeg opplevde jo å møte en i går) I så fall, hva mener dere at vi som ikke vil ha TV går glipp av?

Anonym poster: c4277f95f7aac0d338d37bdb74522813

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uanonymbruker

Jeg har ikke hatt TV på noen år nå, fant ut at jeg heller vil bruke lisenspengene mine på forsikringen til bikkja, de er på like mye og bikkja er mere underholdene :biggrin:

Får ofte kommentarer på det når folk finner ut at jeg ikke har TV, men jeg ser ikke helt nødvendigheten. Nå har jeg flyttet til et sted der både tv og lisensen er gratis for meg, men har ikke TV fordet, jeg liker tilværelsen uten :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har ikke tv, og jeg savner det igrunn ikke heller. Nå kommer jeg riktignok til å få en tv fordi min kjære mor insisterer, men jeg kommer ikke til å gidde å betale for å få tv-kanaler på den. Det er greit å ha til å spille guitar hero da.

Det begynte egentlig bare fordi jeg har bodd på steder der ingen kanaler var inkludert i leien, og jeg ville heller bruke penger på andre ting. Av og til savner jeg å kunne sette på en tilfeldig film eller se på sære dokumentarer på TLC, men det kan jeg forsåvidt gjøre på internett også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tv fordi den fulgte med leiligheten, men den brukes kun et par ganger i mnd. Ser heller på nettet om det er noe jeg bare må få med meg.

Anonym poster: a3d0f24a1e75743ef870208c7e2709e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tv og har ikke hatt det på 1 år. gidder rett og slett ikke å betale for tv,lisens og alt det der for noe jeg strengtatt ikke trenger. har pc og har internert, det meste som går på tv kan man også se på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er vel ikke kresen da. Jeg ser knapt på vanlig tv, men anlegget og den store skarpe skjermen trenger jeg for opplevelsens del når jeg skal se serier og filmer fra pcen.

Anonym poster: 192603fbfe5cacacc5ec32f575ba3649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel ikke kresen da. Jeg ser knapt på vanlig tv, men anlegget og den store skarpe skjermen trenger jeg for opplevelsens del når jeg skal se serier og filmer fra pcen.

Anonym poster: 192603fbfe5cacacc5ec32f575ba3649

Jeg er TS, og jo, jeg er veldig kresen, har en 17 tommer Macbook Pro + en stasjonær Mac med den største skjermen (den stasjonære har jeg fått på jobben, ellers hadde jeg ikke brukt penger på den, da jeg syns så store skjermer er plass-stjelende og "stygge"). Ellers hadde jeg klart meg fint med kun min Macbook Pro 17 tommersskjerm også, det er jo bare jeg og kjæresten min som ser på filmer sammen, og 17 tommer er nok da. Dessuten, med en laptop kan man ligge i sengen og se film, eller sitte på kjøkkenet eller ute i hagen, noe man ikke kan med en stor flatskjerm..

Anonym poster: c4277f95f7aac0d338d37bdb74522813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kresen sammenligner du med en 17" macbook. Okey. :gjeiper:

Anonym poster: 192603fbfe5cacacc5ec32f575ba3649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tv men ser sjelden på den . Den er en tidstyv og støvsamler av rang! Kunne tenkt meg å kasta den ut , og det har ingenting med hva den koster å gjøre ( for det blir betalt av andre) Men pga at kjæresten er glad i å se tv får den stå ... foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tv. Eller, tv har vi jo, men ingen kanaler. Kjære bruker den til xbox og jeg/vi til å se film.

Det er mange som ikke forstår at vi ikke har kanaler. Som min søster sa her en dag: "Så...dere kan ikke se på tv? Verken tv 2 eller tv norge? Ingenting...?" Hun trengte det virkelig inn med teskje :fnise:

Men vi har ingen behov for å ha kanaler. Jeg har brukt for mye tid på det tidligere, hadde faste programmer som jeg måtte se, og det hemmet jo ganske mye av kveldene. Nei, internett holder lenge det, sluker masse tid det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man være "veldig kresen" når man skilter det med å ha macbook pro?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hatt tv på 5 år. Jeg synes egentlig aldri at det er noe spennende på tv, noen gang! Jeg er heller ikke glad i å følge med på serier, nyhetene, talkshows, sporten og slike ting. Gørre kjedelig. Synes det er mye mer spennende med dokumentarer og diverse naturprogrammer som finnes på TLC, National Geographic og DMAX. Men det er så sjeldent at jeg kommer over slike programmer.

MEN på den andre siden, så er det kjekt med tv når man kommer hjem sent på kvelden med fullstendig mangel på hjerneceller - og bare sletre seg ned i sofaen og være hjernedød et par timer før man legger seg.

Ellers så er det jo superkonge å spille Skyrim på svær tvskjerm! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 år, har ikke barn, men kjæreste. Da jeg flyttet hjemmefra som 20 åring hadde jeg en TV som fulgte med hybelen jeg leide, brukte den litt i 3 år og opplevde ofte da at kveldene "forsvant" foran TV'en og at jeg ble mer passiv... De siste 7 årene har jeg ikke hatt TV, ser ikke poenget med det, har ikke savnet det. Jeg har ikke tenkt på at det er rart å ikke ha TV, inntil i går, da fikk jeg besøk av en ny kollega som sa "Oh my God, har du ikke TV?". :overrasket:

Selv om flatskjermer hadde kostet 500 kr ville jeg ikke kjøpt det, både fordi det tar opp plass, og fordi TV-programmene stort sett er uspennende og gjør en til en "passiv" tilskuer. Jeg føler at internett er mye mer "aktivt", så jeg bruker kveldene på internett og føler at det er mye mer meningsfullt fordi:

- Internett er mer sosialt enn TV (forum, Twitter, kommentere blogger, Facebook, man møter nye venner som man kan treffe "in real life" mm, bruker man kveldene på TV møter man ingen...).

- Man kan velge sine egne kilder til nyheter (BBC.com, CNN.com, Aftenposten.no, direkte fra nyhetsbyråer, nyhetsblogger, Twitter mm uten at nyhetene blir silt gjennom venstrevridde NrK først...)

- Man kan velge bort reklame (adblocker mm).

- Og det beste: Internett gjør at man lærer mer enn TV og oppsøker kunnskap på egenhånd (jeg ser gjerne en dokumentar på YouTube eller på Documentarystorm, for så å lese om samme tema på Wikipedia eller i blogger)

- Man sparer mange tusen kroner på å kjøpe seg TV, og kjøpe seg kanaler.

- Man slipper meningsløse, fordummende, tids-stjelende programmer som "Skal vi Danse", "Bonderomantikk", "Paradise Hotell" mm.

- Man kan se de seriene eller filmene man eventuelt ønsker å se på tv3.no, Sumo, eller å streame/leie de online.

- Man får 1 kvadratmeter ekstra i leiligheten/huset sitt fordi man slipper å ha TV/dekoderbokser mm, og man slipper å innrede stuen med sofa/bord rettet mot en VEGG. :tommelopp:

- Flere som ikke har TV?

- Flere som har TV men ikke bruker den?

- Flere som syns det er rart at noen velger å ikke har TV? (jeg opplevde jo å møte en i går) I så fall, hva mener dere at vi som ikke vil ha TV går glipp av?

Anonym poster: c4277f95f7aac0d338d37bdb74522813

Stort sett er jeg enig med deg. Men så er det jo litt trist å se kinofilmer på en liten dataskjerm da. Så lenge du ikke har noen tvmottaker (dvs satelitt, kabel eller rikstvboks) slipper du å betale nrklisens. Det har vært en veldig fornuftig omlegging av lisenskravene, slik at man ikke avgiftsbelegger utstyr som ikke kan ta inn nrk.

Anonym poster: aed8c6c6c7b3a9d1c55a21d73918c14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chariot

Jeg har tv som kun benyttes til film og serier på dvd og bluray. Er ikke kobla opp mot noe kabel-tv/parabol-opplegg, så mottar ingen tv-signaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har tv som kun benyttes til film og serier på dvd og bluray. Er ikke kobla opp mot noe kabel-tv/parabol-opplegg, så mottar ingen tv-signaler :)

Da skal du heller ikke betale lisens! :)

Anonym poster: aed8c6c6c7b3a9d1c55a21d73918c14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du heller ikke betale lisens! :)

Anonym poster: aed8c6c6c7b3a9d1c55a21d73918c14a

em jo. faktisk. det er faktisk sånn at når man kjøper tv i norge ,så må man registrere navnet sitt. å betaler du ikke tv lisens fra før,må du det selv om du ikke har kanaler. det er et idiotisk system men det er nå sånn det er .

Anonym poster: 8d68c45d345edb8fb309f31c54c0cec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?? Er jeg den eneste tv-slaven her? Imponert over at det er så mange uten tv her..

Hadde jeg ikke hatt tv hadde jeg garantert vært 15 kilo lettere :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har TV men bruker det stort sett til å se fotball og kanskje en og annen film. Min leieboer bruker den stort sett til å se nyheter eller sport. Tviler på jeg kommer til å ikke ha TV i overskuelig fremtid, men hadde jeg hatt plass hadde jeg hatt et eget TV-rom i stedet for å ha det i stua.

Internett > TV til tidtrøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...