AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 En på Gaysir skriver dette: "Skatt er vold. Skatt er en stående ordre til politiet om hvem de skal arrestere og straffe om de ikke gir sine penger bort til en stat som bruker dem på ting jeg ikke bryr meg om. All form for skatt er umoralsk og velferdsstaten er basert på tyveri." Er dette en ekstrem påstand? Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a
TheHairyToothfairy Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 i alle fall en ganske skjev påstand. 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 "Bruker dem på ting jeg ikke bryr meg om". Tydeligvis er det en person som aldri har gått på skole, aldri har gått til lege, aldri har brukt norske veier, aldri har fått sykepenger eller aldri har ligget på sykehus. Anonym poster: 41faafcdf0d74b6301b7fe572cd4d8fe 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Tydeligvis er det en person som aldri har gått på skole, aldri har gått til lege, aldri har brukt norske veier, aldri har fått sykepenger eller aldri har ligget på sykehus. Tydeligvis en skikkelig egotripp også, som bare vil bruke pengene sine på det han selv bryr seg om. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 i alle fall en ganske skjev påstand. Istedenfor å syte kan de ikke bare flytte til et land uten skatt da? De mener sikkert at husleie er tyveri også. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 Ingen grunn til å bruke tid på å diskutere dumme menneskers merkelige idéer. Anonym poster: c91bc8b6e7d728bfa80a0a074ee4951f 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #7 Skrevet 7. august 2012 Ingen grunn til å bruke tid på å diskutere dumme menneskers merkelige idéer. Anonym poster: c91bc8b6e7d728bfa80a0a074ee4951f Det skulle vært IQ-krav for å skrive på internett. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. august 2012 #8 Skrevet 7. august 2012 Skatt er til for å forvalte håpløse folk sine penger, siden de selv ikke klarer det. 2
yes2yes Skrevet 7. august 2012 #10 Skrevet 7. august 2012 Det er en ekstrem påstand, bisarr og merkelig ignorant. 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #11 Skrevet 11. august 2012 Det er en ekstrem påstand, bisarr og merkelig ignorant. Hva er ekstremt med å påstå at det er tyveri å bruke makt til å frata en person hans inntekt mot hans vilje? Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 1
Gjest BM2 Skrevet 11. august 2012 #12 Skrevet 11. august 2012 En på Gaysir skriver dette: "Skatt er vold. Skatt er en stående ordre til politiet om hvem de skal arrestere og straffe om de ikke gir sine penger bort til en stat som bruker dem på ting jeg ikke bryr meg om. All form for skatt er umoralsk og velferdsstaten er basert på tyveri." Er dette en ekstrem påstand? Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a Ikke ekstrem, men en høyst superegoistisk en. Jeg regner med vi kan la vedkommende ligge å dø i rennesteinen om han skulle bli full, snuble og slå hodet sitt. Det er jo ikke MIN feil at han ble full! så hvorfor skal JEG gidde å bry meg om at han ligger der og dør? Skattemotstandere kan opprette sin egen koloni på Mars. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #13 Skrevet 11. august 2012 Ikke ekstrem, men en høyst superegoistisk en. Hva er grådig med å ville bestemme over egne penger? Spør du meg er det mer grådig å ville bestemme over ANDRES penger. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 2
Gjest BM2 Skrevet 11. august 2012 #14 Skrevet 11. august 2012 Hva er grådig med å ville bestemme over egne penger? Spør du meg er det mer grådig å ville bestemme over ANDRES penger. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a Ja jøss så grådig det er å se til at alle har samme rett på skole, politi, brann og helsetjenester... Som jeg sa, alle skattemotstandere kan lage sin egen koloni på Mars. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #15 Skrevet 11. august 2012 Det er utrolig grådig å ville stikke fingrene sine ned i andres lommebøker, slik du vil. I tillegg er det utrolig uempatisk å be fredelige mennesker pelle seg til Mars om de vil unnslippe tyveriet ditt. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. august 2012 #16 Skrevet 11. august 2012 Jeg lurer på hvordan disse skattesyterene tenker jeg? Når de sutrer over å betale skatt? Da sutrer de vel over hull i veien, måkebiler, som ikke står klar ved første antydning til snø, når lyskryssene ikke funker, når de ikke finner søpledunker ute, når gatelysene ikke lyser etc, også de da? De kan jo umulig vite hva de sutrer over, men sutre skal de okke som. Sier som BM2 - god tur til Mars. 2
Tabris Skrevet 11. august 2012 #17 Skrevet 11. august 2012 Nei, det er ikke umoralsk og det er ikke tyveri. Staten krever inn skatt fordi vi ønsker det. Det er vi - folket - som har valgt inn politikere som ønsker skatt. Hvis folk flest mente dette var et umoralsk tyveri, så hadde DLF vunnet valget for lenge siden. Ja, det betyr at DLFere er tvunget til å betale skatt. Det er en del av å leve i et demokratisk samfunn. Det DLFere ikke ser, er at dette gjelder alle andre også. Jeg er tvunget til å forholde meg til at pelsdyroppdrett er lovlig i Norge, selv om jeg synes det er umoralsk. Jeg er tvunget til å forholde meg til politiske avgjørelser jeg kanskje er dypt uenige i - fordi det er prisen jeg og alle andre må betale for å leve i et demokratisk samfunn. Å kalle dette tyveri og vold er bare dårlig retorikk. 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #18 Skrevet 11. august 2012 Jeg lurer på hvordan disse skattesyterene tenker jeg? Vi tenker en tanke som er totalt fremmed for sosialister, nasjonalister, nazister, islamister og andre kollektivister, nemlig at vi har rett til å bestemme over våre egne liv. god tur til Mars. Så empatisk av deg. Staten krever inn skatt fordi vi ønsker det. Vi ønsker ikke det, nei. Snakk for deg selv. Jeg er tvunget til å forholde meg til at pelsdyroppdrett er lovlig i Norge, selv om jeg synes det er umoralsk. Two wrongs don't make a right. Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a 1
Tabris Skrevet 11. august 2012 #19 Skrevet 11. august 2012 Med "vi" så mener jeg selvsagt nordmenn generelt, ikke hver enkelt nordmann. Det tror jeg du visste, men du valgte heller å bare svare med korte setninger uten å utdype noe særlig, slik jeg ser mange DLFere har gjort før. Standard taktikk. Samme som din kommentar nummer to - det er du som mener det er feil at man må forholde seg til ting man er uenig i i et demokrati. Det mener ikke jeg, og heller ikke de fleste andre. Poenget mitt - som du enten ikke tok eller valgte å overse for heller å svare med korte, retoriske kommentarer - er at det er ikke bare DLFere som må finne seg i tvang eller leve med noe de ikke liker i et samfunn. Det må alle andre også gjøre. Dere er ikke en særstilling fordi dere må gjøre noe dere ikke liker. 1
Pene sko... Skrevet 11. august 2012 #20 Skrevet 11. august 2012 En på Gaysir skriver dette: "Skatt er vold. Skatt er en stående ordre til politiet om hvem de skal arrestere og straffe om de ikke gir sine penger bort til en stat som bruker dem på ting jeg ikke bryr meg om. All form for skatt er umoralsk og velferdsstaten er basert på tyveri." Er dette en ekstrem påstand? Anonym poster: d0603ca51fc64bcec8487b2525b7785a Både ja og nei. Å avskaffe alt som heter skatt og avgift er dumhet. En liten sikkerhet i bånn behøves. At en velferdsstat har sine goder er det liten tvil om, men den har også sine ulemper når pengene forvaltes rart av og til. Ennå så mye skatt man betaler strekker det liksom aldri til virker det som. Staten er litt som en senil bestefar som forteller at han i grunnen er steinrik, men når det kommer til stykket finner ut at det ikke var helt slik likevel og må derfor ro seg unna sine usannheter. Eldreomsorgen skulle jo skinne, men det har den da aldri gjort siden det løftet. Økonomikrisen slo jo nådeløst til mange plasser, likevel har Norge klart seg godt i denne krisen som nå herjer fremdeles. Det staten tjener på er i hovedsak særavgifter. Skatten kunne man satt en lette på, men da stormer politikere frem og mener at det vil svekke kronen vår når folk plutselig får mer å bruke. Særavgiftene ble til kort tid etter krigen for å styrke den norske økonomien da den sto på vaklende ben, samt for å forhindre at penger fløt ut av landet. Det blir dyrere å fylle handlekurven når det blir lagt til moms. En bil kostet nå plutselig en hel normal årslønn i mange tilfeller. Staten tjente rått på dette, noe den også måtte gjøre den gangen for at landet ikke skulle gå ad undas. Så hadde vi vår store lykke i løpet av syttitallet da oljen ble oppdaget langs norskekysten. Fra å være en fattig nasjon ble vi raskt blant de mest velstående. Nødvendigheten av særavgiftene fra krigens vanskelige kår falt i prinsippet vekk. Dog er den fremdeles beholdt. I tillegg er det lagt til flere former for avgifter. Arbeidsgiveravgift er latterlig etter mitt syn. Om man vil bøte med arbeidsledigheten bør dette avskaffes. Det skal da ikke behøve å koste ekstra for å gi en mann et lønnet arbeid å gå til. Dette er bak mål. Der nest kommer formueskatt og arveavgift. Å skatte på hardt tjente og i mange tilfeller nøye oppsparte midler som allerede er beskattet virker ufattelig. Å skatte på skatten kaller jeg dette. I stedet for at folk skal NAV'e, slik det populært kalles nå til dags skulle man heller avskaffet arbeidgiveravgiften. Da vil privat næring vokse seg større og følgelig tilby flere jobber. Romfolket med flere, still dere i kø. Nå er det plutselig jobber å få. At avgiften for å starte eget foretak ble redusert til 30 000 kr var et stort og riktig steg. Jeg fortsår det preventive hensynet bak 100k, dog var det også en god del tøffere å starte rent økonomisk. At staten vil spa inn mest mulig for å sikre vårt lille land lengst mulig når den siste oljeskvetten daler i bakken er forståelig, men for at Norge skal få noe å leve av siden og noe å vise for seg må det bevilges mer penger til blant annet forskning og utdannelse. Om ikke kan det igjen fort bli en nasjon bestående av fattige fiskere og fabrikkarbeidere som livnærer seg på strøjobber. Da får vi en ny overklasse, samt en ny fattigdom her i landet er jeg redd. Samfunnet vi kjente igjen fra krigen vil starte på nytt inntil vi har flaks eller finner en mirakelkur før den tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå