Gå til innhold

Mars/April 2013.


Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Vesla har jo startet med å spise en del brødmat og elsker det! Så kom jeg til å tenke på at jeg har hørt at småbarn ikke skal ha over 50% grovtbrød pga mengde fiber og problemet da med fordøyelsessystem? For meg virker det som at joda, noe sant i det kanskje, men danske barn i min familie vokser jo opp på grovt rugbrød. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har faktisk søvnen bedret seg litt og den første tanna kommet. Er også bedret seg med rutiner på mat og søvn:)

Men ho var a våken i over en time i natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har jo startet med å spise en del brødmat og elsker det! Så kom jeg til å tenke på at jeg har hørt at småbarn ikke skal ha over 50% grovtbrød pga mengde fiber og problemet da med fordøyelsessystem? For meg virker det som at joda, noe sant i det kanskje, men danske barn i min familie vokser jo opp på grovt rugbrød. Hva tror dere?

Hm.. Har ikke hørt noe om det. Men hvor gammel var ho da du gav brød fleste gang og hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med brød når hun viste interesse for det, altså for to uker siden tror jeg (blir 7 mnd neste uke). Spiser ikke mye da, ca 1/2 skive. Bare kom på det når brødet hun fikk i dag var 100% grovt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du en halv skive som hun får tygge på selv, Citrus, eller deler du den opp i småbiter? Jeg prøvde å gi snuppa små brødbiter idag siden jeg får i henne så lite grøt, men det meste endte opp på gulvet. ;)

Jeg føler at jeg er den eneste som sliter med å innføre fast føde her. :( Snuppa er ikke så interessert i å bli mata med skje, og kniper igjen munnen etter noen få munnfuller (uansett hva slags mat som gis). Det eneste som er skikkelig poppis er å slurpe i seg Ellas fruktmos eller sutte på kavring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om det. Er nå nettopp at vesla her har begynt å skikkelig gape når jeg kommer med skje. Hun har spist litt grøt til frokost, men nå tømmer hun skåla. Og til middag er det eneste søtpotet og gulrot hun liker.

Men hun er superglad i de fruktmospakkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Little princess

Gir du en halv skive som hun får tygge på selv, Citrus, eller deler du den opp i småbiter? Jeg prøvde å gi snuppa små brødbiter idag siden jeg får i henne så lite grøt, men det meste endte opp på gulvet. ;)

Jeg føler at jeg er den eneste som sliter med å innføre fast føde her. :( Snuppa er ikke så interessert i å bli mata med skje, og kniper igjen munnen etter noen få munnfuller (uansett hva slags mat som gis). Det eneste som er skikkelig poppis er å slurpe i seg Ellas fruktmos eller sutte på kavring.

Jeg hadde ikke turt å gi henne en halv skive å tygge på selv værtfall, det kan være farlig.

Jeg pleier å gi A en tørr brødskorpe iblant og hun mumser det i seg. Jeg syntes ofte hun tar for mye i munnen så jeg er inn å henter ut litt vassent brød som hun samler i munnen.. For noen dager siden var det like før hun fikk det i halsen, og begynte å hoste og slite med å puste, så da fikk jeg hentet ut den lille klumpen med brød i full fart. Det var IKKE en gøy opplevelse! Så heretter er det ingen skorpespising på A..

Hun spiser nå ca en halv brødskiver delt mini-biter med leverpostei noen dager i uken, og det syntes hun er stas! Så gøy å se på henne når hun koser seg med mat :fnise:

Vi begynte forresten å gi litt brød når hun var 5-6 mnd. Vi er veldig heldige som har en frøken som syntes mat er NAM og spiser alt vi gir henne :)

Liker hun safe-feeder'en sin da? Kanskje du kunne prøvd å introdusere mat til henne der først og deretter på skje? Om det kankskje hjelper at hun får prøve selv først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både eple, pære og agurk i safe-feedern, men det er håndtaket som blir sutta mest på. :fnise: Hun syns visst det nettet er litt rart å ha i munnen. Tror jeg bare må være tålmodig, og kanskje hun rett og slett trenger lang tid for å like nye smaker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er utrolig interessert i mat. Hun gaper etter alt. Nå er det ca slik:

08.00 120ml mme og pupp

11.00 120ml mme+ 1/2 avokado og litt banan

15.00 180ml mme

17.30-18.00 grøt

19.00-19.30 150ml mme

03.30-04.30 litt pupp eller en flaske hvis hun ikke roer seg.

Vurderer et måltid til. Ville dere tatt grøt, middag eller brød? Husker ikke hva jeg gjorde med storebror..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Min er utrolig interessert i mat. Hun gaper etter alt. Nå er det ca slik:

08.00 120ml mme og pupp

11.00 120ml mme+ 1/2 avokado og litt banan

15.00 180ml mme

17.30-18.00 grøt

19.00-19.30 150ml mme

03.30-04.30 litt pupp eller en flaske hvis hun ikke roer seg.

Vurderer et måltid til. Ville dere tatt grøt, middag eller brød? Husker ikke hva jeg gjorde med storebror..

Ville prøvd middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at min spiser enormt i forhold til mange her - men alke spiser jo etter hvert:) likevel vesla minst (!) i barselgruppa - en av de andre jentene var over 10 kg på 6 mnd kontroll. Skikkelig tjukkabollegruppe. Har faktisk måttet begynne med å lage middag til vesla nå, hun liker det så mye bedre - og da må det til. Men faktisk veldig lite stress:)

Her nytes frilørdag sammen med barna. Maling, rollespill, tegning osv - og eldste har besøk av kompis. Koselig:) Inspierert av nydelige Ylva til å virkelig NYTE livet rundt meg. Prøver å sette pris på hopping, høye lyder og selvstendige meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ennå ikke hatt 6månederskontroll, skal nå til uken. Utrolig mye sykdom på helsestasjon vår. Må ALLTID bytte time. Men jeg veide henne for noen uker siden å da var hun 8750g. Så tror hun er som hun skal ifølge kurven sin.

Høres ut som en fantastisk lørdag Citrus. Har å følgt med hvordan det går med Ylva. For en sterk familie. Setter ting i perspektiv. Vi har vært med familien til samboer på hytten idag. Veldig koselig, men vesla er inne i en til skeptiskperiode så hun skriker til alle nesten. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik fase har vesla også hatt, men har plutselig snudd de siste to ukene - hurra! Det som er kjipest med den skeptiske fasen er at andre blir litt "skuffa" - smiler barnet og går til alle er det "åååå, sååå snill!!". Nei, ikke snill. Bare ikke skeptisk - en skeptisk unge er ikke slem. Jada, teit kanskje? Men det er litt frustrerende:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er litt fustrerende når dem har slik fase. Syns det har vært mange av dem så samboer er redd hun er alt for lite sosialisert. Men det merkes så utrulig godt på henne at det bare er en periode med litt skeptisk også er hun litt sjenert. Gjemmer seg i halsen på meg med et lurt smil. Synes det er en litt søt periode og igrunn ganske koselig siden det bare er jeg som fungerer da. :ler: Men, skal jeg ha barnevakt så blir det fort litt verre. Noe jeg må ha til uken så er spent på det.

Ble en tung natt her i huset. Vesla fikk så hosteanfall til hun spydde inatt så da ble inn sammen med oss i vår seng. Å da sover ikke jeg noe godt. Så samboer måtte ta henne når hun fant ut at dagen startet halv 07. Hadde jo planer om å la han få sove ut siden han skal på sin aller aller siste jobbuke før pappaperm og ny jobb. Herremin så fort tiden har gått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, her har mensen kommet tilbake :eeeh:

Det forklarer iallefall hvorfor kjære har vært så irriterende i de siste dagene :ler:

Flere som har fått tilbake mensen?

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, her har mensen kommet tilbake :eeeh:

Det forklarer iallefall hvorfor kjære har vært så irriterende i de siste dagene :ler:

Flere som har fått tilbake mensen?

Ja, mensen kan forklare mye. :ler:

Venter nå min tredje eller fjerde runde. Husker ikke lengre. Ikke noe gøy iallefall! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt to runder, nå er jeg 60-og-noe over tiden :klo:

Fire netter uten vesla gikk bra, og pappaen er kjempestolt over å ha fått det til og blitt bedre kjent med datteren sin :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi et lite gjennombrudd på spisinga! Det var et middagsglass fra Hipp med pasta og tomatsaus som visstnok falt veldig i smak! :jepp: Morsomt å se vesla gape etter skjea, det har omtrent aldri skjedd før! ;) Grøt er fortsatt æsj, så da får vi vel fortsette med middag og så håpe at grøt blir mer populært. Har jo bare prøvd disse ferdiggrøtene da, og de smaker jo papp...:P

Kjipt at tanta er tilbake, frøken vims! Her holder hun seg borte foreløpig, og det kan hun bare fortsette med! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...