Gå til innhold

vi skal kjøpe hus, men han har brukt sin egenkapital, vil ha min..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg og typen har alltid hatt separat økonomi, avtalen er at vi får felles ved huskjøp. Vi har alltid betalt alt 50/50, og hatt resten selv. Selvsagt har det vært så romslig at vi har stilt opp økonomisk for hverandre, men ellers har vi fokusert på sparing. Jeg har spart 2 år alene, før jeg traff ham, og 2 år nå i forholdet. Jeg har til sammen over 600.000 til EK, 220.000 er det jeg sparte i forholdet. Jeg og kjæresten har ca lik lønn og ingen gjeld fra før. Jeg trodde at han og sparte opp ca 200.000 kr, men det har han ikke.. Han har sagt at han har det, men nå som det er snakk om å ta kontakt med banken for lån, innrømmer han at han ikke har spart...... Han mener at siden jeg har så mye som jeg har, bør jeg overføre halvparten til ham slik at vi "har noe å vise i banken". Jeg på min side er sint!! Her har jeg gjort min del av avtalen, mens han har rota vekk sine penger. Er frista til å ta pengene mine og kjøpe hus alene nå, faen altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cevita

Jeg ville aldri hatt felles økonomi med en slik person, og jeg ville hvertfall ikke hatt en slik person som medlåntaker.

Da ville jeg nok heller kjøpt hus selv, og latt han leie (halvparten av renter og andre nødvendige utgifter) helt til han hadde spart opp nok egenkapital til å kjøpe 50%. (Og da måtte han hatt fullstendig orden på økonomien fram til dette tidspunktet, slik at jeg følte at jeg kunne stole på han igjen).

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig at han tar så lett på at han har løyet for deg synes jeg. Jeg liker ikke så godt slike mennesker, som svikter og lyver og later som, og når de blir avslørt så tenker de at det går fint at at du kan utnyttes.

Eksen min var sånn..dumpet han raskt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en lømmel. sørg da for å skrive kontrakt om at du skal få 300 000 mer enn ham når dere skiller lag og skal selge boligen. for det kommer dere nok til å gjøre hvis dere kjøper kåk sammen.

Anonym poster: 663f517658d4028b8ca4ec8f8b65e4bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grapefrukt

Dette bør du ta som en pekepinn på hvordan lignende problemer vil bli taklet i fremtiden fra hans side.

Jeg ville aldri delt økonomi med en med slike synspunkter, og jeg tror jeg hadde revurdert hele huskjøpet og eventuelt ventet til han enten skjerpet seg eller hadde spart opp like mye selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom fyr du har funnet deg. Han viser at han a) ikke klarer å spare og ta økonomien sin seriøst og b) at han lyver om svært viktige ting. Ikke kjøp hus med denne fyren, han har ikke ting på stell.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*målløs*

Hadde du vært min venninne hadde jeg bedt deg om å tuppe han i rævva. Hadde ikke tolerert denslags økonomisk "utroskap" fra min samboer, det er helt klart. En ting er at han ikke har spart selv, men at han ber om å FÅ 300 000 av dine kroner er jo lavmål!

Synes du skal revurdere både huskjøp og samboeren din. Folk som ikke klarer å ha kontroll på egen økonomi har en tendens til å kløne det til for partneren også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å fy f.. Sett deg IKKE i gjeld sammen med den karen der! Kjøp huset SELV, så kan han bo hos deg og betale husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri stolt på han igjen, hadde ikke lat han leie hos meg heller fordi han hadde sikkert bedt om utsettelse på betaling av husleia til evig tid. Nei finn deg en bedre fyr, det er mange ærlige og snille fyrer der ute. Sorry men du er veldig naiv hvis du fortsetter et forhold med denne fyren :overrasket:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

en ting er at han får IKKE av mine penger til egenkapital. En annen er at jeg seriøst er veldig skuffet og opprørt over tankegangen hans, vil revurdere alt..ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye sterke svar her, men jeg må nesten si meg enig med dem alle. Jeg ville ikke kjøpt hus med en som hadde spart absolutt ingenting. Det er en ting at man ikke klarer å få spart opp akkurat like mye, sånn er det som regel, og skal man dele livet sitt med noen kan man ikke telle kroner og øre, men han har ingenting og forventer i tillegg at du skal legge inn over en halv million når han ikke kan stille opp med noe. Det er uhørt. Jeg stusser ikke bare over hans totale mangel på økonomisk sans og intelligens, men også at han faktisk forventer å kjøpe hus slik situasjonen er nå. Det sier litt om hans holdninger, og jeg ville definitiv avventet til ting var litt mer på stell fra hans side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behold hele egenkapitalen din selv og skriv samboeravtale der dette er spesifisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper dere hus sammen så få kontraktsfestet at du eier prosentvis det du hadde i egenkapital. Så kan dere eie 50/50 av resten. Du gir ham selvfølgelig ikke pengene og du går heller ikke inn i en kontrakt som sier at du hadde x antall kroner i egenkapital og du derfor skal ha samme x antall kroner ut dersom forholdet ryker. Du skal gå for prosent for da får du med deg verdistigningen for de pengene du spytter inn.

Anonym poster: 0d9fa897db0781a554368a973792e14f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

en ting er at han får IKKE av mine penger til egenkapital. En annen er at jeg seriøst er veldig skuffet og opprørt over tankegangen hans, vil revurdere alt..ts

Riktig tenkt. Jeg synes det blir for lettvint om dere skal kjøpe hus og at du skal gå inn med litt større eierandel. Jeg synes det ville vært skummelt å i det hele tatt kjøpe hus med en slik økonomisk slabbedask av en løgner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Jeg hadde ALDRI ALDRI kjøpt hus sammen med en som har løyet om økonomi. Huskjøp er risky buisness, og man gjennomfører ikke det sammen med noen som kanskje har en tvilsom økonomisk sans. Å at han allerede har løyet til deg om noe så stort som dette, viser også at dere potensielt har tillitsproblemer dere i mellom. Å eie et hus sammen er ikke den smarteste løsningen når man ikke kan stole på hverandre.

Jeg hadde nok løpt til banken og fått meg et lån alene, om huskjøp var det neste på agendaen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns som regel at man skal dele med hverandre, men dette blir for drøyt. Hvorfor har han ikke spart? Hva er det han har brukt de pengene han skulle spare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...