Gå til innhold

sove i bbh... er det foreldre eller bhg som bestemmer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

vår gutt på snart 2 år har akkurat begynt i bhg. Hjemme sover han fra ca 11- 13 og dermed trøtt kl 19 på kvelden. Har sagt i bhg at han bøt legges i 11 tiden. De legger han alikevel ikke før ca 12 og han sover da 1,5- 2 timer og blir derfor også trøtt senere på kvelden. Er det bhg eller vi som foreldre som kan bestemme når de skal sove?

Anonym poster: ba25c483b811a867f53e0cb100bf0609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Når de går i bhg bør de følge bhg-rutiner.

Om han skal sove før, må han jo også spise lunsj før... Om det skal være 14. barn med forskjellige rutiner blir det jo helt håpløst.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår gutt på snart 2 år har akkurat begynt i bhg. Hjemme sover han fra ca 11- 13 og dermed trøtt kl 19 på kvelden. Har sagt i bhg at han bøt legges i 11 tiden. De legger han alikevel ikke før ca 12 og han sover da 1,5- 2 timer og blir derfor også trøtt senere på kvelden. Er det bhg eller vi som foreldre som kan bestemme når de skal sove?

Anonym poster: ba25c483b811a867f53e0cb100bf0609

Er det ikke fint at han blir trøtt senere så du får mere tid sammen med ham på kvelden?

Anonym poster: 9acf4d73f91c1b73704f9adea4b56997

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Er det ikke fint at han blir trøtt senere så du får mere tid sammen med ham på kvelden?

Anonym poster: 9acf4d73f91c1b73704f9adea4b56997

Om barn blir trøtt seinere, men fortsatt må like tidlig opp = mindre søvn, så er jo ikke det helt heldig det heller ;)

De kan jo vekke han litt før i bhg kanskje da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barn blir trøtt seinere, men fortsatt må like tidlig opp = mindre søvn, så er jo ikke det helt heldig det heller ;)

De kan jo vekke han litt før i bhg kanskje da?

Ja, men det går seg jo til, da. Man må jo regne med noen justeringer og nye rutiner når barn begynner i barnehagen. Han vil sikkert snart slutte å sove på dagen uansett.

Anonym poster: 9acf4d73f91c1b73704f9adea4b56997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

I vår barnehage er det vi som bestemmer. Hvis jeg sier at min lille skal legge seg klokka 11 så legger de han da. Jeg hadde tatt dette opp med ped-leder på en fin måte og forklart situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest janne89

Jeg har jobbet i 3 barnehager og alle foreldrene i de har bestemt det selv. vi hadde liste over når alle skulle sove og hvor lenge de skulle sove. Føler det er mere riktig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår er det også vi som bestemmer, og i begynnelsen fikk sønnen min lunsj litt før de andre og ble lagt litt før de andre. Men, det var ment som en overgangsfase, og jeg hadde vært veldig forsiktig med å kreve at de fortsetter sånn "for alltid". Barnet går glipp av fellesmåltider og ting som skjer mens det sover, og må etterpå være våken alene sammen med en voksen mens de andre barna sover. Man bør prøve å tilpasse seg rutinene i barnehagen, og vi har etterhvert tilpasset rutinene hjemme (soving og spising) etter hvordan det er i barnehagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Ser at det er litt forskjellig mening. En som sier her at det er fint for da får jeg mer tid med han på kvelden, men ikke så fint nå han legges en time senere han pleier og må opp til samme tid (06.30). Men som noen sier, jeg må vel tilpasse det. Kanskje vekke han er en ide :)

ts

Anonym poster: a19c9a5287d65b237b02bd241b7da2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være han kommer inn i en rytme der han blir trøtt til vanlig tid altså. Jeg fortsatte bare å legge som normalt, og det gikk ganske raskt helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ped.leder i barnehage, og hos oss er det foreldrene som får bestemme. Det er dere som vet beste hva som fungerer for barnet, og da må vi i barnehagen gjøre det vi kan for å etterkomme det.

Jeg ville tatt en prat med avdelingsleder :)

Det er ikke alltid man har det samme sovebehovet hjemme og i barnehagen heller, men da må man prøve seg fram og finne ut hva som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er foreldrene som bestemmer, men samtidig skjønner jeg at det kan være vanskelig i forbindelse med barnehagens rutiner. I barnehagen vår datter gikk i, var det standard at alle de som trengte det, fikk sove en ekstra lur om formiddagen. Dette var en småbarnsavdeling, og de forsto at de minste som begynte i barnehagen trengte litt tid på seg til å tilpasse seg. Alle gikk over til én lur i løpet av det første halvåret.

Er det småbarnsavdeling barnet går på? Snakk med ped.leder og forklar hvordan sen legging ødelegger for rutinene hjemme. De er viktig at de husker på at alt som skjer i barnehagen, påvirker hjemmelivet. Og motsatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thessie!

Det er det vel foreldrene som bestemmer. Men å samarbeide er lurt. Man burde snakke sammen og høre hva begge parter mener og finne en løsning sammen. Du vet jo ikke hvordan rutinene påvirker barnet i barnehagen og omvendt. Dette har ihvertfall fungert i den barnehagen jeg jobber i. Men det er vel du som har det siste ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sjokoladebolle

Er du sikker på at han ikke blir lagt før kl 12 fordi han ikke vil legge seg før de andre i barnehagen? De begynner tidlig å legge merke til om de må gjøre noe som er annerledes enn de andre barna. ;)

Det beste er vel å prate med ped.leder ja, så får dere bli enige dere i mellom :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra barnets side er saken todelt: selvsagt må barnet få sove når det trenger det, og søvnrutiner er viktig for små barn. Samtidig vil barnet gå glipp av mye hvis det skal sove når de andre spiser, og spise når de andre har samlingsstund. De minste barna som starter sover gjerne to ganger for dagen, og da må man tilrettelegge for det, men etter en stund tilpasser man sovingen slik at alle barna sover på omtrent samme tid (noen legger seg først eller sist - sånt lærer de voksne å kjenne, og noen står opp etter en halvtime-time el.l). De minste barna vet heller ikke så mye av hva de går glipp av mens de sover/spiser, men en toåring vil merke det ganske kjapt om han må gå på kjøkkenet for å spise maten sin mens de andre synger og har det morsomt i samlingsstund. Han vil heller ikke få med seg det sosiale ved fellesmåltidene når han må spise før de andre, og slikt skaper fort et skille, selv med så små barn. Som ansatt i barnehage har jeg selv vært vitne til et slikt tilfelle, der foreldrene mente at barnet MÅTTE spise halv elleve og være i seng til elleve. Måltidet startet ikke før elleve, og samlingsstunden var kvart på elleve. Som ansatte må man jo føye seg etter foreldrene, men man kan da lure på hvorfor samtlige av de andre barna klarte seg fint med søvn fra 11.45, mens dette barnet (sine foreldre) ikke kunne tilpasse seg en rutine som er vanlig i alle landets barnehager (satt på spissen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i 3 barnehager og alle foreldrene i de har bestemt det selv. vi hadde liste over når alle skulle sove og hvor lenge de skulle sove. Føler det er mere riktig

Jeg har også jobbet i mange barnehager, og i de fleste var det dette systemet.

Men som noen skrev lenger opp:

"Om han skal sove før, må han jo også spise lunsj før... Om det skal være 14. barn med forskjellige rutiner blir det jo helt håpløst."

Jeg er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Sett fra barnets side er saken todelt: selvsagt må barnet få sove når det trenger det, og søvnrutiner er viktig for små barn. Samtidig vil barnet gå glipp av mye hvis det skal sove når de andre spiser, og spise når de andre har samlingsstund. De minste barna som starter sover gjerne to ganger for dagen, og da må man tilrettelegge for det, men etter en stund tilpasser man sovingen slik at alle barna sover på omtrent samme tid (noen legger seg først eller sist - sånt lærer de voksne å kjenne, og noen står opp etter en halvtime-time el.l). De minste barna vet heller ikke så mye av hva de går glipp av mens de sover/spiser, men en toåring vil merke det ganske kjapt om han må gå på kjøkkenet for å spise maten sin mens de andre synger og har det morsomt i samlingsstund. Han vil heller ikke få med seg det sosiale ved fellesmåltidene når han må spise før de andre, og slikt skaper fort et skille, selv med så små barn. Som ansatt i barnehage har jeg selv vært vitne til et slikt tilfelle, der foreldrene mente at barnet MÅTTE spise halv elleve og være i seng til elleve. Måltidet startet ikke før elleve, og samlingsstunden var kvart på elleve. Som ansatte må man jo føye seg etter foreldrene, men man kan da lure på hvorfor samtlige av de andre barna klarte seg fint med søvn fra 11.45, mens dette barnet (sine foreldre) ikke kunne tilpasse seg en rutine som er vanlig i alle landets barnehager (satt på spissen).

Kan ikke annet enn signere hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...