Gå til innhold

Behandler dyr som mennesker

Fremhevede innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Mine to hunder er mine beste venner. Har et rikt og innholdsrikt liv, men hundene mine er de jeg er aller gladest i, og jeg behandler de deretter. Ser ikke noe galt i det. Synes ikke noen venner jeg har eller har hatt kan måle seg med hundene mine. Jeg ville sørget mye mere over dem enn noen av mine venner , og det selv om de er fine og gode mennesker.

Jeg vil ikke si at jeg er unormal. Har hørt om mange som har det på samme måte.

Med hilsen fra:

Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle dyra mine er akkurat som om de hadde vært bebisene mine..

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Gjest Coolaid
Skrevet

Det var meg som startet tråden. Mest fordi jeg syns det er rart hvordan mennesker behandler dyr med all verdens kjærlighet og omtanke, og dette blir egentlig ikke det beste for dyret. Jeg er overbevist om at dyr har det best når de blir behandlet på dyrs premisser. Det er unaturlig for hunder å bli bært rund som eller i vesker. Det er også unaturlig for katter å være innestengt i et hus eller en leilighet i timesvis hver dag.

Undrer meg også over dere som sier at dyret er "min beste venn" - og at dyret "forstår meg, "hjelper meg" osv... Det er litt av poenget mitt, dyr kan ikke forstå deg, osv... enkelte dyr kan derimot forstå sinnstemninger til en viss grad og oppleves som om det har en trøstende funksjon. Men her igjen er det menneske som "føler" eller "vet" at dyret forstår alt.... dyr gjør ikke det. Det er mennesket som tilegner dyret mennesklige egenskaper. Dyr brukes av mennesker som selvskap. Dette selskapet kan ikke erstatte mennesklige vennskap. La oss kalle en spade for en spade og et dyr for et dyr.

Gjest Coolaid
Skrevet

Innlegget ditt er ikke så utrolig teit egentlig, bortsett fra denne kommentaren. Den kunne du spart deg for. Fjott.

Kunne kanskje spart meg for den kommentaren men valgte å la være. Det er akkurat som om mennesker med sosial angst som vil ha råd om hvilke bøker de kan lese for å bli flinkere sosialt. Svaret blir at man må øve seg i sosiale situasjoner - i sosiale situasjoner, ikke gjennom en bok.
Skrevet

Hunden min er min baby og jeg elsker henne overalt på jord, men jeg behandler henne som en hund og ikke som et menneske.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Å behandle dyr som mennesker og tillegge den menneskelige egenskaper er faktisk dyremishandling. Det er så misforstått som det kan bli. At mange dyr får atferdsproblemer handler om dårlig eierskap, rett og slett. Noe av det verste jeg ser er hunder med klær, i vesker eller sittende på armen. Hva er det for noe?! Fullstendig unaturlig for en hund.

Om hunden blir syk eller lider, er det selvfølgelig mest humant å avlive den, om det ikke er håp om bedring. Noe som gjør meg forbanna, er folk som annonserer i lokalavisa eller på Finn.no om dyr som gis bort. Senest i dag så jeg en annonse i lokalavisa hvor noen vil omplassere/ gi bort en valp som er 4 måneder. Da lurer jeg veldig på hvorfor.

• Liker 1
Skrevet

Hunden min er min baby, hun er bortskjemt som faen.

Det betyr at hun har klare og tydelige regler, er godt trent etter mange kurs og trening, hun blir behandlet som en hund og får kjøttbein istedenfor spesialsjokoladekake fra hundebakeriet, hun slipper å måtte sprade rundt med diamanthalsbånd og all slags klær og se ut som den dummeste hunden i gata.... jo også får hun lov til å ligge i sofaen

Mine ildere blir susset på og får klemmer hver dag. Jeg kaller dem ofte barna mine.

De er også noen bortskjemte småjævler som får lov til å jakte på mus og/eller kose seg med et par kyllinger (med nebb og fjær) en gang i blandt fordi jeg vet at ildere er et av de beste rovdyrene i verden, de får stell, de blir aktivisert eller så ligger vi bare i sofaen og koser oss mens jeg ser en film.

Bortskjemte dyr er ikke dyr som mates med vegetarisk spesialmat eller har utstyr til flere tusenlapper, og får kjeks til dessert og brødskiver til frokost og som slipper å gå på tur fordi mor har kjøpt en fin veske eller trillebag til den.

Bortskjemte dyr er dyr som får lov til å være DYR.

Skrevet

Du har stort sett rett TS, for tross at både dyr og mennesker har en egenverdi, så er vi ikke hverandre. Man behandler dem alt etter hva som er best for arten, og de fleste tror jeg unngår å behandle dyret på ein skadelig måte eller la det leve i smerte. Bare ut ifra denne tråden kan man jo se eksempler på folk som er oppriktig glade i sine dyr, og det er jo selvsagt veldig bra.

Selv vokste jeg opp med gårdsdyr bare noen nabolag unna, og vi barna i området ble opplært til å behandle dem bra, men alt på deres premisser. Gårdshunden kunne ikke forstå meg meir enn noen korte ordre man lærte den opp til, og dermed unnlot jeg å bruke den som samtale-partner. Hestene egnet seg til å løpe fritt i flokk innen et begrenset område, og dermed fikk vi aldri lov til å drive dem inn i dressurverden eller holde dem bundet inne i en stall når det ei var kveld. For eksempel.

Alle bør oppfordres på det varmeste til å behandle dyret intet annet enn godt, men ikke i den grad at man prøver å mest mulig assimilere det til vår art. Utenom det, så er det godt at folk elsker dyrene sine i ærlighetens navn, og ikke bruker den som objekter for latterligjøring og helbredelse av sine egne komplekser.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Så lenge hunden får hovedsakelig sunn mat og ikke påføres sykdommer, og får kjærlighet og en tur eller to om dagen, synes jeg det er helt uinteressant om de får kjøtt ved bordet eller blir båret i en veske i ny og ne. Tviler på at det er skadelig for hunden. Det viktigste må da være at de blir tatt godt vare på.

Jeg kaller hundene mine for bebisene mine jeg også, men jeg triller dem ikke i vogn eller kler på dem annet enn dekken og redningsvest.

Jeg synes det er mye verre med de som nedgraderer dyr til et produkt eller en ting. Produksjonsdyr f.eks...

Gjest Carolinka
Skrevet

Likevell er det viktig å huske på at dyr er dyr - og mennesker er mennesker.

Du forveksler vel ikke "behandle dyr som mennesker" og å "behandle dyr som vesner som har følelser og behov"?

Jeg tror mange av dem som irriterer seg over dette, nettopp forveksler disse to tingene.

Jeg har 3 katter, og jeg tillegger dem ikke "menneskelige egenskaper", men jeg er klar over at dem er PATTEDYR - akkurat som vi. Dvs. vi har en del til felles når det kommer til følelser, behov, kommunikasjon, humør og sosialt samhold.

Som et lite motsatt på det trådstarter tar opp her, så vil jeg si at noe av det teiteste jeg vet er folk som skaffer seg f.eks. katt og behandler dem som et leketøy. Som ikke inkluderer dem sosialt i sin tilværelse. Folk er så opphengt i at "katter klarer seg selv", og at "dyr er dyr", at de glemmer at dyrene - på lik linje som menneskebarna man skaffer seg - har et behov for å sosialisere seg å være sammen med "eierne" sine. Hund og katt knytter seg til både eiere, hus og hjem. Men sosialiseres de dårlig, så mistrives de.

ALTFOR mange dyr behandles dårlig. Er sikker på at de fleste her kjenner noen som "katta bare forsvant" til. Og hvorfor forsvant den? Jo, mye sannsynlig for at eierne ikke sosialiserer dem nok, slik at pattedyret føler seg som en av hjemmet. Det er også viktig å skape et såpass bånd at dem ikke rømmer om tilværelsen forandrer seg. (Slik som flytting, nye familiemedlemmer etc.)

Jeg mener det er kjempeviktig å skjønne dette her, og ikke la dette gå i båsen som "å menneskeliggjøre" kjæledyret sitt. Det kalles å ta vare på dyrene og ha vett på hvordan et pattedyr fungerer!

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Du forveksler vel ikke "behandle dyr som mennesker" og å "behandle dyr som vesner som har følelser og behov"?

Jeg tror mange av dem som irriterer seg over dette, nettopp forveksler disse to tingene.

Nei, jeg forveksler ikke dette. Jeg mener det jeg skriver. At mange "dyreelskere" behandler dyrene sine som mennesker, som babyene sine eller som andre mennesker. Det er plagsomt for oss rundt ,og det er ikke en fin måte å behandle dyr på. Dyr trenger å bli behandlet som dyr. (Og selvfølgelig bør man behandler dyrene sine med kjærlighet og respekt, men det vil ikke bety det samme som å behandle dem som mennesker.) Endret av Coolaid
Gjest Coolaid
Skrevet

Så lenge hunden får hovedsakelig sunn mat og ikke påføres sykdommer, og får kjærlighet og en tur eller to om dagen, synes jeg det er helt uinteressant om de får kjøtt ved bordet eller blir båret i en veske i ny og ne. Tviler på at det er skadelig for hunden. Det viktigste må da være at de blir tatt godt vare på.

Beklager. Det er ikke naturlig for hunder å bli båret rundt i en veske. Tror ikke du vet så veldig mye om hundehold og hva som er bra.
Gjest Coolaid
Skrevet

Å behandle dyr som mennesker og tillegge den menneskelige egenskaper er faktisk dyremishandling. Det er så misforstått som det kan bli. At mange dyr får atferdsproblemer handler om dårlig eierskap, rett og slett. Noe av det verste jeg ser er hunder med klær, i vesker eller sittende på armen. Hva er det for noe?! Fullstendig unaturlig for en hund.

Yes! Helt enig her. Glade og lykkelige dyr får man av å behandle dem på dems egne premisser.
Gjest Coolaid
Skrevet

Nå må du ikke ta alle under en og samme kam her. Finnes flere mennesker som har dyr her inne og sikker på at det er mange som har normalt dyrehold.

Innlegget mitt er rettet direkte mot dem som behandler dyrene sine som om de er mennesker eller har mennesklige egenskaper. Dette er plagsomt mot omgivelsene og dårlig gjort mot dyrene selv. At så mange mennesker i tråden her har behov for å forklare seg, betyr vel kanskje at enkelte kjenner seg igjen i måten de behandler dyrene sine på?
Gjest Badabing
Skrevet

Beklager. Det er ikke naturlig for hunder å bli båret rundt i en veske. Tror ikke du vet så veldig mye om hundehold og hva som er bra.

Så du har fasiten?

Skrevet

Så du har fasiten?

Det er vel ganske åpenbart at det er unaturlig for en hund å bli båret rundt i veske? De har fire ben og kan gå selv.

Gjest Badabing
Skrevet

Det er vel ganske åpenbart at det er unaturlig for en hund å bli båret rundt i veske? De har fire ben og kan gå selv.

Jeg tviler på at en hund tar skade av å bli båret i veske eller hundebag i ny og ne, om det er av praktiske grunner som at man er på reisefot. Jeg har sett ekstreme tilstander i USA der de trilles rundt i vogn og ikke får gått på beina sine, men jeg har til gode å se det her i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

jeg skjønner egentlig ikke hva som menes når folk sier at man ikke skal behandle dyr som mennesker jeg... hva er det man gjør da`? :sjenert:

Enig

Ekte dyreelskere behandler ikke dyr som mennesker, men som dyr. En hund liker mye bedre å gå en ordentlig tur i stedet for å sitte på kjøkkenborder og spise bløtekake med sommerkjole på seg.

Ekte dyreelskere gjør det som er det beste for hunden og avliver dyret hvis det har smerter som ikke kan helbredes.

Jeg synes måten du beskriver dyreelskere er helt feil! De skal behandles på egne premisser, men det betyr ikke at de er mindre verdt likevel!

Anonym poster: ad840ec3fbae3493a24529abc9bf58df

Det samme burde også menneskene foretrekke! Det er heller ikke sunt for mennesker å sitte ved kjøkkenbord og spise bløtkake. Det er mye å lære av hunder!

..

Alle bør oppfordres på det varmeste til å behandle dyret intet annet enn godt, men ikke i den grad at man prøver å mest mulig assimilere det til vår art. Utenom det, så er det godt at folk elsker dyrene sine i ærlighetens navn, og ikke bruker den som objekter for latterligjøring og helbredelse av sine egne komplekser.

Det er uungåelig for hunder å ikke assimileres. De fleste/mange hunder skjønner hva latter er og blir glade selv, eller logrer til mennesker som smiler til dem. (Til tross for å ha hatt flere hunder, visste jeg ikke det siste før jeg nettopp lærte det. I ettertid har jeg moret meg med å smile til hunder, for å se hvor mange som oppfatter det.)

TS, du sier du irriterer deg over hunder som behandles som mennesker.. Nå pleier vi ikke å bære andre mennesker rundt i veske.. for å vise oss.. :Hehe:

Anonym poster: b125a5eee1970104eb2f446b7029cdbf

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Det er ikke spesielt naturlig for hunden å bli trampet ihjel på t-banen og bussen heller. Men det blir den om man ikke har en bæreveske til den. Den kan ikke sitte på gulvet og den kan ikke holdes i armene, og det blir vel mere ramaskrik om man putter den i hattehylla.

Skrevet

Å bruke veske til f.eks transport på buss, t-bane osv er jo en ting..tror de færreste reagerer på det.

Det er disse som går rundt med hunden i veska hele tiden iallefall jeg reagerer på. For ja eg har sett en del av dem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...