AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #21 Skrevet 11. august 2012 Med "vi" så mener jeg selvsagt nordmenn generelt, ikke hver enkelt nordmann. Så det du sier er altså at skatt er greit fordi de fleste mener at det er greit. Etter samme logikk var det altså greit med forbud mot homofili fram til 1972. I 1972 bestemte de fleste seg for å stemme på partier som ville legalisere homofili, og da ble det plutselig greit. det er ikke bare DLFere som må finne seg i tvang eller leve med noe de ikke liker i et samfunn. Det må alle andre også gjøre. Jeg tror ikke du fikk med deg svaret mitt. Two wrongs don't make a right. Det blir ikke mer greit å nekte homofile å leve ut sin legning dersom også de heterofile netkes dette. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 1
Tabris Skrevet 11. august 2012 #22 Skrevet 11. august 2012 Du bruker latterlige eksempler for igjen å score billige retoriske poeng. Er det du som har frekventert på diskusjon.no i årevis, eller har du bare lest og lært av vedkommende? Dette har ingenting med homofiles rettigheter å gjøre. Det har å gjøre med at i et demokrati så er det flertallet som styrer. Dette er, pr. i dag, det beste styresettet vi har. Det sikrer både et folkestyre, det sikrer at vi ikke får et diktatur, og det gjør at flertallet i befolkningen får indirekte bestemme hvordan landet skal styres. Kombinert med en velferdsstat så er dette faktisk en svært bra løsning. Ikke en perfekt løsning, det finnes ikke, men en svært bra løsning. Hvis folk flest hadde ment at skatt var voldtekt, så hadde DLF vært det ledende partiet nå. At DLF fortsatt er marginalt sier vel kanskje litt om at folk flest synes skatt er helt greit - man er bare uenige i mengden og reglene rundt det. Mitt poeng er at dette ikke er en "wrong". Samt at deres sutring om at dere blir utsatt for tvang og vold ikke blir tatt seriøst fordi dere blir ikke utsatt for noe som er verre enn hva alle andre nordmenn blir utsatt for. Dere lever i et av verdens rikeste land med et av verdens best utviklede velferdssystem. Beklager om jeg ikke feller noen tårer over at du må betale skatt. 3
yes2yes Skrevet 11. august 2012 #23 Skrevet 11. august 2012 Hva er ekstremt med å påstå at det er tyveri å bruke makt til å frata en person hans inntekt mot hans vilje? Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a Det er ekstremt fordi det misbruker begrepet 'tyveri'. Pengene det er snakk om her blir tatt med din vel og viten, den er en allmenn forpliktelse som flertallet i demokratiet har gitt støtte for enn så lenge og den brukes til å holde samfunnet i gang for både meg og deg den dag vi skulle trenge det. Dessuten skjer ingenting i sjul og du har forpliktet deg til å bli skattet når du jobber under Det Norske Kongedmme sitt flagg, ulikt av hva man ser i reelle tyverier hvor vedkommende det gjelder blir frastjålet av egoistiske grunner og hvor offeret ikke har pliktet seg til noe som helst ved å ha disse pengene. Ved å være bosatt i Norge har man derimot forpliktet seg til å skatte av sin inntekt(ofte som norske statsborgere i utlandet og, om man ikke opphører skatteplikten), og det ser jeg ingen hensikt i å sammenlikne med tyveri. Det betyr dog ikke at alle skatter og avgifter vi har i dette landet er verken fornuftige eller bringer meir goder enn onder, men tyveri og vold er de uansett ei. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #24 Skrevet 12. august 2012 i et demokrati så er det flertallet som styrer. Vi er klar over det. Vi er også klar over at i Venezuela så er det Chavez som styrer, og at i Hviterussland så er det Alexander Lukashenko som styrer. Men det betyr ikke at det bør være slik. folk flest synes skatt er helt greit Hva folk flest synes er irrelevant. Folk flest kan synes at alle jøder bør sendes ut av landet, men det gjør det ikke riktig. dere blir ikke utsatt for noe som er verre enn hva alle andre nordmenn blir utsatt for. For det første er ikke dette riktig. Andre nordmenn er jo tilhengere av flertallsstyre, og får dermed det systemet de ber om. For det andre: selv om det var slik at andre nordmenn ble utsatt for noe like ille, så ville det ikke legitimert systemet. At også ariske tyskere ble sendt i konsentrasjonsleirerer, gjorde ikke Holocaust til en bedre idé. Dere lever i et av verdens rikeste land med et av verdens best utviklede velferdssystem. Beklager om jeg ikke feller noen tårer over at du må betale skatt. At du ikke feller en tåre er heller ikke et argument. Du bruker din egen mangel på empati som et "bevis" på at det er greit å bestemme over andres liv. Det er ikke holdbart. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #25 Skrevet 12. august 2012 Pengene det er snakk om her blir tatt med din vel og viten At en person er klar over at han blir fratatt noe, er ikke et argument for å frata han det. du har forpliktet deg til å bli skattet når du jobber under Det Norske Kongedmme sitt flagg Nei, det er ikke riktig. Det er ikke jeg som har forpliktet meg. Det er resten av befolkningen. Jeg synes ikke det er riktig at en person skal ha rett til å forplikte andre enn seg selv. Hva om jeg forpikter deg til å ha sex med meg? Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 1
Gjest meh Skrevet 12. august 2012 #26 Skrevet 12. august 2012 (endret) Tydeligvis en skikkelig egotripp også, som bare vil bruke pengene sine på det han selv bryr seg om. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a Selvsagt burde folk kunne bruke egentjente penger på hva de selv vil. Tror du forresten oppriktig at flesteparten av Norges befolkning hadde takket nei til skattelette hvis de hadde fått muligheten? Solidaritet er det hvis noen av fri vilje gir til en som trenger det, ikke hvis en får sine penger tatt mot sin vilje, hvorav pengene blir gitt til noen andre. Istedenfor å syte kan de ikke bare flytte til et land uten skatt da? De mener sikkert at husleie er tyveri også. Husleie er frivillig, skatt er tvang, enorm forskjell. Hvilke land operer forresten uten skatt? Jeg lurer på hvordan disse skattesyterene tenker jeg? Når de sutrer over å betale skatt? Da sutrer de vel over hull i veien, måkebiler, som ikke står klar ved første antydning til snø, når lyskryssene ikke funker, når de ikke finner søpledunker ute, når gatelysene ikke lyser etc, også de da? De kan jo umulig vite hva de sutrer over, men sutre skal de okke som. Tror du virkelig at det ikke vil være noen som bryr seg om infrastrukturen rundt seg i et fritt, skatteløst samfunn? Forskjellen vil være at folk bruker egne penger på å bygge og opprettholde infrastruktur, i stedet for at staten stjeler pengene dine, tar en god del av kaka for å gjøre dette og deler det ut igjen, ofte ganske så urettferdig også. Dette fører igjen til at vi blant annet bruker hundrevis av millioner på å bygge broer og veier for små, uproduktive småsamfunn. Det sikrer både et folkestyre, det sikrer at vi ikke får et diktatur, og det gjør at flertallet i befolkningen får indirekte bestemme hvordan landet skal styres. Jaha? Nazipartiet i Tyskland kom blant annet til makta gjennom valg, så lenge flertallet ønsker diktatur så er det mulig. Jeg er forresten uenig med deg at så lenge flertallet vil innskrenke dine individuelle rettigheter så er det automatisk greit, flertallet i flere Afrikanske land mener blant annet at homofile skal henrettes, det er da ikke greit for det. Samme gjelder når det gjelder kontroll over egen inntekt (førstnevnte er selvsagt mer alvorlig, men går på det samme). Det er ekstremt fordi det misbruker begrepet 'tyveri'. Pengene det er snakk om her blir tatt med din vel og viten. Selvsagt er det tyveri, det at en kriminell truer fra deg pengene dine med pistol med din vel og viten er da ikke noe mindre tyveri enn at samme kriminell bryter seg inn i huset og stjeler TVen din, uten din vel og viten. Endret 12. august 2012 av meh 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #27 Skrevet 12. august 2012 Tror du forresten oppriktig at flesteparten av Norges befolkning hadde takket nei til skattelette hvis de hadde fått muligheten? Selvsagt ikke. Mange nordmenn hevder at de betaler skatt med glede, men hvis det var tilfelle ville de ikke jublet når de fikk tilbake penger på skatten. Når du hører noen si "Jeg betaler min skatt med glede" så oversett det umiddelbart til "Jeg ønsker å karre til meg et så stort stykke som mulig fra felleskassa, men jeg innser at jeg ikke kan få det til uten å selv spytte inn noen kroner selv". Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 1
Gjest meh Skrevet 12. august 2012 #28 Skrevet 12. august 2012 (endret) "Bruker dem på ting jeg ikke bryr meg om". Tydeligvis er det en person som aldri har gått på skole, aldri har gått til lege, aldri har brukt norske veier, aldri har fått sykepenger eller aldri har ligget på sykehus. Har han sikkert, men med stor sannsynlighet så har han knapt fått noe tilbake av det han har betalt gjennom skatt ettersom mye penger blir borte i byråkrati, og en "alle skal med" tankegang i helsesystemet, når en aldrende mann/kvinne får livsforlengende behandling for 17 millioner skattekroner i året så er det noe riv ruskende galt. Endret 12. august 2012 av meh 1
Gjest Skogmann Skrevet 12. august 2012 #29 Skrevet 12. august 2012 Vi burde heller fått velge selv hvilke goder vi ønsker å benytte oss av. 2
Tabris Skrevet 12. august 2012 #30 Skrevet 12. august 2012 Hvis nordmenn helt oppriktig ikke ønsket å betale skatt, så hadde DLF ledet landet for lenge siden. Dette er et system som er ønsket av det store flertallet av befolkningen, og som også fungerer. Med "fungerer" mener jeg at det bringer velstand og sikkerhet til alle som bor i landet. At det da også inkluderer noen avgjørelser vi ikke er enige med, er prisen vi må betale for et demokrati - det gjelder alle. Du står ikke i noen særstilling der. Hvis du ikke er fornøyd med dette, så har du to valg. 1. Forsøk å endre det demokratisk gjennom valg (slik DLF gjør) eller 2. Flytt til et land som styres på en slik måte du trives. Og nå vet jeg du kommer med et argument a la "dere er onde og empatiløse når vi blir bedt om å flytte bare fordi vi ønsker å leve fredelig". Igjen så er ikke dere i en særstilling - dette gjelder også meg og alle andre nordmenn. Jeg kan ikke fordra FrPs politikk, men hvis de kommer til makten, så må jeg bare forholde meg til det. Jeg kan enten bli politisk aktiv i et annet parti i et håp om å få FrP bort til neste valg, eller jeg kan flytte til et land som styres på en helt annen måte. Det jeg lurer på, er hva du egentlig ønsker. Ønsker du at DLFere skal kunne melde seg ut av samfunnet? Ikke betale skatt, ikke følge norske lover,og ikke motta noen av våre velferdsgoder? Jeg vet du egentlig ønsker at hele Norge skal bli ekstrem-liberalistisk, men nå er ikke det særlig realistisk de nærmeste årene. Så vil du Norge skal godta at dere melder dere ut og starter egen fristat? 3
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #31 Skrevet 12. august 2012 (endret) Med "fungerer" mener jeg at det bringer velstand og sikkerhet til alle som bor i landet. Haha, den var god. Jeg betaler skatt under tvang, ergo er det rent tyveri. Og nå vet jeg du kommer med et argument a la "dere er onde og empatiløse når vi blir bedt om å flytte bare fordi vi ønsker å leve fredelig". Igjen så er ikke dere i en særstilling - dette gjelder også meg og alle andre nordmenn. Nei, det vil ikke gjelde for deg under liberalismen. Liberalismen vil ikke tvinge deg med vold til noe som helst. Du får leve i fred. Med mindre du er kriminell. Endret 12. august 2012 av kråkefjas 1
Tabris Skrevet 12. august 2012 #32 Skrevet 12. august 2012 Svarer du vanskelig med vilje? 1. Norge er et av verdens rikeste land og har et av verdens mest utviklede velferdsstat. Dette er objektive fakta, og ditt motargument "ha ha den var god" er ikke særlig overbevisende. 2. Jeg snakker ikke om hva som vil gjelde for meg under liberalismen, og det tror jeg du vet godt. Jeg sier at også jeg blir tvunget til å godta avgjørelser jeg er i mot i dagens samfunn. DLFere er ikke i noen særstilling her, selv om jeg vet dere elsker å fremstille dere selv som martyrer. Dessverre blir det sjelden noen gode diskusjoner med DLFere, fordi taktikken dere bruker er den samme. Korte, retoriske svar, egne definisjoner på ord, gjentagelser av ord som "fredelig" og "vold"/"voldtekt", kveruleringer på enkeltsetninger fremfor å argumentere mot poenget... Slik tretter dere ut motdebattantene, som ikke lenger gidder å svare. Dette tolker dere antagelig som at dere har vunnet debatten fordi motdebattantene ikke har flere argumenter igjen. 4
Hjulenissen Skrevet 12. august 2012 #33 Skrevet 12. august 2012 La oss sjekke ordboken: Tyveri er en kriminell handling, som går ut på at en person tar noe som ikke tilhører ham/henne og som er i noen andres besittelse, uten besitterens samtykke. Siden skatt ikke er kriminelt, er ikke skatt tyveri. Ikke dermed sagt at det ikke er noe galt med skatt. Faktisk er skatt en enda feigere og mer ondskapsfull måte å ta andres eiendom på enn tyveri. En tyv har i det minste bller nok til å utføre handlingen selv. Han er ikke så feig at han dytter politikere og politifolk foran seg for å utføre arbeidet sitt. Dessuten truer ikke tyven med å låse offeret inne dersom han ikke gir fra seg pengene sine. Tyven bryter seg inn og tar med seg det han har lyst på, og så stikker han av, pent og pyntelig. Det han ikke får med seg eller ikke finner, lar han ligge igjen.
Tabris Skrevet 12. august 2012 #34 Skrevet 12. august 2012 Dette har ingenting å gjøre med feighet. Dette er godtatt av befolkningen gjennom valg. Nei, jeg vet du ikke har godtatt det. Men igjen: Demokrati fungerer slik at flertallet bestemmer. Det betyr at vi alle må leve med at det blir tatt avgjørelser vi ikke er enige med. Det gjelder deg, og det gjelder meg. Det er ikke "two wrongs make a right", men prisen vi betaler for å ha demokrati. 2
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #35 Skrevet 12. august 2012 Svarer du vanskelig med vilje? 1. Norge er et av verdens rikeste land og har et av verdens mest utviklede velferdsstat. Dette er objektive fakta, og ditt motargument "ha ha den var god" er ikke særlig overbevisende. Norge har en stor velferdsstat, ja. Det er riktig. Men du får det til å høres ut som noe positivt. Velferdsstat er en magnet for latskap, underutvikling og kriminalitet. 2. Jeg snakker ikke om hva som vil gjelde for meg under liberalismen, og det tror jeg du vet godt. Jeg sier at også jeg blir tvunget til å godta avgjørelser jeg er i mot i dagens samfunn. DLFere er ikke i noen særstilling her, selv om jeg vet dere elsker å fremstille dere selv som martyrer. Stemmer det. Vi blir alle utsatt for vold og tvang. Forskjellen er at jeg ikke aksepterer det og vil gjøre noe med det. Dessverre blir det sjelden noen gode diskusjoner med DLFere, fordi taktikken dere bruker er den samme. Korte, retoriske svar, egne definisjoner på ord, gjentagelser av ord som "fredelig" og "vold"/"voldtekt", kveruleringer på enkeltsetninger fremfor å argumentere mot poenget... Slik tretter dere ut motdebattantene, som ikke lenger gidder å svare. Dette tolker dere antagelig som at dere har vunnet debatten fordi motdebattantene ikke har flere argumenter igjen. Dessverre blir det sjelden noen gode diskusjoner med anti-DLFere (eller voldselskere) heller. Her i en annen tråd så skrev du at du trodde liberalisme var anarkistisk og blottet for lover og regler. Skal det være noe poeng i å diskutere så forventer jeg at man diskuterer på fakta og ikke fantasi.
Tabris Skrevet 12. august 2012 #36 Skrevet 12. august 2012 Jeg har bedt deg om utdype dette med lover og ulover, og venter fortsatt. Men det blir for dumt å diskutere det samme i to tråder. Jeg vil holde meg til den andre tråden bare, fremfor å hoppe frem og tilbake mellom to tråder med de samme brukerne. Så sant de ikke blir slått sammen da, noe jeg har bedt om. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #37 Skrevet 12. august 2012 jeg blir tvunget til å godta avgjørelser jeg er i mot i dagens samfunn. DLFere er ikke i noen særstilling her Dette har du allerede fått svar på: Two wrongs don't make a right. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a
Tabris Skrevet 12. august 2012 #38 Skrevet 12. august 2012 Dette har du allerede fått svar på: Two wrongs don't make a right. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a Og jeg har svart på den påstanden også.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. august 2012 #39 Skrevet 12. august 2012 Tror du virkelig at det ikke vil være noen som bryr seg om infrastrukturen rundt seg i et fritt, skatteløst samfunn? Forskjellen vil være at folk bruker egne penger på å bygge og opprettholde infrastruktur, i stedet for at staten stjeler pengene dine, tar en god del av kaka for å gjøre dette og deler det ut igjen, ofte ganske så urettferdig også. Dette fører igjen til at vi blant annet bruker hundrevis av millioner på å bygge broer og veier for små, uproduktive småsamfunn. Og hvordan skal dette løses da? Skal du gå til Jensen, som bor nærmest det hullet i veien, og si at han må betale dette? For hvem ellers skal betale dette? Hvem er ansvarlig for det ene hullet i veien? Du vil jo ikke betale dette, for det er jo ikke ditt hull i veien.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #40 Skrevet 12. august 2012 Liberalismen vil ikke tvinge deg med vold til noe som helst. Du får leve i fred. Med mindre du er kriminell. Ja Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå