Gå til innhold

Inneholder poteten virkelig SÅ lite kalorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går ut fra at en potet veier 100 gram? Vet ikke jeg da, men tipper ca det. Ifølge diett.no er det godt under 200 kalorier for 2 poteter? Har alltid hørt at poteter er fetende.. (Nei, jeg er ikke lavkarbo fantetiker, har gått ned ca 15 kg på noen månder, og spist potetgull, brus ofte, holder meg bare til 1500 kcal)

Er dette virkelig sant? Eller veier en potet mye mer?

Anonym poster: 2a1e89f161db29022c3ac8800f058c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg veide en potet nå, relativt rund, ca 5 cm i lengde, og den ble 125 gram. Potetene jeg kjøper pleier å enten være i den størrelsen eller noe større, så gjennomsnittelig ville jeg nok ha sagt 150 gram.I forhold til f.eks. pasta er det mye mindre kalorier i potet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet er ikke noe kcal-bombe akkurat, men av næringen den inneholder er det omtrent bare stivelse. Og strengt tatt trenger du ikke den stivelsen med mindre du er veldig aktiv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Potet er ikke fetende. Bare ett slankehysteri!

2 mellomstore poteter er ca. 150 gram.

Jeg er glad i poteter og pleier å ha 150-200 gram poteter til en vanlig norsk middag. 110-150 kcal.

Det du kan gjøre dersom du tenker på stivelsen, er å vente til poteten er lunken (ikke kald), da har mye av stivelsen gitt seg.

Evt. kjenner jeg flere som koker poteter opp i forkant for å varme de opp i mikro eller lignende.

Problemet er løst :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potet er 70-80 kcal per 100 gram og er en fin karbohydratkilde. Hvis noen anbefaler å ikke spise potet så veit de ikke hva de snakker om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at en potet veier 100 gram? Vet ikke jeg da, men tipper ca det. Ifølge diett.no er det godt under 200 kalorier for 2 poteter? Har alltid hørt at poteter er fetende..

Anonym poster: 2a1e89f161db29022c3ac8800f058c63

Har det falt deg inn at det kanskje ikke er så simpelt som kcal inn, kcal ut ? At kroppen er mer kompleks enn som så? At kcal inn påvirker kcal ut og kcal ut påvirker kcal inn? At forskjellige næringsstoffer gjør at kroppen reagerer forskjellig? Et tre har mange kalorier, men du blir ikke feit av å spise sagspon akkurat. Spiser du mye karbohydrater (og særlig lett nedbrytbare slik som fra sukker og stivelse) så må kroppen produsere mye insulin. Insulin er vårt viktigste fettlagringshormon... Å slanke seg og spise mye poteter (eller korn eller sukker) er som å kjøre bil med håndbrekket på. Det kan gå fremover hvis du trykker hardt nok på gassen, men det er ikke bra for bilen.

Potet er 70-80 kcal per 100 gram og er en fin karbohydratkilde. Hvis noen anbefaler å ikke spise potet så veit de ikke hva de snakker om.

Det er en grunn til at poteten ikke regnes som "fem om dagen" lenger. Hvis noen kaller poteten for en god karbohydratkilde, så vet de ikke hva de snakker om. Karbohydratene er i potet er hovedsaklig stivelse. Stivelse er en lang kjede med glukosemolekyler (sukkermolekyler). Tygg en potet (eller brødskive) og fortsett å tygge. En stund etterpå smaker den søtt. Enzymer i spyttet bryter ned stivelsen til sukker. Lar du poteten ligge lenge nok i munnen (mener det skal være snakk om noen minutter) smaker den altså søtt. Varmebehandlet stivelse påvirker blodsukkeret brytes mye fortere ned enn ubehandlet stivelse. De aller fleste spiser potet varmebehandlet. Potet har altså høy GI. Mat med høy GI er ikke noe å anbefale. Dessuten har poteten lite vitaminer og mineraler i forhold til kaloriene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet er ikke fetende. Bare ett slankehysteri!

2 mellomstore poteter er ca. 150 gram.

Jeg er glad i poteter og pleier å ha 150-200 gram poteter til en vanlig norsk middag. 110-150 kcal.

Det du kan gjøre dersom du tenker på stivelsen, er å vente til poteten er lunken (ikke kald), da har mye av stivelsen gitt seg.

Evt. kjenner jeg flere som koker poteter opp i forkant for å varme de opp i mikro eller lignende.

Problemet er løst :D

:klo:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det falt deg inn at det kanskje ikke er så simpelt som kcal inn, kcal ut ? At kroppen er mer kompleks enn som så? At kcal inn påvirker kcal ut og kcal ut påvirker kcal inn? At forskjellige næringsstoffer gjør at kroppen reagerer forskjellig? Et tre har mange kalorier, men du blir ikke feit av å spise sagspon akkurat. Spiser du mye karbohydrater (og særlig lett nedbrytbare slik som fra sukker og stivelse) så må kroppen produsere mye insulin. Insulin er vårt viktigste fettlagringshormon... Å slanke seg og spise mye poteter (eller korn eller sukker) er som å kjøre bil med håndbrekket på. Det kan gå fremover hvis du trykker hardt nok på gassen, men det er ikke bra for bilen.

Det er en grunn til at poteten ikke regnes som "fem om dagen" lenger. Hvis noen kaller poteten for en god karbohydratkilde, så vet de ikke hva de snakker om. Karbohydratene er i potet er hovedsaklig stivelse. Stivelse er en lang kjede med glukosemolekyler (sukkermolekyler). Tygg en potet (eller brødskive) og fortsett å tygge. En stund etterpå smaker den søtt. Enzymer i spyttet bryter ned stivelsen til sukker. Lar du poteten ligge lenge nok i munnen (mener det skal være snakk om noen minutter) smaker den altså søtt. Varmebehandlet stivelse påvirker blodsukkeret brytes mye fortere ned enn ubehandlet stivelse. De aller fleste spiser potet varmebehandlet. Potet har altså høy GI. Mat med høy GI er ikke noe å anbefale. Dessuten har poteten lite vitaminer og mineraler i forhold til kaloriene.

Grete Roede-konsernet regner potet som 1 av 5 (1 av 6 faktisk...). Man kan si hva man vil, men totalt sett så er det faktisk Roede som har slanket vekk flest kilo på folk her til lands de siste 40(?) årene, og sørget for at de har holdt seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede-konsernet regner potet som 1 av 5 (1 av 6 faktisk...). Man kan si hva man vil, men totalt sett så er det faktisk Roede som har slanket vekk flest kilo på folk her til lands de siste 40(?) årene, og sørget for at de har holdt seg der.

Har ikke gjennomsnittsvekta gått oppover i løpet av disse årene da? Jeg har knapt møtt ei godt voksen dame som ikke har vært på GR-kurs minst én gang. Og jeg har ikke snakket med mange som har vært på ett GR-kurs og holdt vekta... De aller fleste jeg har snakket med gikk opp igjen og mer til etter endt kurs og måtte på stadige nye kurs for å gå ned igjen (og senere til diverse andre kurer da de ble lei av GR). De klarte ikke å holde den livsstilen. Noen gikk til og med ikke ned selv om de fulgte opplegget til punkt og prikke og ble beskyldt for å lure seg selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at poteten mistet "status" som 1 av 5 var vel på grunn av lav andel mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler) i forhold til annet frukt og grønt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjennomsnittsvekta gått oppover i løpet av disse årene da? Jeg har knapt møtt ei godt voksen dame som ikke har vært på GR-kurs minst én gang. Og jeg har ikke snakket med mange som har vært på ett GR-kurs og holdt vekta... De aller fleste jeg har snakket med gikk opp igjen og mer til etter endt kurs og måtte på stadige nye kurs for å gå ned igjen (og senere til diverse andre kurer da de ble lei av GR). De klarte ikke å holde den livsstilen. Noen gikk til og med ikke ned selv om de fulgte opplegget til punkt og prikke og ble beskyldt for å lure seg selv.

Hadde folk holdt vekta nede etter å ha gått på kurs hadde de jo ikke trengt å komme tilbake for å ta nye kurs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde folk holdt vekta nede etter å ha gått på kurs hadde de jo ikke trengt å komme tilbake for å ta nye kurs. ;)

Akkurat det som var poenget mitt... At de aller fleste ikke klarte å holde vekta nede fordi de ikke klarte å leve slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo:

Det hun sa var ikke heeelt riktig, poteten skal avkjøles, gjerne over natten i kjøleskapet og ikke varmes opp igjen. Da krystalliseres noe av stivelsen og blir ufordøyelig.

For min del gir jeg blanke. Bakt potet er nydelig!

Anonym poster: 5e393835ff10164bfc461d6339e84143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gir jeg blanke. Bakt potet er nydelig!

Anonym poster: 5e393835ff10164bfc461d6339e84143

Samme her :D Alt med moderasjon synes jeg dessverre har gått vekk litt? Jeg elsker poteter, men begrenser jo selvfølgelig, gafler ikke i meg poteter dagen lang. Bakt potet, potesmos, stekte poteter,namnamnam!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hun sa var ikke heeelt riktig, poteten skal avkjøles, gjerne over natten i kjøleskapet og ikke varmes opp igjen. Da krystalliseres noe av stivelsen og blir ufordøyelig.

For min del gir jeg blanke. Bakt potet er nydelig!

Anonym poster: 5e393835ff10164bfc461d6339e84143

Ah, det er snakk om resistent stivelse (fiber). Det er likevel ikke snakk om så veldig mye som ikke tas opp. Etter det jeg kan finne ser det ut til at resistent stivelse øker fra 7% til 13%. Det er fortsatt 87% som ikke er resistent stivelse mot 93% som ikke var resistent stivelse da den var varm.

Endret av Supera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det som var poenget mitt... At de aller fleste ikke klarte å holde vekta nede fordi de ikke klarte å leve slik.

Det er jo ikke poteten som er problemet, hvorfor skal du fortsette med den propagandaen?

Det at noen går opp i vekt, er fatisk så lett at de undervurderer hvor mye de får i seg. Lever de på roede, eller hva slags fanken diett så teller de kalorier. Etter endt diett tenker man "nei, nå trenger jeg ikke å vite hvor mye som er i matvarene lenger, nå kan jeg spise det jeg føler for".

Se den britiske dokumentarserien "Secret Eaters". Folk legger på seg, fordi man ofte ubevisst stapper i seg ting man ikke klar over. Folk skal ikke sky karbohydrater, og ikke noe av det du sier vil endre på at karbohydrater faktisk ikke er farlig å få i seg.

Anonym poster: b3b89d9e01ecdfa6af9b508ba5bfa9f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjennomsnittsvekta gått oppover i løpet av disse årene da? Jeg har knapt møtt ei godt voksen dame som ikke har vært på GR-kurs minst én gang. Og jeg har ikke snakket med mange som har vært på ett GR-kurs og holdt vekta... De aller fleste jeg har snakket med gikk opp igjen og mer til etter endt kurs og måtte på stadige nye kurs for å gå ned igjen (og senere til diverse andre kurer da de ble lei av GR). De klarte ikke å holde den livsstilen. Noen gikk til og med ikke ned selv om de fulgte opplegget til punkt og prikke og ble beskyldt for å lure seg selv.

Siden lav-karbogreia som folkedille er forholdsvis ny, så er det vel heller den som bør "få skylden" for samfunnets generelle vektøkning. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...