Gå til innhold

"Kan jeg få gå tur med hunden din?"


Mr.Dean

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har nå blitt spurt flere ganger av en jente, om ikke hun kan få låne valpen min med på tur en dag. Jeg prøver å være mest mulig snill, og prøver å finne en "pen" måte å si NEI på.. Men jeg får det ikke til! Moren er en venninne av mamma, og hun spør og støtt og stadig. Men jeg liker ikke at hunden min(6mnd) skal gå tur med noen som ikke kan, da jeg ser for meg at han kan legge seg for vane å få gå hvordan han vil i bånd osvosvosv, er så mye som kan skje!

Hva gjør dere når barn(under 16) spør om å få låne hunden, og eventuelt hvorfor sier du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du syns at valpen er for ung ennå til å gå tur med "fremmede", at valpen er som en baby og ennå avhengig av eierne. Eller noe i den duren, så kan hun få gå tur med den senere når den er eldre, hvis du vil det da.

Anonym poster: e654ecd2ad9fa9ee4d0168b939702b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff,kjip situasjon,jeg hadde heller ikke latt en unge passe på valpen min.

Du kan faktisk bare prøve med samme unnskyldning hver gang, til ho til slutt tar hintet,eller så kan du eventuelt fortelle at hunden ikke får gå turer med andre enn eieren sin?

Anonym poster: 6c70fad89e780d108307567ace8e7e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre, kanskje 7-8 år så pleide jeg å ringe på hos naboer som jeg kjente litt og spørre om jeg fikk gå tur med hunden deres. De sa alltid ja, og både hunden, familien og jeg var fornøyde med det. Men dette var voksne hunder, så skjønner at du er tilbakeholden med en såpass ung hund som ennå er i ferd med å formes. Så jeg ville nok bare sagt at hun får vente til hunden er eldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter henne med til tur en og anna gang da, med deg?

Anonym poster: aa09e85d2482f29e516bf6bcbf855632

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å forklart jenta hvorfor du ikke vil låne bort valpen din? Ikke bare sagt nei, men utdypt at det er pga dressering osv? :)

Jeg har en valp på 7 mnd, og heldigvis har ingen kommet og spurt, da jeg er i samme situasjon som deg i forhold til dressering. Jeg hadde nok svart nei selv, uansett hvor grei jenta hadde vært.

Men kunne du tenkt deg å "låne" bort valpen til jenta når den blir eldre da? Når dresseringen på en måte er ferdig? Da jeg var mindre og ikke hadde hund selv, brukte jeg å spørre naboen om å få gå tur med deres hund. Dette fant jeg utrolig stor glede i, og det vil sikkert denne jenta gjøre også. Du kan jo si det til jenta, at hun må vente litt til valpen blir større. Da slutter hun kanskje å mase. HVIS du vil låne bort valpen senere, såklart! :-)

EDIT: Så ikke at de over hadde skrivet omtrent nøyaktig det samme som meg, hehe! :-)

Endret av -baremeg-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Guten min har fast jobb med å gå tur med ein hund som han byrja å gå med når hunden var rundt 6 mnd. Då gjekk han to-tre turar med eigaren, som viste korleis hunden skulle gå, og kva eigaren gjorde for å trene med hunden. No går dei tur kvar mandag og onsdag, og både hunden og han trivest veldig godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg er så sær med hundene mine at ingen tør å spørre lenger ;-). Ingen barn får gå tur med hverken valper, voksne eller gamle hunder. That's my rules :-). Jeg har lært at man kan forklare opp og ned i mente, men svært få har forståelse for det uansett, så derfor er det bare et bestemt og vennlig, "Nei, dessverre" :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene har vært små, har de ikke fått lov. Men når de har kommet opp i tenårene syns jeg det er helt greit at de spør, så får eieren vurdere om hunden deres er typen som kan passes av eldre barn.

Jeg ser ikke helt problemet med å være ærlig og fortelle at du syns hun er for liten for ansvaret fremfor å tydeligvis gi henne forhåpninger siden hun kommer tilbake igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Inviterer de med på tur sammen med meg, og forklarer at de rett og slett ikke er gamle nok til å gå alene med min. Har hatt med meg noen nabobarn på tur innimellom. De får holde i båndet og leke med bikkja og de storkoser seg med det :)

Min er 5år, og ingen valp. Men barn og hund skal ha oppsyn sammen, jeg kommer aldri til å sende et barn med min hund uten en voksen jeg stoler på. Jeg tror ikke en 11åring vet hva h*n skal gjøre hvis det kommer en agressiv løs hund, eller hvis hunden min kutter opp poten i skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gata sluttet barna å spørre om å få gå tur med hunden min, for jeg sa alltid nei. Jeg sa alltid bare at jeg skal gå tur med hunden min selv.

1 gang var det en jente på 10-12 år som fikk lov. Hun hadde klokke på,og vi ble enige om 1/2 time. Da det var gått 1 time, var jeg meget urolig, og så for meg alle fryktelige situasjoner hun kunne havnet i med hunden min, slåsskamp / påkjørsel osv. Hun kom etter 1 1/2 time, og jeg tror hun forstod at det var siste gang, for hun kom aldri igjen. Jeg var ikke sint / ufin, men fortalte at vi hadde avtale om 1/2 time, og hun kom etter 1 1/2 time, og at det hadde gjort meg redd for at noe hadde skjedd dem. Sa i samme setning at jeg gikk tur med hunden selv hver dag, og trengte ikke passepike.

Anonym poster: 60710031962c07f3d08f19882f7ef998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på noen med bikkja mi, kall meg gjerne slem, men jeg liker ikke å levne han med andre enn min mor, og jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal si dette til mor og datter.

Jeg ble sport av min eks-svigersøster om ikke sønnen hennes kunne få gå tur med valpen for kanskje en mnd siden og jeg gikk med på dette pga min eks-samboer ba så pent, og etter det har jeg avskrevet alle som vil, nettopp pga det gikk til H*LVETTE. Bikkja gikk dit han ville, fordi ungen ikke sa ifra, og de møtte en aggressiv eldre fuglehund som var nær å rive av han øret. Så nei, ikke fortell meg hvor slem jeg er.

Jeg stoler ikke på noen jeg ikke kjenner med lille. Og utifra hvordan moren til denne jenta er rundt han(lar han hoppe, bite, oppmuntrer(!!!) til jokking!), så nekter jeg plent nå også. Men jeg klarer ikke å SI nei. Det er problemet.

Noen gode ideèr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra et par nøye utvalgte i omgangskretsen min er det ingen som får være alene med hunden min, og i alle fall ikke barn! Jeg sier bare at "nei, jeg går tur med hunden selv", men jeg kan godt invitere med på tur - sammen med meg.

Ikke vær redd for å si fra, selv om det kan være vanskelig. Det er (stort sett) for hundens beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stoler ikke på noen med bikkja mi, kall meg gjerne slem, men jeg liker ikke å levne han med andre enn min mor, og jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal si dette til mor og datter.

Jeg ble sport av min eks-svigersøster om ikke sønnen hennes kunne få gå tur med valpen for kanskje en mnd siden og jeg gikk med på dette pga min eks-samboer ba så pent, og etter det har jeg avskrevet alle som vil, nettopp pga det gikk til H*LVETTE. Bikkja gikk dit han ville, fordi ungen ikke sa ifra, og de møtte en aggressiv eldre fuglehund som var nær å rive av han øret. Så nei, ikke fortell meg hvor slem jeg er.

Jeg stoler ikke på noen jeg ikke kjenner med lille. Og utifra hvordan moren til denne jenta er rundt han(lar han hoppe, bite, oppmuntrer(!!!) til jokking!), så nekter jeg plent nå også. Men jeg klarer ikke å SI nei. Det er problemet.

Noen gode ideèr?

Vet ikke om dette vil funke, men du kan jo "tilfeldigvis" begynne å snakke detaljert om hvor viktig du synes det er å få riktig, god dressur på hunden din, at det er svært krevende og må gjøres av noen som vet hva de kan. Du kan jo slå an en "vits" med at dette er noe ikke unger klarer. Alt dette tror jeg vil gi rimelig klare signaler. Da er det bare å håpe at de klarer å ta et hint, hehe :-)

Eller så kan du manne deg opp og si nei, en gang for alle. Det enkleste er ofte det beste, og da slipper du evt å såre de med små løgner de kanskje finner ut av. For eks. at du allerede har gått tur, også ser de deg ti minutter etter på tur. Hvis du skjønner! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund hvem som helst kan gå tur med, men jeg lar ikke barn gå tur med henne allikevel. Min hund ville aldri laget problemer for de, og jeg stoler på barna også - de ville nok sikkert gjort tingene slik som jeg har forklart (litt større barn kan være utrolig samvittighetsfulle når det kommer til dyr, tross alt!) - men jeg ønsker ikke å sette de i situasjoner som kan være vanskelige for dem å håndtere. For eksempel at fremmede, ufine hunder kommer bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Dean bare si det som det er at du er redd noe skal skje, pga hendelsen du opplevde med gutten og fuglehunden. - Nei, jeg lar ikke barn gå tur med hunden lengre fordi at :

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for fine svar!

Jeg får bare si det som det er, tror jeg :) Ærlighet er det beste, det vet jeg jo! Men det er så slitsomt å måtte fortelle i det vide og brede om hvorfor jeg ikke vil, til både foreldre og barn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Når de har ringt på hos meg og spurt så har jeg sagt at jeg kjøpte hund for å ha noen å gå tur med - derfor vil jeg gå tur med den selv.

De hadde heldigvis stor forståelse for det og det ble slutt på "maset".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!

Jeg får bare si det som det er, tror jeg :) Ærlighet er det beste, det vet jeg jo! Men det er så slitsomt å måtte fortelle i det vide og brede om hvorfor jeg ikke vil, til både foreldre og barn!

Du kan jo bare si som sant er at selv om barnet og valpen begge er kjempesnille, så kan det være at de møter på andre hunder som ikke er like snille og da er det ikke sikkert at barnet klarer å håndtere situasjonen, beskytte valpen eller beskytte seg selv. Du ønsker rett og slett ikke at barnet skal settes i en slik vanskelig posisjon.

Så kan du eventuelt, om du selv har lyst, invitere barnet med på tur og gå foran som et godt eksempel på hvordan man behandler og omgås dyr slik at hun forhåpentligvis vokser opp med fornuftige og gode holdninger til våre firebeinte familiemedlemmer :)

Anonym poster: edc40dd5b48c853c6f601fc9bb22b9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Min hadde ikke hatt problemer med å bli med noen på tur, men ingen får gå med henne, selv om hun er en voksen og lydig hund. Har en seksåring jeg går tur med innimellom og hunden min går finere og er lydigere med ungen enn med meg, hun merker sikkert at han er en liten en.

Men aldri i verden om jeg ville latt noen som helst utenom noen få utvalgte, gå tur med henne.

Jeg sier bare nei jeg, jeg går tur med hunden min selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...