Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke rart vi har hatt en liten terrorist i det siste. Her er første tannen kommet igjennom! Det er nok ikke så godt for de små, stakkars :-)

Jeg har hatt mensen en gang men tror nok at det var pga spiralen. Vet ikke om den hadde vært tilbake hvis jeg ikke hadde fått satt den inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også første tann kommet og neste er på vei. I tillegg stod hun på alle fire i dag:) skikkelig i uballanse, men så stolt hun var:)

6mnd kontroll denne uken... Tenk at hun er 6 mnd alt...det går så fort:)

Mensen er ikke tilbake, men er nok pga spiralen.

Har også vært en natt borte fra vesla og det gikk kjempe bra. Hun var bare blid og sov hele natten... Typisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag var vi på 6(7) månedskontroll. Vesla er 8850g og 72cm. Hun har strekt seg 2cm siden jeg målte henne der for tre uker siden om jeg klarte å gjøre det riktig. Så ikke rart at jeg synes hun ser slankere ut. Men fikk beskjed om at hun så bra ut så trengte ikke tenke på det. :)

Og jeg trengte ikke stresse med mat, føler at man må begynne å gi så masse siden de nå kan spise fast føde. Men jeg gir henne nok og det er jo bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen hadde også vesla på 6 måneders (7) kontroll, 72 lang og 9,5 kg - de blir fort store, herremin!

I dag er det Halloween og det er veldig stas med en på 3,5 år - heeerlig dag! Så gøy når det en ukedag plutselig blir noe helt spesielt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er de ikke småttiser lengre. :)

Ååh så koselig! Gleder meg til vesla blir større og vi kan ta mer del i slike aktiviteter. Jeg har ikke noe imot slike tradisjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Ser ut som A er litt mindre ifht de andre her inne, hun var 7500gr og 67 cm når vi var på Åpen Helsestasjon sist onsdag.

Jeg syntes hun hadde strekt seg sååå mye siden 6 mnd kontrollen, men hun hadde bare vokst en hel cm :fnise:

Men hun er ikke den største babyen jeg vet om nei, hun syntes mat er kjempegøy men det er kjedelig å spise for lenge ifølge henne. Håpløst egentlig, når alt annet er mye mer interessant! Må jo omtrent stappe sjeen i munnen på henne litt ut i måltidet.

Men hun legger nok på seg ca 100g i uka, så de mente det var ok på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så ulike - vår er akkurat like lang som eldstemann var, men 2 kg tyngre selv om de var like glad i mat. Så lenge de får i seg væske og næring - har god allmenntilstand og utvikler seg ellers greit på andre måter er det sjeldent noe problem. Like ulike disse små som vi voksne er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 67 cm og 7300 så er ikke så stor hun heller:) men elsker mat og det gjorde det ihvertfall lettere å få opp vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også liten, rundt 66 cm og 7225 g i går. Hadde bare gått opp 15 g på 2 uker!!! Får helt nervesammenbrudd av dette jeg, men de på helsestasjonen er ikke belymra. :P "Hun ser jo ikke mager ut!" er standardsvaret. Begynner å bli flinkere på fast føde nå så det går seg nok til. Men det blir fort litt stress, føler at jeg må få i henne mest mulig mat, men vil ikke gjøre matingen til noe negativt for henne heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en litt større jente skjønner jeg. Hun var 7500 og 67 cm på 5 mnd kontroll. Skal på 6 mnd til uken :-)

Dere husker kanskje jeg klagde litt over nettene her for en liten stund siden? Hun sov jo bare i sengen med meg eller på mannen sin skulder, så ble jo ikke noe søvn på oss. En dag fant vi ut at vi skulle være litt streng, og kun trøste i hennes seng men ikke ta hun opp. Det endte med 30 min skriking (gikk inn hvert 3 min) og hun sovnet til slutt. Dagen etter var det litt grining i kanskje 15 min, og i går INGEN skriking. Hun har jo slitt sånn med å finne søvnen selv siden hun ikke tar smokken.

Så nå ser natten slik ut: lagt mellom 20-21, våkner et par ganger på kvelden men finner roen igjen uten at vi trenger å gå inn. Får mat rundt 03, lagt tilbake i egen seng og finner søvnen selv. Våkner igjen i 6 tiden og får mat i sengen vår, så står vi opp rundt 8. Jeg er sjokkert! Vi har fått en ny baby. SØØVN :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg har en litt større jente skjønner jeg. Hun var 7500 og 67 cm på 5 mnd kontroll. Skal på 6 mnd til uken :-)

Dere husker kanskje jeg klagde litt over nettene her for en liten stund siden? Hun sov jo bare i sengen med meg eller på mannen sin skulder, så ble jo ikke noe søvn på oss. En dag fant vi ut at vi skulle være litt streng, og kun trøste i hennes seng men ikke ta hun opp. Det endte med 30 min skriking (gikk inn hvert 3 min) og hun sovnet til slutt. Dagen etter var det litt grining i kanskje 15 min, og i går INGEN skriking. Hun har jo slitt sånn med å finne søvnen selv siden hun ikke tar smokken.

Så nå ser natten slik ut: lagt mellom 20-21, våkner et par ganger på kvelden men finner roen igjen uten at vi trenger å gå inn. Får mat rundt 03, lagt tilbake i egen seng og finner søvnen selv. Våkner igjen i 6 tiden og får mat i sengen vår, så står vi opp rundt 8. Jeg er sjokkert! Vi har fått en ny baby. SØØVN :D

Oi, for en forandring! Vi sliter med noe liknende som dere slet med tidligere. A våkner og blir rasende om hun ikke får puppen i munnen, det klikker for henne på 30 sekund om jeg ikke finner fram puppen. Og jeg er så lei!!

I natt la hun seg kl 20 og sovnet med en gang, og kl 00 skulle hun ha puppen. Hun er ikke sulten da, hun bare vil ha puppen.. Og jeg blir kokko av dette. I natt våknet hun 00,01,03,05 ca. Hun virker ikke sulten, men hun vil bare kose tenker jeg.

Og om jeg er for treig så KLIKKER det for henne, det er helt utrolig hvor sinna hun blir. Kan gråte seg helt bort..

Og da lurer jeg litt på hva jeg da skal gjøre? Skal jeg ta kampen midt på natta eller hva skal jeg gjøre? For hun legger seg fint på kvelden, flaske i senga, smokk etterpå, litt kos og da sover hun. Men når hun våkner på natta så blir hun er lite monster. Ungen er jo 7 mnd nå, hun trenger jo IKKE mat 4 gang på natten.

Jeg er litt råvill kjenner jeg.. Hvor skal jeg begynne?

Edit: må bare presisere at hun ikke våkner så ofte hver natt, men det er alltid 2-3 oppvåkninger hver natt. Er verre nå enn når hun var 2-3 mnd.

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, for en forandring! Vi sliter med noe liknende som dere slet med tidligere. A våkner og blir rasende om hun ikke får puppen i munnen, det klikker for henne på 30 sekund om jeg ikke finner fram puppen. Og jeg er så lei!!

I natt la hun seg kl 20 og sovnet med en gang, og kl 00 skulle hun ha puppen. Hun er ikke sulten da, hun bare vil ha puppen.. Og jeg blir kokko av dette. I natt våknet hun 00,01,03,05 ca. Hun virker ikke sulten, men hun vil bare kose tenker jeg.

Og om jeg er for treig så KLIKKER det for henne, det er helt utrolig hvor sinna hun blir. Kan gråte seg helt bort..

Og da lurer jeg litt på hva jeg da skal gjøre? Skal jeg ta kampen midt på natta eller hva skal jeg gjøre? For hun legger seg fint på kvelden, flaske i senga, smokk etterpå, litt kos og da sover hun. Men når hun våkner på natta så blir hun er lite monster. Ungen er jo 7 mnd nå, hun trenger jo IKKE mat 4 gang på natten.

Edit: må bare presisere at hun ikke våkner så ofte hver natt, men det er alltid 2-3 oppvåkninger hver natt. Er verre nå enn når hun var 2-3 mnd.

Var akkurat slik vi hadde det. Og jenten vår er veldig sta og ikke kjempe enkel, så derfor er jeg veeeldig overrasket. Kunne ikke drømt om det engang. Vi har hvertfall kjøpt sånne vugge-klosser på sengen hennes så vi kan vugge litt om hun våkner. Det kan jo hjelpe litt. Men nå bare trøster vi i sengen om hun våkner men ikke er sulten. Hun skrek egentlig bare første kvelden og ikke om natten. Hvorfor har vi ikke gjort dette før!? Har jo 2-3 helt forferdelige uker nå der mannen har tatt hun halve natten, og nå trenger han ikke stå opp igjen.

Var selvfølgelig ikke kjekt når hun skrek litt første gangen, men vi visste at hun var mett og alt, og vi gikk ofte inn så hun visste at vi var der. Om dette fortsetter så er jeg i himmelen hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Little princess

Var akkurat slik vi hadde det. Og jenten vår er veldig sta og ikke kjempe enkel, så derfor er jeg veeeldig overrasket. Kunne ikke drømt om det engang. Vi har hvertfall kjøpt sånne vugge-klosser på sengen hennes så vi kan vugge litt om hun våkner. Det kan jo hjelpe litt. Men nå bare trøster vi i sengen om hun våkner men ikke er sulten. Hun skrek egentlig bare første kvelden og ikke om natten. Hvorfor har vi ikke gjort dette før!? Har jo 2-3 helt forferdelige uker nå der mannen har tatt hun halve natten, og nå trenger han ikke stå opp igjen.

Var selvfølgelig ikke kjekt når hun skrek litt første gangen, men vi visste at hun var mett og alt, og vi gikk ofte inn så hun visste at vi var der. Om dette fortsetter så er jeg i himmelen hvertfall!

Kjenner igjen det du sier om sta baby du! Her klikker A om hun ikke får alt på sin måte, så jeg ser svart på dette egentlig :fnise:

Vi er for øyeblikket ute å reiser, så vi får ikke helt til de samme leggerutinene her som hjemme. Siden vi kom hit har hun ligget i senga mi fra hun legger seg på kvelden. Det gjør ikke ting lettere liksom.

Men ligger frøkna di i sin egen seng fra dere legger henne på kvelden til morgenen etter? Om ikke, hva gjør du når hun våkner for pupp på natten, tar henne i din seng og så sover dere der videre mens hun spiser?

Vi er i en ideel situasjon for å nattavvenne nå egentlig, da vi ikke er i leiligheten vår i Oslo med en haug naboer oppå oss. Men i en stor enebolig uti skogen, uten folk som blir plaget av babygråt.

Men jeg kjenner jeg gruer meg til å ta kampen...

Edit: ser nå at du legger henne tilbake i sin egen seng etter nattmat. Gikk litt fort ;)

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg hadde det slikt dere har det og rådet hun fikk fra helsesøster var å ta en helg der bare pappan sov med ungen. Mammaen sov på et annet rom slik at ungen ikke luktet melken så måtte pappen avvenne ungen puppekos om natten. Og det fungerte for dem.

Ellers så er det rådet jeg kan komme å være konsekvent, bare smokk om natten eller noe annet, bare ikke gi pupp for å få henne til å sove. Det blir hardt, men det er verdt det.

Her har ikke vesla fått mat om natten siden hun var to måneder, så lenge dem spiser nok om dagen så trenger dem ikke mat om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg hadde aldri drømt om at det kom til å gå så bra! I dag også, la hun 20.30, litt sutring og etter 10 min sov hun. Jeg tar hun opp i sengen kun når hun våkner i 6 tiden, for ellers må vi stå opp da. Og det syntes mor er litt tidlig ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg hadde aldri drømt om at det kom til å gå så bra! I dag også, la hun 20.30, litt sutring og etter 10 min sov hun. Jeg tar hun opp i sengen kun når hun våkner i 6 tiden, for ellers må vi stå opp da. Og det syntes mor er litt tidlig ;P

Godt å høre at det går bra. :) Det er ikke alltid det skal så mye mer til enn bare noen små dager med forsøk.

Her ble vesla litt innstilt på å byssing fra pappaen mens hun var syk, men når han dro på jobb å da måtte jeg få henne til å sovne i sengen igjen. Men det gikk tilslutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...