Gå til innhold

Romfolk er også folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Romfolket er ikke folk, så lenge de lever som dyr! De tigger, forsøpler, stjeler og driter overalt. Så lenge de lever på denne måten, kan de aldri regne med å bli akseptert noe sted. Jeg begriper ikke at de ikke forstår dette selv!

Jeg hadde ikke hatt noe i mot at de ferierte og satte opp telt her og der, om de bare kunne ha holdt det rent rundt seg, ikke laget bråk eller drevet med kriminalitet slik disse gjør. På generellt grunnlag pleier jeg ikke å ha forakt for mennesker utelukkende basert på deres rase og opprinnelse, så lenge de oppfører seg skikkelig. Men jeg kjenner at jeg blir mektig provosert av måten disse romfolkene tar seg til rette på.

Hvis det er kriminalitet du er opprørt over så ville jeg ha fokusert på andre innvandrergrupper i stedet, somaliere, nord-afrikanere f.eks. Eller enkelte grupper fra midtøsten. Jeg sier ikke at ikke rom-folket begår kriminelle handlinger, men det dreier seg vel da om vinningkriminalitet, ikke voldskriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hvorfor ikke? Alle mennesker må være et sted.

Edel tanke, men ikke helt uproblematisk.

Du kan jo se hva du ville hatt i vente dersom du hadde gjennomført dette.

http://www.f-b.no/ny...nerne-1.6054874

Anonym poster: d4520f621ea95f397806e18645352a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling med bacon er genialt. Egentlig er vel de fleste ting med bacon rundt, geniale. Jeg vil absolutt anbefale det, og det at du nå forteller at kylling med bacon er fast kost blant sigøynere, gjør at jeg får nytt håp. De har skjønt hva "billig og bra" handler om. Billigere kjøtt en kylling skal du lete lenge etter, men det er beklageligvis litt tørt. Det problemet løser man med å pakke den inn i et lag av deilig bacon før man steker det.

Hvis de har en etnisk vri på dette, så kunne de gjøre det skarpt med kylling-i-bacon-sjapper. Jeg ville mye heller spist der, enn på en kebabsjappe.

Fra spøk til revolver, så er det ikke akkurat dyrt med first price bacon og kylling. En kylling koster vel litt over 30 kroner i butikken, og bacon pakkene deres koster rundt det samme, og har ganske mye bacon. En kylling gir nok kjøtt til 2-3 måltider, så det er ikke akkurat snobbemat.

Anonym poster: 407d079ffd0c1ea3024e8844cf97cf6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever man på sultegrensa er det meste dyrt.

Da jeg var student var det ikke sjans i havet for at jeg kunne koste på meg kyllig med bacon.

Anonym poster: d4520f621ea95f397806e18645352a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever man på sultegrensa er det meste dyrt.

Da jeg var student var det ikke sjans i havet for at jeg kunne koste på meg kyllig med bacon.

Anonym poster: d4520f621ea95f397806e18645352a5f

Jeg har levd som student, og klarte det fint. Kjøper du en kylling så har du 3 middager.

Anonym poster: 407d079ffd0c1ea3024e8844cf97cf6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det blir straks dyrere når man surrer bacon rundt.

Den var neppe kjøpt i Norge, og man skal ikke lenger enn til Sverige for å få den til 1/3 av prisen.

Anonym poster: 848f8b2140a3ac7de02bbce363fce368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler da skatt av trygd! Og det er mange som har gått på trygd hele livet. Så det du mener er at nordmenn skal nyte flere goder enn andre, bare fordi de er norske! Det er faktisk rassme.

Anonym poster: 4a452277afe41551814c209dfddc7a2b

Unnskyld meg, men WHAT?? Selvfølgelig skal vi nyte godt av goder vi har i Norge, bare fordi vi er norske! Rasisme fordi ikke gud og hvermann kan komme til Norge og få trygd fra dag 1, det blir bare for dumt.

Er det rasisme hvis familien din er rike, og du av den grunn har goder som andre ikke har? Er det greit at venner og naboer kommer på døra og krever penger, for du har jo så mye likevel? Hvis de ikke får, så streiker de ved å campe i hagen din.

Jeg fatter ikke at folk kan være så naive, og rett og slett dumme!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gnåler dere om at Rom-folket kommer for å få trygd? Finnes det noen eksempler på at så har skjedd med tilreisende sigøynere fra andre land? Vi har jo vår egen lille gruppe som etter hva jeg forstår hører til her. Greit nok. De er ikke mer trygda, de, enn noen av de titusenvis av presumptivt verdig trengende nordmenn som også går på trygd.

Du har jo erklært krig mot velferdsstaten for lenge siden.

Bladet Kapital har i siste nummer en gjennomgang av Norges sigøynerpolitikk, som knapt kan kalles annet enn en gedigen fiasko.

De 500 sigøynerne i Norge lever stort sett på trygd og offentlige stønader. Angivelig er ingen av dem i fast jobb. Kapital anslår de årlige utgiftene til uføretrygd og sosiale stønader til 60 millioner kroner. Sigøynerne presser leger og psykiatere for å få erklæringer om alvorlige psykiske lidelser.

Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert.

http://www.na24.no/article1167838.ece

Hadde Norge hatt like mange sigøynere som Romania, som mange synes er helt greit, siden "folk er folk", så hadde Norge vært et u-land av verste sort!

Anonym poster: a9e434e18527b0cd5a87bf6530231672

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første romfolk som kom til Norge for rundt 500 år siden ble kalt "tatere" som opprinnelig betyr "folket fra helvete" etter Tartarus.

Disse menneskene lever som nomader, et reisende folk, slik menneskene har gjort det i 95% av historien på jorda. De har sin frihet ved sitt omreisende liv. De lever i nuet, med null planlegging for fremtiden, og hva den vil bringe. Det indre fellesskapet i gruppen skaper et veldig sterkt samhold som de overlever på.

Men for fastboende representerer disse menneskene og den livsstilen det komplette kaos. Vi har gått vekk fra nomadetilværelsen og blitt bonde (boende) og utviklet oss derfra. Kan vi da akseptere disse menneskenes livsstil annet enn på museum? Er vi ikke nødt til å presse din inn i våre normer, selvom de kommer til å bli tapere slik som indianere og andre folk blir når vi tar fra dem kjernen i kulturen og de blir fastboende? I dag har romfolket sin egen definisjon av suksess, som gir de en frihet og et fellesskap som de vil miste hvis vi bryter dem ned.

Finnes det egentlig noen løsning på dette problemet?

Anonym poster: 319ca7b1cf1ebe8fcc57b0e4be57ad6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romfolket kommer hit på lik linje med andre EU-borgere, og er her på egen forsorg. Til motsetning fra hva jeg oppfatter at "alle" tror, er det ikke slik at de ved ankomst til landet får tildelt hvert sitt sugerør til statskassen.Hvis de mot formodning (MERK: Mot formodning) skulle få arbeid, så vil dette avstedkomme skatteplikter, og betaler de inn til fellesskapet, så utløser dette rettigheter - noe annet ville være urimelig, les: "Få deg jobb. Får du jobb er du velkommen og du betaler skatt. Men siden du er deg, gir ikke din skatteinnbetaling deg noen som helst rettigheter....men skattepengene dine vil vi ha, uansett". Snart kommer vinteren, og det blir kaldt og surt her, og det vil kort og godt ikke lønne seg for dem å reise tvers over Europa.

Hvis de får illegalt arbeid, er jeg egentlig mer sur på dem som utnytter dem, enn romfolket.

Problemet er vel at det er ubehagelig å se armod så direkte og nært. Forskning viser at de som sitter i laser på gaten ikke er spesielt mer kriminelle enn noen andre, og det man påstår er organisering er ofte mer en slags "hvis du tar det gatehjørnet, så ta deg dette"-affære, enn den der påståtte "bakmenn"-modellen..

At man synes de er plagsomme, er en helt kurant og ærlig ting - men jeg ser at mange av de påstandene som kommer frem rundt dem, faktisk ikke er sanne. Staten gir dem faktisk ikke en krone. Har selv jobbet på sosialkontor, og det å yte hjelp til folk som diller rundt på turistvisum er totalt uaktuelt.

Si gjerne at du vil ha dem ut, fordi de er skitne og plagsomme....det er en 100% ærlig ting, men vær så snill å prøve å være noe edruelig i påstandene om hva staten faktisk gjør, eller ikke gjør.

Og de drar snart hjem. Norge er kaldt og surt igjen, om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi setter opp toaletter som fungerer som en slags post-modernistisk bleie.

:skratte:

Men for å være litt seriøs: Jeg tror du har et godt poeng der, TS. Jeg tror mye av konfliktene kommer av kulturkonflikter. Den type nomadesamfunn passer rett og slett ikke inn i vår kultur lenger. Jeg vet vel egentlig ikke hvilke land som hadde vært passene for nomadesamfunn lenger. Det er trist, men det er slik realitetene er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest taschenspieler

De drar når vi har pakka inn lommebøkene i boblejakke, når det blir såpass isete at de bare står og spinner på stedet når de skal fort av sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egentlig noen løsning på dette problemet?

Det er fullt mulig å være fri og frank til å reise rundt samtidig som du er et verdifullt medlem av samfunnet. Ungene kan få undervisning via internett, det er jo dette norske foreldre gjør dersom de skulle få lyst til å ta med ungene på jordomseiling. Selvfølgelig krever dette at foreldrene har evne og ikke minst vilje til å følge opp ungene, og det er vel her det stopper opp tenker jeg.

Man kan klare seg fint som gatemusikant eller gjøgler, men det krever at man faktisk legger litt arbeid i opplegget. Jeg så en nederlender som opptrådte i Oslo, han samlet en stor folkemengde og publikum var storfornøyde.

Romfolket skryter av sin musikalske arv, men den har ikke jeg hørt noe til.

Gidder de å faktisk gjøre ære på den rike håndverkertradisjonen de skryter av kan de starte nettbutikk, ikke flyte på forfedrenes kunnskaper. Da kan de reise rundt alt de vil og samtidig tjene penger på en anstendig jobb.

Anonym poster: 069c2b43cfab1bdde62183c991cf43fe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig med deg, ts. Norge slipper alt for mange inn i landet, så mange at det kommer ikke til å gå bra til slutt...

Anonym poster: 2a6f96a81afcefd7e2165182d7c400d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å være fri og frank til å reise rundt samtidig som du er et verdifullt medlem av samfunnet. Ungene kan få undervisning via internett, det er jo dette norske foreldre gjør dersom de skulle få lyst til å ta med ungene på jordomseiling. Selvfølgelig krever dette at foreldrene har evne og ikke minst vilje til å følge opp ungene, og det er vel her det stopper opp tenker jeg.

Man kan klare seg fint som gatemusikant eller gjøgler, men det krever at man faktisk legger litt arbeid i opplegget. Jeg så en nederlender som opptrådte i Oslo, han samlet en stor folkemengde og publikum var storfornøyde.

Romfolket skryter av sin musikalske arv, men den har ikke jeg hørt noe til.

Gidder de å faktisk gjøre ære på den rike håndverkertradisjonen de skryter av kan de starte nettbutikk, ikke flyte på forfedrenes kunnskaper. Da kan de reise rundt alt de vil og samtidig tjene penger på en anstendig jobb.

Anonym poster: 069c2b43cfab1bdde62183c991cf43fe

:klappe:

Jeg har ingenting imot folket eller måten de reiser rundt på. Men mange finansierer den ved å tigge, stjele og(/eller) svindle - noe som ikke er akseptabelt i mine øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien har vi selv greid å bygge opp og jobbet for.

Ja den har vi virkelig jobbet hard for. Tror ikke du er helt med på hva som foregår i verden. Nordmenn er late. Vi jobber lite og tjener mye. Grunnen til at vi har det så bra er at vi har gullhår i ræven. Ingen som kan ta æren for det...

Anonym poster: cc920fd3302fe934e9103ab0a5ec18a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...