Gå til innhold

Inneholder poteten virkelig SÅ lite kalorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan fint spise sunt og gå ned i vekt selv om man spiser potet! Blir gal av alt dette hysteriet om karbohydrater. Folk var normale i kroppen på 70-80-tallet, skal love dere de spiste mye potet på den tiden. Poteten er ikke problemet, det er alt annet dritt vi putter i oss! Om du vil ha en potet til middag for å bli ekstra mett, spis en potet.

Nå er det ikke poteten sin skyld at folk er overvektige, men det forandrer ikke det faktum at dette er en av de mest stivelsesrike grønnsakene tilgjengelig i Norge.

Når kostholdet tidligere har inneholdt mye stivelse og sukker slik at man har tilslutt blitt overvektig så er det også en veldig stor sjanse for at man har en viss insulinresistens.

Da utgjør poteten en fortsatt "trussel" og man vil oppnå bedre resultater ved å kutte den ut. Når man er på den vekten man ønsker kan man innføre f.eks potet og mer frukt.

Sunnhet er ikke noe som er helt konkret i mine øyne. Det er kontekstavhengig. Det er f.eks ingen tvil om at fedme er usunt. Og når man vil bli kvitt fedme er lavkarbo f.eks en meget effektiv livsstil. Man kan da argumentere for at streng lavkarbo er sunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gah, her hadde jeg skrevet et langt innlegg og så kræsjet nettleseren da jeg skulle til å trykke svar og så så jeg at tiden hadde løpt fra meg og jeg måtte skynde meg avgårde og når jeg hadde tid neste gang var autolagringen borte.

Spennende yrke du har! Rett gjerne på meg hvis jeg skriver noe feil.

Jeg viser til folkeslag som for eksempel inuitter og masaier. Inuittene hadde knapt diabetes, overvekt, hjertesykdom, kreft og slike sykdommer og plager som vi plages med i stor grad. MEN nå spiser de fleste inuittene vestlig og gjett hva - de har også fått disse sykdommene. Og så tenker jeg på de folkeslagene dr Weston Price dokumenterte da han reiste rundt i hele verden (selv om han fokuserte på tannhelse).

Nå nevnte du flere matvarer jeg ikke har hørt om før engang, hehe. Men yams har ganske lav GI. Faktisk bruker lavkarbofolk yams i stedet for poteter når noe spesielt skal lages. Og korn har tidligere vært gjæret. Gjæringen bryter ned antibeitestoffer slik at kornet ikke er giftig for mennesket. Japanere f.eks. har brukt gjæret ris. De muslimske brødene er de flate gjærede med et rart navn jeg aldri husker.

Og de spiser ikke så mye som 55-60% karbohydrater, gjør de? Bortsett fra japanerne da. De fleste tradisjonelle kosthold ligger på rundt 40% karbohydrater etter det jeg har sett. 40% karbohydrater er ikke lavkarbo, men det er lite nok til at de aller fleste holder seg slanke og friske. Men skal man ned i vekt og gjøre opp for ubalansene som har kommet av høykarbo så må man som regel lavere enn 40% karbohydrater.

Angående levealder/helse så blir det veldig feil å sammenligne direkte uten å ta hensyn til levevilkår, teknologi, medisin og så videre. Det blir riktigere å sammenligne slik som dr Weston Price gjorde. Han sammenlignet menneskegrupper som var veldig like (like gener, lik tilgang på helsevesen, lik teknologi og sånt), men hadde forskjellig kosthold.

Vi har moderne teknologi som gjør at vi kan ringe etter hjelp nesten uansett hvor vi er.

Vi har moderne medisin med antibiotika, blodprøver, røntgen og sånt og ikke er det så langt unna heller i nøden.

Vi bor varmt og trygt i hus hvor vi kan slappe av og ikke frykte at det kommer farlige dyr inn i leiren om natta eller at vi sliter med å holde varmen.

Vi trenger ikke å jakte på farlige dyr med primitive våpen.

Og så videre og så videre.

Og så forventes det at kostholdet skal klare å veie opp for alt dette?

"Måltidets grammatikk" er (selvfølgelig) oppstått i stor grad pga tilgjengelighet. Karbohydrater er i de fleste tilfeller lettere tilgjengelig enn protein.

Ja, som jeg nevnte de sirkumpolare områdene er unntak (feks Grønland som du nevnte), og det er jo rett og slett fordi det er skikkelig vanskelig å få ting til å gro. En kilde har vært innholdet i selens magesekk (jeg må innrømme at jeg er glad jeg slipper akkurat det...). Inuitter har imidlertid alltid vært nokså lave og runde. De spiser riktignok svært energitett mat (fett, spekk, hud). Inuitter (ihvertfall på Grønland) spiser nokså tradisjonelt fortsatt, men du har rett i at de har fått en sterk økning av karbohydrater. Det er i midlertid her snakk om superspeed-karbisene: sukker, loff, kaker. Og det er vel ingen som synes det er noen god idé. De har også "adoptert" andre uvaner, som er helseforringende, men som ikke har noe med karbohydrater å gjøre. De har dessverre fått en ganske høyt alkoholforbruk, noe som er utrolig ødeleggende. Advarsel, nå sporer jeg av: Mye av dette skyldes misforstått dyrevern fra bortskjemte vestlige (strengt tatt østlige) folk. Anti-whaling/anti-selfangst-aktivismen har stoppet store deler av tradisjonell fangst og dermed økonomisk livsgrunnlag. Dette har ført til massiv arbeidsløshet, kjededrikking (røyking), lite aktivitet. I tillegg til at det flyter over av sel (som i slike mengder er skadedyr), som spiser opp fisk og alt annet.

Tilbake til sak.

Det er riktig at masaier som regel er høyreiste og slanke, og at de har svært mye protein i kosten (melk/blod), men der er det viktig å huske på at de stort sett har et høyt aktivitetsnivå, hvor de bl.a. går over laaaaaange strekninger. Det er jo forsåvidt også en god del karbohydrater i melk. Masaier er kvegdrivere, og har følgelig god tilgang på ku-protein av ymse slag.

Regnskogsindianere (bl.a. kalt "pygmeer" av Price) har faktisk et problem med å skaffe nok protein. Det er ofte begrenset tilgjengelig byttedyr, og en viktig kilde til protein er diverse larver/biller. I Amazonas (Waiãmpi, Yanomamö) drives hagebruk (svedje) over mange små områder.

Japanere har en av de beste helsetistander i verden (det japanske paradoks). De har et utrolig høyt forbruk av både alkohol og tobakk, likevel er de uforskammet friske (fysisk). Risen de spiser er ikke nødvendigvis gjæret, men den er garantert hvit, polert og eviglangt fra fullkorn. De spiser mye fisk (ift kjøtt), men ris/grønnsaker er fortsatt hovedkilden til energi.

I Vietnam sier man "no rice, no life" Der er det obligatorisk med risnudler til frokost (i himmelsk suppe phó), til lunsj, sticky rice som snacks osv osv. De sier også "ingen grønnsaker, ingen mat". Kjøtt er langt mindre viktig, og er i større grad tilbehør.

Nå har jeg vel rotet meg langt ut på viddene. Blir litt nerd av og til.

Tror hovedpoenget mitt er at den kulturelle overenskomsten når det gjelder kosthold i stor grad har hatt utgangspunkt i tilgjengelighet, og at karbohydrater i forskjellige former i hovedsak er lettere tilgjengelig enn protein/fett. Ingen (eller svært få ihvertfall) er uenig i at inntak av raske karbohydrater i beste fall er begrenset lurt (med unntak av ved ekstrem høy aktivitet), og at fiberrike produkter er å foretrekke.

Som du selv nevner, samfunnsmessige forhold utenfor kosthold har stor betydning for helse. Poteten og dens stivelsesrike venner kan ikke få skylden for dette alene. En viktig faktor er feks økning av bruk av alkohol/tobakk. Det er mye farligere å være moderat røyker enn å være moderat overvektig (henger litt sammen også). Man skal legge på seg ganske mye etter et røykeslutt før "overvektsulempene" tar igjen fordelene ved røykeslutt.

Forresten, et poeng ang antibeitestoff. Forekomsten av dette i planter går i sykluser ift beitehyppighet. På feks Hardangervidda har man sett dette i de såkalte "lemenårene". År 1, masse lemen, masse beiting, neste år mye antibeitestoff etc (forenklet sagt). Lemen klarer ikke å fordøye planter med antibeitestoff og vi sulte ihjel om de så spiser 1000 kg. Det får igjen konsekvenser for næringskjeden, fjellrev osv osv. Poenget? Her kommer det: Sauer fordøyer ting i flere omganger, og affekteres ikke av antibeitestoffet. Resultatet er at der det beites mye, vil det konstant være store mengder antibeitestoff i plantene. Som igjen altså får konsekvenser for næringskjeden. Og vi risikerer (som situasjonen faktisk er nå) at annet dyreliv blir utrydningstruet. Sau, derimot, blir vi visst aldri kvitt. Det produseres faktisk uforsvalig mye sau her til lands.

Jeg mener også at kosthold ikke bare må dreie seg utelukkende om hva som for individet er "sunt" eller ikke. Man må også ta høyde for samfunnsmessige konsekvenser, og der blir et kosthold som i hovedsak baserer seg på protein/fett uforsvarlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happygolucky, kan jeg få lov til å spørre om noe heeeelt annet? Hehe. Du kan kanskje svare på noe jeg har lurt på lenge. Jeg har hørt at asiater bryter ned ris på en annen måte enn våre vestlige mager, fordi vi ikke er "vant" til å spise ris, og at de derfor får mer næringsstoff ut av risen, stemmer det? Er flere som er adoptert fra asia som sliter med diverse allergier og intoleranse - f.eks. melk - har hørt det er fordi asiater historisk sett ikke har drevet så mye med husdyr/drukket melk? Har også hørt at folk fra sør-amerika fordøyer mais mye bedre enn vi gjør (ofte kommer jo maiskornene hele ut... kremt... host...) Stemmer det? Håper ikke det gjør noe at jeg kupper! Det må forresten være et veldig interessant studie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg er halvt asiatisk. Da jeg var i Thailand så levde jeg på ris(MYE ris). Var veldig aktiv i tillegg, men jeg var superrippet den ferien. Merker generelt at jeg kan spise mer ris enn mannen uten å legge på meg(og mannen min er mer aktiv enn meg).

Om det er gener eller hva det er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikke risen du legger på deg av,altså karbohydratene i risen,men at ris er veldig energirik, og det skal ikke mye til før man plutselig sitter der med 400-500 kcal kun i ris.

Anonym poster: b3b89d9e01ecdfa6af9b508ba5bfa9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at asiater bryter ned ris på en annen måte enn våre vestlige mager, fordi vi ikke er "vant" til å spise ris, og at de derfor får mer næringsstoff ut av risen, stemmer det? Er flere som er adoptert fra asia som sliter med diverse allergier og intoleranse - f.eks. melk - har hørt det er fordi asiater historisk sett ikke har drevet så mye med husdyr/drukket melk? Har også hørt at folk fra sør-amerika fordøyer mais mye bedre enn vi gjør (ofte kommer jo maiskornene hele ut... kremt... host...) Stemmer det?

Ja, jeg har også hørt noe om dette du nevner. Vet ikke om det stemmer da.

Men angående laktoseintoleranse så er det normalen i verden. Det er vi her i nord-Europa som er spesielle hvor det er vanlig å tåle laktose. Det skjedde en mutasjon som gjorde at vi fortsatte å klare å spalte laktose til galaktose og glukose i voksen alder. Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, som jeg nevnte de sirkumpolare områdene er unntak (feks Grønland som du nevnte), og det er jo rett og slett fordi det er skikkelig vanskelig å få ting til å gro. En kilde har vært innholdet i selens magesekk (jeg må innrømme at jeg er glad jeg slipper akkurat det...). Inuitter har imidlertid alltid vært nokså lave og runde. De spiser riktignok svært energitett mat (fett, spekk, hud). Inuitter (ihvertfall på Grønland) spiser nokså tradisjonelt fortsatt, men du har rett i at de har fått en sterk økning av karbohydrater. Det er i midlertid her snakk om superspeed-karbisene: sukker, loff, kaker. Og det er vel ingen som synes det er noen god idé. De har også "adoptert" andre uvaner, som er helseforringende, men som ikke har noe med karbohydrater å gjøre. De har dessverre fått en ganske høyt alkoholforbruk, noe som er utrolig ødeleggende.

Linken min om inuitter forteller at Angmagssalik-eskimoenes daglige kosthold 1936/37 var:

299g protein, 169g fett, 10g karbohydrat. Ca 2757 kcal.

43% protein, 55% fett, 2% karbohydrat

Og joda, de var korte, men de var ikke runde annet i ansiktet. De var normalvektige. (se side 8 på linken min)

Hva nøyaktig de spiser nå sier ikke linken, men jeg har hørt at det er veldig mye alkoholisme og røyking nå.

Advarsel, nå sporer jeg av: Mye av dette skyldes misforstått dyrevern fra bortskjemte vestlige (strengt tatt østlige) folk. Anti-whaling/anti-selfangst-aktivismen har stoppet store deler av tradisjonell fangst og dermed økonomisk livsgrunnlag. Dette har ført til massiv arbeidsløshet, kjededrikking (røyking), lite aktivitet. I tillegg til at det flyter over av sel (som i slike mengder er skadedyr), som spiser opp fisk og alt annet.

Dyrevernere i et nøtteskall... Alle dyr skal spares. De ser ofte ikke det store bildet. For to år siden var det lemenår her. Familien bor på landet og har en skokk med katter. Kattene storkoste seg og jaktet på lemen til den store gullmedaljen. Jeg måtte plukke opp 2-3 døde lemener hver uke fra trappa. Og plenen så ut som en slagmark. Vel, jeg filmet da den ene katten lekte med en lemen og la klippet ut på youtube. Jeg fikk kommentarer som "hvordan hadde du likt å bli puttet i et tigerbur" og "det var synd at foreldrene dine var så dumme og fattige at de ikke hadde råd til kondomer". Noen bør lære om hva som skjer ute i naturen... Rovdyr dreper andre dyr. Ikke det at videoen viste det en gang da... Det var bare "uskyldig" leking med en stk livredd lemen.

Det er riktig at masaier som regel er høyreiste og slanke, og at de har svært mye protein i kosten (melk/blod), men der er det viktig å huske på at de stort sett har et høyt aktivitetsnivå, hvor de bl.a. går over laaaaaange strekninger. Det er jo forsåvidt også en god del karbohydrater i melk. Masaier er kvegdrivere, og har følgelig god tilgang på ku-protein av ymse slag.

Jeg har ikke sett noen tall på hvor mye de spiser av fett, proteiner og karbohydrater verken i gram eller i prosentandeler, men det sies at de spiser høyfett. De drikker mye melk, men da helmelk og ikke fettredusert.

Regnskogsindianere (bl.a. kalt "pygmeer" av Price) har faktisk et problem med å skaffe nok protein. Det er ofte begrenset tilgjengelig byttedyr, og en viktig kilde til protein er diverse larver/biller. I Amazonas (Waiãmpi, Yanomamö) drives hagebruk (svedje) over mange små områder.

Jeg ville trodd at det var nok av byttedyr i regnskogen, jeg...

Japanere har en av de beste helsetistander i verden (det japanske paradoks). De har et utrolig høyt forbruk av både alkohol og tobakk, likevel er de uforskammet friske (fysisk). Risen de spiser er ikke nødvendigvis gjæret, men den er garantert hvit, polert og eviglangt fra fullkorn. De spiser mye fisk (ift kjøtt), men ris/grønnsaker er fortsatt hovedkilden til energi.

I Vietnam sier man "no rice, no life" Der er det obligatorisk med risnudler til frokost (i himmelsk suppe phó), til lunsj, sticky rice som snacks osv osv. De sier også "ingen grønnsaker, ingen mat". Kjøtt er langt mindre viktig, og er i større grad tilbehør.

Nå har jeg vel rotet meg langt ut på viddene. Blir litt nerd av og til.

For min del må du bare rote deg enda lengre ut på viddene. Jeg synes det er veldig interessant. :) Jeg skal ikke påberope meg så altfor mye kunnskaper om hva de spiser i forskjellige deler av verden, men hvor lenge har de egentlig spist slik? Korn (inkludert ris) har man bare spist i 5.000-10.000 år. Det er ikke lenge sett i evolusjonell sammenheng.

Det er nok av disse paradoksene forresten... Som for eksempel at franskmennene skulle hatt mye høyere hjertesykdom enn det de har utifra de vanlige risikoberegningene. Dette har blitt forsøkt bortforklart med at et glass rødvin om dagen er godt for hjertet, og det ville tydeligvis folket gjerne høre og har trykket denne forklaringen til sitt bryst. Mulig at det har en liten effekt, men det er nok ikke grunnen til at franskmenn har 1/4 færre forekomster av hjertesykdom enn britene som har ca samme risiko i følge vanlige risikoberegninger.

Jeg mener også at kosthold ikke bare må dreie seg utelukkende om hva som for individet er "sunt" eller ikke. Man må også ta høyde for samfunnsmessige konsekvenser, og der blir et kosthold som i hovedsak baserer seg på protein/fett uforsvarlig.

Er nå egentlig lavkarbo så uforsvarlig? De tallene jeg har sett har sammenlignet korn gitt til dyr som vi så spiser kontra at vi spiser kornet selv. Hvorfor gi dyrene korn? Det er ikke sunt for dem heller... I gamle dager ga de korn og poteter til grisen slik at den skulle legge godt på seg. De smakte på urinen og smakte den søtt var det et godt tegn på at den ble god og feit. De ga grisen diabetes... Mormor hadde griser og hun har bekreftet at de ga dem poteter og mel. Hun hadde aldri hørt om at man smakte på urinen da, men det var kanskje enda lengre tilbake i tid.

Jeg vil se tall som sammenligner kjøttproduksjon der dyrene spiser gress og andre ting de er tilpasset å spise kontra at vi spiser korn og soya som er utarmende på jorda. Dyr som gresser bygger i de fleste tilfeller opp jorda. Dyrene ordner jo til og med gjødsling. Dyrking av korn og soya og annen monokultur drar all næringen ut av jorda og dessuten bruker de maskiner for å dyrke, gjødsle og høste jorda. Og la oss sammenligne kortreist mat som animalsk kost som regel er og eksotiske frukter og soya som i høyeste grad er langreist.

Lavkarbere spiser som regel ikke mer kjøtt. De erstatter potet/ris/pasta med mer grønnsaker og så erstatter de sausen med en feitere variant. Og jeg har møtt flere lavkarbere som spiser innmat enn høykarbere.

Og færre sykere mennesker er jo også et godt argument for lavkarbo. Diabetes er den eneste ikke-smittsomme sykdommen som regnes som en epidemi. Diabetikerne har absolutt god nytte av å spise lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...