Gå til innhold

Når hunden ikke blir registrert og oppdretter ikke svarer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man da?

Når valpen var 5 uker ba jeg om forhåndsregistrering og det skulle hun ordne innen jeg hentet den ved 8 uker.

8 uker, jeg hentet valpen men ups den registreringa hadde hun glemt men skulle gjøre det med en gang.

12 uker, fortsatt ikke gjort noe men hun skulle gjøre det innen 14 dager.

Sendte mail med bilde av hunden, tatt hos fotograf. Da var hunden ca 13 uker. Fikk ikke noe takk eller svar.

Sendte senere en mail hvor jeg spurte etter registreringen men hun svarte ikke på den heller.

Nå har jeg sendt en ny mail og purret. Søkte henne opp på FB og ser at hun har postet bildet jeg sendte henne på siden. Så da vet jeg at hun leser mailene iallefall.

Oppdretter og eier av mor til valpen er to ulike personer men i flg nkk's regler er det oppdretter som har ansvaret og henne jeg skal forholde meg til. Men, hun svarer jo ikke og jeg vet at eieren av hunden har fått halve kjøpesummen når jeg kjøpte valpen. ID chippen måtte jeg selv ringe dyrelegen for å få registrert på meg, før det sto den ikke registrert på noen faktisk.

Jeg kan forsåvidt ringe men foretrekker nå mail iom. hun tre ganger har lovet muntlig å registrere uten å gjøre det så nå vil jeg ha et skriftlig svar. Kjøpskontrakten er fra NKK, standard sådan.

Nå er jeg skikkelig irritert for dette, jeg sa utrykkelig ifra til henne at alt måtte være i orden for ellers kunne jeg like greitt kjøpt en annen hund for halve prisen (samme rase bare ikke med papirer) men at jeg ville ha en hund som kunne brukes til utstilling og evt avl dersom den kunne egne seg.

Hvilke muligheter har jeg nå til å få papirene? Ringe den andre eieren av tispa evt ta kontakt med forbrukerrådet?

Anonym poster: e0ec0000c9e754319a1d7ca48f7a66ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre hvilken rase dette gjelder? Tror jeg hadde tatt en telefon til oppdretter og spurt hva som fore går jeg. Står det i kontrakten at de er reg? Eller skal reg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. kjenner igjen frustrasjonen din!!

Jeg kjøpte en valp for 4 år siden. Hun var importert fra Danmark, og solgt via en oppdretter (av annen rase) i Norge. Vi skrev kontrakt, og hun skulle sende inn papirene til Danmark slik at oppdretter der skulle registrere henne på meg, slik at jeg fikk registrert henne i NKK. Det måtte jo bli tull! Ingenting skjedde..

Ble samlivsbrudd på selger i Norge, og av alle ting "ny identitet" på hun som underskrev kontrakten. Mannen hun hadde flyttet fra gadd ikke å besvare mine henvendelser.

Forsøkte å ringe oppdretter i Danmark, som for sikkerhetsskyld hadde flyttet til Tyskland, og de som besvarte tlf. ville ikke gi meg hans nye nr.

La det hele litt på is, og håpet på et mirakel som ikke kom. Papirene uteble..

Etter et år, mistet jeg tålmodigheten, og klarte å finne ei dame som hadde kjøpt hund av denne norske damen. Hun var i samme agilityklubb som en venninne av denne damen, og ga meg tlf. nr hennes. Venninnen oppga etter mye overtaling tlf. nr. til opprinnelig selger i Norge, selv om hun egentlig ikke hadde lov til det. Jeg ringte, og sendte sms, men fikk ikke svar. Etter enda et halvår, mistet jeg tålmodigheten, og sendte en ny sms med bilde av hunden jeg kjøpte, og litt hyggelig info om henne. Da fikk jeg svar. OG tlf. nr til dansk oppdretter som hadde flyttet til Tyskland. Han svarte, og skulle be sin venn i Danmark fikse papirene. Jeg purret hver 3 mnd.

Etter 3,5 år var papirene i boks... Yey!!!

Anonym poster: ea57fb850c5d833b5c4b972b3ae51cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden renrase og mor og far har papirer og det IKKE er innavel kan de vel reg eller ??? Bare spør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarandus

De finnes kanskje egne bestemmelser innenfor rasene? F.eks. kan ikke irske jack russell-hunder registreres i NKK av en eller annen grunn, selv om foreldrene er renrasede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme problemet med oppdretteren til Rottweileren. Vi fikk hunden via omplassering da han var 16 mnd gammel, og kontaktet oppdretter med engang, først 5 mnd senere var han ferdig registrert. Jeg tror ikke man gjøre så mye annet enn å vente..? Jeg ville ha ringt henne selv om dere har hatt kontakt på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er en shetland sheepdog og jeg sjekket mor og far på forhånd så den kan registreres. Jeg har vert tydelig på at hunden MÅTTE forhåndsregistreres helt fra når jeg snakket med oppdretter første gang (da var valpene 2 uker). Det nytter ikke å ringe da hun ikke svarer hverken der eller på mail og før når jeg fikk tak i henne så var det jo bare tomme ord.

Det er delt eierskap på tispa, hun hører egentlig til hos en dame som driver ganske stort innen pomeraninen men siden tispa bor hos en annen person og de delte kjøpesummen mellom seg (ergo jeg har betalt begge to men på papiret har oppdretter fått alle pengene) så er det den som regnes som oppdretter i flg NKK. Kjøpskontrakt sier at den skal registreres. Jeg har sjekket opp og i mente og det er kun oppdretters uvilje til å få ut fingeren her. Har ikke penger var unnskyldingen sist jeg fikk tak i henne.

Anonym poster: e0ec0000c9e754319a1d7ca48f7a66ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt true med å kontakte raseklubben om du fant oppdretteren gjennom denne. Da kan de fjerne oppdretteren fra klubben sin side noe som kan være veldig skadelig for videre oppdrett da de ikke får formidlet valper gjennom klubben. Om oppdretter ikke er medlem er det bare å fortsette å mase, evt ta kontakt med forbrukerombud om oppdretter er registrert i Brønnøysundregistrene (om de har organisasjonsnummer er de det, om de ikke er registrert som bedrift kan ikke forbrukerombudet hjelpe).

Om du ikke får registreringspapirene er dette kontraktsbrudd og du kan heve avtalen. Altså kan du (true med å) levere tilbake hunden og kreve pengene tilbake. Dette vil oppdretter tape mye penger på da eldre valper koster mindre og dette vil antakelig gjøre at hun plutselig kan hjelpe deg med registrering likevel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Doh. Hun har ikke registrert kennel men eier av tispa har så jeg skal ha det i bakhodet.

Jeg ønsker ikke å levere tilbake valpen, til det har jeg lagt ned for mye arbeid og vi er veldig knyttet til den nå. Jeg har tegnet livsforsikring på hunden og siden den ikke er nkk reg så får jeg kun 6000,- igjen om den dør så jeg tenker å kreve 7500,- igjen (bet 13 500,-). Jeg er så sint nå at jeg er fristet til å henge ut denne selgeren (og hun som har lånt bort tispa) men jeg skal holde meg. Jeg tenker å skrive en mail om at jeg vil ha 7500,- tilbakebetalt på valpens ettårsdag dersom papirene ikke ligger hos meg innen da. Etter det bryter det løs hvis ikke det blir ordnings.

Men, er det ok å ringe hun som egentlig eier tispa og be henne ordne dette? Som ett siste forsøk før jeg sender neste mail til oppdretter.

Anonym poster: e0ec0000c9e754319a1d7ca48f7a66ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes du kan ringe eieren av tispa. Bare forklar at du har prøvd alt og håper at hun kan hjelpe deg. Antakelig er hun også ganske interessert i å få valpen registrert, dette har jo også betydning for verdien av tispens fremtidige valper (vikig å ha eldre søskens utstilingsresultater å vise til). Ellers synes jeg det høres lurt ut å kreve mellomlegget mellom livsforsikringa og prisen på valpen tilbake, det er det mest rettferdige for alle parter om du ikke får papirene.

Skjønner godt at du ikke vil levere tilbake valpen forresten, hadde ikke gjort det selv. Men kan være greit å true med det (om ikke oppdretter ser bløffen da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er valpen? Hos meg var den ikke ferdig registrert før han var rundt 7-8 mnd ettersom alle valper må være solgt før man får registrert!

Men du er helt sikker på at begge foreldrene er godkjente? Og er valpen øyelyst? Moren til samboer har oppdrett på disse og det er jo mye spesielle regler for å avle på disse, blant annet dette med øyelysning pga en ganske kjent sykdom!

Ville evt tatt en telefon til NKK og hørt om de har fått opplysninger om kullet i heletatt. Evt også raseklubben.

Som du ser, det er en DEL krav som skal oppfylles på sheltier!

5. Kriterier for formidling av valper.

- Alle avlsdyr skal være sunne og friske

- Alle avlsdyr skal være øyespeilet

- Hunder som har kjent(e) PRA bærer(e) innen 3 ledd på stamtavlen

skal ha gyldig øyeattest for PRA yngre enn ett år.

- Hund som har colobom, netthinneløsning, PRA eller katarakt

tillates ikke brukt i avl.

- PRA: Foreldre, avkom og kullsøsken etter hund med avdekket PRA-status

tillates ikke.

- Hunder som i sin stamtale har PRA-bærere på begge sider av

stamtavlen innen 3 ledd skal ikke benyttes i avl.

- CRD bør ikke dobles.

- Tispe og hannhund skal være premiert med min. 1. premie i kvalitet,

fra 2. paring skal hannhund ha min. 2 x 1. premie og CK.

- Bør ikke avvike mer enn 10% fra idealhøyde.

Følgende paringer formidles ikke:

- Paring av tispe før fylte 18 måneder og tidligst 2. løpetid.

- Det skal være minimum 1 år mellom hvert valpekull.

- Tisper skal ikke pares etter fylte 8 år.

- Paring av nært beslektede individer som søsken, mor/sønn eller far/datter.

- Paring av hund med medfødt/arvelig haleknekk.

- Paring blue merle x blue merle.

- Paring blue merle x sobel.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Nyttig info. Valpen er øyelyst og mor har to registrerte kull fra før. Alder på tispa og tid mellom kull er som det skal være. Ringte NKK på mandag og de hadde ikke mottatt noen papirer. Det er nye regler på registrering nå og det er gratis omregistrering frem til valper er 6 mnd. Alle valper født etter 1.4 (litt usikker på dato) skal forhåndsregistreres innen 12 uker, de som ikke er registrert innen den tid blir ikke registrert. Valpen min er født før denne regelen slo i kraft men den regelen med gratis omregistrering gjelder noe jeg og sa til oppdretter. De to andre valpene i kullet er ikke solgt ettersom jeg vet. I annonsen på finn sto det at de var registrert men den annonsen er nå borte (gikk ut på tid). Far til valpene har mange kull og jeg ser at det er registrert to kull på han nå i vår så han skal være godkjent.

Anonym poster: e0ec0000c9e754319a1d7ca48f7a66ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nemlig vente så lenge som jeg gjorde ettersom ikke alle valpene ikke var solgt og fikk beskjed om at alle måtte være solgt før de ble registrert! Tror faktisk oppdretter bare registrerte valpen på seg srlv for å få orden på det!

Men de var forhåndsregistrert da!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg ringt NKK, de har ikke motatt noen papierer fra oppdretter og det "ringte ingen bjeller" når hun på nkk hørte navnet heller. Jeg har ikke ringt denne dama som står oppført som eier derimot har jeg søkt opp oppdretter på FB. Der så jeg at hun hadde lagt ut ett bilde som jeg sendte henne på mail (tatt hos fotograf) så nå vet jeg at hun åpner mailboksen og bevisst ignorerer mine mail. På onsdag er valpen 6 mnd så da sender jeg en klage, tenker å bruke en mal fra forbrukerombudet. Hvor lang frist bør jeg gi i den klagen? Jeg har jo vert tydelig på dette i over 5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager er mer enn lenge nok. Nå vet jeg ikke hvor lang tid NKK bruker på registreringen, men innen den tid må du hvertfall ha fått en bekreftelse på at NKK har fått papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er noen som ikke har fått det der etter et år.

Så smør deg med tålmodighet, det kan ta en stund. Kanskje oppdretteren er opptatt.

Anonym poster: 7a4207a1f8cf159889a8169788e155ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klager jeg ikke primært for å få penger tilbake men for å få oppdretter til å få opp farten. Vi har gått glipp av de to utstillingene som er i distriktet pga dette. Om oppdretter er så opptatt at hun ikke har tid til å putte papirer i en konvolutt da burde hun heller ikke drive å avle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...