Gå til innhold

lest 50 shades of grey?


knudz3n

Anbefalte innlegg

Herlig tråd! Min nysgjerrighet er så til de grader stilt med denne tråden, så takk for morsom og reflektert motvekt til all hypen, det ante meg, så greit å få det bekreftet så jeg slipper kaste bort tid&penger. Så høres det trist ut med framstillingen om at den mannlige hovedpersonen er Mr.Drømmemann basert på utseende, rikdom og overforbruk. Det er vel sånt mange unge jenter faller for, men som de fleste heldigvis vokser av seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter fremdeles med om jeg skal lese disse, like mye som jeg sliter med om jeg skal lese twilight. På den ene siden er det hele antageligvis skikkelig møl, på den andre siden kan det absolutt være en interessant studie i hva det er som får kvinnfolk til å gå fullstendig av skaftet. Fordelen med å ha lest det er at jeg kan delta i diskusjoner om bøkene, men hvis min erfaring med Alkymisten skal være noe å gå etter så blir det bare å påføre meg selv mye unødvendig smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å ha lest det er at jeg kan delta i diskusjoner om bøkene, men hvis min erfaring med Alkymisten skal være noe å gå etter så blir det bare å påføre meg selv mye unødvendig smerte.

Amen. Det klarer seg med noen utdrag, tenker jeg. Når det gjelder Fifty Shades har jeg utstøtt ufrivillig fnyselatter av hvert eneste utdrag jeg har lest, så jeg gidder ikke å pløye gjennom resten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter fremdeles med om jeg skal lese disse, like mye som jeg sliter med om jeg skal lese twilight. På den ene siden er det hele antageligvis skikkelig møl, på den andre siden kan det absolutt være en interessant studie i hva det er som får kvinnfolk til å gå fullstendig av skaftet. Fordelen med å ha lest det er at jeg kan delta i diskusjoner om bøkene, men hvis min erfaring med Alkymisten skal være noe å gå etter så blir det bare å påføre meg selv mye unødvendig smerte.

Søk heller litt på nett så finner du mer enn nok utdrag til å gjøre deg opp ei mening. Ganske mange som skriver gode, kritiske og morsomme analyser av bøkene.

Om engelsk muntlig er ok for deg så er denne oppsummeringa på youtube ei hurtiginnføring -

En ganske morsom en - http://www.goodreads.../show/340987215

Denne er veldig bra - Fifty Things That Annoy Me About Fifty Shades Of Grey

Etter den bloggposten fikk dama tilbud om å skrive ei e-bok som spinner videre på den - Lighter Shades of Grey: a (very) Critical Reader’s Guide to ‘Fifty Shades of Grey’.

50 Shades of Twilight - de to bøkene sammenliknes side for side.

Endret av inox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er veldig bra - Fifty Things That Annoy Me About Fifty Shades Of Grey

Etter den bloggposten fikk dama tilbud om å skrive ei e-bok som spinner videre på den - Lighter Shades of Grey: a (very) Critical Reader’s Guide to ‘Fifty Shades of Grey’.

Fantastisk, takk for link! Dette var min favoritt:

40. Things that sound good until you picture someone actually doing them (2)

“Would you like a bag?”

…”Please, Anastasia.” His tongue caresses my name, and my heart once again is frantic.

a. In pronouncing the name “Anastasia”, the tongue stays entirely behind the teeth and is not visible at all. In order to accept the premise that Christian is, indeed, caressing Anastasia’s name with his tongue, I am forced to conclude that he is licking her name-badge.

b. On the other hand, I quite like the idea that this is what he’s doing, so I’m quite tempted to let this one go.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg leste bøkene på engelsk, for de er enda kleinere på norsk. Jeg leste et utdrag i skoleavise og trodde jeg skulle dø av latter.

"Nå skal jeg knulle deg, miss Steele," sier han, idet han plasserer hodet på ereksjonen sin ved kjønnsåpningen min. "Hardt" hvisker han og hamrer seg inn i meg. "Aah!" skriker jeg når jeg kjenner et underlig klyp langt inni meg idet han sprenger seg gjennom møydommen min

:ler:

Ahahaha! Er også glad jeg leste dem på engelsk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bøkene gnager meg noe veldig altså.... Jeg klarer ikke helt sette ord på det selv, men her er tre blogger som tar opp mye av det jeg tenker på. De handler alle om 50 shades of Grey vs BDSM, og håper de forklarer hvorfor de fleste som faktisk er involvert i BDSM har holdninga "kill it, kill it with fire!" til disse bøkene.

Why I Hate Fifty Shades Of Grey (It's Not For The Reasons You Think)

But bad writing is not why I find Fifty Shades of Grey to be repulsive. I hate—hate—this book because it conflates BDSM with abuse. Because it features an emotionally abusive man preying upon an insecure young woman and calls it a relationship. Christian Grey is an abuser. He is emotionally unavailable, emotionally abusive, and sexually exploitative. His complete disregard for his partner’s comfort, experience, and emotional well being are contemptible: he gets his pleasure at the expense of his partner.

But somehow, emotional unavailability translates into an ineffable sexiness; lack of care turns Christian Grey into some sort of sexual demigod. He throws a sexually inexperienced woman headfirst into the depths of what takes a great deal of trust and intimacy to safely establish, and gives her neither. This is not the basis of BDSM. While power certainly comes into play, as it does in all relationships, BDSM is not about using and abusing power over someone in order to get off. It is not about abusing someone’s trust or someone’s body.

Fifty Shades & The "Philadelphia Incident"

In her novels E L James romanticizes the BDSM community, takes elements of ‘play’ out of context and dramatises what many would consider to be extremely unsafe D/s practice. The female in the story enters into ‘scenes’ which she is unsure about, where limits have not been pre-discussed or agreed, and where she is abandoned post-scene on more than one occasion with no after care or conversation about what had happened during the session.

The novel completely ignores elements of safe play that those familiar with the BDSM community would immediately recognise. RACK stands for Risk Aware Consensual Kink. SSC stands for Safe, Sane and Consensual. (Note the repeated word in both anagrams). This topic is completely ignored or glossed over in James’ novels and, considering the reaction they have amassed, this is a concern.

Fifty Shades of Fake: A real-life submissive hits back at 'stereotypical' novel and opens up about life as a sex slave

But while Fifty Shades of Grey has encouraged thousands of women to spice up their love lives and talk honestly about their fantasies and things they want to try - which can only be a positive thing - the book has done little to remove the stereotype that submissives are simpletons, doormats or throwbacks to a pre-feminist age, and as someone who self-defines as ‘submissive’ that makes me grumpy.

Edit: Større skriftstørrelse i det siste sitatet.

Endret av inox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bok nr 1. var dødsklein, men bra også. Bok nr 2. likte jeg mye bedre! Jeg liker hvordan Christian forandrer seg i bok nr 2. Nå er jeg godt i gang med siste boka. Alt i alt liker jeg bøkene! Men jeg merker at jeg blir litt matt av all repetisjonen. Spesielt "my inner goddess". Lurer på hvor mange ganger det står...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Disse bøkene gnager meg noe veldig altså.... Jeg klarer ikke helt sette ord på det selv, men her er tre blogger som tar opp mye av det jeg tenker på. De handler alle om 50 shades of Grey vs BDSM, og håper de forklarer hvorfor de fleste som faktisk er involvert i BDSM har holdninga "kill it, kill it with fire!" til disse bøkene.

Why I Hate Fifty Shades Of Grey (It's Not For The Reasons You Think)

Fifty Shades & The "Philadelphia Incident"

Fifty Shades of Fake: A real-life submissive hits back at 'stereotypical' novel and opens up about life as a sex slave

Veldig mange gode poenger her, som nok en gang gjør det tydelig at forfatteren ikke har peiling på det hun prøver å beskrive.

Endret av Raindrops
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest de enda, men som folk flest må jeg bare pløye meg gjennom de for humorens skyld, jeg har fått beskjed om å lese de på norsk, for da er de så dårlige at de blir morsomme, på engelsk er de vist bare så dårlig skrevet at man irriterer seg istedenfor å le!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt bok èn. Er bibliotekar så jeg synes det er greit å lese alle disse hypene, for å kunne vite hva jeg snakker om. Men jeg forventer at den er skrekkelig dårlig, så dette blir jo spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alle tre. Den første var ganske spennende og pirrende, den andre var OK, og den tredje var litt kjedelig. Det blir veldig mye det samme om og om igjen, og språket er generelt dårlig. Men litt krydder i hverdagen er det jo ;)

Anonym poster: f5a7285b2f160dd58c81c03073013826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde vært så kult om forfatteren satt inn en twist midt i boka og gjorde Grey om til en ordentlig psyko som holdt Ana fanget eller noe. Det hadde vært det siste jeg forventa, og virkelig gitt boka et kick. Men neei, den er like kjedelig hele veien...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste historien da den var Twilight-fanfiction på nett. Ble nysgjerrig nå som 50 shades har blitt så stort, så lastet originalen ned fra nett og leste den om igjen. Ble ikke voldsomt imponert, og kommer nok ikke til å kjøpe den nye versjonen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig en sånn klasisk klisje, "alle" jenter drømmer om en badboy de kan redde/ forandre etc? Kanskje derfor den selger så innmari godt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig en sånn klasisk klisje, "alle" jenter drømmer om en badboy de kan redde/ forandre etc? Kanskje derfor den selger så innmari godt?

Jeg tror du har helt rett. Min mor leste bøttevis av billige kjærlighetsromaner, ala typen med denne herremannen på forsiden: Fabio https://www.google.no/search?q=fabio&hl=no&client=firefox-a&hs=bcy&rls=org.mozilla:nb-NO:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=uC94T83FA86R8gOyvqmQDQ&ved=0CFsQsAQ&biw=1440&bih=718

Alle handlet om en eller annen uskyldig, snill, ung dame som kom for å jobbe som guvernante, lærerinne, hestepasser eller ett eller annet i samme bane, på et gods som ble eid av en taus, sterk, brutal, pen mann. Han hadde selvfølgelig en grunn for å være så taus/sterk/brutal (død kone under tragiske omstendigheter var det mest vanlige). Og vår heltinne - den sjenerte, uskyldige jenta - fikk til slutt sin prins. Som viste seg å være veeeldig snill og veeeldig følsom.

Men mitt problem er: Er kvinner i 2012 fremdeles opptatt av denne gamle historien? At vi liksom skal "forandre"/omvende en mann? Hjelpe meg, trodde - og håpet - at vi hadde kommet litt lenger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...