Gå til innhold

Mars/April 2013.


Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Ja vet at mange vil se at alt er bra og ikke vil si det før uke 12. Men det er faktisk like sikkert i uke 9, som i uke 12. Eneste grunn de sier uke 12 er fordi da går man over i 2. trimester.

Føler tidlig UL er en poppis greie og er nok mest vanlig i de største byene, Men man er uansett aldri sikker på at alt går bra. Har venninner som har mistet uke 7,12,30 og 39. Jeg skjønner at mange vil sjekke at alt er bra for de er redde for ma o.l, men syns det er så trist at så mange går rundt å er nervøse og redde for å miste o.l. Man bør heller slappe av og ta det som det kommer.

Skjønner hvis jeg tråkker mange på tærne nå og det er ikke meningen. Alle har sin grunn. Syns bare det fenomenet med tidlig ultralyd er litt fasinerende og ikke minst litt skremmende utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bestillt tidlig ul, men hadde ikke samboer foreslått det er det ikke sikkert jeg hadde gjort det. Men, når det er sagt - det første som slo meg når testen var positiv i juli var "dette er skummelt". Og det har nok noe med, nettopp som du sier smørblomst, at en aldri har noen garantier. Både når det gjelder svangerskapet og livet forøvrig, ev bekymringer vil sannsynligvis ikke bli mindre verken de neste månedene eller i mange år fremover. Men det er jo en del av "pakka", livet er fullt av risikoer, og slik er det jo med alt. Heldigvis er det vel også slik at en del sjanser er verdt å ta fordi en får mye tilbake - og barn må jo være den ultimate risikoen/sjansen/muligheten her i livet. Det er lett å si her og nå, men jeg håper jeg får lov til å bli mamma utpå vinteren og at jeg greier oppgaven på en fornuftig måte :-)

Har prøvd å ikke tenke så langt fram hittil, men da katalogen fra nøstebarn kom i posten begynte jeg visst å se for meg både strikking av tepper og klær...:-)

Legen min har forresten også påpekt det at etter uke 9 er ting nokså stabilisert, så nå er det snart lov å vise den oppblåste magen og den ekstra gløden :-) 11+3 i dag, krysser fingra for de neste ukene, månedene og årene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at det kan bli litt ekstremt når noen går til ultralyd mange ganger i første trimester uten å ha hatt blødninger eller en forhistorie med spontanaborter, bare fordi de er så bekymret for at noe skal gå galt. Men å ta 1 ekstra tur på ul i tillegg til ordinær ul syns jeg er helt greit. For meg er dette utrolig spennende og jeg har en veldig god magefølelse for at alt er bra. :) Det er stort for meg å få se hva som skjuler seg i magen, jeg bare gleder meg så veldig! :jepp: I mange andre land er det vanlig med ultralyd rundt uke 12, ikke for å sjekke for Downs men fordi det regnes som det beste tidspunktet å sette en riktig termindato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som bekymrer meg litt for tiden! Etter å ha vært på første kontroll hos legen sist uke så syntes legen at livmoren var altfor liten til at jeg kunne være 11 uker på vei. Vet jo at jeg kan ha hatt eggløsning mye senere enn jeg tror, men jeg ble allikevel bekymret. Mest fordi jeg to uker i forveien hadde STERKE smerter i magen som varte i flere timer... Hadde ikke blødninger eller hatt noen smerter i etterkant!

Da slår tanken om MA inn med en gang hos meg. Trøster meg med at de sier at hvis man har en MA så forsvinner symptomene og man vil få negativ graviditetstest etter en uke eller to. Hos legen var testen positivt, så jeg krysser fingrene. Dessuten så er symptomene der enda!

Fastlegen min bestilte allikevel time til tidlig ultralyd, uten at jeg ytret noe ønske om det... Tror hun ville jeg skulle ha det for å finne bedre ut om hvor langt på vei jeg faktisk er. Men må innrømme at jeg bekymrer meg litt og... Skal på tidlig UL i morgen, på dagen hvor jeg har trodd at jeg var de magiske 12 ukene på vei! Så jeg krysser fingrene for hjertelyd og at alt skal være i orden... Også driter jeg i om fosteret er 9-10 eller 12 uker, bare det ser greit ut!!!

Wish me luck!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet at mange vil se at alt er bra og ikke vil si det før uke 12. Men det er faktisk like sikkert i uke 9, som i uke 12. Eneste grunn de sier uke 12 er fordi da går man over i 2. trimester.

Føler tidlig UL er en poppis greie og er nok mest vanlig i de største byene, Men man er uansett aldri sikker på at alt går bra. Har venninner som har mistet uke 7,12,30 og 39. Jeg skjønner at mange vil sjekke at alt er bra for de er redde for ma o.l, men syns det er så trist at så mange går rundt å er nervøse og redde for å miste o.l. Man bør heller slappe av og ta det som det kommer.

Skjønner hvis jeg tråkker mange på tærne nå og det er ikke meningen. Alle har sin grunn. Syns bare det fenomenet med tidlig ultralyd er litt fasinerende og ikke minst litt skremmende utvikling.

Jeg forstår hva du mener, og jeg er enig i at det sikkert er mer utbredt i storbyene med tidlig ultralyd enn på bygda. Allilkevel synes jeg man skal vekte sine ord, for som du sier har alle sin grunn for å ønske tidlig ultralyd. Jeg har feks vært gjennom hva som for meg har opplevdes som et helvete, med småblødninger flere ganger i uka de første 9 ukene. Da er det ikke så lett å slappe av og ta ting som det kommer selv om man får bedyret at det er "heeeeelt normalt med blødninger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil, bør eller må ha tidlig UL - gjør det.

De om ikke vil og ikke må - ikke gjør det.

Heldigvis er det opp til hver enkelt:)

Samme for meg, så lenge andre gjør det de må for ha en ok graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd å ikke tenke så langt fram hittil, men da katalogen fra nøstebarn kom i posten begynte jeg visst å se for meg både strikking av tepper og klær...:-)

Så heldig du er som kan strikke :)

Jeg er nok en av de som bekymrer meg litt for tiden! Etter å ha vært på første kontroll hos legen sist uke så syntes legen at livmoren var altfor liten til at jeg kunne være 11 uker på vei. Vet jo at jeg kan ha hatt eggløsning mye senere enn jeg tror, men jeg ble allikevel bekymret. Mest fordi jeg to uker i forveien hadde STERKE smerter i magen som varte i flere timer... Hadde ikke blødninger eller hatt noen smerter i etterkant!

Da slår tanken om MA inn med en gang hos meg. Trøster meg med at de sier at hvis man har en MA så forsvinner symptomene og man vil få negativ graviditetstest etter en uke eller to. Hos legen var testen positivt, så jeg krysser fingrene. Dessuten så er symptomene der enda!

Fastlegen min bestilte allikevel time til tidlig ultralyd, uten at jeg ytret noe ønske om det... Tror hun ville jeg skulle ha det for å finne bedre ut om hvor langt på vei jeg faktisk er. Men må innrømme at jeg bekymrer meg litt og... Skal på tidlig UL i morgen, på dagen hvor jeg har trodd at jeg var de magiske 12 ukene på vei! Så jeg krysser fingrene for hjertelyd og at alt skal være i orden... Også driter jeg i om fosteret er 9-10 eller 12 uker, bare det ser greit ut!!!

Wish me luck!!! :)

I slike situasjoner er jeg naturligvis helt enig at det er bra du får en tidlig UL og jeg krysser fingrene for at alt er bra :)

Jeg forstår hva du mener, og jeg er enig i at det sikkert er mer utbredt i storbyene med tidlig ultralyd enn på bygda. Allilkevel synes jeg man skal vekte sine ord, for som du sier har alle sin grunn for å ønske tidlig ultralyd. Jeg har feks vært gjennom hva som for meg har opplevdes som et helvete, med småblødninger flere ganger i uka de første 9 ukene. Da er det ikke så lett å slappe av og ta ting som det kommer selv om man får bedyret at det er "heeeeelt normalt med blødninger".

Selvfølgelig er det mange grunner til å ta en tidlig UL og har man blødning er jo det en helt annen sak enn å betale over 1000 kroner for å se at alt er bra uten grunn til bekymring. Jeg hadde blødninger i forrige svangerskap og alle sa det var vanlig. Men jeg var jo selvfølgelig nervøs og redd store deler av tiden mens jeg blødde. Så forstår godt det at du vil ha UL.

Som jeg skrev har alle sine grunner. Har man opplevd SA, MA, blødninger o.l. så er jo dette kjempe forståelig. Jeg hadde selv ikke vært i tvil om å ønske tidlig utralyd da.

Det som jeg mente var alle som betaler masse penger for ultralyd uten noen spesiell grunn til bekymring. Heldigvis har sykehusene blitt strengere på dette og de som ønsker det uten "god grunn" må betale for dette privat. Er mange for tar maaaange flere enn en + ordinær..

De som vil, bør eller må ha tidlig UL - gjør det.

De om ikke vil og ikke må - ikke gjør det.

Heldigvis er det opp til hver enkelt:)

Samme for meg, så lenge andre gjør det de må for ha en ok graviditet.

Naturligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på tidlig ultralyd lørdag, og første svangerskapskontroll fredag :) Tidlig ultralyd er ikke vanlig i min vennekrets. Jeg kjenner ingen som har tatt det.

Selv har jeg bestilt tidlig ultralyd privat. Dette har jeg gjort av flere grunner: Den viktigste er at jeg er usikker på hvor langt jeg egentlig er på vei, da jeg har hatt en svært ustabil syklus. Med utgangspunkt i menstermin er jeg over 12 uker, noe jeg er sikker på at ikke stemmer. Jeg har derfor regnet ut en egen termin fra sånn ca da jeg tror jeg kunne ha hatt eggløsning. Så et klarere svar på ca termindato hadde vært veldig greit.

Det er vel heller ikke til å skjule at jeg/vi er veldig nyskjerrig på skapningen der inne. ER det virkelig noen der? Jeg synes det er greit å se at det er noen der før jeg skal dele nyheten med familie og venner, da jeg sliter med å tro det selv. Når jeg da har muligheten til å betale for ultralyd så gjør jeg det uten å tenke at det er galt. Målet med ultralyden er slett ikke å finne "feil" på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke til å skjule at jeg/vi er veldig nyskjerrig på skapningen der inne. ER det virkelig noen der? Jeg synes det er greit å se at det er noen der før jeg skal dele nyheten med familie og venner, da jeg sliter med å tro det selv. Når jeg da har muligheten til å betale for ultralyd så gjør jeg det uten å tenke at det er galt. Målet med ultralyden er slett ikke å finne "feil" på barnet.

Ultralyd er ikke det dummeste å bruke penger på, spør du meg. :nigo:

Endret av My84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på tidlig UL. Grunnen til at jeg gjorde det, var å få bekreftet at det faktisk var noe som levde inni der. Har hatt veldig få symptomer og følt meg i god form. Har ikke "følt" meg gravid. Er førstegangsgravid, så har ikke noe å sammenligne med.

Jeg gjorde der ikke for å sjekke evt. Misdannelser eller noe, det hadde neppe gjort noe fra eller til ift. Valg uansett.

Etter UL har jeg faktisk følt meg gravid og har innsett at jeg faktisk skal bli mamma. Jeg har begynt å glede meg:-) føler det som en kjempestor lettelse og er veldig glad at jeg gjorde det.

Jeg har ikke hatt blødninger eller andre tegn på at noe er galt, så det var kun for å "overbevise" meg selv om at alt er bra og at det er bare å begynne å glede seg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare på rutine Ul sist, men det var etter den jeg virkelig ble "mamma" - og det ble mye mer virkelig for mannen. Kan godt være jeg hadde betalt for tidlig UL denne gang om formen hadde vært god nok til å dra på det - er ganske sikker på at det er flere inni der :sjokkbla: Meeeeen sikker på det er det mange som har vært før meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar jeg virkelig snart til legen og ber på mine knær etter noe kvalmestillende.... Føler jeg har lagt i denne sengen i flere år. Åhr.... jeg orker ikke mer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har spurt flere ganger - vil ikke gi meg før etter 12. uke. Men det gjør jo at jeg er ikke-fungerende, og livet består av kvalme, oppkast, brekninger og konstante forsøk på å få i seg mat/drikke. Good times:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, så rart. Jeg har på sea band konstant, noen ganger på natten å. Ellers har jeg fersk ingefær i kjøleskapet som jeg hiver i juicepresse med litt eple ol å drikker. Ingefær demper kvalmen bra.

I mine øyne er du overvinnerlig. Hadde aldri klart å blitt så dårlig. Jeg får panikk om jeg må kaste opp. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, streng på det her. Hadde nok fått det om jeg absolutt ikke kunne ligge i sengen hele dagen (var alene med eldstemann f.eks) eller hadde blitt dehydrert og havnet på sykehuset. Men er innmari god på selvpining, så torturerer meg selv med inntak, inntak, oppkast.

Blir forresten fryktelig mye usunt selv om det meste kommer opp igjen og selvfølgelig ingen trening. Dvask jeg?

Sea bands fungerte godt forrige gang etter hvert, men denne gangen synes jeg det er grusomt å ha de på. Ingefær kan jeg brekke meg av til vanlig, desverre, så det har jeg ikke våget meg på.

Det er pokker meg godt det kommer noe helt sinnsykt bra ut av dette og noe som kan nytes i maaange år:) ÅÅÅ, jeg gleder meg! Ser på one born every minute og lurer meg selv til å tro at jeg gleder meg til fødsel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge man får i seg noe så bryr ikke jeg meg om det er sunt eller usunt akkorat nå. Får heller være ekstra nøye når matlysten er ordentlig tilbake igjen. :)

Heldigvis kommer det jo noen utrulig bra ut av denne litt tunge perioden. Som du sier, noe som kan nytes i mange år. :)

Jeg prøvde å få til å se den serien på den linken jeg fikk, men jeg fikk det ikke til. Hehe. Mulig jeg ikke er så flink på å finne rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som bekymrer meg litt for tiden! Etter å ha vært på første kontroll hos legen sist uke så syntes legen at livmoren var altfor liten til at jeg kunne være 11 uker på vei. Vet jo at jeg kan ha hatt eggløsning mye senere enn jeg tror, men jeg ble allikevel bekymret. Mest fordi jeg to uker i forveien hadde STERKE smerter i magen som varte i flere timer... Hadde ikke blødninger eller hatt noen smerter i etterkant!

Da slår tanken om MA inn med en gang hos meg. Trøster meg med at de sier at hvis man har en MA så forsvinner symptomene og man vil få negativ graviditetstest etter en uke eller to. Hos legen var testen positivt, så jeg krysser fingrene. Dessuten så er symptomene der enda!

Fastlegen min bestilte allikevel time til tidlig ultralyd, uten at jeg ytret noe ønske om det... Tror hun ville jeg skulle ha det for å finne bedre ut om hvor langt på vei jeg faktisk er. Men må innrømme at jeg bekymrer meg litt og... Skal på tidlig UL i morgen, på dagen hvor jeg har trodd at jeg var de magiske 12 ukene på vei! Så jeg krysser fingrene for hjertelyd og at alt skal være i orden... Også driter jeg i om fosteret er 9-10 eller 12 uker, bare det ser greit ut!!!

Wish me luck!!! :)

Håper alt har gått bra!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...