Gå til innhold

vaksinering


Melodiana

Anbefalte innlegg

Når man blir vaksinert så blir jo bakterier tilført kroppen og da begynner kroppen å danne antistoffer og man vil få en mildere form for sykdommen. Jeg sier ikke at alle som vaksineres blir syke (selv om det er et tegn på at vaksinen har fungert som ønsket) eller at man ikke blir syk om man ikke vaksinerer. Mener heller ikke at ingen skal vaksinere, og synes det er lurt å vaksinere mot utryddede og farlige sykdommer, men skjønner ikke helt vitsen med at man skal vaksinerer mot forkjølelser og alle andre ting det finnes vaksiner mot..

Det finnes ikke vaksine mot forkjølelser, men det finnes mot influensavirus. For folk flest er det ikke nødvendig å ta disse, men for mennesker med diverse andre sykdommer er det viktig, fordi en influensa kan gjøre de alvorlig syke. I tillegg er de nyttige for f.eks. helsepersonell og andre som er mer utsatt for smitte og hvor man kan smitte alvorlige syke pasienter.

Ungen min skal vaksineres etter vaksineprogrammet! Jeg er jo vaksinert selv, og tok ingen skade av det.

Vaksinasjon mot influensa derimot syns jeg er tåpelig så sant man ikke har sykdom fra før av som svekker imunforsvaret.

Er fryktelig synd hvis disse fæle sykdommene kommer tilbake fordi noen foreldre er skeptiske etter alt oppstyret rundt svineinfluensa vaksinen. Som eksempel..

Har også hørt at det er en økning i inntall folk i norge som får tuberkolose. Grunnet våre nye landsmenn som "tar det med seg" inn i landet vårt :(

Man har sluttet med BCG-vaksinen i programmet. Grunnen er at den virker dårlig mot lungetuberkulose, som er den mest smittsomme varianten. Nå gis den kun til barn i risikogrupper, som har mye større sjanse til å få den tuberkulosevarianten den faktisk virker mot.

Økning i tuberkulose i Norge skyldes delvis import, men også at nordmenn reiser mer til utlandet.

Det er vel heller vanligvis ingen som får vaksine mot sesonginfluensa med mindre de er i en risikogruppe. Visse type influensa er dog veldig farlige for friske barn med høy risiko for spesielt utvikling av hjernehinne- og lungebetennelse og permanente men. Det er derfor influensavaksinering er del av vaksineprogrammet for barn.

Influensavaksine er ikke en del av vaksineprogrammet, men jeg tror kanskje du tenker på pneumokokk- eller HiB-vaksine? Det kan gi hjernehinne- og lungebetennelse hos barn og være farlig.

Edit:

Glemte å svare på opprinnelig spørsmål. Men her skal så klart alle unger følge vaksineprogrammet. Noe annet er uforsvarlig.

Endret av Metamorf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Influensavaksine er ikke en del av vaksineprogrammet, men jeg tror kanskje du tenker på pneumokokk- eller HiB-vaksine? Det kan gi hjernehinne- og lungebetennelse hos barn og være farlig.

Ja, Hib.

Endret av JohnS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, men fellesnevneren er at de ikke inneholder levende bakterier/virus, kun komponentene nødvendig for å provosere fram en respons fra immunsystemet. I dette tilfellet brukes kapselen fra bakterien. Man kan ikke få selve sykdommen av vaksinen. Bivirkningene av kroppens respons betyr ikke at man har sykdommen.

Takk for oppklaring, men det kan jo likevel kalles "en mildere form av sykdommen", for oss lekmenn ... ;)

Ja, alle, ved 3, 5 og 12 måneder. Det gis primært Infanrix.

Måtte sjekke i helseboken her. Så det er det Hib står for altså, det var ikke lett å skjønne for en stakkars lekmann ;) Men jeg forstår det bedre når det gjelder de helt små barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Hib.

Skjønte det, og det er litt forvirrende siden bakterien heter noe med influensa. Men det er ikke et influensavirus, altså. Ikke for å virke belærende, kun til opplysning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min følger vaksinasjonsprogrammet, og babyen i magen skal også gjøre det når den tid kommer.

Man ser jo at det f.eks har bortimot utryddet røde hunder(rubella) i Norge - noe som er utrolig bra.

Har lest endel om det i dag, da sønnen plutselig var full av røde prikker, men skjønner at det er bortimot umulig at han har det, pga vaksinene han har fått sålangt.

Dessuten er det temmelig alvorlig hvis man blir smittet som gravid, da fosteret kan få alvorlige skader, og til og med dø (størst risiko før svangerskapsuke 20, men dog).

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei venninne som ikke har gitt datteren sin en eneste vaksine. Hun har også stedets friskeste unge. Har ikke hatt 1 barnesykdom og er aldri forkjølet eller på annen måte syk. Så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, blir nok en god del undersøkelser rundt det.

Hvor gammel er denne datteren?

Ja, barna får alle de ordinære vaksinene.

Anonym poster: f3e8de92c4ccdbb3b025d161b78fe44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror miljø har mye å si for sykdommer. Min minste har hatt vannkopper (og overnevnte kikhoste før vaksinering) og bortsett fra det vært frisk som en fisk frem til hun begynte på skolen. Da gikk hun fra å være ute hele dagen i friluftsbhg til å være innestengt i ræva skolebygg. Hun har hatt forkjølelse på forkjølelse hele foregående år. Vært helt frisk i sommer. Etter to dager på skolen er hun tett igjen.

Vaksinering beskytter. Det utrydder sykdommer som ødelegger og dreper. Miljøet vi har barna våre i gjør MYE for hvor friske de er, samt at jeg antar at gener spiller en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror miljø har mye å si for sykdommer. Min minste har hatt vannkopper (og overnevnte kikhoste før vaksinering) og bortsett fra det vært frisk som en fisk frem til hun begynte på skolen. Da gikk hun fra å være ute hele dagen i friluftsbhg til å være innestengt i ræva skolebygg. Hun har hatt forkjølelse på forkjølelse hele foregående år. Vært helt frisk i sommer. Etter to dager på skolen er hun tett igjen.

Vaksinering beskytter. Det utrydder sykdommer som ødelegger og dreper. Miljøet vi har barna våre i gjør MYE for hvor friske de er, samt at jeg antar at gener spiller en rolle.

Høres ut som "Sick building"-syndrom. Er det flere som har samme symptomene på skolen?

Anonym poster: d6c0901ea0178bc8c98ee11bca4b5379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med hun hadde opplevd det uansett. Grunnet at hun har oppholdt seg mer utendørs enn innendørs i bhg. Hun har rett og slett ikke bygget opp forsvar mot all dritten som spres når barn er stengt inne over tid i samme bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...