Gå til innhold

"Kan jeg få gå tur med hunden din?"


Mr.Dean

Anbefalte innlegg

Gjest Cessie

Ingen under 18 år får gå tur med hunden min. Sånn er det bare, bl.a. på grunn av ansvar hvis noe skulle skje. Han er 40 kilo og kjempesterk, og har et noe anstrengt forhold til andre hannhunder...

Og en av grunnene til at vi skaffet oss hund var jo at vi skulle komme oss ut på tur...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uanonymbruker

Ingen under 18 år får gå tur med hunden min. Sånn er det bare, bl.a. på grunn av ansvar hvis noe skulle skje. Han er 40 kilo og kjempesterk, og har et noe anstrengt forhold til andre hannhunder...

Og en av grunnene til at vi skaffet oss hund var jo at vi skulle komme oss ut på tur...

En venninne av meg gikk tur med en hund på 40kg da hun var 9, bikkja satte etter et ekorn og hun endte opp med hjernerystelse og en skulder ut av ledd. Sinnssykt at noen eier ville lånt et barn en så svær hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Jeg har samme problemet. Har en veldig søt og liten hund så det er flere barn og unge jenter særlig som ønsker å gå tur. Jeg ønsker ikke dette, av flere grunner. Blant annet fordi jeg ikke vil sende bort "barnet" mitt med noen jeg ikke kjenner. Og fordi jeg mener at barn og hunder aldri skal være alene sammen uten en voksen tilstede.

Jeg løser det på den måten at jeg forteller akkurat hvorfor de kan gå tur med hunden alene, og så foreslår jeg at de kan være med meg på tur med henne. Siden de bor i området er det greit for meg å foreslå dette. Da går vi en liten runde i nabolaget sammen. Så kan de holde henne i båndet, og gå med henne mens jeg observerer og kontrollerer situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet på en hund i to-tre år her i nabolaget fra jeg var 12. Eierne stortrivdes med at jeg kom innom flere dager i uken, og jeg fikk til og med ta den med på langtur over helgen en gang siden vi skulle på skogstur med noen venninner av meg, familien og hundene deres, som jeg pleide å gå tur med. Jeg kom innom hos dem og lekte med hunden iblant også, så de fikk vel et godt inntrykk av meg.

Aller første gang gikk vi på tur sammen, og da "vurderte" de meg. Man blir ganske godt kjent med et barn over kort tid. De stolte hvertfall på meg, og jeg har et veldig fint minne for resten av livet - det har en hyggelig tid. Mange barn er flinkere til å ta ansvar enn du tror. Men hvis du ikke vil låne henne hunden, så er det bare å si at du ikke har lyst til det på en forsiktig måte. Man trenger ikke finne på historier om hvorfor det ikke går. :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at yngre barn skal få lov til å gå tur med hunder alene. Selv om hunden er snill og rolig, så kan de møte en hund som ikke er det. Eller hunder som ikke er i bånd. Det kan oppstå situasjoner som barnet ikke takler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer nei. Det er kun mine egne barn og mine kusiners barn som får lufte foreldrene mine sine hunder og da går en av oss voksne med de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen barn får gå alene med mine hunder. Den ene er altfor stor og den andre er altfor uforutsigbar. Syns du kan forklare for barnet at det er et stort ansvar å ha en hund, og at det derfor må være en voksen til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men mitt svar til barn spesielt som ønsker å gå tur med mine er: Nei !

Årsaken til at jeg aldri tillater dette er fordi da har ikke jeg kontroll i tilfellet noe skulle skje.

Jeg har små hunder også, som barn fint kunne klart å gå med, MEN.. hva hvis det kommer en større løs hund bort og faktisk biter den lille hunden?

Som hundeeier kan ikke jeg la et barn få et slikt ansvar og kanskje barnet får skyldfølelse for at den lille hunden blir skadet.

Pluss at barnet kan selv bli skadet skulle noe sånt skje.

Jeg lar heller aldri barn være alene med mine hunder for jeg kan ikke stole fult og helt på hverken barnet eller hundene.

Episoder kan skje så raskt.. enten det er barnet eller hundens feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to er fantastisk flinke og lydige, MEN.. sterke trekkhunder. Så mine er det bra jeg og nærmeste familie som går med. Har ofte tatt med ungene i nabolaget på tur sammen med pelsdottene, og det finner de stor glede i, både sammisene og barna.

Det er DIN hund og DITT ansvar. En ting er om hunden er grei, men hva om du møter en aggresiv løshund? Som sagt.. Jeg hadde aldri gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...