Gå til innhold

Romfolk er også folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med dem som prøver å få seg en jobb men ikke får det ?

De må gjøre det det ærlige spanjoler, nederlendere og andre som har samme problem må gjøre: reise tilbake der de kom fra.

Anonym poster: 4aa924c9c1366484efd873fe1bccc822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som slår meg et at flere sier at hvis de hadde tatt jobb og betalt hadde dere ikke hatt noe mot dem, men problemet er at det er kanskje ikke så mange som får jobb eller vil ansette dem, og hvilke valg har de da?

Hva med dem som prøver å få seg en jobb men ikke får det ?

Jeg er ikke blant dem som mener at det hadde vært greit bare de hadde jobbet. Det er alt for mange arbeidsinnvandrere her allerede!

Og disse sigøynerne klarer selvsagt ikke å skaffe seg jobb. De har aldri vært villige til å tilpasse seg normale samfunnskrav, men insisterer på deres egen livsførsel og kultur som er inkompatibelt med et moderne samfunn. Bl.a. lar de ikke barna få normal skolegang, fordi de ofte reiser og fordi de skal bortgiftes tidlig... Det er neppe mange av dem som snakker engelsk.

Anonym poster: a38f26931930dd98f1f44ce1aacc9d41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltenberg og Jagland uttrykker sterk bekymring for de brunsorte tendenser og den ekstreme rasismen som kommer til syne hos det norske folk.

Det vel også omtrent det mest konstruktive de klarer å gjøre.

Å faktisk gjøre noe med problemene vi har fått kastet på oss, ser de ikke ut til å makte. Rikspolitikerne viser en type maktesløshet man kjenner igjen bl.annet fra Krekarsaken.

Men som sagt, klage, det kan de. Men det kan jo alle få til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drar de et annet sted og prøver å finne jobb der. Enkelt.

Og der får de heller ikke en jobb. Så da drar de videre til et annet sted. Virker kjent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må gjøre det det ærlige spanjoler, nederlendere og andre som har samme problem må gjøre: reise tilbake der de kom fra.

Anonym poster: 4aa924c9c1366484efd873fe1bccc822

De kommer ikke fra noe sted, i den forstand at de ikke er akseptert noe sted. Et gedigent problem, tatt i betraktning at alle må være et eller annet sted.

Alle steder der de kommer, så vil man helst at de skal dra et annet sted. Ærlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er verdens rikeste land, og kan fint hjelpe mange flere. Men kjenner jeg deg rett synes du det er viktigere med en ny flatskjerm-TV enn å bidra litt til å gjøre fattige folk rikere.

Anonym poster: 4a452277afe41551814c209dfddc7a2b

følger du mye med? ja vi har penger, men vi BRUKER sinnsyke penger også. Jeg kommer fra en turistplass, så penger får vi jo, men likevel har vi ikke råd til noe.. stillinger kuttes, barnehager og flere skoler er lagt ned osv. Er for lett å si at vi er rik. Sett deg inn i økonomien og hvordan pengene brukes, så skal du se at vi ikke har masse penger å drysse bort til alle i hele verden som trenger det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

følger du mye med? ja vi har penger, men vi BRUKER sinnsyke penger også. Jeg kommer fra en turistplass, så penger får vi jo, men likevel har vi ikke råd til noe.. stillinger kuttes, barnehager og flere skoler er lagt ned osv. Er for lett å si at vi er rik. Sett deg inn i økonomien og hvordan pengene brukes, så skal du se at vi ikke har masse penger å drysse bort til alle i hele verden som trenger det.

Så, hvor mye penger bruker vi på en gruppe sigøynere som setter opp camp på et jorde noen måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der får de heller ikke en jobb. Så da drar de videre til et annet sted. Virker kjent?

Vil de ha jobb, så leter de etter et sted hvor deres kompetanse og kvalifikasjoner er etterlyst. Istedet for å drive med kriminalitet bare fordi de ikke kan finne jobb et bestemt sted. Det gjelder alle, uansett rase, etnisitet og opprinnelse. Syns du at en ung man som sier: Gi meg 1 mil. NOK og så drar jeg av sted er reell arbeidssøker? Jeg ser ikke hvordan Norge har behov for akkurat slik tankegang.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvor mye penger bruker vi på en gruppe sigøynere som setter opp camp på et jorde noen måneder?

Det kommer an på hvor jordet er og hvor mye det er å tigge og stjele fra beboerne rundt, og er jordet i nabolaget ditt, så kommer det an på hvor mye dere i nabolaget fokuserer på å rydde opp etter forsøpling, urinering og avføring i nabolaget deres.

Anonym poster: 01787edc2bf70500bd41cca6876829bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt opp til deg å bestemme hvilke alternativer folk trenger.

La meg si det slik: Du lever i en drømmeverden, der du innbiller deg at du kan ønske problemer eller problematiske mennesker bort. Det kan du ikke. Vi liker kanskje ikke måten sigøynere lever på. Jeg tror ikke jeg ville ønske et slikt liv selv. Jeg aner ikke hvilke muligheter de evt har til å komme seg ut av det, eller om de engang er interessert. Men det blir litt på siden. Det som er et faktum som dere later til å være blinde for, er at den eneste måten å bli kvitt dette "problemet", er å stenge grensene, forby tigging totalt, og hengi seg til almen trakassering av sigøynere, og ellers andre man av forskjellige grunner ikke liker. Men da har vi fått et samfunn som ikke virker så forbannet attraktivt på meg lenger.

Faktum er at sigøynerne ER her, vi har ingen mulighet til å holde dem ute, og det eneste vi egentlig kan gjøre, om vi ønsker å fortsatt respektere våre egne verdier, er å behandle dem som folk.

Alternativene er, etter min mening, langt verre enn litt søppel, tigging og småkriminalitet.

Ok, men det er jo litt ergerlig at det eneste alternativet til å kaste våre egne verdier på sjøen, er at vi bare må finne oss i svineriet.

Nabolaget mitt har de siste årene vært vertskap for en betydelig andel av de tilreisende sigøynerne. De har bosatt seg i parkene, til fortrengsel for beboerne i nabolaget, og genererer imponerende mengder søppel der. De bruker lekeplassen til sønnen min som toalett. Flere ganger i uka våkner vi opp til en bakgård hvor alle søppeldunkene er tømt utover bakken, fordi noen miljøvennlige turister har sjekket om det er noe der som kan gjenbrukes.

Personlig synes jeg dette er temmelig utrivelig. Det har ingenting å gjøre med at de er sigøynere. Jeg hadde mislikt det like sterkt om det hadde sittet en svenske og bæsja på lekeplassen. Svensken hadde imidlertid blitt håndtert raskt og greit, uten noen større medieoppslag eller debatter. Men når det er sigøynere som står for svineriet, er det ikke mulig å få gjort noe med det uten å rasere vår egen sivilisasjon. Pussig det der.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer ikke fra noe sted, i den forstand at de ikke er akseptert noe sted. Et gedigent problem, tatt i betraktning at alle må være et eller annet sted.

Alle steder der de kommer, så vil man helst at de skal dra et annet sted. Ærlig eller ikke.

Hvis det er slik at de blir bedt om å reise videre overalt hvor de kommer - kunne det da være en idé at også gjestene, og ikke bare vertskapet, vurderer om det er noe man kan gjøre annerledes?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fønix:

Du har misforstått. Romfolket er et reisende folk. Det betyr at man ikke har samme forhold til eiendomsrett som de fastboende. Fastboende ser på ting på en annen måte, å anskaffe seg nye ting hele tiden er selve kjernen i fastboende sine liv. For et nomadefolk som alltid er på farten er det ikke slik. Ting i seg selv har ikke verdi og respekt for andres eiendom er derfor ikke tilstede på samme måte. For romfolk har ting bare verdi så lenge de kan brukes i løpet av reisen, ellers er ting verdiløst.

Romfolket trives slik. Fellesskapet og friheten som en reise i flokk innebærer er helt fantastisk og et slikt samhold skaper ingen tapere. Med dine fastboende-øyne så tenker du kanskje at man er taper om man reiser rundt og tigger og ønsker å bli som deg, en fastboende med masse ting, men det er ikke slik romfolket tenker. Romfolket ser på din tilværelse som et mareritt og et skrekkabinett som man må unngå for enhver pris. Å se på disse folkene som fattige og på "bunnen av samfunnet" blir helt feil. Når man omtaler noen som tapere, så antyder man samtïdig at det finnes noen på motsatt side, vinnere, og det er de fastboende med masse ting. For romfolk består livet av en konstant vandring, et ekte liv i et fellesskap der man kan være fri.

Anonym poster: 01787edc2bf70500bd41cca6876829bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fønix:

Du har misforstått. Romfolket er et reisende folk. Det betyr at man ikke har samme forhold til eiendomsrett som de fastboende. Fastboende ser på ting på en annen måte, å anskaffe seg nye ting hele tiden er selve kjernen i fastboende sine liv. For et nomadefolk som alltid er på farten er det ikke slik. Ting i seg selv har ikke verdi og respekt for andres eiendom er derfor ikke tilstede på samme måte. For romfolk har ting bare verdi så lenge de kan brukes i løpet av reisen, ellers er ting verdiløst.

Romfolket trives slik. Fellesskapet og friheten som en reise i flokk innebærer er helt fantastisk og et slikt samhold skaper ingen tapere. Med dine fastboende-øyne så tenker du kanskje at man er taper om man reiser rundt og tigger og ønsker å bli som deg, en fastboende med masse ting, men det er ikke slik romfolket tenker. Romfolket ser på din tilværelse som et mareritt og et skrekkabinett som man må unngå for enhver pris. Å se på disse folkene som fattige og på "bunnen av samfunnet" blir helt feil. Når man omtaler noen som tapere, så antyder man samtïdig at det finnes noen på motsatt side, vinnere, og det er de fastboende med masse ting. For romfolk består livet av en konstant vandring, et ekte liv i et fellesskap der man kan være fri.

Anonym poster: 01787edc2bf70500bd41cca6876829bd

Godt mulig, men jeg har ikke omtalt noen som tapere eller vinnere. Jeg synes bare at det er plagsomt at noen endevender søppeldunken min og driter på lekeplassen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fønix:

Du har misforstått. Romfolket er et reisende folk. Det betyr at man ikke har samme forhold til eiendomsrett som de fastboende. Fastboende ser på ting på en annen måte, å anskaffe seg nye ting hele tiden er selve kjernen i fastboende sine liv. For et nomadefolk som alltid er på farten er det ikke slik. Ting i seg selv har ikke verdi og respekt for andres eiendom er derfor ikke tilstede på samme måte. For romfolk har ting bare verdi så lenge de kan brukes i løpet av reisen, ellers er ting verdiløst.

Romfolket trives slik. Fellesskapet og friheten som en reise i flokk innebærer er helt fantastisk og et slikt samhold skaper ingen tapere. Med dine fastboende-øyne så tenker du kanskje at man er taper om man reiser rundt og tigger og ønsker å bli som deg, en fastboende med masse ting, men det er ikke slik romfolket tenker. Romfolket ser på din tilværelse som et mareritt og et skrekkabinett som man må unngå for enhver pris. Å se på disse folkene som fattige og på "bunnen av samfunnet" blir helt feil. Når man omtaler noen som tapere, så antyder man samtïdig at det finnes noen på motsatt side, vinnere, og det er de fastboende med masse ting. For romfolk består livet av en konstant vandring, et ekte liv i et fellesskap der man kan være fri.

Anonym poster: 01787edc2bf70500bd41cca6876829bd

Det er du som har misforstått noe. De har veldig nær forhold til gull, penger og andre sine eiendeler. En sigøyner jeg kjenner fortalte meg en gang at deres filosofi er Mine ting er bare mine ting, andre sine ting er felles ting, derfor er det greit å stjele. I mine øyne er det ganske merkelig å tenke slik og jeg finner meg ikke i dette. Jeg har ikke noe imot at de gjenbruker ting andre har kastet, så lenge det ikke fører til forsøpling. Ellers er det greit med reisende liv også, man da må de ikke kreve forskjellige støtteordninger og rettigheter som fastboende. Når man nekter å ta utdanning og ha fast jobb, så kan man ikke forvente av samfunnet å behandle han eller henne på absolutt samme måte som man behandler en fastboende skattebetaler. Kultur er ingen unnskyldning. Hvordan integrerer man noen som ikke vil bli integrert? Med tvang?

Anonym poster: c22e3dbbbb0ee6c55d13925ab78ff683

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fønix:

Du har misforstått. Romfolket er et reisende folk. Det betyr at man ikke har samme forhold til eiendomsrett som de fastboende. Fastboende ser på ting på en annen måte, å anskaffe seg nye ting hele tiden er selve kjernen i fastboende sine liv. For et nomadefolk som alltid er på farten er det ikke slik. Ting i seg selv har ikke verdi og respekt for andres eiendom er derfor ikke tilstede på samme måte. For romfolk har ting bare verdi så lenge de kan brukes i løpet av reisen, ellers er ting verdiløst.

Romfolket trives slik. Fellesskapet og friheten som en reise i flokk innebærer er helt fantastisk og et slikt samhold skaper ingen tapere. Med dine fastboende-øyne så tenker du kanskje at man er taper om man reiser rundt og tigger og ønsker å bli som deg, en fastboende med masse ting, men det er ikke slik romfolket tenker. Romfolket ser på din tilværelse som et mareritt og et skrekkabinett som man må unngå for enhver pris. Å se på disse folkene som fattige og på "bunnen av samfunnet" blir helt feil. Når man omtaler noen som tapere, så antyder man samtïdig at det finnes noen på motsatt side, vinnere, og det er de fastboende med masse ting. For romfolk består livet av en konstant vandring, et ekte liv i et fellesskap der man kan være fri.

Anonym poster: 01787edc2bf70500bd41cca6876829bd

Det er da slettes ikke riktig at alle disse romfolkene reiser hele tiden. Vi ha hørt mange historier fra deres hjemsteder rundt om i Europa, -ikke minst gjennom noen av dokumentarfilmene som har blitt linket til der, hvor de mest suksessfulle av dem, har klart å bygge seg enorme slott for pengene deres "arbeidsinnsats" i utlandet har medført. Det var nylig også et intervju med en av tiggerne som fortalte at an var her for å spare for å skaffe baderom til den nye 2-romshuset hjemme.

Dessuten, når mennesker reiser, er det rimelig at de betaler "leie" av det de forbruker på stedet, og ikke snylter på de fastboene som har betalt inn til lokalsamfunnet gjennom år. Er man ikke bofast og eier av det man bruker, får man leie, enten det er hotellrom eller leie av feriebolig.. Dette gjelder alle! Ingen moderne samfunn ønsker søppelplukkere, bypark-campere med den forsøplingen det medfører. Det undergraver det samfunnet vi forsøker å opprettholde med hensyn til sikkerhet og hygiene. Det er som å gå flere hundre år bakover i tiden.

Nå er det spennende om det likevel kommer ytterligere flere hundre romfolk, som tidligere varslet. På en måte håper jeg nesten på det, slik at situasjonen blir såpass aksentuert, at selv de snilleste snillistene får seg en øyeåpner og møter seg selv i døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For romfolk består livet av en konstant vandring, et ekte liv i et fellesskap der man kan være fri.

I så fall bør vi være gjestfrie og få dem til å benytte denne friheten til å reise et annet sted fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjerne reise alt de vil uten at i hvert fall jeg skal si noe på det, men de får finansiere reisingen sin på ordentlig vis, sørge for at ungene får undervisning og etterlate boplassen slik den var da de kom. Det klarer de om de bare vil. Andre har klart det før dem.

Anonym poster: d4520f621ea95f397806e18645352a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og der får de heller ikke en jobb. Så da drar de videre til et annet sted. Virker kjent?

Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så har disse romfolkene statsborgerskap i et europeisk land, antagelig Romania og Bulgaria, og da er det det landet hvor de har statsborgerskap som har ansvaret for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fønix:

Du har misforstått. Romfolket er et reisende folk. Det betyr at man ikke har samme forhold til eiendomsrett som de fastboende. Fastboende ser på ting på en annen måte, å anskaffe seg nye ting hele tiden er selve kjernen i fastboende sine liv. For et nomadefolk som alltid er på farten er det ikke slik. Ting i seg selv har ikke verdi og respekt for andres eiendom er derfor ikke tilstede på samme måte. For romfolk har ting bare verdi så lenge de kan brukes i løpet av reisen, ellers er ting verdiløst.

Romfolket trives slik. Fellesskapet og friheten som en reise i flokk innebærer er helt fantastisk og et slikt samhold skaper ingen tapere. Med dine fastboende-øyne så tenker du kanskje at man er taper om man reiser rundt og tigger og ønsker å bli som deg, en fastboende med masse ting, men det er ikke slik romfolket tenker. Romfolket ser på din tilværelse som et mareritt og et skrekkabinett som man må unngå for enhver pris. Å se på disse folkene som fattige og på "bunnen av samfunnet" blir helt feil. Når man omtaler noen som tapere, så antyder man samtïdig at det finnes noen på motsatt side, vinnere, og det er de fastboende med masse ting. For romfolk består livet av en konstant vandring, et ekte liv i et fellesskap der man kan være fri.

Anonym poster: 01787edc2bf70500bd41cca6876829bd

Det er greit nok at noen reiser. Jeg har reist mye selv og besøkt over hundre land. Men jeg har betalt reisene mine selv, og har aldri forlangt at andre skal betale for mine reisekostnader og mitt livsopphold. Det som irriterer meg, og sikkert mange andre, er at romfolket forventer at vi andre skal betale for deres reiser og deres livsopphold, og det er ikke jeg villig til, selv om romfolket har vært hatet og foraktet i hundrevis av år og ble gasset av Hitler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...