Gå til innhold

lest 50 shades of grey?


knudz3n

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Nå har jeg kun lest noen sider, men jeg kjenner definitivt igjen fanfiction-stilen, for å si det sånn :gjeiper:

Det er bare det at det jeg kan tilgi med kjente og kjære karakterer i fanfiction, funker på ingen måte like bra i bokform :sukk:

Jaja, jeg tror jeg gir opp prosjektet nå jeg. Takk for Kindle, som gjør at jeg slipper å kjøpe boka for å teste den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat den reagerte jeg faktisk ikke på. Orgasmekontroll er nokså vanlig å leke med, og del av forholdet til mange som har en slik relasjon. Men vanligvis er det over en kortere periode da. Som f.eks om sub'en er alene ei helg og ikke får lov til å røre seg selv. Effekten på psyken blir at det føles som om dom'en er litt til stede og har kontroll selv om han ikke er der fysisk. Og for mange gir det trygghet faktisk :) til tross for frustrasjonen...........

Sjuke mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjuke mennesker...

Folk har ulike seksuelle preferanser. Det betyr ikke at de er syke. Get over it.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det høyrest sjukt ut fordi eg ikkje kunne tent på noko slikt. Rart korleis ein alltid må presisere at "dette er kva eg meiner" i kvart einaste innlegg på ette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synest det høyrest sjukt ut fordi eg ikkje kunne tent på noko slikt. Rart korleis ein alltid må presisere at "dette er kva eg meiner" i kvart einaste innlegg på ette forumet.

Når du "stempler" en forholdsvis stor gruppe mennesker som "sjuke", så bør du presisere at det er din mening. Ellers fremstår du som uoppdragen og fordømmende.

:heks:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Når du "stempler" en forholdsvis stor gruppe mennesker som "sjuke", så bør du presisere at det er din mening. Ellers fremstår du som uoppdragen og fordømmende.

:heks:

Jeg synes man fremstår som uoppdragen og fordømmende når man stempler en gruppe mennesker som syke, basert på en helt uskyldig fetisj, uansett jeg da.

Endret av Raindrops
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man fremstår som uoppdragen og fordømmende når man stempler en gruppe mennesker som syke, basert på en helt uskyldig fetisj, uansett jeg da.

Eh, ja? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du "stempler" en forholdsvis stor gruppe mennesker som "sjuke", så bør du presisere at det er din mening. Ellers fremstår du som uoppdragen og fordømmende.

:heks:

Er det ikkje vanleg at det ein skriv på KG er eins personlege meining?

Eg personleg tenner ikkje på korkje å nedverdige andre, eller sjølv å verte nedverdiga. Dermed synest eg det verkar sjukt å kunne tenne seksuelt på noko slikt. Ikkje verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man fremstår som uoppdragen og fordømmende når man stempler en gruppe mennesker som syke, basert på en helt uskyldig fetisj, uansett jeg da.

Er det verkeleg alltid så uskyldig? Eg diskuterar fyrst og framst boka her, sidan det tross alt er tema for tråden. Den kvinnelege hovudpersonen underkastar seg jo i utgangspunktet ufrivilleg, fordi ho er så forelska i den mannlege hovudpersonen og vil gjera alt han seier, fordi ho ikkje føler seg "verdig" han. Det synest eg ikkje høyrast sunt ut, og kan umogleg vera eit godt utgangspunkt for ein forhold. Likevel lar forfattaren forholdet utvikle seg til eit forhold der dei etterkvart giftar seg og får barn (slik eg har forstått, har ikkje lest). Det trur eg er veldig usannsynleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Er det verkeleg alltid så uskyldig? Eg diskuterar fyrst og framst boka her, sidan det tross alt er tema for tråden. Den kvinnelege hovudpersonen underkastar seg jo i utgangspunktet ufrivilleg, fordi ho er så forelska i den mannlege hovudpersonen og vil gjera alt han seier, fordi ho ikkje føler seg "verdig" han. Det synest eg ikkje høyrast sunt ut, og kan umogleg vera eit godt utgangspunkt for ein forhold. Likevel lar forfattaren forholdet utvikle seg til eit forhold der dei etterkvart giftar seg og får barn (slik eg har forstått, har ikkje lest). Det trur eg er veldig usannsynleg.

At forholdet i boken er usunt er det svært få i denne tråden som har sagt seg uenig i. Noen av de sterkeste motstanderne av Fifty Shades er nettopp de menneskene du stempler som syke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verkeleg alltid så uskyldig? Eg diskuterar fyrst og framst boka her, sidan det tross alt er tema for tråden. Den kvinnelege hovudpersonen underkastar seg jo i utgangspunktet ufrivilleg, fordi ho er så forelska i den mannlege hovudpersonen og vil gjera alt han seier, fordi ho ikkje føler seg "verdig" han. Det synest eg ikkje høyrast sunt ut, og kan umogleg vera eit godt utgangspunkt for ein forhold. Likevel lar forfattaren forholdet utvikle seg til eit forhold der dei etterkvart giftar seg og får barn (slik eg har forstått, har ikkje lest). Det trur eg er veldig usannsynleg.

Det er nettopp dette som er noe av hovedkritikken mot boka, også fra BDSM-miljølet. Det setter BDSM i et dårlig lys, fordi folk kan tro boka er et godt eksempel på hvordan det fungerer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kiara_pusen

Jeg har kun kommet 1/3 del av første boken, men jeg liker det. Min lille quilty pleasure. Det er ikke historien om O, men det er kjekt likevel. :fnise:

Eneste jeg synes var litt dumt var at jeg leste denne tråden før jeg begynte, og leste litt anmeldelser. Da surrer det jo bare i bakhodet at dette er mishandling, en mann med et utstrakt kontrollbehov og ikke minst en dum ung pike. For meg er det jo bare lett underholdning som jeg hygger meg med, ikke noe jeg har noen tanker om å utforske videre utenfor litteraturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg misliker med boka er at den, på samme måte som Twilight, er myntet mot tenåringsjenter. Og begge bøkene beskriver et svært usunt forhold som "romantisk". Jeg håper ikke ungjenter leser dette og ser på den type oppførsel fra menn som naturlig og romantisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At forholdet i boken er usunt er det svært få i denne tråden som har sagt seg uenig i. Noen av de sterkeste motstanderne av Fifty Shades er nettopp de menneskene du stempler som syke.

Som sagt er det vel fyrst og framst hovudpersonane i boka eg synest er "sjuke". Ber om orsaking viss dette kom dårleg fram.

Men som sagt synest eg óg att dette er ei kvinnediskriminerande bok, fordi ho baserar seg på kvinneleg underkasting; ei kvinne som eigentleg ikkje vil noko, men så vil ho likevel, berre ho vert tvinga til det nok gonger. Det handlar ikkje berre om BDSM, men om haldningar til kvinner generelt. Det er slike bøker som dette som er med på å halde liv i gamle førestillingar om at kvinner eigentleg likar å verte valdtekne osv.

Det er nettopp dette som er noe av hovedkritikken mot boka, også fra BDSM-miljølet. Det setter BDSM i et dårlig lys, fordi folk kan tro boka er et godt eksempel på hvordan det fungerer.

Det set jo heilt klart BDSM i eit dårleg lys. Eg har ikkje noko erfaring frå det miljøet. Eg håpar berre det ikkje er slik det fungerar i verkelegheita, men etter kva eg har høyrt/lest (seier ikkje at det naudsyneleg må vera korrekte kjelder), er det vanleg at ein av partane (ofte kvinna) vert pressa av partnar til å vera med på ting han/ho ikkje vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg misliker med boka er at den, på samme måte som Twilight, er myntet mot tenåringsjenter. Og begge bøkene beskriver et svært usunt forhold som "romantisk". Jeg håper ikke ungjenter leser dette og ser på den type oppførsel fra menn som naturlig og romantisk.

Det er eg heilt einig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest den, har tilgang til annen erotika som passer meg bedre. Men synes ikke bokas moral virker verre enn i enhver annen "Skjønnheten og udyret"-historie (Disney-versjonen inkludert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...