Gå til innhold

Gi bort nyren min

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hm, interessant dette, jeg kunne helt fint gitt bort en nyre til en fremmed. Her jeg bor (ikke Norge) er det stadig plakater på bussen osv. om å donere så kanskje jeg bare synes det virker mer vanlig? Har faktisk vurdert det. Det er jo sant at det er fint å "spare" dersom et familiemedlem skulle trenge en, men hvor vanlig er egentlig det? Personlig kjenner jeg ingen som har donert nyre til et familiemedlem.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

100.000 kr er ikke verdet den risikoen det er for meg å donore bort en nyre. Hadde noen tilbudt 1.000.000 kr hadde jeg kanskje gjort det. For familien min hadde jeg gjort det uansett, da hadde jeg ofret alt, de betyr mer en noe annet.

• Liker 1
Gjest Quake
Skrevet

Helt enig. Skjønner ikke hva folk mener de skal bruke organene sine til etter at de er døde? :forvirret:

Hvis jeg ikke tar helt feil er det som regel de samme som ikke mottar medisinsk hjelp også. Har noe med å holde kroppen ren og i sin originale tilstand for å få slippe inn i himmelen. Ødelegger man den så mister man retten til å møte Gud.

Og når hele livet har dreid seg om å komme til himmelriket så vil de selvfølgelig ikke ødelegge det for seg selv ved å donere før eller etter de er død.

Skrevet

Sekta "Jehovas vitner" er vel eit døme på ei gruppe som er mot organdonasjon. Dei er i mot noko så enkelt som blodoverføring og, så vidt eg veit.

Skrevet

Jeg har donorkort, og det er ikke noe plass for underskrifter på mitt? Står bare "navn og telefonnummer til pårørende", men ikke at det skal være signatur. Står også at jeg skal ha fortalt de jeg har som "pårørende" om mitt synspunkt angående donor.

Når jeg er død, trenger jeg ikke organer. Da kan noen som trenger dem få ta dem så mye de ønsker.

Skrevet (endret)

Hm, interessant dette, jeg kunne helt fint gitt bort en nyre til en fremmed. Her jeg bor (ikke Norge) er det stadig plakater på bussen osv. om å donere så kanskje jeg bare synes det virker mer vanlig? Har faktisk vurdert det. Det er jo sant at det er fint å "spare" dersom et familiemedlem skulle trenge en, men hvor vanlig er egentlig det? Personlig kjenner jeg ingen som har donert nyre til et familiemedlem.

Jeg kunne også fint gitt bort en nyre til en fremmed. Skulle det skje at en venn eller familie-medlem trenger å nyre-transplanteres etter at jeg har donert til en fremmed, så kan jeg ikke ha dårlig samvittighet. For jeg har da allerede reddet en annens liv.

Endret av Millimani
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kunne også fint gitt bort en nyre til en fremmed. Skulle det skje at en venn eller familie-medlem trenger å nyre-transplanteres etter at jeg har donert til en fremmed, så kan jeg ikke ha dårlig samvittighet. For jeg har da allerede reddet en annens liv.

Akkurat det jeg også tenker. Man vet aldri hva som skjer i fremtiden, eller om noen i familien noen gang trenger det. På en måte tror jeg nesten det er lettere å donere til en fremmed, fordi da er det jo ikke noe press eller forventninger fra familie for eksempel.

• Liker 1
Gjest Candy Pie
Skrevet

Kunne lett solgt en nyre til et menneske, men det hadde nok vært veldig smertefult kan jeg tenke meg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beholder begge mine nyrer selv, med god samvittighet når det gjelder fremmede. Nær familie ville jeg nok derimot ha lagt meg under kniven for, da regner jeg kun foreldre og søsken, ikke søskenbarn, onkler og tanter.

Forøvrig er det jo sant det noen påpeker, at man med enkelhet kan redde liv uten å gjøre noe så drastisk som å donere ei nyre.

Hadde en fremmed tilbudt meg 100k for ei nyre ville jeg sagt nei uten å nøle. 100k er ikke så mye at det gjør noe.

Anonym poster: fa8bee9f296b0d99a25434bcadf5f22d

Skrevet

Kunne lett solgt en nyre til et menneske, men det hadde nok vært veldig smertefult kan jeg tenke meg...

Selge nyre er ikke mulig, det må vaere en altruistisk gjerning...

Det er vondt i et par dager men faktisk ikke så innmari komplisert etter hva jeg har lest. Kanskje 3-4 dager på sykehus og to uker sykemeldt. De fleste har ingen komplikasjoner etter donasjon.

Gjest Candy Pie
Skrevet

Hvorfor kan vi ikke selge og kjøpe nyrer i Norge? Kunne jo vært interessant det :P

Skrevet

Hvorfor kan vi ikke selge og kjøpe nyrer i Norge? Kunne jo vært interessant det :P

I Norge er det visst ikke mangel på nyrer. Og selv om vi er et rikt land kunne det fort blitt et veldig usunt marked hvor fattige, etter norsk standard, vil selge nyrer...

Skrevet

Kunne ført til uheldige situasjoner der mennesker som har det vanskelig begynner å selge organene sine. Ikke bra.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det finnest jo allereie illegale organisasjonar rundt om i verda som driv med kjøp og sal av organ. Fattige mennesker sel vitale organ til spottpris, medan andre tener seg rike på å selje dei vidare...

Kjempeidé. :ironi:

Endret av imli
  • Liker 1
Gjest Candy Pie
Skrevet

Det finnest jo allereie illegale organisasjonar rundt om i verda som driv med kjøp og sal av organ. Fattige mennesker sel vitale organ til spottpris, medan andre tener seg rike på å selje dei vidare...

Kjempeidé. :ironi:

Det kunne jo blitt gjort annerledes da:)

Solgt til sykehus osv her i Norge.

Men kan se for meg at om det hadde blitt sånn, at vi kunne selge nyren vår å fått x anntall kr så hadde det blitt mange nyrer til overs.

Men de kunne jo blitt solgt videre til andre land da? Eller noe.

Aner ikke jeg, kanskje litt dumt det også. Men synes folk skal få gjøre som de vil, og ser ikke hva som er galt i å selge en nyre egentlig, så lenge man ikke selger begge så klart...høhø:P

Men når jeg dør må de gjerne bruke alt som kan brukes av meg :)

Skrevet

Norge er opptatt av altruisme. HAdde man solgt en nyre hadde man sikkert bare fått en hundrings.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan oppstå komplikasjoner under operasjonen, eller jeg kan selv oppleve at en nyre svikter i fremtiden. Da er det kjipt om man har gitt bort en nyre til en fremmed person. Jeg ville ikke gjort, jeg ville til og emd hatt problemer med å gjøre det for en i familien, men hadde nok gjort det for familie under sterk tvil.

Anonym poster: 67af44bc267918b2a6c070d2c4cb0efa

Gjest Candy Pie
Skrevet

Men jeg skjønner ikke, det finnes folk som trenger en nyre, og om noen vil selge nyren sin for å tjene noen kr så burde vel det være ok? Burde ikke folk ha rett til å bestemme over eget liv og kropp? Burde så klart vært 18 årsgrense, eller kanskje 20 eller 25 eller noe da.

Men en annen ting, om man trenger en nyre en gang, må man betale for den da? Eller får man den gratis?

Skrevet

Man får ikke engang lov til å donere egg. Og så skal man få lov til å donere en nyre?

Jeg syns forøvrig at det teoretisk sett burde vært lov, men etisk sett så kan det være en del betenkeligheter i forhold til dette. Jeg regner med at hadde det globalt vært lov med donasjoner når man er i livet som man tjener penger på, så ville markedet i den tredje verden bli enda mer utnyttet enn det er pr i dag.

• Liker 2
Skrevet

Men jeg skjønner ikke, det finnes folk som trenger en nyre, og om noen vil selge nyren sin for å tjene noen kr så burde vel det være ok? Burde ikke folk ha rett til å bestemme over eget liv og kropp? Burde så klart vært 18 årsgrense, eller kanskje 20 eller 25 eller noe da.

Men en annen ting, om man trenger en nyre en gang, må man betale for den da? Eller får man den gratis?

Synes nesten det er litt vanskelig å ta deg alvorlig når du ser så lite problemer med å selge en nyre... Det er jo et stort inngrep og man må vite hva man går til, og hvis noen som er fattige eller desperate vil donere, tenker de nok ikke veldig godt gjennom hva det betyr...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...