Gå til innhold

Er det inn å snakke gebrokkent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått nye naboer. Før jeg snakket med dem hadde jeg bare sett dem på avstand og jeg snakket med datteren først. Hun snakket veldig gebrokkent, noe som minner meg på hvordan mange pakistanere snakker, noe jeg fant litt rart for hun så ikke pakistansk ut. Senere snakker jeg med foreldrene og de snakker jo flytende norsk.

I går så jeg datteren dems og 4 andre venner av henne gå sammen og de alle snakket gebrokkent, noen mer enn den andre.

Men så i dag da så ser jeg datteren og mora sole seg ute og jeg hører jo at datteren nå snakker flytende norsk.

Så hva er dette egentlig? Er det inn for ungdommer å snakke gebrokkent selv om man snakker flytende norsk?

Anonym poster: 13586134f677c4c093f1f92711827dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff og huff. Det er vel ikke mange årene til det er sjeldent å snakke norsk i Norge..

Anonym poster: f0ff65566a15fa92dcc47a8e8206211f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg og lagt merke til f.eks. på kollektivtransport, sitter noen ungdommer i nærheten med ulik etnisitet, og de etnisk norske snakker samme kebabnorsk som resten. Er vel en fjortisgreie.

Anonym poster: 8814edf1981333c2cb429bc2b0178342

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oschlosk.

Det er det ikke.

Anonym poster: 6f89d8fb7dd460b52cd51e9509469b56

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en gang en helt norsk kompis (han er forså vidt det enda), men han henger nå bare med en gjeng albanere og snakker slik som dem. Høres utrolig dumt ut

Anonym poster: 0f20fa3dc1c9bfc6fe7a4c4c7103d142

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snakker ikke sånn andre steder. Kebabnorsk er fra Oslo.

Jo, det gjør de. I Drammen, bl a.

Anonym poster: 6f89d8fb7dd460b52cd51e9509469b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør de. I Drammen, bl a.

Anonym poster: 6f89d8fb7dd460b52cd51e9509469b56

Og for alle som ikke bor i Oslo og omegn er det akkurat det samme.

Anonym poster: 14640f412f7fc703d032f7aac9f2b407

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo omtrent det samme.

Hahaha, din bondeknøl! Drammen og Oslo er det samme, ja. :sprettoy: Ikke lært noe geografi på skolen?

Anonym poster: 6f89d8fb7dd460b52cd51e9509469b56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, din bondeknøl! Drammen og Oslo er det samme, ja. :sprettoy: Ikke lært noe geografi på skolen?

Så... Alle som ikke bor i Oslo er agronomer? Innbiller du deg virkelig dette?

Anonym poster: 8967cc1f0f69a28dd91de1fe3cec5793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha, din bondeknøl! Drammen og Oslo er det samme, ja. :sprettoy: Ikke lært noe geografi på skolen?

Anonym poster: 6f89d8fb7dd460b52cd51e9509469b56

Jeg har bodd i området. Samme røkla i hele området.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oschlosk.

Nei det e det ikke. De fleste i Oslo snakker ikke sånn. (Og Drammen er ikke det samme som Oslo).

Hvorfor noen snakker sånn aner jeg ikke, men jeg vil tro det er en fase. Kanskje tenåringer som skaper seg en attitude hvor de innbiller seg at med å bruke masse slang og dårlig uttale bidrar til å gjøre dem "tøffere", kulere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det det. At ikke alle snakker det betyr ikke at den ikke stammer fra Oslo. De store ghettomiljøene i Oslo er hvor dette har sitt ursprung.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt er det det. At ikke alle snakker det betyr ikke at den ikke stammer fra Oslo. De store ghettomiljøene i Oslo er hvor dette har sitt ursprung.

Det er ikke ghettoer i Oslo. Nå synes jeg nesten synd på det. Er det mulig for voksne folk å være så uvitende?

Anonym poster: 6f89d8fb7dd460b52cd51e9509469b56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av multietnolekt i flerkulturelle, urbane miljøer, både i Norge og utlandet, er ikke uvanlig. Det handler ikke om, som TS har observert, mangel på kunnskap eller ferdigheter. De fleste kan i høyeste grad snakke korrekt. Det går mer i retning identitet, avstand til det etablerte og språklig utprøving. På samme måte som andre grupper og subkulturer ofte også har et språk som kan skille seg fra andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kebab norsk er noe østkantungdom bruker for å signalisere gruppetilhørighet, men folk som knoter er underdanig når alle disse sch-lydene gjør man man fremstår som alt annet enn selvsikker.

Kanskje disse ungdommen er redd for å bli kalt en potet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg leste TS riktig var det et spørsmål om hvorfor ungdom snakket slik, og om det var trend greie. Ikke hvorvidt Oslo er ghetto, slum, alle snakker stygt etc.

Jeg tror nå uansett at de fleste som snakker "gebrokkent" vokser det av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...